Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 08 dec 2022 16:47

senior schreef: 08 dec 2022 14:26
jakkel schreef: 08 dec 2022 09:41 De groep heeft ook niets verkeerd gedaan en dat zeg ik niet omdat dat 'mijn groepje' is. Immers, soms vindt er wel eens een incident plaats waar wij net over de schreef gaan door een inschattingsfout of als er iemand op kop rijdt die het niet zo goed meent (die wordt dan ook heel snel op de vingers getikt!). Ik beoordeel dit gewoon objectief afgaande op de beelden. Die mens is gewoon van slechte wil, de tijdspanne tussen eerste fietsers de weg op en het verschijnen van de auto bewijst alles, hij rijdt haast achteraan in op de groep! We maken zulke situaties constant mee van gefrustreerde chauffeurs, zelfs mensen die expres nog gas bijgeven om het nog extra te dramatiseren.
1. Er staan haaietanden.
2. Er staat een bord b6 (geeft aan dat u een voorrangsweg nadert)
3. op de Poerderleeseweg staat een bord B1 (Geeft aan dat je op een voorrangsweg rijdt)
(https://www.theorieexamen.nl/verkeersbo ... rsborden_b)

En ondanks dat alles wil je nog steeds volhouden dat de fietsers niets verkeerd doen en dat die automobilist fout zit? Waar heb jij eigenlijk verkeersonderricht gehad (want ik neem aan dat je ook in België een theoretisch examen moet doen)
Dat verbaast mij niet want het rijbewijs werd in 1967 geïntroduceerd in België en moest je gewoon naar het gemeentebestuur stappen om het document aan te vragen. Het theorie-examen kwam er in 1969. Vanaf toen was het noodzakelijk om de wegcode te kennen om op de openbare weg te mogen rijden. Het praktijkexamen volgde pas in 1977.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 08 dec 2022 16:54

Slowracer schreef: 08 dec 2022 16:26
jakkel schreef: 08 dec 2022 16:11
Uit: https://rijbewijs.kwbeensgezind.be/colu ... n-in-groep

....Als groep mag je de baan wel in één keer oversteken, want het is voor elke weggebruiker verboden om door een groep fietsers te breken die reglementair oversteekt...

Perfect vertaalbaar naar een groep die de weg 100 meter voor een naderend voertuig de weg op rijdt, of oversteekt, dat is net hetzelfde.
Je maakt m.i. het verkeerde deel vet; Als groep mag je de baan wel in één keer oversteken, want het is voor elke weggebruiker verboden om door een groep fietsers te breken die reglementair oversteek
Door geen voorrang te verlenen steek je niet reglementair over.

En misschien heb ik het over het hoofd gezien, maar ik ben nog nergens de Belgische wetgeving tegengekomen die een groep aaneengesloten fietsers als 1 "voertuig" beschouwd.
Als een fietser alleen de weg oversteekt, 100 meter voor een voertuig, dan hoeft dat voertuig zelfs niet te vertragen. Maar... daar een groep één geheel vormt en die niet doorbroken mag worden, moet hij dus z'n snelheid aanpassen en vertragen. Doet hij dat niet, dan rijdt hij op de groep in. En... dat mag niet.

Je kan dat perfect vergelijken met een lange vrachtwagen die de weg op rijdt, daar zal de auto ook voor moeten vertragen. Als een zwaar beladen vrachtwagen traag en moeilijk manoeuvreerbaar 100 meter voor je de weg op rijdt en je rijdt op een voorrangsbaan dan doet die toch niets mis? Dan pas jij als automobilist gewoon je snelheid aan en vervolg je vervolgens je weg.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 08 dec 2022 16:56

Orlok schreef: 08 dec 2022 16:47
senior schreef: 08 dec 2022 14:26
jakkel schreef: 08 dec 2022 09:41 De groep heeft ook niets verkeerd gedaan en dat zeg ik niet omdat dat 'mijn groepje' is. Immers, soms vindt er wel eens een incident plaats waar wij net over de schreef gaan door een inschattingsfout of als er iemand op kop rijdt die het niet zo goed meent (die wordt dan ook heel snel op de vingers getikt!). Ik beoordeel dit gewoon objectief afgaande op de beelden. Die mens is gewoon van slechte wil, de tijdspanne tussen eerste fietsers de weg op en het verschijnen van de auto bewijst alles, hij rijdt haast achteraan in op de groep! We maken zulke situaties constant mee van gefrustreerde chauffeurs, zelfs mensen die expres nog gas bijgeven om het nog extra te dramatiseren.
1. Er staan haaietanden.
2. Er staat een bord b6 (geeft aan dat u een voorrangsweg nadert)
3. op de Poerderleeseweg staat een bord B1 (Geeft aan dat je op een voorrangsweg rijdt)
(https://www.theorieexamen.nl/verkeersbo ... rsborden_b)

En ondanks dat alles wil je nog steeds volhouden dat de fietsers niets verkeerd doen en dat die automobilist fout zit? Waar heb jij eigenlijk verkeersonderricht gehad (want ik neem aan dat je ook in België een theoretisch examen moet doen)
Dat verbaast mij niet want het rijbewijs werd in 1967 geïntroduceerd in België en moest je gewoon naar het gemeentebestuur stappen om het document aan te vragen. Het theorie-examen kwam er in 1969. Vanaf toen was het noodzakelijk om de wegcode te kennen om op de openbare weg te mogen rijden. Het praktijkexamen volgde pas in 1977.
Ik heb een auto-, vrachtwagen- en motorrijbewijs. Allemaal apart behaald.

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 08 dec 2022 16:57

Huh, dat snap ik niet. Je rijdt toch alleen een voorrangsweg op als t overige keer daarvoor niet hoeft te remmen. Dus in t geval van een groep wielrenners, is de laatste renner leidend, niet de eerste.

Gebruikersavatar
Slowracer
Forum-lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 13 sep 2011 15:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Gebruikersavatar Slowracer 08 dec 2022 16:57

jakkel schreef: 08 dec 2022 16:43 Wetteksten en dergelijke bewijzen dat.
Kan iemand een link plaatsen naar de officiële wetteksten?

Vooralsnog zie ik fietsers die geen voorrang verlenen, en dus een verkeersovertreding begaan, ongeacht of de fietsers en/of de autobestuurder een inschattingsfout maken.

Wat daarna gebeurt is een, overigens volkomen buitenproportioneel, gevolg van het feit dat er geen voorrang verleend wordt en mag ook overeenkomstig bestraft worden.
Zeer geleidelijk weer een beetje Slowracer

http://www.gaul.nl

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 dec 2022 16:59

@Si02 - Ja, maar das lastig inschatten, dan heb je een soort vrachtwagen als eerste fietser :-)

Maar waar het wat mij betreft om gaat en wat een hoop zaken makkelijker zou maken.......
Ook al mag iets, vraag je af hoe handig het is.

En in het NL geval op zondag om 11u met 25 graden met een groep van 20 door de duinen is dat niet.
Op dinsdagavond in dezelfde gebied is dat totaal geen probleem............ beide mag gewoon, ik doe het eerste alleen nooit en het twede soms.

Gebruikersavatar
Slowracer
Forum-lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 13 sep 2011 15:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Gebruikersavatar Slowracer 08 dec 2022 17:01

jakkel schreef: 08 dec 2022 16:54
Slowracer schreef: 08 dec 2022 16:26
jakkel schreef: 08 dec 2022 16:11
Uit: https://rijbewijs.kwbeensgezind.be/colu ... n-in-groep

....Als groep mag je de baan wel in één keer oversteken, want het is voor elke weggebruiker verboden om door een groep fietsers te breken die reglementair oversteekt...

Perfect vertaalbaar naar een groep die de weg 100 meter voor een naderend voertuig de weg op rijdt, of oversteekt, dat is net hetzelfde.
Je maakt m.i. het verkeerde deel vet; Als groep mag je de baan wel in één keer oversteken, want het is voor elke weggebruiker verboden om door een groep fietsers te breken die reglementair oversteek
Door geen voorrang te verlenen steek je niet reglementair over.

En misschien heb ik het over het hoofd gezien, maar ik ben nog nergens de Belgische wetgeving tegengekomen die een groep aaneengesloten fietsers als 1 "voertuig" beschouwd.
Als een fietser alleen de weg oversteekt, 100 meter voor een voertuig, dan hoeft dat voertuig zelfs niet te vertragen. Maar... daar een groep één geheel vormt en die niet doorbroken mag worden, moet hij dus z'n snelheid aanpassen en vertragen. Doet hij dat niet, dan rijdt hij op de groep in. En... dat mag niet.

Je kan dat perfect vergelijken met een lange vrachtwagen die de weg op rijdt, daar zal de auto ook voor moeten vertragen. Als een zwaar beladen vrachtwagen traag en moeilijk manoeuvreerbaar 100 meter voor je de weg op rijdt en je rijdt op een voorrangsbaan dan doet die toch niets mis? Dan pas jij als automobilist gewoon je snelheid aan en vervolg je vervolgens je weg.
Dan maakt de vrachtwagen een inschattingsfout en is dus wel degelijk fout. Dat ik dan afrem, is omdat ik op dat moment het voorkomen van een ongeluk prefereer boven mijn gelijk halen.
Zeer geleidelijk weer een beetje Slowracer

http://www.gaul.nl

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4526
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 08 dec 2022 17:27

senior schreef: 08 dec 2022 14:27 Overigens, om lang zoeken te voorkomen en het gemakkelijkere te maken het filmpje nog eens te zien: https://www.hln.be/herentals/kijk-wiele ... ~a7b2f93d/
Ik heb ook niet het idee als je naar de snelheid en het late remmen kijkt dat de automobilist de +/- 100meter er voor goed heeft geanticipeerd……

senior
Forum-lid
Berichten: 2210
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 08 dec 2022 17:51

Orlok schreef: 08 dec 2022 16:47
senior schreef: 08 dec 2022 14:26
jakkel schreef: 08 dec 2022 09:41 De groep heeft ook niets verkeerd gedaan en dat zeg ik niet omdat dat 'mijn groepje' is. Immers, soms vindt er wel eens een incident plaats waar wij net over de schreef gaan door een inschattingsfout of als er iemand op kop rijdt die het niet zo goed meent (die wordt dan ook heel snel op de vingers getikt!). Ik beoordeel dit gewoon objectief afgaande op de beelden. Die mens is gewoon van slechte wil, de tijdspanne tussen eerste fietsers de weg op en het verschijnen van de auto bewijst alles, hij rijdt haast achteraan in op de groep! We maken zulke situaties constant mee van gefrustreerde chauffeurs, zelfs mensen die expres nog gas bijgeven om het nog extra te dramatiseren.
1. Er staan haaietanden.
2. Er staat een bord b6 (geeft aan dat u een voorrangsweg nadert)
3. op de Poerderleeseweg staat een bord B1 (Geeft aan dat je op een voorrangsweg rijdt)
(https://www.theorieexamen.nl/verkeersbo ... rsborden_b)

En ondanks dat alles wil je nog steeds volhouden dat de fietsers niets verkeerd doen en dat die automobilist fout zit? Waar heb jij eigenlijk verkeersonderricht gehad (want ik neem aan dat je ook in België een theoretisch examen moet doen)
Dat verbaast mij niet want het rijbewijs werd in 1967 geïntroduceerd in België en moest je gewoon naar het gemeentebestuur stappen om het document aan te vragen. Het theorie-examen kwam er in 1969. Vanaf toen was het noodzakelijk om de wegcode te kennen om op de openbare weg te mogen rijden. Het praktijkexamen volgde pas in 1977.
Dat is dus inmiddels 55, resp. 45 jaar geleden. In het geval jakkel krijg ik meer en meer het idee dat zijn rijbewijzen verkregen zijn bij een pakje boter. Hij is in ieder geval een prima kandidaat voor het programma "idioten op de weg". En het is jammer dat ik dat zeggen moet maar het geeft aan dat ik in ieder geval het opgeef want met idioten kun je niet discussiëren.

Tussendoor
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 20 jun 2022 21:09

Tussendoor 08 dec 2022 17:52

jakkel schreef: 08 dec 2022 16:56
Ik heb een auto-, vrachtwagen- en motorrijbewijs.
Da's dan weer best zorgwekkend.....

senior
Forum-lid
Berichten: 2210
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 08 dec 2022 17:59

mao schreef: 08 dec 2022 17:27
senior schreef: 08 dec 2022 14:27 Overigens, om lang zoeken te voorkomen en het gemakkelijkere te maken het filmpje nog eens te zien: https://www.hln.be/herentals/kijk-wiele ... ~a7b2f93d/
Ik heb ook niet het idee als je naar de snelheid en het late remmen kijkt dat de automobilist de +/- 100meter er voor goed heeft geanticipeerd……
Volgens de geldende regels hoefde hij dat ook niet te doen. Immers, hij rijdt op een voorrangsweg en mag aannemen dat hij voorrang krijgt van het kruisende verkeer dat via bord en haaientanden erop attent gemaakt worden dat ze een voorrangsweg naderen. Hij had het misschien wel kúnnen doen maar dat houdt gelijk in dat hij er dus rekening mee moet houden dat een groep fietsers zich niet aan de geldende verkeersregels zal gaan houden. Persoonlijk doe ik dat veiligheidsweg wel (elke andere verkeersdeelnemer is stom en dus moet ik anticiperen op alle stomme fouten die ze zullen gaan maken :mrgreen: ) maar het hoeft niet. Ik kan ook van het standpunt uitgaan dat ook anderen zich aan de regels houden en dus bij het naderen van een voorrangsweg vaart minderen en zich er eerst van overtuigen dat ze veilig kunnen oversteken. En als ze dat als groep willen doen zou ik er ook vanuit mogen gaan dat ze daarbij rekening houden met de groep. Wat jakkel zegt is dat die automobilist hoe dan ook rekening moet houden met die groep omdat die groep "speciale rechten" heeft. En ik mag toch hopen dat jij dat niet net zo ziet.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4526
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 08 dec 2022 18:08

Ho ho, stel je mag er 80 rijden en met die veronderstelling ga jij de weg oversteken maar de automobilist rijdt 120 (zou me niet verbazen aan zijn rij gedrag) dan is je snelheid matigen redelijk volgens mij..

Plaats reactie