Volgens mij hebben zowel de haaientanden als bord B6 dezelfde betekenis: Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg. En daar wringt de schoen: vrijliggende fietspaden die dichter dan 5m bij de rijbaan liggen horen bij die weg. Ik denk dat het in deze situatie 3.5-4m is. Dat maakt de auto geen kruisend verkeer, maar afslaand verkeer, waarbij er voorrang verleent moet worden (bijzondere verrichting dacht ik) aan ander bestuurders. De fietser had wel voorrang moeten verlenen aan de vrachtwagen. Of de actie van de fietser slim is, is een tweede.
Ook nog een verhelderend draadje: https://forum.flitsservice.nl/verkeersb ... 67227.html
Wielrenners in de Media (Geenstijl)
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6103
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Het principe van de haaientanden is duidelijk. Je moet ff stoppen. Maar in feite staan ze hier onterecht, want het enige verkeer dat je tegenkomt is datgene wat op dezelfde rijbaan zit als de fietser. Ze hebben dus, strikt genomen, de haaientanden maar op de helft van de rijbaan gezet (alleen het stuk voor de fietsers)
Een rotonde is gewoon 1 kruispunt van wegen, en niet een rond punt, met 4 kruispunten eromheen. Zoals dat wel geïnterpreteerd wordt door die halve haaientanden.
De variatie aan rotondes is een probleem. De richtlijnen zouden strikter moeten zijn (dus verplicht), en in de wet moet de rotonde gewoon apart vermeld worden... Binnen de bebouwde kom fietsers in de voorrang. Buiten de bebouwde kom, afslaand verkeer in de voorrang. Dat kan je dan prima regelen met haaientanden en bord op het fietspad. De wet moet dan alleen nog een mooie definitie voor rotondes (buiten de bebouwde kom) opnemen waarbij afslaand verkeer, bij los liggend fietspad als kruisend verkeer beschouwd wordt.
Een rotonde is gewoon 1 kruispunt van wegen, en niet een rond punt, met 4 kruispunten eromheen. Zoals dat wel geïnterpreteerd wordt door die halve haaientanden.
De variatie aan rotondes is een probleem. De richtlijnen zouden strikter moeten zijn (dus verplicht), en in de wet moet de rotonde gewoon apart vermeld worden... Binnen de bebouwde kom fietsers in de voorrang. Buiten de bebouwde kom, afslaand verkeer in de voorrang. Dat kan je dan prima regelen met haaientanden en bord op het fietspad. De wet moet dan alleen nog een mooie definitie voor rotondes (buiten de bebouwde kom) opnemen waarbij afslaand verkeer, bij los liggend fietspad als kruisend verkeer beschouwd wordt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Dat fietsborg betekent dat gemotoriseerd verkeer er helemaal niet mag komen.
Die discussie is ook al tot in den treurde gevoerd, maar ja, in dit geval mogen fietsers daar (maximaal!) vijftig kilometer per uur rijden.Je wilt toch niet suggereren dat er fietsers zijn die dit lezen als: "hey, wij mogen hier 50!"
Stoppen hoeft niet, dat is een ander bord. Voorrang verlenen wel.oh en de straat rechts moet stoppen
Vorsprung durch Pedantik
Ik zou het geweldig vinden, maar buiten de bebouwde kom ben ik er niet per sé voor. Binnen de bebouwde kom: absoluut. Dat heeft als bijkomend voordeel dat benadrukt wordt dat een stad géén verkeersknooppunt met huizen ertussen is. Hoognodig dat dat bij de Nederlandse automobilist eens aan het verstand gepeuterd wordt.
Vorsprung durch Pedantik
+1 Ik denk dat het net iets meer is dan die 5m maar toch is het begrip hier niet zo heel grijs. Het begrip luidt namelijk: Wegen: alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten;baron062 schreef: ↑21 sep 2018 19:02 Volgens mij hebben zowel de haaientanden als bord B6 dezelfde betekenis: Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg. En daar wringt de schoen: vrijliggende fietspaden die dichter dan 5m bij de rijbaan liggen horen bij die weg. Ik denk dat het in deze situatie 3.5-4m is. Dat maakt de auto geen kruisend verkeer, maar afslaand verkeer, waarbij er voorrang verleent moet worden (bijzondere verrichting dacht ik) aan ander bestuurders. De fietser had wel voorrang moeten verlenen aan de vrachtwagen. Of de actie van de fietser slim is, is een tweede.
Ook nog een verhelderend draadje: https://forum.flitsservice.nl/verkeersb ... 67227.html
Het is vrij duidelijk dat dit fietspad gewoon onderdeel uitmaakt van de rotonde, daar zal die meter extra ruimte niks aan veranderen bij de rechter. Het gaat dus om afslaand verkeer en dan kun je haaientanden tekenen en borden plaatsen tot je een ons weegt, rechtdoorgaand verkeer gaat gewoon voor.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Zelf nadenken, mmmmm ik denk dat je de bevolking wat overschat.
Ik rijd zelf 40k per jaar in de auto en een stuk of 8 a 9k op de fiets en ik fiets daarnaast vaak op stukken waar ik ook met de auto rijd. Soms is het echt niet makkelijk, in de donkere dagen in de spits met regen is het in de huidige auto,s soms heel lastig fietsers (zonder licht) zien.
Ik heb regelmatig dat een fietser meterlang in de Astijl verdwijnt, gelukkig helpen de moderne veiligheid systemen goed en heb ik de ervaring dat ik zelf op de fiets zit, maar iemand die dit niet heeft is hier vaak helemaal niet van bewust, net zoals automobilisten die hem even voor een vrachtwagen gooien. Vaak niet eens onwil.
De infra kan op sommige punten ernstig verbeterd worden. Goed verlichte kruispunten, fietspaden die wegen kruisen minimaal 15m na een rotonde, het is af en toe heel slecht te zien in de auto in de stad.
Dan heb je nog hele irritante fietsers die het heel stoer vinden een 2000lm lamp op de fiets en op hun helm hebben van de ali express waardoor je alleen diegene ziet en de rest niet. Daar rijden er hier een aardig stelletje idioten van rond in de randstad.
Ik rijd zelf 40k per jaar in de auto en een stuk of 8 a 9k op de fiets en ik fiets daarnaast vaak op stukken waar ik ook met de auto rijd. Soms is het echt niet makkelijk, in de donkere dagen in de spits met regen is het in de huidige auto,s soms heel lastig fietsers (zonder licht) zien.
Ik heb regelmatig dat een fietser meterlang in de Astijl verdwijnt, gelukkig helpen de moderne veiligheid systemen goed en heb ik de ervaring dat ik zelf op de fiets zit, maar iemand die dit niet heeft is hier vaak helemaal niet van bewust, net zoals automobilisten die hem even voor een vrachtwagen gooien. Vaak niet eens onwil.
De infra kan op sommige punten ernstig verbeterd worden. Goed verlichte kruispunten, fietspaden die wegen kruisen minimaal 15m na een rotonde, het is af en toe heel slecht te zien in de auto in de stad.
Dan heb je nog hele irritante fietsers die het heel stoer vinden een 2000lm lamp op de fiets en op hun helm hebben van de ali express waardoor je alleen diegene ziet en de rest niet. Daar rijden er hier een aardig stelletje idioten van rond in de randstad.
- Marcopfiets
- Forum-lid
- Berichten: 768
- Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40
Er is geen vrijliggend fietspad dus de hele weg is fietspad, wat doet die auto daar!
Ik reed vandaag ook op een nogal onoverzichtelijk punt. Een fietspad komt precies in een bocht op een straat uit, waardoor het een gewone kruising lijkt. Ik reed die straat op en vlak voor me moest er nog iemand persé z'n auto voor gooien. Ik schud dus m'n hoofd en zie dan pas dat ik een drempeltje afrijd voor ik op die straat kom. Uitrit dus en ik had voorrang moeten verlenen.
Maar nu wordt het mooi! Die kerel vond het nodig om vanwege mijn hoofdschudden te stoppen, om te draaien, vol gas achter me aan te rijden, me klem te rijden en mij een lesje te leren.
110km gereden vanuit Zeeland en ik ben nog geen minuut in Den Haag of het randstedelijke testosteron gezeik begint alweer...
Wat rijden me er hier een partij gefrustreerde droeftoeters rond.
Maar nu wordt het mooi! Die kerel vond het nodig om vanwege mijn hoofdschudden te stoppen, om te draaien, vol gas achter me aan te rijden, me klem te rijden en mij een lesje te leren.
110km gereden vanuit Zeeland en ik ben nog geen minuut in Den Haag of het randstedelijke testosteron gezeik begint alweer...
Wat rijden me er hier een partij gefrustreerde droeftoeters rond.
Dat hoofdschudden is ook echt niet nodig. Want iedereen kan een foutje maken. Gewoon accepteren dat iemand wat fout doet en blij zijn dat alles goed is afgelopen!
Neemt niet weg dat het ronduit belachelijk is dat die auto omdraait en je klem rijdt. Voor hem geldt hetzelfde....dingen gaan eenmaal fout, accepteren blij zijn dat alles goed is gegaan en weer verder.............
Neemt niet weg dat het ronduit belachelijk is dat die auto omdraait en je klem rijdt. Voor hem geldt hetzelfde....dingen gaan eenmaal fout, accepteren blij zijn dat alles goed is gegaan en weer verder.............