Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

baron062
Forum-lid
Berichten: 1123
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 21 sep 2018 19:02

Volgens mij hebben zowel de haaientanden als bord B6 dezelfde betekenis: Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg. En daar wringt de schoen: vrijliggende fietspaden die dichter dan 5m bij de rijbaan liggen horen bij die weg. Ik denk dat het in deze situatie 3.5-4m is. Dat maakt de auto geen kruisend verkeer, maar afslaand verkeer, waarbij er voorrang verleent moet worden (bijzondere verrichting dacht ik) aan ander bestuurders. De fietser had wel voorrang moeten verlenen aan de vrachtwagen. Of de actie van de fietser slim is, is een tweede.

Ook nog een verhelderend draadje: https://forum.flitsservice.nl/verkeersb ... 67227.html

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 21 sep 2018 19:11

Het principe van de haaientanden is duidelijk. Je moet ff stoppen. Maar in feite staan ze hier onterecht, want het enige verkeer dat je tegenkomt is datgene wat op dezelfde rijbaan zit als de fietser. Ze hebben dus, strikt genomen, de haaientanden maar op de helft van de rijbaan gezet (alleen het stuk voor de fietsers)
Een rotonde is gewoon 1 kruispunt van wegen, en niet een rond punt, met 4 kruispunten eromheen. Zoals dat wel geïnterpreteerd wordt door die halve haaientanden.

De variatie aan rotondes is een probleem. De richtlijnen zouden strikter moeten zijn (dus verplicht), en in de wet moet de rotonde gewoon apart vermeld worden... Binnen de bebouwde kom fietsers in de voorrang. Buiten de bebouwde kom, afslaand verkeer in de voorrang. Dat kan je dan prima regelen met haaientanden en bord op het fietspad. De wet moet dan alleen nog een mooie definitie voor rotondes (buiten de bebouwde kom) opnemen waarbij afslaand verkeer, bij los liggend fietspad als kruisend verkeer beschouwd wordt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4534
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 21 sep 2018 19:55

@Orlok
Natuurlijk is het moeilijk, er word hier net een eindeloze discussie gevoerd wie er nu voorrang heeft .....
Maar uit verkeerveiligheid lijkt het me een verstandig om fietspaden altijd voorrang te verlenen.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 21 sep 2018 19:55

Magic666 schreef: 21 sep 2018 18:15dat het een verplicht fietspad is en dat gemotoriseerd vervoer max. 50 mag.
Dat fietsborg betekent dat gemotoriseerd verkeer er helemaal niet mag komen.
Je wilt toch niet suggereren dat er fietsers zijn die dit lezen als: "hey, wij mogen hier 50!"
Die discussie is ook al tot in den treurde gevoerd, maar ja, in dit geval mogen fietsers daar (maximaal!) vijftig kilometer per uur rijden.
oh en de straat rechts moet stoppen :P
Stoppen hoeft niet, dat is een ander bord. Voorrang verlenen wel.
Vorsprung durch Pedantik

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 21 sep 2018 19:58

mao schreef: 21 sep 2018 19:55Maar uit verkeerveiligheid lijkt het me een verstandig om fietspaden altijd voorrang te verlenen.
Ik zou het geweldig vinden, maar buiten de bebouwde kom ben ik er niet per sé voor. Binnen de bebouwde kom: absoluut. Dat heeft als bijkomend voordeel dat benadrukt wordt dat een stad géén verkeersknooppunt met huizen ertussen is. Hoognodig dat dat bij de Nederlandse automobilist eens aan het verstand gepeuterd wordt.
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 21 sep 2018 20:45

baron062 schreef: 21 sep 2018 19:02 Volgens mij hebben zowel de haaientanden als bord B6 dezelfde betekenis: Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg. En daar wringt de schoen: vrijliggende fietspaden die dichter dan 5m bij de rijbaan liggen horen bij die weg. Ik denk dat het in deze situatie 3.5-4m is. Dat maakt de auto geen kruisend verkeer, maar afslaand verkeer, waarbij er voorrang verleent moet worden (bijzondere verrichting dacht ik) aan ander bestuurders. De fietser had wel voorrang moeten verlenen aan de vrachtwagen. Of de actie van de fietser slim is, is een tweede.

Ook nog een verhelderend draadje: https://forum.flitsservice.nl/verkeersb ... 67227.html
+1 Ik denk dat het net iets meer is dan die 5m maar toch is het begrip hier niet zo heel grijs. Het begrip luidt namelijk: Wegen: alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten;

Het is vrij duidelijk dat dit fietspad gewoon onderdeel uitmaakt van de rotonde, daar zal die meter extra ruimte niks aan veranderen bij de rechter. Het gaat dus om afslaand verkeer en dan kun je haaientanden tekenen en borden plaatsen tot je een ons weegt, rechtdoorgaand verkeer gaat gewoon voor.
Campagnolo Ultra Dork

bever
Forum-lid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 21 sep 2018 22:40

of de wet voor de wet laten en zelf nadenken....

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 22 sep 2018 07:03

“De wet voor de wet laten en zelf nadenken”, is wat de automobilist in het voorbeeld deed, en is strafbaar. Let wel: voorrang hebben, betekent niet dat je die móet nemen; alleen dat je ze behoort te kríjgen.
Vorsprung durch Pedantik

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 sep 2018 15:41

Zelf nadenken, mmmmm ik denk dat je de bevolking wat overschat.

Ik rijd zelf 40k per jaar in de auto en een stuk of 8 a 9k op de fiets en ik fiets daarnaast vaak op stukken waar ik ook met de auto rijd. Soms is het echt niet makkelijk, in de donkere dagen in de spits met regen is het in de huidige auto,s soms heel lastig fietsers (zonder licht) zien.

Ik heb regelmatig dat een fietser meterlang in de Astijl verdwijnt, gelukkig helpen de moderne veiligheid systemen goed en heb ik de ervaring dat ik zelf op de fiets zit, maar iemand die dit niet heeft is hier vaak helemaal niet van bewust, net zoals automobilisten die hem even voor een vrachtwagen gooien. Vaak niet eens onwil.

De infra kan op sommige punten ernstig verbeterd worden. Goed verlichte kruispunten, fietspaden die wegen kruisen minimaal 15m na een rotonde, het is af en toe heel slecht te zien in de auto in de stad.

Dan heb je nog hele irritante fietsers die het heel stoer vinden een 2000lm lamp op de fiets en op hun helm hebben van de ali express waardoor je alleen diegene ziet en de rest niet. Daar rijden er hier een aardig stelletje idioten van rond in de randstad.

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 22 sep 2018 16:33

Er is geen vrijliggend fietspad dus de hele weg is fietspad, wat doet die auto daar! :evil:

JC80
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 okt 2017 17:14

JC80 26 sep 2018 20:48

Ik reed vandaag ook op een nogal onoverzichtelijk punt. Een fietspad komt precies in een bocht op een straat uit, waardoor het een gewone kruising lijkt. Ik reed die straat op en vlak voor me moest er nog iemand persé z'n auto voor gooien. Ik schud dus m'n hoofd en zie dan pas dat ik een drempeltje afrijd voor ik op die straat kom. Uitrit dus en ik had voorrang moeten verlenen.

Maar nu wordt het mooi! Die kerel vond het nodig om vanwege mijn hoofdschudden te stoppen, om te draaien, vol gas achter me aan te rijden, me klem te rijden en mij een lesje te leren.

110km gereden vanuit Zeeland en ik ben nog geen minuut in Den Haag of het randstedelijke testosteron gezeik begint alweer...

Wat rijden me er hier een partij gefrustreerde droeftoeters rond.

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 27 sep 2018 09:25

Dat hoofdschudden is ook echt niet nodig. Want iedereen kan een foutje maken. Gewoon accepteren dat iemand wat fout doet en blij zijn dat alles goed is afgelopen!

Neemt niet weg dat het ronduit belachelijk is dat die auto omdraait en je klem rijdt. Voor hem geldt hetzelfde....dingen gaan eenmaal fout, accepteren blij zijn dat alles goed is gegaan en weer verder.............

Plaats reactie