Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

i-mac

i-mac 07 dec 2022 21:27

scottwilko schreef: 07 dec 2022 20:57 Nederland en ook België zijn te druk en vol, om nog met dergelijke groepen veilig en zonder irritatie op te wekken rond te fietsen. Dat is helaas echt niet meer van deze tijd, hoe graag sommige van ons dat ook jog willen.
Fiets met max 6 man, hou je aan de regels en de problemen zijn een heel stuk minder.
Veel hangt ook af van de wegen infrastructuur. In België is men de laatste 10 à 15 jaar eindelijk bezig met een grote inhaalrace om deftige, alleen liggende en vooral bredere fietspaden te maken. Maar dat gaat op veel plaatsen ten koste van het gemotoriseerde vervoer. Met andere woorden, met de auto gaat het soms tergend traag vooruit. Of waar het sneller kan, zitten de wegen stampvol.

In de zomer is het de laatste jaren ook op veel autoluwe plaatsen zeer druk geworden. De e-bike, corona en andere zaken hebben ervoor gezorgd dat er meer mensen aan het fietsen zijn. In de winter heb je dat veel minder. En dan kan je met een groep wel die plaatsen opzoeken. Maar je kan nooit meer uitsluiten dat je de weg moet delen met de auto's.

1094
Forum-lid
Berichten: 1657
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 07 dec 2022 21:28

jakkel schreef: 07 dec 2022 19:02
Lcsmet schreef: 07 dec 2022 18:55 Ook even het filmpje bekeken.
De groep moet stoppen, haaietanden, en volgens het verkeersbord voorrang geven.
Wat mij dan weer wel opvalt is dat het dan toch niet zo'n hechte groep is als ze laten uitschijnen.
Want anders stopt toch iedereen om verhaal te halen bij de automobilist.

Het gedrag van vele groepen, niet dit specifieke geval, maakt dat andere verkeersdeelnemers opgefokt raken als ze nog maar een wielrenfiets zien.
Als er haaientanden staan moet je uiteraard voorrang verlenen en eventueel stoppen. Vraag is alleen of dat ook moet als een auto nog 150m/8sec ver weg is. En vooraan hebben ze 't gewoon niet door (lawaai door het verkeer, afstand,...), de jongens die in de buurt zijn zie je toch reageren?
Als de mensen vooraan doorrijden hoeven de achterste die vlak voor de auto langs oversteken toch niet over te steken. Ook als je in een peleton rijdt moet je zelf opletten

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16235
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 07 dec 2022 21:37

Waar komt die 8 seconden/ 150m vandaan? Het filmpje begint bij het opdraaien van de weg en de auto is er al bij 5 seconden en heeft dan al aardig afgeremd. De afstand moet dus veel kleiner zijn geweest.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 07 dec 2022 21:43

Ernie C. schreef: 07 dec 2022 21:37 Waar komt die 8 seconden/ 150m vandaan? Het filmpje begint bij het opdraaien van de weg en de auto is er al bij 5 seconden en heeft dan al aardig afgeremd. De afstand moet dus veel kleiner zijn geweest.
Er vanuit gaande dat de wagen 70 rijdt in het slechtste geval, want sneller mag echt niet. Dan duurt het 8 seconden en is de afstand 150m. Oké, hij remt bruusk, laat ons dan aannemen dat het 6 of 7 seconden was en 100m afstand. Nog heel ruim dus. Spijkers op laag water is leuk, maar het draagt weinig bij...

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 07 dec 2022 21:49


i-mac

i-mac 07 dec 2022 21:49

Ernie C. schreef: 07 dec 2022 21:37 Waar komt die 8 seconden/ 150m vandaan? Het filmpje begint bij het opdraaien van de weg en de auto is er al bij 5 seconden en heeft dan al aardig afgeremd. De afstand moet dus veel kleiner zijn geweest.
Ik heb het eens stukje bij beetje bekeken, en je ziet de eerste renners niet direct vertrekken. Maar of het 6 of 8 seconden zijn, speelt geen rol. Ik kan de bestuurder ergens begrijpen hoor. Maar met zijn oerdomme reactie zal hij nu het onderspit delven. Gezien het feit dat er een klacht werd ingediend, én met zijn reactie, zal hij hier meer dan waarschijnlijk niet ongestraft onderuit komen. Met als gevolg dat hij nu nog bozer zal zijn op fietsers.

Langs de andere kant, mocht hij dit doen met veel andere groepen, dan vrees ik dat de bestuurder het ook zou geweten hebben. De groep reageert best braaf.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15958
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 07 dec 2022 21:53

Veel groepen would-be renners denken dat de weg van hen is en de anderen wel plaats zullen maken, afremmen, etc...
Misschien moet iedereen die in groep fietst eens stoppen met excuses te zoeken en gewoon zelf de regels volgen en er geen zelf uitvinden, interpreteren..
Klinkt hard maar het is echt niet anders.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 07 dec 2022 21:54

Lcsmet schreef: 07 dec 2022 21:53 Veel groepen would-be renners denken dat de weg van hen is en de anderen wel plaats zullen maken, afremmen, etc...
Misschien moet iedereen die in groep fietst eens stoppen met excuses te zoeken en gewoon zelf de regels volgen en er geen zelf uitvinden, interpreteren..
Klinkt hard maar het is echt niet anders.
Dat klopt inderdaad wel dikwijls, spijtig genoeg. :cry:

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16235
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 07 dec 2022 22:10

jakkel schreef: 07 dec 2022 21:43
Ernie C. schreef: 07 dec 2022 21:37 Waar komt die 8 seconden/ 150m vandaan? Het filmpje begint bij het opdraaien van de weg en de auto is er al bij 5 seconden en heeft dan al aardig afgeremd. De afstand moet dus veel kleiner zijn geweest.
Er vanuit gaande dat de wagen 70 rijdt in het slechtste geval, want sneller mag echt niet. Dan duurt het 8 seconden en is de afstand 150m. Oké, hij remt bruusk, laat ons dan aannemen dat het 6 of 7 seconden was en 100m afstand. Nog heel ruim dus. Spijkers op laag water is leuk, maar het draagt weinig bij...
8 seconden of 5 seconden en al aan het remmen zijn, scheelt wel de helft in afstand. Als je de remweg van 70 naar 0 meeneemt, zal de afstand eerder 75 meter zijn dan 150. Dat is een significant verschil en geen spijkers op laag water. Dan maak je een kapitale inschattingsfout om daar je groep voorlangs te willen loodsen of je denkt echt recht op voorrang te hebben. Ik hoop maar op het eerste.
Campagnolo Ultra Dork

senior
Forum-lid
Berichten: 2211
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 07 dec 2022 22:14

jakkel schreef: 07 dec 2022 19:07
senior schreef: 07 dec 2022 19:03
jakkel schreef: 07 dec 2022 17:27 Soms heb ik de indruk dat hier mensen rondhangen die amper tot nooit met de fiets rijden.
Ik fiets genoeg maar daarmee ben ik het nog steeds niet met jou eens over de positie die de fietser in het verkeer heeft.
Ik heb dan ook geen namen genoemd, hé...
Inderdaad, maar wel wat gesuggereerd.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 07 dec 2022 22:17

Ernie C. schreef: 07 dec 2022 22:10
jakkel schreef: 07 dec 2022 21:43
Ernie C. schreef: 07 dec 2022 21:37 Waar komt die 8 seconden/ 150m vandaan? Het filmpje begint bij het opdraaien van de weg en de auto is er al bij 5 seconden en heeft dan al aardig afgeremd. De afstand moet dus veel kleiner zijn geweest.
Er vanuit gaande dat de wagen 70 rijdt in het slechtste geval, want sneller mag echt niet. Dan duurt het 8 seconden en is de afstand 150m. Oké, hij remt bruusk, laat ons dan aannemen dat het 6 of 7 seconden was en 100m afstand. Nog heel ruim dus. Spijkers op laag water is leuk, maar het draagt weinig bij...
8 seconden of 5 seconden en al aan het remmen zijn, scheelt wel de helft in afstand. Als je de remweg van 70 naar 0 meeneemt, zal de afstand eerder 75 meter zijn dan 150. Dat is een significant verschil en geen spijkers op laag water. Dan maak je een kapitale inschattingsfout om daar je groep voorlangs te willen loodsen of je denkt echt recht op voorrang te hebben. Ik hoop maar op het eerste.
Ach kom, als je even serieus blijft weet je echt wel dat je nu iets aan het zoeken bent. Zelfs 75 meter in het slechtste geval is nog geen drama tegen de max van 70 per uur, hij remt bovendien niet tot nul in eerste instantie. Je ziet trouwens duidelijk dat hij expres laat in de remmen gaat. Kan natuurlijk ook zijn dat hij met iets anders bezig was dan met het verkeer en opschrikt. Het filmpje spreekt voor zich, simpelweg gefrustreerde mens die ruzie zoekt. ;)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16235
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 07 dec 2022 22:18

i-mac schreef: 07 dec 2022 21:49 Ik kan de bestuurder ergens begrijpen hoor. Maar met zijn oerdomme reactie zal hij nu het onderspit delven. Gezien het feit dat er een klacht werd ingediend, én met zijn reactie, zal hij hier meer dan waarschijnlijk niet ongestraft onderuit komen. Met als gevolg dat hij nu nog bozer zal zijn op fietsers.

Langs de andere kant, mocht hij dit doen met veel andere groepen, dan vrees ik dat de bestuurder het ook zou geweten hebben. De groep reageert best braaf.
Ik kan in het zoverre begrijpen dat veel mensen domme beslissingen nemen als ze vol in de adrenaline zitten. Dat zal hier wel het geval zijn want die groep draait echt vlak voor hem/haar de weg op. Dat zit echt aan het randje van de normaal berekende stopafstand (reactietijd + remweg).
Dat praat een dergelijke actie echter nooit goed. Daar moet zo iemand echt mee geholpen worden (buiten een straf om).
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie