Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Tussendoor
Forum-lid
Berichten: 242
Lid geworden op: 20 jun 2022 21:09

Tussendoor 07 dec 2022 22:50

senior schreef: 07 dec 2022 22:45 Op de verkeerde tijd op de verkeerde plek rijden.
Dat deden een stuk of zes anderen ook....

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 08 dec 2022 08:46

patrickvb schreef: 07 dec 2022 22:34 Ik zie hier de plaatselijke bejaardenbond de uitstapjes, overigens allemaal op de e-bike, anders aanpakken.
Wegkapiteins rijden het kruispunt op en leggen met bordjes het aankomende verkeer stil, zelfs als dat verkeer voorrang heeft. De groep kan zonder stoppen verder.
Of dit allemaal in overeenstemming is met de wegcode is me niet duidelijk, maar deze fietsers lokken geen agressie uit.
Het ligt dus blijkbaar aan de combinatie koersfiets, lycra, snelheid...😉

Wie al eens met een groep op pad gaat, er rijden er voldoende rond, heeft situaties zoals in het filmpje al meegemaakt. Zelfs wie niet in groep fietst maakt bijna bij elke rit wel een groot of klein incidentje mee, zeker in België met zijn prachtige infrastructuur.
Deze bestuurder is gefrustreerd, zijn reactie is niet goed te praten.
Dat! De maatschappij is enorm gepolariseerd, sterk aangewakkerd door sociale media. Het filmpje werd ook gepost op FB, die reacties daar, hallucinant gewoonweg.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1330
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 08 dec 2022 09:18

Jakkel, ik snap dat je jouw groepje verdedigt. Dat lijkt me ook heel normaal en het zou vreemd zijn als je dat niet zou doen. Tegelijkertijd, als je als 1 voertuig behandeld wilt worden dan stop je daar. Een bus/vrachtwagen/tractor/auto die op diezelfde manier probeert op te draaien en het voorrangsverkeer hindert, maakt ook een fout.
Draai de situatie een keer om: jullie komen daar als groep op de voorrangsweg aan en een vrachtwagen of bus draait de weg nog op, maar schat de situatie slecht in en jullie (zouden) moeten remmen... Wat doen jullie dan? Braaf anticiperen en hoffelijk gedrag vertonen? Of zit de helft langs de vrachtwagen die de inschattingsfout maakt/wordt er geroepen?

Het is echt makkelijk om de slachtofferkaart te spelen, maar toegeven dat de oorzaak van het voorval een inschattingsfout binnen de groep is, is blijkbaar moeilijk. Dus dan goochel je maar met wat parameters zoals tijdsduur en afstand. Als jij met je fiets de weg op rijdt terwijl ik daar met mijn auto tegen 70km/u kom aanrijden en er is maar 100m ruimte, dan ga ik jou ook niet als een aangename wielrenner bestempelen hoor.
Hoe de bestuurder van de auto de situatie aanpakt is ook fout. Dat in de heg rijden is mijns inziens ook een poging tot minimaal zwaar verwonden.
En kijk... 2 partijen in fout op een ander tijdstip van de situatie kan perfect.

PS. ik zit 10.000km per jaar op de fiets, voor je die kaart weer speelt.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1330
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 08 dec 2022 09:22

patrickvb schreef: 07 dec 2022 22:34 Ik zie hier de plaatselijke bejaardenbond de uitstapjes, overigens allemaal op de e-bike, anders aanpakken.
Wegkapiteins rijden het kruispunt op en leggen met bordjes het aankomende verkeer stil, zelfs als dat verkeer voorrang heeft. De groep kan zonder stoppen verder.
Ik denk dat ze daarmee wegkomen, net omdat ze proactief handelen. Die wegkapiteins zetten het verkeer stil, maar doen dat zelf wel op een veilige manier (ofja, dat is toch de bedoeling). Als die wegkapiteins op een gevaarlijke manier de weg oprijden, dan worden die ook niet positief onthaalt.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 08 dec 2022 09:27

jakkel schreef: 08 dec 2022 08:46 ......... Het filmpje werd ook gepost op FB, die reacties daar, hallucinant gewoonweg.
Om maar te zeggen hoe de rest van de weggebruikers naar een groep fietsers, die dikwijls denken een eigen verkeersreglement te hebben, kijken.
Zo'n groepen zetten natuurlijk hun eigen fouten niet on-line.
De reacties van enkelingen hier die vinden dat deze groep niets verkeerd heeft gedaan zegt genoeg. De groep had moeten wachten en voorrang geven en niet oversteken met het idee dat de andere dan maar moet remmen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 08 dec 2022 09:41

De groep heeft ook niets verkeerd gedaan en dat zeg ik niet omdat dat 'mijn groepje' is. Immers, soms vindt er wel eens een incident plaats waar wij net over de schreef gaan door een inschattingsfout of als er iemand op kop rijdt die het niet zo goed meent (die wordt dan ook heel snel op de vingers getikt!). Ik beoordeel dit gewoon objectief afgaande op de beelden. Die mens is gewoon van slechte wil, de tijdspanne tussen eerste fietsers de weg op en het verschijnen van de auto bewijst alles, hij rijdt haast achteraan in op de groep! We maken zulke situaties constant mee van gefrustreerde chauffeurs, zelfs mensen die expres nog gas bijgeven om het nog extra te dramatiseren.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1217
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 08 dec 2022 09:47

Ze hadden zeker moeten wachten maar zulke "fouten" gebeuren dagelijks 100den keren, niet enkel door fietsers. Gelukkig is de reactie van de "benadeelde" meestal niet zoals in het filmpje. Dat is toch echt niet goed te praten.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1330
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 08 dec 2022 09:55

dwangarbeider schreef: 08 dec 2022 09:47 Ze hadden zeker moeten wachten maar zulke "fouten" gebeuren dagelijks 100den keren, niet enkel door fietsers.
Ik hoop dat je dat niet zegt met de bedoeling de fout te minimaliseren. Er worden ook dagelijks 100den mensen bedreigd...

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 08 dec 2022 09:57

Aanrijden, stoppen, kijken hoe of wat, en dan besluiten door te rijden....

We kunnen wel pagina's blijven etteren over 5 of 8 seconden en remmen en groepsgrote in of de fietsers hadden moeten wachten en dat iemand het recht in eigen hand neemt.

Maar wat mij betreft is iemand hulpeloos achterlaten - in welke situatie dan ook - vele malen kwalijker.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5698
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 08 dec 2022 10:07

Gelijk/voorrang hebben en gelijk/voorrang krijgen zijn twee verschillende dingen.
Het is duidelijk dat er hier niet nagedacht wordt door de individuen in deze groep.
Iets wat helaas vaak voorkomt als mensen in een groep zitten.(groepsdruk)
Ik weet dat ik daar ook gevoelig voor ben en dat is de reden dat ik nagenoeg nooit mee doe aan groepsactiviteiten.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 08 dec 2022 10:10

Ik ken de regels in België onvoldoende om een beoordeling te kunnen maken wie hier volgens die regels had moeten wachten. Ik weet wel, dat in een rit van 100km met 20 man, een dergelijke situatie minimaal 10 keer voorkomt. Hetzij een voorrangsweg opdraaien, of bij een verkeerslicht oversteken. Met een dergelijk groot peloton hindert de laatste heel vaak het overige verkeer. En wanneer je als overig verkeer maar 1 peloton tegenkomt onderweg is daar wel mee te leven. Er zijn echter gebieden (o.a. Zuid Limburg) waar je als automobilist op een zondag vele pelotons tegen zal komen. Geheel logisch dat je daar als automobilist gefrustreerd van raakt. En daar kom je weer op het punt dat het gewoon te druk is voor dergelijke groepen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 08 dec 2022 10:10

jakkel schreef: 08 dec 2022 09:41 De groep heeft ook niets verkeerd gedaan..............
Ik heb mijn buik vol van al die groepen die "vooral denken" dat ze niets verkeerd doen.

Wat ik eerder schreef, sommige groepen (dat van jou blijkbaar ook) denken dat ze eigen verkeersregels hebben, je moet dan niet komen janken als het eens verkeerd loopt.
Jullie hadden moeten wachten en de auto voorrang verlenen.

Veel moeilijker is het echt niet.

Als er bij het terug vertrekken een "gat valt" hadden de achterste fietsers moeten stoppen en voorrang verlenen, ook als dat slecht is voor het gemiddelde. :mrgreen:
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie