Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8294
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 09 dec 2022 18:49

Mijn ervaring is toch echt als ik op zo'n weggetje rijd van het filmpje en afstap ik een allervriendelijkst duimpje krijg. Maakt niet uit welke nationaliteit de chauffeur is. Wat voor een moeite is het om even aan de kant te gaan.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 09 dec 2022 19:09

Deze is waarschijnlijk al eens voorbijgekomen.
Dit groepje lijkt wel opzettelijk te treiteren.
I know myself like no one else
Nothing to defend

hayes

hayes 09 dec 2022 19:13

Jans schreef: 09 dec 2022 18:49 Mijn ervaring is toch echt als ik op zo'n weggetje rijd van het filmpje en afstap ik een allervriendelijkst duimpje krijg. Maakt niet uit welke nationaliteit de chauffeur is. Wat voor een moeite is het om even aan de kant te gaan.
Wat voor een moeite is het voor een truck om even in te houden en met een half wiel in het gras te staan?
Ik ga altijd uit de kant als ik kan, als er plaats is, en dan zoek ik ook even oogcontact. Bijna altijd een bedankje. Maar ik ga écht niet iedere keer in het gras gaan staan, want dan mag je dikwijls stoppen en in het gras gaan. Wederzijds respect. Met de nadruk op wederzijds.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8294
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 09 dec 2022 19:54

hayes schreef: 09 dec 2022 19:13
Jans schreef: 09 dec 2022 18:49 Mijn ervaring is toch echt als ik op zo'n weggetje rijd van het filmpje en afstap ik een allervriendelijkst duimpje krijg. Maakt niet uit welke nationaliteit de chauffeur is. Wat voor een moeite is het om even aan de kant te gaan.
Wat voor een moeite is het voor een truck om even in te houden en met een half wiel in het gras te staan?
Ik ga altijd uit de kant als ik kan, als er plaats is, en dan zoek ik ook even oogcontact. Bijna altijd een bedankje. Maar ik ga écht niet iedere keer in het gras gaan staan, want dan mag je dikwijls stoppen en in het gras gaan. Wederzijds respect. Met de nadruk op wederzijds.
Ik fiets op plekken waar het echt smal kan zijn en soms stap ik op een rit drie keer af, soms hoeft het weken niet. Nee hoor, ik heb geen haast. Maar jij hebt ook in mijn omgeving gefietst, waarschijnlijk vooral noordelijker in de Drome. Nee, vaak zijn er geen mogelijkheden om met het wiel in de kant te gaan. Is ook zo lastig om op zijn kant te gaan.
Als zo'n auto achter me rijdt, moet hij ook even wachten totdat de mogelijkheid er is om aan de kant te gaan. (De meesten moeten nog meer kilometers maken op een dag).

hayes

hayes 09 dec 2022 20:50

Ik vind dat chauffeurs in Frankrijk iets meer respect hebben. Ze houden meer afstand, met de uitzonderlijke hufter uiteraard. Op reis in Frankrijk vin dik het altijd fijn fietsen. Daarom vertrek ik van thuis uit ook dikwijls richting Frankrijk (woon vlakbij de grens). Betere wegen, meer wederzijds respect.
In Vlaanderen is het héél dubbel. Het wordt beter en beter maar ze geven dan voorrang waar het niet moet en omgekeerd schieten ze dikwijls vlak voor je neus nog over.

Op smalle weggetjes (waar ik zo veel mogelijk fiets) is het zelden een probleem hoor. Regelmatig wel goed opletten met grote tractoren én vrachtwagens. Die gaan er meestal van uit dat jij zal uitwijken.

Ik ben écht niet het type fietser dat continu foetert, maar als ik in gevaar gebracht word, dan reageer ik. Als ik zelf een foute inschatting maak, of lomp een fout maak, ga ik me ook meteen excuseren. Zo blijft het het langst goed gaan.

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 09 dec 2022 22:15

Lcsmet schreef: 09 dec 2022 19:09 Deze is waarschijnlijk al eens voorbijgekomen.
Dit groepje lijkt wel opzettelijk te treiteren.
Verkeershufters? Hoe kóm je erbij. :mrgreen:

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 09 dec 2022 22:19

hayes schreef: 09 dec 2022 20:50 Ik vind dat chauffeurs in Frankrijk iets meer respect hebben. Ze houden meer afstand, met de uitzonderlijke hufter uiteraard. Op reis in Frankrijk vin dik het altijd fijn fietsen. Daarom vertrek ik van thuis uit ook dikwijls richting Frankrijk (woon vlakbij de grens). Betere wegen, meer wederzijds respect.
In Vlaanderen is het héél dubbel. Het wordt beter en beter maar ze geven dan voorrang waar het niet moet en omgekeerd schieten ze dikwijls vlak voor je neus nog over.

Op smalle weggetjes (waar ik zo veel mogelijk fiets) is het zelden een probleem hoor. Regelmatig wel goed opletten met grote tractoren én vrachtwagens. Die gaan er meestal van uit dat jij zal uitwijken.

Ik ben écht niet het type fietser dat continu foetert, maar als ik in gevaar gebracht word, dan reageer ik. Als ik zelf een foute inschatting maak, of lomp een fout maak, ga ik me ook meteen excuseren. Zo blijft het het langst goed gaan.
Als je al bijna een halve eeuw fietst en motor rijdt leer je één ding: die voorrangsregels zijn prachtig maar in de praktijk geldt ook massa. Soms kun je beter met de wind meebuigen en dus toegeven zoals Jans. Want met je nog geen 100 kg verlies je het gegarandeerd van 30 ton.

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 09 dec 2022 22:40

senior schreef: 09 dec 2022 22:19Als je al bijna een halve eeuw fietst en motor rijdt leer je één ding: die voorrangsregels zijn prachtig maar in de praktijk geldt ook massa. Soms kun je beter met de wind meebuigen en dus toegeven zoals Jans. Want met je nog geen 100 kg verlies je het gegarandeerd van 30 ton.
Idem hier, bij mijn eerste motorrijles in 1978 werd me dat inderdaad flink ingepraat door de instructeur.
Met de fiets idem en ik hou dan toch maar liever in sommige gevallen aan "Alles wat groot is en hard aan komt" krijgt voorrang.
Ik mag zeggen dat dat voorlopig geholpen heeft :mrgreen:
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8294
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 09 dec 2022 23:01

Ik vind het ook niet erg hoor. Die, meestal mannen, zijn aan het werk, ik aan het "buiten spelen".
En @hayes zijn ervaring met galantere chauffeurs in Frankrijk. Jammer, maar er zijn er toch echt teveel die geen idee hebben hoe belachelijk dicht ze langs je heen gaan.

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 09 dec 2022 23:50

Lcsmet schreef: 09 dec 2022 17:18 Alhoewel sommige fietsers echt niet uit de weg gaan.
Zo te zien zijn de wegkanten verhard. Vrachtwagen kan ook prima even opzij. Geven en nemen. Neemt niet weg dat de fietser zich opstelt als een complete l*l.
Cannondale CAAD10 | FSA PowerBox
Cannondale Trail SL3
Orbea Terra H30

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 10 dec 2022 13:18

Jans schreef: 09 dec 2022 23:01 Ik vind het ook niet erg hoor. Die, meestal mannen, zijn aan het werk, ik aan het "buiten spelen".
En @hayes zijn ervaring met galantere chauffeurs in Frankrijk. Jammer, maar er zijn er toch echt teveel die geen idee hebben hoe belachelijk dicht ze langs je heen gaan.
Heel veel automobilisten hebben geen idee hoe breed ze zijn en welke positie ze precies op de weg innemen.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3086
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 10 dec 2022 13:32

Ik vraag me af hoeveel mensen hier wel eens met een truck hebben gereden. Het gaat vaak over verplaatsen in een ander (de fietser), maar andersom is er blijkbaar ook weinig begrip. Ik heb in diensttijd met een kleine vrachtwagen gereden, maar dat voelde al heel groot. Met de auto duik ik vaak een inrit in als ik op een smalle weg in de verte een vrachtwagen of landbouwmachine aan zie komen. Het wordt altijd gewaardeerd.

Plaats reactie