Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

i-mac

i-mac 07 dec 2022 14:13

wasbeer2006 schreef: 07 dec 2022 13:57 En is deze regels voor wielrenners bedoeld of voor een groep schoolgaande kinderen?
Is daar uberhaupt aan gedacht
Dit is in theorie voor alle groepen fietsers. Zo heb je in ons land een ouderenvereniging (OKRA) die van alles organiseert voor de grote groep van 65+, ook fietstochten. Die mensen doen dat altijd volgens de regels, met wegkapiteins. Maar ook die mensen krijgen het regelmatig aan de stok met andere weggebruikers (ook andere fietsers). Groepen fietsers worden gedoogd in België, zolang je maar niet fietst waar sommige andere weggebruikers op dat moment rijden. Want dan ben je een bron van ergernis. Diezelfde groep mensen, die eens ze met vakantie zijn, alle verkeersregels aan hun laars lappen.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 07 dec 2022 14:17

i-mac schreef: 07 dec 2022 13:50 ...En dan gaat soms ten koste van oplettendheid. Signalen worden dan niet of nauwelijks meer doorgegeven. Vreemd genoeg mijden die groepen de fietspaden, ook zijn ze breeg genoeg. Ja, ik weet wel, volgens de wet mag het. Maar is je eigen veiligheid dan niet belangrijker?
In groep op de weg rijden is net veiliger dan op het gemiddelde fietspad in België in groep te rijden. Opritten van huizen, auto's die geen voorrang verlenen en pas stoppen aan het begin van de rijweg, openslaande deuren, voetgangers die zonder kijken plots van het voetpad afwijken, enz...

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16195
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 07 dec 2022 14:24

jakkel schreef: 07 dec 2022 13:59
Dus je mag enkel de voorrangsweg oprijden als een voertuig verder dan 155 meter en meer dan 8 seconden van u verwijderd is. Ik kan u verzekeren, dan ben je op die weg enkel aangewezen op de eventuele hoffelijkheid van een passerende bestuurder. Geen hoffelijke mens te bespeuren in de verste verte? Dan geraak je daar de weg gewoon niet op. Of ja, 's nachts waarschijnlijk wel. :lol:
Of je stapt af van het idee dat die hele groep in één keer de weg over moet.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 07 dec 2022 14:38

Ernie C. schreef: 07 dec 2022 14:24
jakkel schreef: 07 dec 2022 13:59
Dus je mag enkel de voorrangsweg oprijden als een voertuig verder dan 155 meter en meer dan 8 seconden van u verwijderd is. Ik kan u verzekeren, dan ben je op die weg enkel aangewezen op de eventuele hoffelijkheid van een passerende bestuurder. Geen hoffelijke mens te bespeuren in de verste verte? Dan geraak je daar de weg gewoon niet op. Of ja, 's nachts waarschijnlijk wel. :lol:
Of je stapt af van het idee dat die hele groep in één keer de weg over moet.
Maar daar gaat het helemaal niet om. Het gaat over het feit dat een groep fietsers (die als één beschouwd wordt) de weg op komt terwijl 155 meter verder een auto aangereden komt. 8 seconden verschil, dat heeft zelfs helemaal niets meer met voorrang te maken. Een zwaar beladen lange vrachtwagen is vergelijkbaar, een tractor die heel traag de weg opkomt en vervolgens heel traag optrekt, enz... Ook maar claxonneren en de kant inrijden dan?

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5730
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 07 dec 2022 14:44

Vraagje van een leek als het gaat over de Belgische verkeersregels;
Wordt de groep fietsers wettelijk gezien als één verkeerdeelnemer?
Of blijven de fietsers afzonderlijk verantwoordelijk voor het volgen van de regels?

Met mijn Nederlandse ogen vind ik het oversteken van de hele groep zeer roekeloos.
En zeker niet bevorderlijk voor het imago van de racefietser.
Helaas zie je dit gedrag wel vaker (in Nederland).
Op één of andere manier denken sommige groepjes dat zij onaantastbaar zijn en dit soort gedrag mogen vertonen.
Neemt niet weg wat de automobilist doet gewoon een aanslag is en hij hiervoor zeker vervolgt moet worden.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16195
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 07 dec 2022 15:10

jakkel schreef: 07 dec 2022 14:38
Ernie C. schreef: 07 dec 2022 14:24
jakkel schreef: 07 dec 2022 13:59
Dus je mag enkel de voorrangsweg oprijden als een voertuig verder dan 155 meter en meer dan 8 seconden van u verwijderd is. Ik kan u verzekeren, dan ben je op die weg enkel aangewezen op de eventuele hoffelijkheid van een passerende bestuurder. Geen hoffelijke mens te bespeuren in de verste verte? Dan geraak je daar de weg gewoon niet op. Of ja, 's nachts waarschijnlijk wel. :lol:
Of je stapt af van het idee dat die hele groep in één keer de weg over moet.
Maar daar gaat het helemaal niet om. Het gaat over het feit dat een groep fietsers (die als één beschouwd wordt) de weg op komt terwijl 155 meter verder een auto aangereden komt. 8 seconden verschil, dat heeft zelfs helemaal niets meer met voorrang te maken. Een zwaar beladen lange vrachtwagen is vergelijkbaar, een tractor die heel traag de weg opkomt en vervolgens heel traag optrekt, enz... Ook maar claxonneren en de kant inrijden dan?
Ook met die vrachtwagen of tractor mag je die voorrang niet nemen maar blij zijn als je hem krijgt. Het voordeel van zo'n voertuig is dat je hem als automobilist eerder kunt zien en kunt inschatten hoe lang hij ongeveer is.

Bij een groep fietsers is het maar gokken en zeker in deze situatie kon die automobilist nooit zien aan de renners die voor hem de weg opdraaiden dat het een groep van meer dan 15 renners betrof. Je zult dan als zwakkere verkeersdeelnemer altijd defensief moeten rijden en nooit achteloos achter je 'fietsmaat' die blijkbaar alleen het beste met zichzelf voorheeft aan moeten rijden.
Campagnolo Ultra Dork

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5097
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 07 dec 2022 15:17

jakkel schreef: 07 dec 2022 14:17 In groep op de weg rijden is net veiliger dan op het gemiddelde fietspad in België in groep te rijden. Opritten van huizen, auto's die geen voorrang verlenen en pas stoppen aan het begin van de rijweg, openslaande deuren, voetgangers die zonder kijken plots van het voetpad afwijken, enz...
Niet anders dan Nederland dus.
Fietssuggestiestroken zijn ook zo irritant, auto's verwachten dat je daar netjes op rijd en halen je ook rakelings in zegmaar.
Terwijl jij vlak langs auto's rijd waar zo een deur open kan slaan.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 07 dec 2022 15:23

Precies Ernie C. Voor mij is dit bijvoorbeeld een reden, om niet meer met een aantal mensen te willen fietsen en een reden, waarom ik niet meer mee ga met de toerclub bij mij uit het dorp. Ik leg het uit. Snelle groepje en ik deed meer dan mijn werk aan kop. Tijdens een ritje, waarbij blijkbaar voor een aantal geldt, "alles voor het gemiddelde"! vrij veel op kop gereden. Kom als eerste bij een voorrangsweg en mijn inschatting is dat we niet alle 10 over kunnen steken, dus steek mijn hand omhoog en roep auto rechts, stoppen. Uit mijn wiel schieten 2 mensen toch de weg over. Duidelijk aangegeven aan deze personen dat ik daar niet van gediend ben en dat als ik voorop rijd ik een inschatting maak en ze zich maar aan te passen hebben. Bij een volgende voorrangsweg weer hetzelfde met dezelfde personen. Rijd dus niet meer met deze personen.
Nogmaals wat die automobilist doet is van een heel andere orde dan wat die fietsers doen, en praat ik op geen enkele manier goed.
Volledig los daarvan zie ik in dit filmpje gewoon weer duidelijk een voorbeeld van gedrag, waardoor andere weggebruikers zo'n hekel aan ons hebben krijgen! (niet alleen het oversteken, maar ook bijvoorbeeld de breedte van de groep net voor de auto de persoon de haag in rijdt)
Als je dan als groep wilt rijden, neem dan ook verantwoordelijkheid voor elkaar binnen de groep.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 07 dec 2022 15:35

Ernie C. schreef: 07 dec 2022 15:10
Ook met die vrachtwagen of tractor mag je die voorrang niet nemen maar blij zijn als je hem krijgt. Het voordeel van zo'n voertuig is dat je hem als automobilist eerder kunt zien en kunt inschatten hoe lang hij ongeveer is.
Bij een groep fietsers is het maar gokken en zeker in deze situatie kon die automobilist nooit zien aan de renners die voor hem de weg opdraaiden dat het een groep van meer dan 15 renners betrof. Je zult dan als zwakkere verkeersdeelnemer altijd defensief moeten rijden en nooit achteloos achter je 'fietsmaat' die blijkbaar alleen het beste met zichzelf voorheeft aan moeten rijden.
Nu ben je iets aan het zoeken. Een groep fietsers zie je net zo goed, het aantal ook. Zeker in deze situatie op een rechte weg vanop een afstand van 150 meter tot 0 meter met 8 seconden tijd en met een goede zichtbaarheid. De fietsers nemen trouwens geen voorrang, ze rijden immers de weg op terwijl de auto nog 150 meter van hen verwijderd is.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5380
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 07 dec 2022 15:38

ophetkantje schreef: 07 dec 2022 15:23 Precies Ernie C. Voor mij is dit bijvoorbeeld een reden, om niet meer met een aantal mensen te willen fietsen en een reden, waarom ik niet meer mee ga met de toerclub bij mij uit het dorp. Ik leg het uit. Snelle groepje en ik deed meer dan mijn werk aan kop. Tijdens een ritje, waarbij blijkbaar voor een aantal geldt, "alles voor het gemiddelde"! vrij veel op kop gereden. Kom als eerste bij een voorrangsweg en mijn inschatting is dat we niet alle 10 over kunnen steken, dus steek mijn hand omhoog en roep auto rechts, stoppen. Uit mijn wiel schieten 2 mensen toch de weg over. Duidelijk aangegeven aan deze personen dat ik daar niet van gediend ben en dat als ik voorop rijd ik een inschatting maak en ze zich maar aan te passen hebben. Bij een volgende voorrangsweg weer hetzelfde met dezelfde personen. Rijd dus niet meer met deze personen.
Nogmaals wat die automobilist doet is van een heel andere orde dan wat die fietsers doen, en praat ik op geen enkele manier goed.
Volledig los daarvan zie ik in dit filmpje gewoon weer duidelijk een voorbeeld van gedrag, waardoor andere weggebruikers zo'n hekel aan ons hebben krijgen! (niet alleen het oversteken, maar ook bijvoorbeeld de breedte van de groep net voor de auto de persoon de haag in rijdt)
Als je dan als groep wilt rijden, neem dan ook verantwoordelijkheid voor elkaar binnen de groep.
Helemaal mee eens. :like:
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 07 dec 2022 15:42

Het opdraaien op de voorrangsweg van de fietsers is niet zo netjes. Zulke fouten of verkeerde inschattingen gebeuren nu eenmaal in ons drukke verkeer, niet alleen door fietsers maar door elk soort weggebruiker. Bij auto’s wordt er dan eens getoeterd of een middenvinger opgestoken. Fietsers worden dan maar met geweld van de weg gereden ?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12618
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 dec 2022 15:50

DDX schreef: 07 dec 2022 15:17
Fietssuggestiestroken zijn ook zo irritant, auto's verwachten dat je daar netjes op rijd en halen je ook rakelings in zegmaar.
Terwijl jij vlak langs auto's rijd waar zo een deur open kan slaan.
Dat begrijpt/weet inderdaad bijna niemand. Je ziet vrijwel elke auto op de suggestie strook rijden en nooit in het midden van de weg en dus het mijden van de zwarte of rode zijstroken.

Plaats reactie