Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 31 mei 2023 16:33

Ik ken het daar niet, maar het kan zomaar zo'n stukje zijn waar heel vaak wielrenners op de weg fietsen. Dan komen daar klachten over en let deze agent daar heel netjes extra op.

Uiteraard kan de toon anders maar doorgaans zijn motoragenten de ergste in hun soort, de rasechte regeltjesnøkers die gewend zijn de jeugd op hun opgevoerde brommers belerend aan te spreken.
Campagnolo Ultra Dork

bever
Forum-lid
Berichten: 2121
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 31 mei 2023 18:56

wasbeer2006 schreef: 31 mei 2023 13:39 Nou op die manier was ik het weekend nog bijna in de media......

Ik reed op de boulevard in Katwijk op het veel te smalle fietspad met voetpad van minimaal 8 meter breed ernaast.
Voor me fietsen een paar gezinnen met kleine kinderen dus ik dacht spring ff de weg op, inhalen en weer op het fietspad.
Geen auto achter me.

Zie ik iets vuurroods in mijn garmin radar na een paar seconde, dacht nog welke idioot gaat er met 100 over de boulevard rijden. Maar dat was agent motormuis. En die was niet van mijn actie gediend, hele preek, nou prima. Maar toen ik hem probeerde uit te leggen dat ik dit deed om de kinderen in te halen en de families gewoon lekker naast elkaar konden blijven wilde ie daar niet naar luisten, dat trek ik dus niet he!!

Beetje bijdehand doen gevaar dit, gevaar dat, ik zeg helemaal niets gevaar. Het is puur een regel. Ik zeg, het is juist veiliger wat ik doe.
Toen weer een preek, maar totaan niet even luisteren naar het waarom. En dan afsluiten met de volgende keer krijg je een vette bekeuring en weer met minimaal 60 a 70 wegrijden. Ik heb echt respect voor politie en snap dat het bloed onder de nagels vandaan gehaald wordt door velen., maar reageer dat niet op iemand anders af.
je reed richting Den Haag, neem ik aan ?

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 31 mei 2023 20:00

Als je jouw linkje opent staat er aan de overkant wel een bord, maar dat is als je linksaf gaat.
Als je vanuit de andere richting komt (vanaf strand zegmaar) zie je dat bord niet eens...

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1401
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 31 mei 2023 21:15

DDX schreef: 31 mei 2023 20:00 Als je jouw linkje opent staat er aan de overkant wel een bord, maar dat is als je linksaf gaat.
Als je vanuit de andere richting komt (vanaf strand zegmaar) zie je dat bord niet eens...
Even naar de andere kruising gegaan en daar gekeken:
https://goo.gl/maps/iPoNYK9yqj1hhKQP9

Er hangt een rond bord. Het fietspad is verplicht en heeft een verplichte rijrichting. De motoragent heeft formeel gelijk.
hun fietsen.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 31 mei 2023 21:46

Op dat stuk kom je dus niet als je vanuit Zandvoort richting komt. (de afslag waar je uit komt via 1e google maps link)
Ik ben verder gegaan via steetview en ik kom naar het zuiden nergens een bord tegen.
Meestal fiets ik wel op het fietspad, vaak sneller als het druk is met auto's.

En een fietssymbool geeft aan dat het een fietsstrook is, maar dat is volgens mij geen verplichting ?
Kan alleen dit vinden :
https://lansingerland.fietsersbond.nl/i ... e%20houden.
Een fietser is verplicht van de fietsstrook gebruik te maken op grond van de algemene regel, dat verkeer zo veel mogelijk rechts dient te houden. Je zou verwachten dat de fietsstrook verplicht is op grond van het fietssymbool, wat dus niet het geval is.
Vraag mij alleen af of dat ook telt als het verhoogd ligt, je kan niet makkelijk naar rechts zegmaar.
En bij een niet verplicht fietspad hoef je daar ook niet verplicht te fietsen.

Leuke vraag iig :)

Tussendoor
Forum-lid
Berichten: 251
Lid geworden op: 20 jun 2022 21:09

Tussendoor 31 mei 2023 21:54

BertL schreef: 31 mei 2023 21:15
DDX schreef: 31 mei 2023 20:00 Als je jouw linkje opent staat er aan de overkant wel een bord, maar dat is als je linksaf gaat.
Als je vanuit de andere richting komt (vanaf strand zegmaar) zie je dat bord niet eens...
Even naar de andere kruising gegaan en daar gekeken:
https://goo.gl/maps/iPoNYK9yqj1hhKQP9

Er hangt een rond bord. Het fietspad is verplicht en heeft een verplichte rijrichting. De motoragent heeft formeel gelijk.
Prima dat er bij een ander kruispunt wél een bord staat, maar het bord wordt niet herhaald ná ieder kruispunt... dus na volgende een kruispunt is het geen verplicht fietspad meer....

Tussendoor
Forum-lid
Berichten: 251
Lid geworden op: 20 jun 2022 21:09

Tussendoor 31 mei 2023 22:07

Er staan trouwens wel bijzonder bordencombinaties op een paar vierkante meter.

De rechterpijl is géén onderbord (wit op een blauw bord) maar betekent "eenrichtingsverkeer" en niet alleen voor het fietspad.
bordjes.png

Tussendoor
Forum-lid
Berichten: 251
Lid geworden op: 20 jun 2022 21:09

Tussendoor 31 mei 2023 22:10

DDX schreef: 31 mei 2023 21:46 Op dat stuk kom je dus niet als je vanuit Zandvoort richting komt. (de afslag waar je uit komt via 1e google maps link)
In 2017 stond er wél een bord verplicht fietspad bij het kruispunt met de Buitensluis. Dus iemand heeft dat weggehaald met paal en al...

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 31 mei 2023 22:14

Als je trouwens door fietst naar het oosten staan er wel bij iedere afslag borden.
Redelijk duidelijk dus dat het op dat stuk verplicht is en langs de boulevard dus niet.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 jun 2023 10:13

Formeel heeft de agent ook gelijk, daar ging het me ook niet om.
En ik snap best dat we al een slechte naam hebben. Maar ik denk dat die van mijn actie eerder beter dan slechter wordt.

Ging me meer over de manier van aanspreken en gewoon mij niet even rustig laten uitpraten.
Daarnaast reed ie zelf minimaal 100 over die boulevard, met 60 had ie me 200m later aan de kant kunnen zetten.
Dat slaat natuurlijk nergens op.

En in NL nodigen we vaak een architect uit die het heel onduidelijk maakt.
In dit geval is het fietspad dezelfde kleur als de stoep met zo,n 5cm stoeprandje, een stoep van 6 tot 10m en een smal fietspad.
Alles bij elkaar koos ik er hierbij voor de gezinnen met kinderen even vlot over de weg te passeren, waar op dat moment ook nog eens geen auto,s reden en het fietspad 200m later gewoon weer op de weg was.

Ze hebben ergens in NL, weet niet waar op een regenboog zebrapad gemaakt..... Ik vraag me echt af als je daar nou een voetganger ondersteboven rijd of je dan ook fout bent, want ik kan me echt voorstellen als je daar nooit rijd dat je dat niet ziet.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 01 jun 2023 10:19

Tja, zo heb ik ook een keer gekozen om 200m over een provinciale weg te rijden ergens in zuid-holland/zeeland tussen de weilanden. Omdat het fietspad daar bezaaid lag met stenen en kluiten van de bouwkavel waar men bezig was. 1 Auto op die 30 seconden..., maar dat was wel oom agent --> kreeg er netjes een bekeuring voor.

Als het fietspad niet begaandbaar was had ik moeten gaan lopen.

Formeel had hij vast gelijk.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 01 jun 2023 10:32

Volgens mij voldoet een regenboogzebrapad niet duidelijk aan de wettelijke eisen voor een zebrapad :lol: . Je kan er vast een rechtzaak over voeren. Maar misschien zijn alleen de witte markeringen toch genoeg. Ik ga er in ieder geval niet aan beginnen.
Maar dan krijg je dit soort discussies als in dit draadje bij de ANWB.
https://www.anwb.nl/experts/juridisch/3 ... -gaybrapad

Witte strepen op zwarte ondergrond zijn ook een stuk duidelijker qua contrast. Denk ook de allerlei vormen van kleurenblinden en slechtzienden. Daar denken die inclusief geobsedeerde gemeenteambtenaren nooit over na. Zelfs een slechtziende kan t contrast zwart en wit vaak nog wel goed vinden, maar tussen wit en geel wordt t lastig. Niks tegen regenbogen, maar laat die inclusiviteit onzin uit de verkeerssituaties. Onnodige afleiding is altijd gevaarlijk. Doe dan maar regenboog zitbankjes, geen problemen met die dingen :winkthumb:

Maar ook een zebrapad zelf is aan regels verbonden. Deze regels bij een zebrapad zijn:

de breedte van het zebrapad is ten minste 4 meter
de witte markering en de afstand daartussen moet een halve meter zijn
er moet altijd verlichting bij een zebrapad aanwezig zijn.
een zebrapad mag alleen binnen de bebouwde kom worden aangelegd
voor het zebrapad staat altijd een blauw bord dat een zebrapad aanduidt
Je moet als automobilist altijd maar net zien of die persoon die eerst op de stoep liep ook wil oversteken of niet. Daarvoor is toch even een vorm van non-verbale communicatie nodig. Van de automobilist uit en vanuit de voetganger. De voetganger moet in mijn ogen wel een beetje duidelijk moet maken dat hij ook wil oversteken. De automobilist moet ook aan de voetganger kenbaar maken dat hij die persoon gezien heeft door tijdig te remmen. Danwel kom je ook wel eens op plaatsen waar een zebrapad zo vol loopt dat je als automobilist geen ruimte vindt om door te rijden. Op die plekken moet dan ook eigenlijk een stoplicht oversteekplaats komen.
Alleen heb je van beide kanten onverlaten. Zonder te kijken met oortjes in ineens t zebrapad oplopen en automobilisten die gewoon lang t gas erop houden, waardoor je ook niet durft te gaan lopen. Tja.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie