Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 19 sep 2017 12:52

EmPeHa schreef: 19 sep 2017 12:25 Verdere analyse
Ga zelf maar eens remmen als ze 6,5 meter voor je de weg op stapt. Misschien dat je het redt. In de rechtszaak gingen ze van 3 meter uit.
Misschien is het sowieso niet zo handig om met 18 mijl (29 kilometer) per uur door een drukke winkelstraat te rijden en misschien is het nog onhandiger om dat op een fixie zonder de wettelijk voorgeschreven voorrem te doen en mogelijk is het onhandigst om je slachtoffer na de botsing uit te schelden? Met een normale snelheid en met remmen is een botsing waarschijnlijk ook niet te vermijden maar je hebt dan zes en een halve meter de tijd om je snelheid door remmen zo te verminderen dat de kans op (dodelijk) letsel veel kleiner is. Bovendien kun je alleen op een fiets met de wettelijk voorgeschreven rem echt oprecht beweren dat je er niets aan kon doen. Nu begint het toch echt bij een fiets die niet aan de wettelijke voorschriften voldoet en waarmee je dus willens en wetens een risico neemt.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3085
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 19 sep 2017 13:07

Met een fixie in het verkeer begeven, zou ik ook nooit doen. Daar niet van.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 19 sep 2017 13:31

Blijft een vreemde uitspraak.. Als een auto met 20 mph een 12m stopafstand verwacht wordt. Dat bij een fiets een vertraging van 0.5g aangehouden wordt om niet over de kop te gaan. Dat je dan in 6,5m stil staat met voorrem en 13m zonder voorrem. Dat de rechtbank dan rekent op slechts 3m.... De vrouw stapte 6.53m voor hem de weg op (vrij preciese meting...)
Daarbij het argument dat langzamer rijden niet per se veiliger is... Automobilisten zouden ter plekke ook 20 mph rijden.
Kan je je ernstig achter de oren krabben waarom hij 1,5 jaar de cel in moet. Had hij hier een auto bestuurt, was er veel minder aan de hand geweest, omdat die bij deze snelheid 12m respijt krijgt.
Haal je dat hele remverhaal eruit. Blijft over zijn genomen risico zonder voorrem --> had kennelijk bij wet gemoeten, dan is er vast een strafmaat cq boete voor de niet deugdelijke fiets. En een straf voor het onbeschofte gedrag en gebrek aan empathie.
Het is in dit geval dus gewoon een show geworden, waarbij de rechter een voorbeeld dacht te moeten stellen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 19 sep 2017 13:48

28 km/h op een fiets is toch zeker niet belachelijk hard zeker niet als tussen/naast auto's fietst die dezelfde snelheid rijden. Wat wel belachelijk is, is een vrouw die met haar neus in de telefoon met 2 kleine kinderen naast zich zonder te kijken de weg oversteekt.. helaas voor de vrouw heeft ze de zwaarst denkbare straf daarvoor gekregen. Dat had niemand gewild in laatste plaats niet die fietser.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 19 sep 2017 14:02

Hier kan een hele lange discussie over ontstaan, maar feit is dat wij niet het volledige verhaal weten. Slechts wat uitingen van een reporter, die over het algemeen wat zaken aandikken juist voor dit soort discussies. Ik ga er van uit dat de rechter alle feiten wel op een rij heeft kunnen zetten, en aan de hand daarvan de strafmaat heeft bepaald. En dat als het goed is ook nog onafhankelijk. Als dat niet het geval is, dan is het rechtssysteem niet goed, en dat geeft weer een andere discussie.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 19 sep 2017 14:11

Had die vrouw maar gewoon haar helm op moeten zetten voordat ze de deur uit ging...

Dat we hier in Nederland nu gaan vallen over het ontbreken van die voorrem is een beetje hypocriet. Als het een gewone Hollandse fiets met terugtraprem was had de rechter hetzelfde besloten want die zijn ook verboden in Engeland.
Campagnolo Ultra Dork

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 19 sep 2017 14:35

RVV schreef: 19 sep 2017 13:48 28 km/h op een fiets is toch zeker niet belachelijk hard zeker niet als tussen/naast auto's fietst die dezelfde snelheid rijden. Wat wel belachelijk is, is een vrouw die met haar neus in de telefoon met 2 kleine kinderen naast zich zonder te kijken de weg oversteekt.. helaas voor de vrouw heeft ze de zwaarst denkbare straf daarvoor gekregen. Dat had niemand gewild in laatste plaats niet die fietser.
Waar lees jij iets over een telefoon, twee kleine kinderen en zonder te kijken?
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Hans-Je-Pence
Forum-lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 aug 2017 23:23

Hans-Je-Pence 19 sep 2017 14:47

Het is in dit geval dus gewoon een show geworden, waarbij de rechter een voorbeeld dacht te moeten stellen.
Dat komt omdat het rechtssysteem in Engeland anders is dan in Nederland. In Engeland gaat de rechtspraak om voorbeeldfunctie en genoegdoening voor slachtoffers.
In Nederland is rehabilitatie en straffen van de dader het hoofddoel.

Wij kijken dus wat vreemd op van deze strafmaat maar in Engeland zullen ze het juist als goed beschouwen

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 19 sep 2017 14:54

timo2.0 schreef: 19 sep 2017 14:35
RVV schreef: 19 sep 2017 13:48 28 km/h op een fiets is toch zeker niet belachelijk hard zeker niet als tussen/naast auto's fietst die dezelfde snelheid rijden. Wat wel belachelijk is, is een vrouw die met haar neus in de telefoon met 2 kleine kinderen naast zich zonder te kijken de weg oversteekt.. helaas voor de vrouw heeft ze de zwaarst denkbare straf daarvoor gekregen. Dat had niemand gewild in laatste plaats niet die fietser.
Waar lees jij iets over een telefoon, twee kleine kinderen en zonder te kijken?
Over die kinderen had ik het mis, ik las moeder van 2 kinderen maar die waren er blijkbaar niet bij.

Maar dit verklaarde de fixierijder (stond in het artikel van de Volkskrant en Guardian)

Quote:
In de dagen na het ongeluk schreef Alliston op websites dat hij het ongeluk betreurde, maar dat de vrouw beter had moeten uitkijken en dat ze druk was geweest met haar mobiele telefoon.

----

Daaruit kun je concluderen dat ze ook zonder (goed) te kijken overstak. Want had ze wel goed gekeken dan had ze verkeer en ook de fietser zien aankomen.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 19 sep 2017 15:09

Alliston schreef in de dagen na het ongeluk van alles op sociale media om de schuld bij Biggs te leggen. Dat is één van de dingen die de rechter hem juist zo kwalijk neemt ("some very poorly judged online forum comments he made in the days after the incident when Briggs lay in hospital"). Maar uit CCTV en getuigenverklaringen is niets gebleken over een telefoon.

Sorry, maar als ik hier in Amsterdam door een drukke winkelstraat fiets dan ben ik mij er van bewust dat voetgangers soms onvoorzichtig zijn. En als er eentje zes, zeven meter voor mij plotseling op de weg stapt dan zal ik ook schreeuwen maar mijn remmen zorgen er wel voor dat ik op tijd stil sta of in ieder geval nog maar nauwelijks snelheid heb tegen dat ik de voetganger raak. En als ik diegene toch raak en die gaat tegen de grond dan ben ik bezorgd over diegene zijn of haar gezondheid.

Het laatste wat je met goed fatsoen doet is op fixie zonder (nogmaals: de wettelijk verplichtte maar hij had er geen) voorrem er op vertrouwen dat als je maar hard genoeg roept dat het dan wel goed komt. Die plotselinge beweging kan ook van een taxi of snorscooter komen, of van een tram die je niet verwachtte en waar ben je dan met je geschreeuw. En als je toch iemand omver rijdt diegene uitschelden terwijl ze op de grond ligt en op de sociale media ook nog even flink uitkafferen dan past echt geen enkele verdediging of goedpraten.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
csgman
Forum-lid
Berichten: 365
Lid geworden op: 11 dec 2008 18:18

Gebruikersavatar csgman 19 sep 2017 15:35

Ik wou ook reageren, maar Timo was mij voor, en hij doet het voortreffelijk +1
Laatst gewijzigd door csgman op 19 sep 2017 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 19 sep 2017 16:04

Best wel schrikken, dit verhaal.
Los van de rare rechtsgang, lijkt er sprake te zijn van ontzettend veel pech bij het slachtoffer.

Maar het zet je wel aan het denken; ik fiets twee keer per dag met 28-30 km/u langs een paar bushaltes, waar regelmatig studenten oversteken, met koptelefoons op en hun neus naar een telefoonscherm.
Vorige week bijvoorbeeld nog ene incidentje waarbij er twee stonden te wachten om over te steken. De eerste zag me aankomen, en schatte in dat hij er nog wel voorlangs kon. De tweede zag hem vanuit zijn ooghoek vertrekken, en liep er een seconde later achteraan (met zijn neus op zijn telefoon).
Ik kon nog net voor hem sturen en een noodstop maken; en toen ik eenmaal stil stond liep hij potverdorie nog tegen me aan ook.

Ik ga er dan altijd maar vanuit dat, mocht het echt een keer mis gaan en er eentje echt op het laatste moment voor je fiets stapt, het hoogstens uitloopt op een paar flinke blauwe plekken en schaafwonden. Maar dat je met 29km/u iemand dood kunt rijden is best wel een enge gedachte....

Overigens herinner ik me van de wedstrijden op TV meerdere incidenten waarbij mensen (of honden) er wel met wat blauwe plekken van af kwamen met veel hogere snelheden...

Plaats reactie