Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 16 aug 2022 22:01

Ramon73 schreef: 16 aug 2022 19:40
Tracing_NL schreef: 16 aug 2022 18:48 Voor mij is dit voor het grootste gedeelte een typisch nederlandse mentaliteitsprobleem. Net een volle week (vanuit barcelonnette) in frankrijk gefietst, ENIGE serieuze gevaarlijke situatie was toen een NEDERLANDSE AUTO mij (bergop) dacht te moeten inhalen in een blinde bocht waarbij hij bijna een tegenligger raakte en mij van de weg moest duwen. Echt, situatie is alleen in NL (of beter met NL fietsers en automobilisten) een issue.

Maar oplossing zie ik ook niet echt
De oplossing? Regelmatig opnieuw examen doen. Nu halen we als jeugdige/jongere een rijbewijs en je leven lang vraagt niemand meer of je het ook echt (nog) kunt. Zolang je het niet te bont maakt tenminste.
Dat weggedrag dat jij hebt gezien is egoïsme gecombineerd met slecht chauffeurschap, gewoon gegroeid in de jaren omdat niemand er iets van zegt.

Een heftruck moet je elk jaar of 2 opnieuw examen doen maar de auto wordt niet naar omgekeken.
Bij de heftruck is het gewoon pure geldklopperij omdat de werkgever toch wel betaalt. Een goede lobby van de aanbieders van cursussen bij arbo en verzekeraars.
Degenen die het hardste roepen om regelmatig opnieuw examen doen, zijn de chauffeurs die zichzelf het meest overschatten. Dat zijn ook de gevaarlijkste op de weg.

De afgelopen weken in Polen en Slowakije een aantal ritten op de racefiets gemaakt en ook hier geldt de anderhalve meter. Je rijdt hier vaak over wegen die bij ons voor N weg door zouden gaan en toch heb ik mij nooit onveilig gevoeld. De hoffelijkheid
t.o.v. fietsers is echt opvallend.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 16 aug 2022 22:04

wasbeer2006 schreef: 16 aug 2022 21:18
thestudent schreef: 16 aug 2022 20:21

Maar dezelfde 1.5m passeerregels invoeren in Nederland zou niet gek zijn.
Die is er al alleen kent niemand hem!
Volgens mij 1m binnen de bebouwde kom en 1,5m erbuiten.


Sander Dekker verhaal blijf ik ook bijzonder vinden, niet perse richting hem. Volgens strava heb ik daar ruim 800keer gereden en nooit enig probleem. Alles kan natuurlijk begrijp me niet verkeerd. Maar het heeft wel wat schijn tegen het hele voorval.
Ik heb m’n vriend Google even geraadpleegd, maar het schijnt toch echt niet te gelden in Nederland, wel in (oa) België

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 16 aug 2022 22:31

thestudent schreef: 16 aug 2022 21:57 Ergens een linkje dat het wel is vastgelegd? Ik kan het me ook niet herinneren het ooit ergens gezien te hebben.

Alleen algemene bepalingen. Dat het geen hinder op mag leveren en andere blaat.

Naja in Spanje kom je wel eens van die bordjes tegen. In nederland komen ze vrolijk met 2cm voorbij.
In Frankrijk staan er hier en daar wel van die bordjes, maar je hebt er zo weinig aan als men zich er niet aan houdt. Vanmorgen reed er een auto achter me, bleef achter me. Ik was door de flauwe bocht heen en wenkte dat het "vrij" was. De auto bleef nog best lang achter me. Een Spanjaard. Ook daar zijn uitzonderingen, maar dat zijn dan ook echt uitzonderingen. De boetes zijn daar niet mals.

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 17 aug 2022 00:16

We kunnen allemaal wel weer allerlei dingen gaan roepen over de NL mentaliteit, maar wij hebben hier gewoon zoveel fietsers dat we gewoon er gewend aan geraakt zijn er wat dichter langs te rijden met de auto.

En ik vond het bericht over de hoffelijkheid in Polen wel opvallend, aangezien alcohol in het verkeer daar echt nog wel een flink issue is en de Poolse automobilisten in NL toch wel erg goed vertegenwoordigd zijn bij nare ongelukken met fietsers.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 17 aug 2022 04:33

Sulla, in Spanje zijn in een aantal gebieden fietsers ook heel gewoon. En daar kan het wel? Ja, want de straffen zijn daar niet gering.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 17 aug 2022 06:35

Sulla schreef: 17 aug 2022 00:16 We kunnen allemaal wel weer allerlei dingen gaan roepen over de NL mentaliteit, maar wij hebben hier gewoon zoveel fietsers dat we gewoon er gewend aan geraakt zijn er wat dichter langs te rijden met de auto.

En ik vond het bericht over de hoffelijkheid in Polen wel opvallend, aangezien alcohol in het verkeer daar echt nog wel een flink issue is en de Poolse automobilisten in NL toch wel erg goed vertegenwoordigd zijn bij nare ongelukken met fietsers.
7000 zloty boete bij 0,2 promille heeft toch wel voor een aardige mentaliteitsverandering gezorgd.
Campagnolo Ultra Dork

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 17 aug 2022 09:07

Gewoon periodiek een applicatiedag voor chauffeurs invoeren om hun rijkunsten weer wat bij te slijpen, 1x in de 2 of 3 jr.
Ik train elk jaar een dag om mijn certificaten te behouden...

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 17 aug 2022 10:08

Dat wordt dan wel een mooi verdienmodelletje ;-)

En qua kosten.., ja, als je wilt blijven rijden moet je er wat voor over hebben. Een auto bezitten kost ook al geld.
Maar tegelijkertijd ga je de mobiliteit beperken van degene die zich dit soort dingen niet kunnen veroorloven.
En als er voldoende openbaar vervoer is - tegen een goede prijs, hoeft dat geen issue te zijn.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 17 aug 2022 10:25

mao schreef: 16 aug 2022 22:04
wasbeer2006 schreef: 16 aug 2022 21:18
thestudent schreef: 16 aug 2022 20:21

Maar dezelfde 1.5m passeerregels invoeren in Nederland zou niet gek zijn.
Die is er al alleen kent niemand hem!
Volgens mij 1m binnen de bebouwde kom en 1,5m erbuiten.


Sander Dekker verhaal blijf ik ook bijzonder vinden, niet perse richting hem. Volgens strava heb ik daar ruim 800keer gereden en nooit enig probleem. Alles kan natuurlijk begrijp me niet verkeerd. Maar het heeft wel wat schijn tegen het hele voorval.
Ik heb m’n vriend Google even geraadpleegd, maar het schijnt toch echt niet te gelden in Nederland, wel in (oa) België
Ik zie het nu. De hit was een nederlandse site met de tekst, maar klik je uiteindelijk op de link bleek het om Duitsland te gaan.
Daar zijn de regels soms nog strenger tot wel 2m buiten de bebouwde kom.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 17 aug 2022 10:28

scottpch schreef: 17 aug 2022 09:07 Gewoon periodiek een applicatiedag voor chauffeurs invoeren om hun rijkunsten weer wat bij te slijpen, 1x in de 2 of 3 jr.
Ik train elk jaar een dag om mijn certificaten te behouden...
Ik geloof er niets van dat de meesten niet kunnen rijden. Vooral een kwestie van "waarom moet ik rekening houden met andere weggebruikers". Dan gedragen ze zich op zo'n terugkomdag weer even netjes om een weekend erop weer te rijden zoals het niet hoort.

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 17 aug 2022 11:04

Ernie C. schreef: 17 aug 2022 06:35
Sulla schreef: 17 aug 2022 00:16 We kunnen allemaal wel weer allerlei dingen gaan roepen over de NL mentaliteit, maar wij hebben hier gewoon zoveel fietsers dat we gewoon er gewend aan geraakt zijn er wat dichter langs te rijden met de auto.

En ik vond het bericht over de hoffelijkheid in Polen wel opvallend, aangezien alcohol in het verkeer daar echt nog wel een flink issue is en de Poolse automobilisten in NL toch wel erg goed vertegenwoordigd zijn bij nare ongelukken met fietsers.
7000 zloty boete bij 0,2 promille heeft toch wel voor een aardige mentaliteitsverandering gezorgd.
Goed te horen, dat zijn stevige boetes. Was sowieso al een tijdje geleden dat ik in Polen was geweest. Maar die ontwikkeling is aan veel Polen in NL dan duidelijk voorbij gegaan (of zijn ze hier spontaan weer vergeten).

Overigens lijkt de pakkans in Polen wel hoger dan hier. Ik ben een paar keer in Polen geweest, maar slechts 1x met de auto. En toen ben ik op 1 dag twee keer aangehouden. Al zou het NL kenteken daar ook iets mee te maken gehad kunnen hebben (al moet ik eerlijkheidshalve wel toegeven dat beide niet geheel onterecht was).

Gebruikersavatar
Slowracer
Forum-lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 13 sep 2011 15:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Gebruikersavatar Slowracer 17 aug 2022 12:19

Ernie C. schreef: 17 aug 2022 06:35

7000 zloty boete bij 0,2 promille heeft toch wel voor een aardige mentaliteitsverandering gezorgd.
Had nog de wisselkoers van 30 jaar geleden in mijn hoofd en schrok in eerste instantie niet van dit bedrag. Toch maar even de huidige koers opgezocht, oeps...
Zeer geleidelijk weer een beetje Slowracer

http://www.gaul.nl

Plaats reactie