Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

senior
Forum-lid
Berichten: 2210
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 08 dec 2022 14:32

jakkel schreef: 08 dec 2022 10:54
Wout88 schreef: 08 dec 2022 10:25
jakkel schreef: 08 dec 2022 09:41 We maken zulke situaties constant mee van gefrustreerde chauffeurs
Constant? Misschien toch eens met wat zelfreflectie kijken of dat jullie gedrag misschien wat uitlokt.
Ja, in groep rijden, ook al rijd je als halve seuten, verschillende keren prijs. Zelfs als ik alleen de weg op ben maak ik elke rit wel enkele incidenten mee. Het drukke verkeer wekt heel veel frustratie op bij veel autobestuurders en als fietser mag je 't dikwijls ontgelden. Ik rijd minimum 10k per jaar, dit jaar zit ik al over de 17k, ik kan boeken schrijven over wat er allemaal m'n pad kruist op m'n ritten. En wees gerust, ik rijd héél defensief. Misschien moet de gemiddelde chauffeur wel eens wat vaker aan zelfreflectie doen? Het aantal gevallen van verkeersagressie neemt enorm toe de laatste jaren, dat heeft zo zijn reden(en). ;)
Kom je eens een klootzak tegen, tja, dan ben je een klootzak tegengekomen. Kan gebeuren. Kom je met de regelmaat van een klok klootzakken tegen dan zou je je toch eens af moeten vragen of jij niet die klootzak bent.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 08 dec 2022 14:35

Theo V schreef: 08 dec 2022 14:14 Is ook (al) berichtgeving dat de automobilist is gevonden en aangehouden?
Die is uiteraard al gevonden, nummerplaat is dan wel geblurd omwille van de wetgeving omtrent de privacy, ze is wel geweten. Moesten de fietsers in fout geweest zijn, ze zouden niet naar de politie gestapt zijn en klacht ingediend hebben. Gefrustreerde mens zal het in de toekomst niet snel meer doen, wees maar gerust. ;)

senior
Forum-lid
Berichten: 2210
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 08 dec 2022 14:37

scepticus schreef: 08 dec 2022 11:17 Ik vond automobilisten in Vlaanderen juist uitermate galant richting (groepen) fietsers toen ik daar eens was.

Moet er wel bij zeggen dat dat omgeving Oudenaarde was, daar is De Koers wel een beetje heilig toch?
Over Vlaanderen kan ik niet oordelen. Ik heb wel regelmatig in Wallonië gefietst en waar ze je een jaar of 45 geleden nog de vouwen uit de broek reden is het nu heel anders. Al moet ik zeggen dat als ik achter me kijk in een klim en dan zie dat er een halve kolonne achter me rijdt (ik ga niet bepaald snel en soepel naar boven) dat dat misschien ook weer wat overdreven is.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 08 dec 2022 14:38

senior schreef: 08 dec 2022 14:32

Kom je eens een klootzak tegen, tja, dan ben je een klootzak tegengekomen. Kan gebeuren. Kom je met de regelmaat van een klok klootzakken tegen dan zou je je toch eens af moeten vragen of jij niet die klootzak bent.
Of omdat er de laatste jaren een diepgewortelde haat ontwikkeld is tegenover fietsers in lycra pakjes, fel aangewakkerd door sociale media. Dat kan ook.

senior
Forum-lid
Berichten: 2210
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 08 dec 2022 14:45

jakkel schreef: 08 dec 2022 14:38
senior schreef: 08 dec 2022 14:32

Kom je eens een klootzak tegen, tja, dan ben je een klootzak tegengekomen. Kan gebeuren. Kom je met de regelmaat van een klok klootzakken tegen dan zou je je toch eens af moeten vragen of jij niet die klootzak bent.
Of omdat er de laatste jaren een diepgewortelde haat ontwikkeld is tegenover fietsers in lycra pakjes, fel aangewakkerd door sociale media. Dat kan ook.
Als ik jou zo hoor zou ik ook een diepgewortelde haat ontwikkelen tegen jouw soort fietsers. Die haat waar jij het over hebt wordt nou juist door jouw manier van optreden aangewakkerd. Het kan niet zijn dat jij als een soort heilige door het verkeer gaat en er om jou heen allemaal klootzakken rijden die het op jou voorzien hebben. Dan ligt het vooral aan jou.
Overigens, als ik op een voorrangsweg rijdt mag ik er van uitgaan dat ik voorrang heb. Dat is niet Nederlands, dat is niet Belgisch dat is wereldwijd. En als jij blijft volhouden dat dat voor fietsers niet geldt, zeker als ze in een groep rijden dan heb je een betonnen plaat voor je hoofd. Sorry dat ik het zo hard zeg maar je vraagt er gewoon om.

Gebruikersavatar
MPolleke
Forum-lid
Berichten: 390
Lid geworden op: 07 mar 2014 22:15
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 08 dec 2022 14:52

jakkel schreef: 08 dec 2022 14:35
Theo V schreef: 08 dec 2022 14:14 Is ook (al) berichtgeving dat de automobilist is gevonden en aangehouden?
[...] Moesten de fietsers in fout geweest zijn, ze zouden niet naar de politie gestapt zijn en klacht ingediend hebben. [...]
Natuurlijk dienen ze een klacht in, maar let op, de fietsers maken een overtreding, de automobilist maakt een misdrijf. Dat laatste pleit de fietsers niet vrij.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 08 dec 2022 14:56

senior schreef: 08 dec 2022 14:45

Als ik jou zo hoor zou ik ook een diepgewortelde haat ontwikkelen tegen jouw soort fietsers. Die haat waar jij het over hebt wordt nou juist door jouw manier van optreden aangewakkerd. Het kan niet zijn dat jij als een soort heilige door het verkeer gaat en er om jou heen allemaal klootzakken rijden die het op jou voorzien hebben. Dan ligt het vooral aan jou.
Overigens, als ik op een voorrangsweg rijdt mag ik er van uitgaan dat ik voorrang heb. Dat is niet Nederlands, dat is niet Belgisch dat is wereldwijd. En als jij blijft volhouden dat dat voor fietsers niet geldt, zeker als ze in een groep rijden dan heb je een betonnen plaat voor je hoofd. Sorry dat ik het zo hard zeg maar je vraagt er gewoon om.
Oké dat je van die mening toegedaan bent. Dit specifieke geval is pure poging tot doodslag, die mens hanteert een letaal wapen onder de vorm van zijn auto, heeft zelfs niets meer te maken met voorrang nemen of afgeven. Een aaneengesloten groep fietsers wordt als één geheel beschouwd in België, dat de persoon het nodig vindt z'n snelheid bewust hoog te houden om dan vervolgens de groep ACHTERAAN haast aan te rijden getuigt van moedwilligheid en diepe frustratie. De eerste fietsers draaien immers helemaal niet vlak voor z'n neus de baan op, daar zit gezien de tijdspanne echt nog wel een grote afstand tussen. Was de auto verschenen vlak na het oprijden van de eerste fietsers? Dan had het een GANS ander verhaal geweest. ;)

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 08 dec 2022 14:59

MPolleke schreef: 08 dec 2022 14:52
jakkel schreef: 08 dec 2022 14:35
Theo V schreef: 08 dec 2022 14:14 Is ook (al) berichtgeving dat de automobilist is gevonden en aangehouden?
[...] Moesten de fietsers in fout geweest zijn, ze zouden niet naar de politie gestapt zijn en klacht ingediend hebben. [...]
Natuurlijk dienen ze een klacht in, maar let op, de fietsers maken een overtreding, de automobilist maakt een misdrijf. Dat laatste pleit de fietsers niet vrij.
Als dit filmpje als bewijs gebruikt gaat worden in de rechtszaal, dan zou ik daar nog niet zo heel zeker van zijn.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 dec 2022 15:02

jakkel schreef: 08 dec 2022 14:35
Theo V schreef: 08 dec 2022 14:14 Is ook (al) berichtgeving dat de automobilist is gevonden en aangehouden?
Die is uiteraard al gevonden, nummerplaat is dan wel geblurd omwille van de wetgeving omtrent de privacy, ze is wel geweten. Moesten de fietsers in fout geweest zijn, ze zouden niet naar de politie gestapt zijn en klacht ingediend hebben. Gefrustreerde mens zal het in de toekomst niet snel meer doen, wees maar gerust. ;)
Jij zou dus geen aangifte doen als iemand jou zwaar probeert te mishandelen nadat je diegene ongeluk in de weg hebt gereden?
Dat lijkt mij nogal een kromme redenatie.
Campagnolo Ultra Dork

1094
Forum-lid
Berichten: 1654
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 08 dec 2022 15:32

jakkel schreef: 08 dec 2022 14:56
senior schreef: 08 dec 2022 14:45

Als ik jou zo hoor zou ik ook een diepgewortelde haat ontwikkelen tegen jouw soort fietsers. Die haat waar jij het over hebt wordt nou juist door jouw manier van optreden aangewakkerd. Het kan niet zijn dat jij als een soort heilige door het verkeer gaat en er om jou heen allemaal klootzakken rijden die het op jou voorzien hebben. Dan ligt het vooral aan jou.
Overigens, als ik op een voorrangsweg rijdt mag ik er van uitgaan dat ik voorrang heb. Dat is niet Nederlands, dat is niet Belgisch dat is wereldwijd. En als jij blijft volhouden dat dat voor fietsers niet geldt, zeker als ze in een groep rijden dan heb je een betonnen plaat voor je hoofd. Sorry dat ik het zo hard zeg maar je vraagt er gewoon om.
Oké dat je van die mening toegedaan bent. Dit specifieke geval is pure poging tot doodslag, die mens hanteert een letaal wapen onder de vorm van zijn auto, heeft zelfs niets meer te maken met voorrang nemen of afgeven. Een aaneengesloten groep fietsers wordt als één geheel beschouwd in België, dat de persoon het nodig vindt z'n snelheid bewust hoog te houden om dan vervolgens de groep ACHTERAAN haast aan te rijden getuigt van moedwilligheid en diepe frustratie. De eerste fietsers draaien immers helemaal niet vlak voor z'n neus de baan op, daar zit gezien de tijdspanne echt nog wel een grote afstand tussen. Was de auto verschenen vlak na het oprijden van de eerste fietsers? Dan had het een GANS ander verhaal geweest. ;)
Dat een groep fietsers als een geheel wordt beschouwd is volgens mij een misvatting, ik heb er naar gezocht maar het enige wat ik kan vinden is onderstaande
Groep van ten minste 15 tot ten hoogste 50 deelnemers

Zij mogen vergezeld worden door twee of meer wegkapiteins. Wegkapiteins waken over het goede verloop van de tocht.
Zij zijn niet verplicht om de fietspaden te gebruiken. Zij mogen met twee naast elkaar rijden op de rijbaan op voorwaarde dat de groep bij elkaar blijft.
Zij mogen voorafgegaan en gevolgd worden door een begeleidende auto op een afstand van ongeveer 30 meter. Als er slechts één begeleidende auto is, moet deze de groep volgen.
Er staat nergens dat ze als een entiteit moeten worden beschouwd, ze moeten een groep blijven maar dat betekent niet dat als de voorste van de groep door rood fiets de achterste dat ook moet doen.


1094
Forum-lid
Berichten: 1654
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 08 dec 2022 15:50

De vaststelling dat een groep wielertoeristen groot genoeg is om gebruik te mogen maken van rijbaan, houdt om evidente redenen geen vrijgeleide in om zich in ware kamikazestijl onder de andere weggebruikers te mengen.

Plaats reactie