Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 23 aug 2012 22:40

Wanneer ik de kans krijg om ze eindelijk in te halen, kan ik het niet laten om even flink mijn ruitensproeier in werking te zetten.
Hier spreekt toch een behoorlijke dosis frustratie uit. Eerlijk gezegd niet gedacht dat er zo'n enorme dosis fietsers-haat rondspookt in Nederland, en dan met name gericht tegen de sportieve fietser.
Want volgens die gasten is iedereen op een racefiets maar ook gelijk een wielrenner = klootzak.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5339
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 24 aug 2012 01:16

@ronner: Het aantal mensen dat überhaupt aan de kant gaat als je belt is zo laag dat je er beter geen op je fiets kan hebben. Tevens is het volume van alle belletjes die ik heb geprobeerd te laag om alle dove e-bike terroristen ervan te overtuigen dat er iets aan komt. Mijn 'Hallo, mag ik er even door!' methode werkt veel beter en zeker als je ze ook nog even bedankt tijdens het passeren. Alleen Hee, ho, hallo roepen is natuurlijk geen doen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

oudesluisdt
Forum-lid
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 nov 2006 19:02

oudesluisdt 24 aug 2012 08:49

Ik denk toch dat het goed zou zijn als we iets beginnen om ons imago als wielrenner te verbeteren. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik toen ik wat jonger was daar wel anders instond. Nu rijd ik niet meer door rood als dat niet kan(als er kinderen bij staan of het druk is) en pak altijd het fietspad.

Ik koers en fiets veel in andere landen en het valt me op dat de fiets daar veel meer de zwakste weggebruiker is, met uitzondering van misschien de Spaanse fietseilanden. Wij treffen het hier.
Verder denk ik dat goed gedrag van de ander begint bij jezelf.

Misschien kunnen we dit nummer coveren met als titel "kutwielrenners"? http://www.youtube.com/watch?v=B7feZFSlrBc" onclick="window.open(this.href);return false; :)
Ik kan wel een websiteje fabriceren...eens wat bedenken

basko
Forum-lid
Berichten: 438
Lid geworden op: 05 mar 2009 08:28

basko 24 aug 2012 11:39

Goed idee, maak je ook meteen een vriendelijkere avatar dan?

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 25 aug 2012 10:54

Nu rijd ik niet meer door rood als dat niet kan(als er kinderen bij staan of het druk is) en pak altijd het fietspad.
Volgens mij begint het hier al mee. Door rood rijden/lopen is iets typisch Nederlands (in de ons omringende landen is dit veel ongebruikelijker).
We hebben met elkaar afgesproken dat rood gewoon stoppen is dus waarom hoort daar nog de taxatie "als het kan" bij terwijl het overgrote deel van de mensheid bijzonder slecht is in taxeren.....

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37237
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 aug 2012 16:04

Als ze alle stoplichten logisch afstellen vind ik het ineens ook een stuk logischer om voor alle rode lichten te stoppen.....
Less is bore

Gebruikersavatar
bmwpower
Forum-lid
Berichten: 598
Lid geworden op: 28 apr 2011 17:34
Locatie: Alphen aan den Rijn

Gebruikersavatar bmwpower 25 aug 2012 17:41

daniel1975 schreef:Als ze alle stoplichten logisch afstellen vind ik het ineens ook een stuk logischer om voor alle rode lichten te stoppen.....
Dat geldt voor een auto net zozeer.. Daarmee rij je toch ook niet door mag ik hopen?
Freude am Fahren

Giant TCR 1 '11

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 25 aug 2012 18:39

Als ze alle stoplichten logisch afstellen vind ik het ineens ook een stuk logischer om voor alle rode lichten te stoppen.....
Als dat betekend de jij als fietser altijd groen licht wilt dan snap ik dat maar dat zal niet gaan gebeuren. Bij een fiets is "logisch afstellen" (met lussen e.d.) niet echt mogelijk gezien de geringe massa van dit vervoermiddel.
In de grote steden stopt er geen fietser meer voor rood en gezien het feit dat de automobilist bij de meeste ongelukken (al reed de fietser door rood) toch in het ongelijk wordt gesteld snap ik dat nog wel ook.
Heb elke ochtend te maken op grote groepen scholieren die zich drie of vierdik, met koptelefoon op al sms'end door het verkeer begeven, auto's/overig verkeer worden gezien als lastige obstakels die toch wel stoppen en stoplichten als leuke decoratie
in het landschap waarbij alle kleuren gewoon doorrijden betekenen waarbij je bij rood soms beter even links en rechts kunt kijken.....
De reclameborden met "wij gaan weer naar school" zullen best een doel hebben maar ergens zit er wel iets komisch in (al reken ik het een zes of zevenjarige echt niet aan als deze zich niet aan alle regels houdt, hun ouders echter......)

Znivian
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 aug 2012 13:42
Locatie: Roosendaal
Contact

Znivian 26 aug 2012 10:56

ronner schreef: Maar als fietser kijken naar andere wielrenners, denken veel dat ze toch wel alleen op de weg zijn. Geen rekeninghouden met de regels, op de weg fietsen terwijl er een fietspad naast ligt, niet bellen maar roepen/schreenwen "aan de kant", of als ze dan wel bellen, dan het liefst met de hele groep 10 keer bellen om te laten horen dat ze eraan komen.

Ook op het forum leest je wel eens "nee ik heb geen bel, dat ziet er toch niet uit", sorry maar dan sla je in mijn ogen de plank volledig mis. Maarja 50 meter van te voren schreeuwen dat je er aankomt en dat ze aan de kant moeten gaan is natuurlijk veel efficienter, dan kan jij gewoon doorrijden en heb je thuis een leuk gemiddelde op je tellertje staan. Wat is er mis met even afremmen, bellen en rustig passeren?

Heb respect voor andere weggebruikers!
Volgens mij heb je respect voor weggebruikers op het moment dat je laat weten dat je er aan komt. Ik bel ook verschillende malen. Maar daarmee laat ik ook merken dat ik snelheid heb. Al kom ik met 25km/h aanrijden, dan nog ben ik er sneller dan ze denken op basis van 1x bellen. Ik bel trouwens altijd bij inhalen, ook als ik er langs kan, om mensen er bewust van te laten zijn dat ik voorbij kom sjezen en dat ze zich niet rot schrikken :P (en ik ben zo'n saaie pik die over het algemeen gewoon stopt bij stoplichten).
Heel veel fietspaden zijn tweerichtingsverkeer en als mensen dan breder blijven rijden als iemand tegemoet komt of probeert in te halen... dan word ik wel chagrijnig ja. Het gaat voornamelijk om 2 groepen (imho): scholieren en (met alle respect) bejaarden. Vooral die laatste groep is flink groter geworden door de komst van hulpmiddelen. Maar dat betekend ook dat mensen die eigenlijk niet zo zeker meer op de fiets zitten (lopend oversteken omdat ze niet meer goed op kunnen stappen) of het allemaal niet meer goed horen/zien ook rondrijden. Die vinden het eng als ze worden ingehaald. Daar kan ik niets aan doen.

Overigens zijn wij als wielrenners idd ook niet altijd lieverdjes en rekken we de regels vaak wat op. Maar we vallen voor een deel ook tussen groepen. We zijn vaak te snel voor het fietspad en te langzaam voor de autoweg. We zouden meer als bromfietsers en scooters moeten zitten qua regels denk ik. We zitten meer in die tempogroep.

Als laatste: ik merk dat ik ondertussen bepaalde dagdelen/dagen ontwijk (zondag einde van de ochtend bijvoorbeeld) omdat het dan stikt van de senioren die in grote groepen rijden en wielerpeletons. Mensen in grote groepen lijken zich minder sociaal te gedragen tov mensen van buiten de groep.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 26 aug 2012 11:52

Mensen in grote groepen lijken zich minder sociaal te gedragen tov mensen van buiten de groep.
Daar heb je een punt, dat is meteen ook een leemte in de wet, de Nederlandse wet richt zich op de dader en nooit op een hele groep. Persoonlijk denk ik dat we al een heel stuk verder zouden zijn als elk individu in de groep op zou draaien voor een overtreding van één of enkele personen uit die groep (de kans dat men elkaar daarop gaat aanspreken is dan wellicht iets groter).

rednas
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 15 jul 2010 17:59
Locatie: Flevoland

rednas 14 jul 2013 20:49


Gebruikersavatar
bmwpower
Forum-lid
Berichten: 598
Lid geworden op: 28 apr 2011 17:34
Locatie: Alphen aan den Rijn

Gebruikersavatar bmwpower 14 jul 2013 21:00

Op zo'n bericht reageren zonder dat er uit het bericht blijkt wat er is gebeurt zegt al genoeg..
Freude am Fahren

Giant TCR 1 '11

Plaats reactie