Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.
Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 4196
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 10 aug 2018 10:42

wouterf schreef:
10 aug 2018 08:19
Hier moeten we als 'wielrenners' (incl alle subgroepen) dus mee stoppen. Want dit is hetzelfde als dat ebikers of stadsfietsers naast elkaar blijven rijden: Zíj komen tijden lang niks tegen en denken dat het prima kan. Als racefietsers ervaar je dat op dit soort wegen vaak ook. Prima om naast elkaar te rijden, maar let op je omgeving en pas je direct aan als je van achteren genaderd wordt.
De bekende spijker op z'n kop. :like: :winkthumb:

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 4256
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 10 aug 2018 11:02

wouterf schreef:
10 aug 2018 09:48
Daarom is situational awareness zo belangrijk.
Dikke plus. Maar met wind en een elektrische auto achter je is het toch lastig.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 793
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 10 aug 2018 11:15

Marcopfiets schreef:
10 aug 2018 10:21
dus eis ik mijn plek gewoon op. Dan wachten ze maar even tot er ruimte is.
Zonder nou op de man te spelen, maar wat je hier boven schetst is nou precies wat mis is in het hedendaagse verkeer. Iedereen eist zijn plek maar op, iedereen vind dat een ander maar op hem of haar moet wachten. Dit is ook een van de belangrijkste redenen voor agressie/agressief rijgedrag in het verkeer met als gevolg ongelukken. Verkeersinzicht en een stukje begrip is bijna niet meer aan de orde. En eigenlijk is het maar een kleine moeite om toeschietelijk te zijn ten behoeve van een goede en veilige doorstroming in het verkeer.
Afbeelding

Karl66
Forum-lid
Berichten: 1832
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 10 aug 2018 11:42

Helemaal mee eens, het is hetzelfde verhaal als met voorrang, die neem je niet maar die geef je.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 793
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 10 aug 2018 12:03

Zo rij ik gisteren een mini rotonde met de auto op. Gelijktijdig reed van links ook een auto de rotonde op. Met gelijkende snelheid KUN je een goede doorstroming hebben zonder elkaar te hinderen. Maar wat doet die kloothommel?! Hij geeft flink gas bij, rechte van de sterkste zal die gedacht hebben. Om een aanrijding te voorkomen stopte ik zodat die alsnog er voor langs kon schieten. Maar dat deed die ook niet. Gevolg? We stonden dus allebei onnodig stil. Weg doorstroming. Maar nog wel even flink tekeer gaan achter het stuur. Manman denk ik dan.. veel te kort lontje
Afbeelding

scottpch
Forum-lid
Berichten: 2916
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46

scottpch 10 aug 2018 12:09

Rotondes zijn gemaakt om de doorstroming te bevorderen, echter de meeste sukkels denken dat wanneer ze gas bijgeven ze eerder op de rotonde zijn en zodoende voorrang hebben op overige deelnemers waar ze overigens schijt aan hebben.
Ik, ik, ik en na mij de zondvloed......
En die voorrang? Die nemen ze, ze wachten niet af of ze die krijgen!

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 10 aug 2018 12:19

Er is een verschil tussen een plek op de weg opeisen en de hele weg op eisen.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 793
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 10 aug 2018 12:33

Marcopfiets schreef:
10 aug 2018 12:19
Er is een verschil tussen een plek op de weg opeisen en de hele weg op eisen.
Ik snap je punt wel, je bent net als ik een ervaren fietser. We kunnen wel de juiste inschatting maken. Maar we blijven ook uiterst kwetsbaar. Dat blijf ik mijzelf toch bij elke rit wel realiseren.
Afbeelding

baron062
Forum-lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 10 aug 2018 12:33

Marcopfiets schreef:
10 aug 2018 12:19
Er is een verschil tussen een plek op de weg opeisen en de hele weg op eisen.
Dat laatste is wat de gemiddelde niet-sportive fietser doet wanneer men als koppel op een fietspad rijdt.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 1832
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 10 aug 2018 13:16

Marcopfiets schreef:
10 aug 2018 12:19
Er is een verschil tussen een plek op de weg opeisen en de hele weg op eisen.
Je kan wel willen dat een vrachtwagen voor jou de berm in gaat. Maar als dat een slechte berm is of als de bomen dicht langs de kant staan, dan valt er niet veel te willen...
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

Gebruikersavatar El Pistolero 10 aug 2018 14:08


Alberto Contador 'El Pistolero'.

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 591
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14
Contact

Gebruikersavatar wouterf 10 aug 2018 16:54

Gastheerg schreef:
10 aug 2018 11:02
wouterf schreef:
10 aug 2018 09:48
Daarom is situational awareness zo belangrijk.
Dikke plus. Maar met wind en een elektrische auto achter je is het toch lastig.
Absoluut. Ik heb zelf een elektrische auto en realiseer mij dat mensen mij niet snel horen. Eerst even er achter hangen helpt al.

Het blijven mooie spiegels voor elkaar: Zo is het ook irritant als een auto gewoon probeert z'n snelheid te houden bij het inhalen, dat maakt vaak dat je niet de kans hebt de auto op te merken en aan te passen. Vaak doen wij 'wielrenners' hetzelfde bij andere fietsers: We maken ons niet kenbaar en geven andere fietsers niet ff de tijd om aan te passen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten