Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 21 okt 2017 09:48

Alien, ik heb het ook niet over algemene maximumsnelheden (ik ken geen auto's die op 50 km/uur zijn begrenst). Het punt is dat fietsen geen verplichte snelheidsmeter hebben en geen kentekenplaat(je). Gemotoriseerde voertuigen hebben die wel cq zouden die wel moeten hebben. Daarom geldt de maximumsnelheid zoals aangegeven op een verkeersbord alleen voor gemotoriseerd verkeer en dus niet voor fietsers en joggers (met de al genoemde kanttekening dat de politie je vervolgens door de kapstokwet wel kan beboeten als dit gevaarlijke situaties oplevert maar dat is aan de betreffende agent - in het verbaal staat dan niet "u reed te hard" maar een uitvoerige uitleg waarom je in dit specifieke geval een boete krijgt).
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 21 okt 2017 11:55

  • Artikel 62: Weggebruikers zijn verplicht gevolg te geven aan de verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden.
  • Artikel 1: weggebruikers: voetgangers, fietsers, bromfietsers, bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, van een motorvoertuig of van een tram, ruiters, geleiders van rij- of trekdieren of vee en bestuurders van een bespannen of onbespannen wagen;
Vorsprung durch Pedantik

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 21 okt 2017 15:26

Dan kom je aan het punt: welke verkeerstekens? De enige uitzondering op de regel dat voor fietsers geen snelheidsbeperkingen gelden zijn verkeersborden uit de zgn. A1 serie waaronder ook de bekende roodomrande snelheidsborden vallen. Echter staan die alleen langs wegen voor gemotoriseerd verkeer en langs fietspaden waarop ook bromfietsen en gemotoriseerde gehandicaptenvoertuigen zijn toegestaan. Fietsers zijn sowieso niet te beboeten middels flitspalen en BOA's handhaven niet op A1 borden tenzij zoals al aangegeven bij de kapstokwet, gelijk aan hoe BOA's handelen op wegen die niet door A1 borden zijn gemarkeerd, zoals veruit de meeste fietspaden en andere voor fietsers toegankelijke wegen en paden. En dan kom je meteen aan het probleem waardoor handhaven moeilijk is: stel ze constateren dat een fietser binnen de bebouwde kom harder rijdt dan het A1 bord aangeeft. Hoe constateer je dan dat ze daadwerkelijk een A1 bord zijn gepasseerd? Als de reis binnen een gemeente begon is zo'n bord alvast niet gepasseerd, als de fietser via een zijstraat of via een fietspad waarop niet gebromd mag worden de bebouwde kom binnen is gekomen dan is hij ook geen A1 bord gepasseerd en zo zijn er nog tal van andere situaties die handhaven in de praktijk vrijwel onmogelijk maakt. Ergo, dan komt de kapstokwet weer van stal: alleen beboeten als de BOA de situatie als gevaarlijk beoordeeld.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 21 okt 2017 16:37

Je kunt hoog en laag springen: een fietser op een wegvak waar een snelheidsbeperking geldt, heeft zich daaraan te houden.

QED
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16199
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 21 okt 2017 18:33

En hoeveel mensen zijn daar ooit voor beboet? Waarschijnlijk niemand...

Je kunt de wet wel helemaal uitpluizen om een maximumsnelheid voor fietsers te vinden maar zolang niemand zich daar druk om maakt -inclusief de wetgever- zal het mij een rotzorg zijn. De mogelijkheden om te handhaven zijn simpelweg te beperkt om dergelijke regels effectief te laten zijn.
Campagnolo Ultra Dork

Hans-Je-Pence
Forum-lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 aug 2017 23:23

Hans-Je-Pence 21 okt 2017 18:41

Precies! bovendien is er geen mogelijkheid om die snelheid te meten. Zoals Timo terecht opmerkt is er geen verplichting een snelheidsmeter te hebben. Daar komt bij dat alle gangbare meet apparatuur alleen geschikt is voor auto’s en de politie alleen met geijkte apparaten mag meten. En dan registreren die dingen ook nog eens geen fietsen. Dus gaan enkele rechter zou zich hieraan branden en geen enkele agent kan je beboeten voor te hoge snelheid op de fiets.

bever
Forum-lid
Berichten: 2120
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 21 okt 2017 18:47

Hans-Je-Pence schreef: 21 okt 2017 18:41 . Daar komt bij dat alle gangbare meet apparatuur alleen geschikt is voor auto’s en de politie alleen met geijkte apparaten mag meten.
deze niet dus ?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16199
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 21 okt 2017 19:07

En wie reed daar 47km/h?
Campagnolo Ultra Dork

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 21 okt 2017 19:16

alien schreef: 21 okt 2017 16:37 Je kunt hoog en laag springen: een fietser op een wegvak waar een snelheidsbeperking geldt, heeft zich daaraan te houden.

QED
Zolang de politie dat niet met je eens is neem ik het niet zo nauw.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

hvg5776
Forum-lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 30 nov 2014 21:03
Locatie: Hoogeveen

hvg5776 21 okt 2017 19:23

Allien, ik weet niet waar jij art. 1 van de rvv1990 weghaalt. De tekst is toch echt anders; in artikel 1 staat o.a. bestuurders alle weggebruikers exclusief voetgangers. artikel 62 geeft dit inderdaad aan. Maar een snelheidsbeperking is een snelheidsbeperking en geen gebod of verbodsbord.
T=100

bever
Forum-lid
Berichten: 2120
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 21 okt 2017 19:25

Ernie C. schreef: 21 okt 2017 19:07 En wie reed daar 47km/h?
nou, ik niet in ieder geval ;)

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 21 okt 2017 20:15

timo2.0 schreef: 21 okt 2017 19:16
alien schreef: 21 okt 2017 16:37Je kunt hoog en laag springen: een fietser op een wegvak waar een snelheidsbeperking geldt, heeft zich daaraan te houden.

QED
Zolang de politie dat niet met je eens is neem ik het niet zo nauw.
De politie heeft in Nederland (gelukkig) niet het laatste woord.
Vorsprung durch Pedantik

Plaats reactie