Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 07 dec 2022 19:56

jakkel schreef: 07 dec 2022 19:53
SiO2 schreef: 07 dec 2022 19:50
jakkel schreef: 07 dec 2022 19:42 150m afstand en 8 seconden, die tijd lijkt me meer dan ruim voldoende om veilig de weg op te rijden.
Blijkbaar dus niet, want de laatsten van de groep halen het niet meer voor de auto...
Nogmaals, een groep fietsers wordt in België als één geheel beschouwd.
Ja, dat begrijp ik, maar dat geheel kon niet meer voor de auto langs. Zoals je zelf zegt gaat het om het geheel, niet om de eerste persoon, lijkt me.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 07 dec 2022 20:01

i-mac schreef: 07 dec 2022 19:55
SiO2 schreef: 07 dec 2022 19:50
jakkel schreef: 07 dec 2022 19:42 150m afstand en 8 seconden, die tijd lijkt me meer dan ruim voldoende om veilig de weg op te rijden.
Blijkbaar dus niet, want de laatsten van de groep halen het niet meer voor de auto...
Mocht ik in die groep fietsen, ik zou wachten tot de auto(s) voorbij zijn.

Maar strikt gezien volgens de Belgische wetgeving moet de autobestuurder voorrang geven. De groep fietserswordt volgens die wet als één voertuig gezien. Alleen, als de auto niet stopt, ben je de pineut. Je zal ongetwijfeld je gelijk halen voor de rechtbank, maar de gevolgen van het ongeval moet je er dan voor lief bijnemen. En dan rest de vraag : is het dat allemaal waard?
Het ligt gewoon aan die autobestuurder. We doen het elke rit wel 10 keer omdat het normaal is. En de meeste mensen reageren correct, maar 1 keer op de 100 ofzo gaat het fout. Dat is gewoon een gefrustreerde mens. Die reactie zegt genoeg, die is buiten alle proportie! Tuurlijk gaan de fietsers gelijk krijgen.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 07 dec 2022 20:03

jakkel schreef: 07 dec 2022 20:01
i-mac schreef: 07 dec 2022 19:55
SiO2 schreef: 07 dec 2022 19:50

Blijkbaar dus niet, want de laatsten van de groep halen het niet meer voor de auto...
Mocht ik in die groep fietsen, ik zou wachten tot de auto(s) voorbij zijn.

Maar strikt gezien volgens de Belgische wetgeving moet de autobestuurder voorrang geven. De groep fietserswordt volgens die wet als één voertuig gezien. Alleen, als de auto niet stopt, ben je de pineut. Je zal ongetwijfeld je gelijk halen voor de rechtbank, maar de gevolgen van het ongeval moet je er dan voor lief bijnemen. En dan rest de vraag : is het dat allemaal waard?
Het ligt gewoon aan die autobestuurder. We doen het elke rit wel 10 keer omdat het normaal is. En de meeste mensen reageren correct, maar 1 keer op de 100 ofzo gaat het fout. Dat is gewoon een gefrustreerde mens. Die reactie zegt genoeg, die is buiten alle proportie! Tuurlijk gaan de fietsers gelijk krijgen.
Ik zou daar niets zo zeker over zijn als dit bij de rechtbank komt. :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 07 dec 2022 20:03

En je maar blijven afvragen waarom sommigen zo'n hekel aan groepen wielrenners hebben... :(

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 07 dec 2022 20:07

SiO2 schreef: 07 dec 2022 20:03 En je maar blijven afvragen waarom sommigen zo'n hekel aan groepen wielrenners hebben... :(
Ja, dat vraag ik mij ook af!

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 07 dec 2022 20:08

Orlok schreef: 07 dec 2022 19:15 Als ik dat zo lees begrijp ik wel dat er zo veel ongelukken gebeuren als iedereen maar gewoon een voorrangsweg oprijdt met die gedachte gang dat de andere partij nog voldoende tijd - 150m/8sec - zal hebben om snelheid te minderen cq. te stoppen. Kan je voldoende snelheid maken dan is dat misschien nog te halen maar als wielrenner is dat een onmogelijke opgave dus zal je moeten wachten totdat er voldoende tijd overblijft om de voorrangsweg op te rijden.
Volgens mij gebeuren er op die manier ook veel ongelukken.
Zie genoeg auto's gewoon voorrang nemen zegmaar.

Tussendoor
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 20 jun 2022 21:09

Tussendoor 07 dec 2022 20:10

Ik heb flink wat pagina's terug moeten lezen, om het filmpje terug te vinden. Blijven er voor mij twee vragen:

- wat is de lengte van die groep wielrenners en wat is de maximale lengte van een voertuig dat in Belgie zonder ontheffing de straat op mag?

- de renner die de heg in wordt gedrukt... is dat nou dezelfde die links naast de auto rijdt op het moment dat de auto remt? Dat is namelijk niet goed in beeld te zien en wie weet wat er op dat moment precies door de renner gedaan werd richting de auto. Het zou natuurlijk zo maar kunnen dat die renner nou niet zo braaf was als alle renners altijd wel zijn....

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 07 dec 2022 20:19

jakkel schreef: 07 dec 2022 19:53
Jans schreef: 07 dec 2022 19:48 Ach, en waarom hebben jullie zo'n haast? Om die 35km te halen? Maakt het nu echt als je twee minuten later op het thuishonk bent?
Wat een ongelooflijk domme opmerking is dat nu weer? :shock:
Nee, dat maakt helemaal niets uit, dat heet gewoon fietsen. Alsof 35 per uur in groep zelfs snel te noemen is, dat is haast freewheelen voor velen. Of moeten we naast onze fiets gaan stappen misschien?
Ik vraag me echt af wie hier dom is.
Nee hoor, je hoeft niet "te stappen" je hoeft alleen even een voet aan de grond te zetten.

i-mac

i-mac 07 dec 2022 20:19

Tussendoor schreef: 07 dec 2022 20:10 Ik heb flink wat pagina's terug moeten lezen, om het filmpje terug te vinden. Blijven er voor mij twee vragen:

- wat is de lengte van die groep wielrenners en wat is de maximale lengte van een voertuig dat in Belgie zonder ontheffing de straat op mag?
Een groep mag vanaf 15 tot 50 op de weg fietsen, zonder wegkapitein. Die groep wordt als één geheel gezien. Wat bedoel je met “zonder ontheffing”? In België kennen we dit niet.

@orlok . In België krijgt de zwakke weggebruikers heel veel gelijk bij de rechtbanken. En dat zorgt er mede voor dat ze zich sterker voelen. Maar je blijft altijd de zwakke weggebruiker. Maar dat vergeet men soms wel eens. Langs de andere kant, niemand is onfeilbaar.

Maar een boete krijgen kan natuurlijk altijd. Ook kan het gebeuren dat elke weggebruiker zelf moet instaan voor zijn schade. Let wel, lichamelijke schade wordt altijd vergoed door de verzekeringen.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 07 dec 2022 20:23

Tussendoor schreef: 07 dec 2022 20:10 Ik heb flink wat pagina's terug moeten lezen, om het filmpje terug te vinden. Blijven er voor mij twee vragen:

- wat is de lengte van die groep wielrenners en wat is de maximale lengte van een voertuig dat in Belgie zonder ontheffing de straat op mag?

- de renner die de heg in wordt gedrukt... is dat nou dezelfde die links naast de auto rijdt op het moment dat de auto remt? Dat is namelijk niet goed in beeld te zien en wie weet wat er op dat moment precies door de renner gedaan werd richting de auto. Het zou natuurlijk zo maar kunnen dat die renner nou niet zo braaf was als alle renners altijd wel zijn....
Een groep fietsers zonder begeleiding mag bestaan uit max. 50 fietsers die aaneengesloten rijden. Zulke groepen worden beschouwd als één geheel. De auto die op 150m afstand de fietsers al de weg ziet oprijden rijdt haast tot in de groep en remt dan plots, dat zegt al genoeg. Met het tegenliggende verkeer zelfs compleet not done, enkele fietsers moeten tussen hem en een tegenliggende auto rijden. Dit zou zelfs gecatalogeerd kunnen worden onder poging tot doodslag. Ik ben er vrij zeker van dat de groep over de ganse lijn z'n gelijk krijgt als het tot een rechtszaak zou komen.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 07 dec 2022 20:26

Jans schreef: 07 dec 2022 20:19
jakkel schreef: 07 dec 2022 19:53 Wat een ongelooflijk domme opmerking is dat nu weer? :shock:
Nee, dat maakt helemaal niets uit, dat heet gewoon fietsen. Alsof 35 per uur in groep zelfs snel te noemen is, dat is haast freewheelen voor velen. Of moeten we naast onze fiets gaan stappen misschien?
Ik vraag me echt af wie hier dom is.
Nee hoor, je hoeft niet "te stappen" je hoeft alleen even een voet aan de grond te zetten.
Voor haaientanden hoef je niet te stoppen en voet aan de grond te zetten, wel voor een stopbord. Kom nog eens interessant doen als je de verkeersregels nog eens doorgenomen hebt. ;)

Tussendoor
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 20 jun 2022 21:09

Tussendoor 07 dec 2022 20:33

i-mac schreef: 07 dec 2022 20:19
Tussendoor schreef: 07 dec 2022 20:10 Ik heb flink wat pagina's terug moeten lezen, om het filmpje terug te vinden. Blijven er voor mij twee vragen:

- wat is de lengte van die groep wielrenners en wat is de maximale lengte van een voertuig dat in Belgie zonder ontheffing de straat op mag?
Een groep mag vanaf 15 tot 50 op de weg fietsen, zonder wegkapitein. Die groep wordt als één geheel gezien. Wat bedoel je met “zonder ontheffing”? In België kennen we dit niet.
Niet?

Hier lees ik volgens mij dat een vrachtauto-aanhangwagencombinatie maximaal 18,75m mag zijn:
https://transportbelgie.info/maten-en-gewichten/

En hier lees ik dat er ontheffingen aan te vragen zijn:
https://transportbelgie.info/transport/ ... transport/

Zijn er nog andere maximale voertuiglengten zonder ontheffing in Belgie toegestaan?

En wanneer is in België een groep fietsers e=geen groep meer? Bij welke tussenruimte? Wat het was nou niet echt een homogeen groepje dat ik daar over de weg zag fladderen.....

Plaats reactie