Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

leon1
Forum-lid
Berichten: 2815
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 18 mei 2022 10:28

Ramon73 schreef: 17 mei 2022 19:48
leon1 schreef: 17 mei 2022 07:42 En ik heb zelfs een gruwelijke hekel aan die groepen. Die komen mij ook vaker tegemoet. Nemen het hele fietspad in beslag zodat ik op het randje moet gaan rijden.... :o
Niet alle groepen zijn identiek ontdekte ik afgelopen weekend. Ik haalde een groep van 20 man in, 2 aan 2 op het fietspad. Nah, zo'n grote groep ga ik niet voor bellen, al is het tempo net even een tandje te laag voor mij.
De mannen achteraan merkten mij op en 10 dubbels gingen enkel rijden, 1 lint van 20 fietsers en ik kon er keurig voorbij. Erg fijn :winkthumb:
Laat ik ook vermelden dat als ik groepen inhaal dat inderdaad altijd wel goed kan. Maar waar het misgaat met de tegemoetkomende groepen is dat vooraan zelden iemand de rest van de groep informeert over een tegenligger. Dus dat een wegkapitein (zo heet dat toch?) ontbreekt. En als het wel gebeurd dan zitten ze op de vierde rij rustig te kletsen zonder dit te horen. Dus het lijkt soms een spelletje kamikaze waarop het wachten is tot iemand uitzwenkt en frontaal botst....
Ride bikes, not tanks!

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 18 mei 2022 10:51

wasbeer2006 schreef: 18 mei 2022 09:39 Daar heb jij een punt :-)

@Sulla, ik moet vaak ook even een paar drukke wegen over in midden delftland voordat ik rustiger kan rijden.
Maar eigenlijk is het daar alleen druk zondag van 11u 17u met goed weer en met de avond vierdaagse en verder nooit.
(soms zaterdagmiddag).
Je hoort mij ook niet zeggen dat het altijd druk is. En in Midden Delfland is het idd meestal prima te doen. Maar om van het ene mooie stuk om te fietsen naar het andere rustige stuk te komen moet je vaak wel door relatief drukke bottlenecks heen.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6054
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 18 mei 2022 11:04

Het is hier inderdaad bepaalde routes kennen/mijden om tussen Zoetermeer en Den Haag door te komen. Om Leiden heen. Delft uit. Rotterdam om/door.
Maar wat mij wel oko geholpen heeft is dat tegelen met veloviewer. Dan kom je soms op nieuwe paden/wegen die best goed blijken te werken, ipv je standaard rondje hoek of rondje Rottemeren. En soms kom je op klote plekken waar je niet lekker kunt doorfietsen, wat je geduld op de proef stelt en je meer accepteert dat snelheid ook niet alles is. Wat dan weer in andere situaties ook helpt om soms een klein beetje extra geduld te hebben zonder dat het jezelf frustreert.

Als je serieus blokjes wilt trainen, moet je daar echt de plek voor uitzoeken. Hier is dat bijv het rondje om de driemanspolder bij Zoetermeer, of de roeibaan bij Zevenhuizen of een setje wegen net buiten Schipluiden. Maar dan rijd je dat rondje gewoon een x aantal keer.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2426
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 18 mei 2022 11:25

Lcsmet schreef: 18 mei 2022 10:17
MarkVeenstra schreef: 18 mei 2022 10:07 .......
De reactie van de bestuurder van die auto kan je volgens mij gewoon mee naar de politie, dat is een poging tot zwaar lichamelijk letsel.
Een mogelijke reactie van de autobestuurder zou kunnen zijn, "Dat was een schrikreactie van mij toen ik een harde klap op mijn auto hoorde".
Die paar "would be renners/groepen " moeten eens stoppen met het te verkloten voor al diegenen die wel hun manieren houden, die wel de regels (proberen) te volgen.
Ik heb het echt helemaal gehad met die mislukte coureurs, als je wil racen sluit je aan bij een organisatie en spel een rugnummer op, in het andere geval doe je normaal.
Als er ook andere verkeersgebruikers op de weg zijn. Dan vertraag je als er iemand je tegemoet komt, vertraag je als je iemand wil inhalen, begin je niet te roepen als een malloot als anderen niet doen wat jij in je ideale wereldje zou willen dat ze doen, stop je als het licht op oranje springt, snij je de bocht niet af.
Ik heb het ermee gehad, echt waar, bende kloothommels.
Er is er hier ééntje boos :lol:
Nee, je hebt daar wel een punt.
Ik fiets ook regelmatig mee in groep (soms bestaat die groep wel uit 50 fietsers), maar wij houden ons toch relatief goed aan de regels. Automobilisten in België zijn vooral gefrustreerd, omdat ze denken dat wij op het fietspad moeten, terwijl je in België vanaf 15 personen op de weg mag fietsen 2 aan 2.
Ik ken ook 2 groepen "wielertoeristen" bij ons in de streek, die vlammen dat het niet meer normaal is, als ik op Strava ritten zie staan, van meer dan 40km/u gemiddeld op de openbare weg, dan heb ik daar toch ook wel mijn bedenkingen bij.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 18 mei 2022 11:48

In Belgie zijn de verkeersregels iets meer fietsminded dan Nederland.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4327
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 18 mei 2022 12:22

Een groep zal altijd hinderlijk zijn voor de personen die niet bij die groep horen. Dit telt voor alle soorten groepen.
Voor diegene die denkt dat zij met hun fietsclub wel de verkeersregels volgen, die hebben het blijkbaar niet eens door en gaan ervan uit dat bepaalde handelingen dan normaal zijn. Als ik op de normale fiets naast mijn zoon of dochter rijd, dan kan ik dat blijven doen met tegemoet komende fietsers, behalve als dat een groep is. Ditzelfde ook als ik dan wordt ingehaald door een groep wielrenners. Als er een groep voor het verkeerslicht staat, dan wachten de achterste bijna nooit nog een ronde rood als ze te laat zijn. Ditzelfde gaat ook op bij oversteek punten op de weg.
Al dit soort handelingen worden volstrekt normaal bevonden, maar leveren wel frustratie op bij de medeweggebruikers.
En met elke groep, waar die ook uit bestaat, telt dat de enigste die daar iets aan kan veranderen, dat zijn de personen in die groep.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8446
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 18 mei 2022 12:34

Sinds vorig jaar doe ik regelmatig vanuit de ntfu de cursus wegkapitein geven.Je merkt toch dat je een groepsgedrag moet proberen te veranderen te beginnen geen snelheid af te spreken maar veiligheid in en met een groep.Hopelijk kan ik mijn steentje bijdragen hieraan.We zitten wel in een tijd dat vele gevoed worden door social media en zich onschendbaar voelen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 18 mei 2022 12:43

Ik zal wel een simpelaar zijn. Maar als je gewoon een groep in groepjes opsplitst, heb je geen wegkapitein nodig? Overigens, ik denk dat die grote groepen er altijd zullen zijn, dus een wegkapitein is dan in ieder geval een goede stap.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 18 mei 2022 12:54

Zoveel mensen zoveel meningen…..
Wat ik wel weet is dat de aantal keren ik me in het verkeer heb “misdragen“ in het niets valt met de aantal keren dat er een aanslag op me is geweest tijdens het fietsen.

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 18 mei 2022 13:04

Kiekeboe schreef: 18 mei 2022 11:25 ...
Ik fiets ook regelmatig mee in groep (soms bestaat die groep wel uit 50 fietsers), maar wij houden ons toch relatief goed aan de regels.
...
Defeinieer "relatief". Want dit klinkt meer als "we houden ons aan regels als ons dat zo uitkomt."

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8446
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 18 mei 2022 13:05

rikkert schreef: 18 mei 2022 12:43 Ik zal wel een simpelaar zijn. Maar als je gewoon een groep in groepjes opsplitst, heb je geen wegkapitein nodig? Overigens, ik denk dat die grote groepen er altijd zullen zijn, dus een wegkapitein is dan in ieder geval een goede stap.
Ik geef aan 12 maximaal als groep zijnde.Sowieso als je als groep gaat rijden dat je in ieder geval de basis gedragsregels weet en ook nakomt.Degene die het vaakst gecorrigeerd moet worden zijn die al 30 jaar rijden of wedstrijden gereden hebben en die mindset nog hebben.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 18 mei 2022 13:07

mao schreef: 18 mei 2022 12:54 Zoveel mensen zoveel meningen…..
Wat ik wel weet is dat de aantal keren ik me in het verkeer heb “misdragen“ in het niets valt met de aantal keren dat er een aanslag op me is geweest tijdens het fietsen.
Jij "misdraagt" je (die aanhalingstekens staan voor relativering van wat jij doet), de ander pleegt een aanslag. Wat klopt hier niet in dit verhaal.

Plaats reactie