Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2723
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 15 jul 2013 10:20

Ik begrijp de ophef wel. Ik schaam mij doorgaans heel erg voor het weggebruik van een groot gedeelte van mijn collega "wielrenners". Het wordt er niet beter op omdat er zoveel mensen zijn die een rondje gaan trappen in groepsverband zodat ook procentueel het aandeel aso's steeds groter wordt. Zet dit soort types in een auto, op een motor of op een fiets: het gedrag zal steeds het zelfde zijn.

Natuurlijk is het leuk om als het kan in je eentje of met een groep even lekker door te trekken. Maar hou wel rekening met de medeweggebruikers en breng deze niet in gevaar. Het feit dat ik zelf vader ben zal ook wel meewerken in een kritischer houding ;)
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5860
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 15 jul 2013 10:35

e-bikes: Nooit last van die mensen; ik snap niet waar andere forumrenners over klagen

motoren: Ik schaam me diep voor herrie-knalpijp-motoren die zich met 80 kmh door de 'file' werken. Soms groeten ze ook nog. Stelletje eikels, denk ik dan, ik hoor niet bij jullie :evil:

groepen wielrenners: more than 4 is a crowd. Groepen wielrennes (meer dan 4) die 2 aan 2 fietsen, meestak klopt er weinig van hun gedrag. Ik haak ook niet aan bij zo'n groepje al ik wordt ingehaald. Ik fiets ook nooit links in een groep.

bejaarde, scholieren, gezinnen die 2 aan 2 fietsen: Zolang ze met een belletje of een 'pas op' aan de kant gaan dan heb ik er geen moeite mee. Maar als ik tegemoet komende fietsers moet waarschuwen omdat ik ze nader, dat geeft toch te denken. Kun je nu niet eens gewoon voor je kijken,. :roll:
Live fast; die young. mijn blog

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 15 jul 2013 11:40

Het ligt niet met name aan de ouderen. Net zo min als het met name aan de wielrenners ligt. Maar op het moment dat je naar een andere groep gaat wijzen, dan hoef je niet meer naar je eigen gedrag te kijken. Maar tegelijkertijd is er maar één manier om iets te veranderen en dat is nou juist naar je eigen gedrag kijken, dat is namelijk het enige waar je invloed op hebt.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 15 jul 2013 12:26

Ik fiets alleen, ik minder vaart als ik breed uitwaaierende langzaamfietsers achterop kom, ik kuch eens even en zeg met luide stem "pardon". Als ik er dan langs kan zeg ik op mijn allercharmantst "dankuwel" en dan nog krijg je regelmatig een chagrijnig "je moet bellen!". Zucht...

dario
Forum-lid
Berichten: 3819
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 15 jul 2013 13:28

Idem hier: "pardon" en daarna "dankuwel" lijkt me toch minstens even beleefd als bellen, maar lijkt door sommigen toch nog als agressief te worden gepercipieerd... :roll:

Feit is inderdaad dat "het" niet aan deze of gene categorie fietsers ligt, maar eerder aan een algemene hufterigheid (een probleem dat je ook niet de wereld uit helpt met wat ribbels in het asfalt)...
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8928
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 15 jul 2013 13:41

dario schreef:Idem hier: "pardon" en daarna "dankuwel" lijkt me toch minstens even beleefd als bellen, maar lijkt door sommigen toch nog als agressief te worden gepercipieerd... :roll:

Feit is inderdaad dat "het" niet aan deze of gene categorie fietsers ligt, maar eerder aan een algemene hufterigheid (een probleem dat je ook niet de wereld uit helpt met wat ribbels in het asfalt)...
Opvallend inderdaad. Maar sommige mensen willen nu eenmaal graag wielrenners stom vinden (en als je wel een bel had gehad, dan is het "nounou, niet zo'n haast hoor!" oid)
Mijn repliek op "koop eens een bel" is standaard: "Ik excuseer mij liever, dat klinkt een stuk vriendelijker dan zo'n belletje, vindt u ook niet?"
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 15 jul 2013 13:58

53x11 schreef:Mijn repliek op "koop eens een bel" is standaard: "Ik excuseer mij liever, dat klinkt een stuk vriendelijker dan zo'n belletje, vindt u ook niet?"
Dat is een goeie, die houden we er in... :D

Gebruikersavatar
beren040
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 31 mei 2011 15:39

Gebruikersavatar beren040 15 jul 2013 14:24

Reed vrijdag in de buurt van 's Heerenberg. Het was daar heel erg druk met mensen die lekker in het zonnetje aan het fietsen waren. Na de tiende keer een opmerking te hebben gekregen in de trend van, heb je geen bel(na het door mij standaard gebruikte "even oppassen svp il wil er graag langs"). Ben ik gestopt bij een wielerzaak en heb een fietsbel aageschaft..... :shock:
En verdomd, proefondervindelijk vastgesteld, de medefietser reageert een stuk vriendelijker en allerter bij gebruik van deze bel. :lol:
Allard

DeletedUser05
Forum-lid
Berichten: 2285
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

DeletedUser05 15 jul 2013 14:31

Wellicht waren het Duitsers.... die willen daar in de omgeving ook nog wel eens rondfietsen net zoals de Nederlanders richting Emmerich/Elten/KLeve fietsen ;-)

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 15 jul 2013 16:01

ever schreef:
53x11 schreef:Mijn repliek op "koop eens een bel" is standaard: "Ik excuseer mij liever, dat klinkt een stuk vriendelijker dan zo'n belletje, vindt u ook niet?"
Dat is een goeie, die houden we er in... :D
De meeste fietsers worden het liefst tijdig door een bel gewaarschuwd. Als je roept of vraagt om passage ben je te dichtbij; men voelt zich opgejaagd. Je kan het dus zelf wel vriendelijker vinden maar als je medemens het onvriendelijker vindt is het misschien redelijk om toch maar de bel te gebruiken. :)

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8928
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 15 jul 2013 16:14

sloeren schreef:
ever schreef:
53x11 schreef:Mijn repliek op "koop eens een bel" is standaard: "Ik excuseer mij liever, dat klinkt een stuk vriendelijker dan zo'n belletje, vindt u ook niet?"
Dat is een goeie, die houden we er in... :D
De meeste fietsers worden het liefst tijdig door een bel gewaarschuwd. Als je roept of vraagt om passage ben je te dichtbij; men voelt zich opgejaagd. Je kan het dus zelf wel vriendelijker vinden maar als je medemens het onvriendelijker vindt is het misschien redelijk om toch maar de bel te gebruiken. :)
Mijn ervaring is juist dat de meeste mensen veel beter (=minder geirriteerd en beter sturend) reageren op de vaart-minderen-pardon-dank-u-methode. Ik bedoel meer te stellen dat er altijd zure typetjes op het fietspad te vinden zijn.
Overigens is IMHO ook minstens de helft van de mensen op de racefiets die ik tegenkom contactgestoord, maar wellicht ligt dat aan mij :oops:
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

lnnrtlnnrt
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 28 nov 2011 14:48

lnnrtlnnrt 15 jul 2013 16:15

Ik heb sinds dit jaar ook een fietsbel, en moet zeggen, het is een verademing. Hiervoor zei ik ook altijd 'pardon', en dankuwel bij passeren. Dat 'pardon' zeggen kan echter pas als je vlak achter de fietsers zit, en dan schrikken ze inderdaad, en gaan ze gehaast achter elkaar fietsen, wat weer tot gevaarlijke situaties kan leiden. Als je belt, van een veel grotere afstand (je moet echt onbeschoft hard schreeuwen wil je die afstand overbruggen met 'pardon'), dan wordt dat geluid herkend, hebben ze alle tijd om rustig en keurig aan de kant te gaan, en kan ik bij het passeren alsnog 'dankuwel' zeggen. Kortom, mijn fietsbel is mijn beste aanschaf voor mijn fietsplezier, sinds mijn Garmin 705, en hij was een stuk goedkoper :D

Plaats reactie