Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

5x platgereden in 2 weken tijd

3sens
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 aug 2012 18:51

3sens 12 aug 2012 19:02

Hallo

Ben een beetje ten einde raad. Heb me zelf een mooie nieuwe Pinarello FP3 racefiets gekocht maar ben nu de afgelopen 2 weken 5x platgereden met mij achterband.
De eerste keer zag ik een steentje dwars door de buitenkant zitten, maar de keren daarop dat ik platgereden ben weet ik niet wat de exacte oorzaak was.
Ik moet toegeven ik ben een flinke rakker van 105kg dus de achterband moet wel wat gewicht dragen. Staat steeds 8 bar druk op, wat me aangeraden was.
Na de 4de keer plartrijden ben ik naar fietsenwinkel geweest en zij hebben me nieuwe buitenbanden aangeraden, Schwalbe Durano Plus... buitenbandje van 40 EURO/Stuk waar een extra dikke beschermingslaag in bevestigd is tegen platrijden.
Dit was op aanraden van de verkoper en ik dacht ook "dit is de oorzaak", waarschijnlijk goedkope standaardbandjes geleverd bij de fiets (was alhoewel Continental).
Nieuwe bandjes gekocht, op fiets gelegd. 8,5 bar druk op gezet (kan 10bar aan)... na 10km weer plat gereden... ik moet toegeven dat ik klaar was om mijn fiets in het kanaal te gooien.

Ik denk enkel nog aan nieuw/dikker velglint ??? kan ook geen beschadigingen vinden aan velg zelf die voor lekken kunnen zorgen. Ben gewoon ten einde raad.

Alvast bedankt om jullie raad.

Mvg

3sens

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 aug 2012 19:13

Zoek bij de band eens op waar het lek zit. Dan heb je al een indicatie of het de velg is of niet. Andere buitenbanden monteren is een zwaktebod van de FM als je het mij vraagt. Dit staat normaal gesprokem los van het type buitenbamd.
Less is bore

3sens
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 aug 2012 18:51

3sens 12 aug 2012 19:33

daniel1975 schreef:Zoek bij de band eens op waar het lek zit. Dan heb je al een indicatie of het de velg is of niet. Andere buitenbanden monteren is een zwaktebod van de FM als je het mij vraagt. Dit staat normaal gesprokem los van het type buitenbamd.
Je hebt gelijk Daniel, maar ik dacht zelf ook dat de er misschien in de buitenband nog iets scherps zou zitten dat de oorzaak was dus hoopte dat een nieuwe buitenband de oplossing zou zijn.
FM was tot eind volgende week volgeboekt met reparaties... heb mij verhaal gedaan en hij vermoede dat het de buitenband zou kunnen zijn. Ik kon geen week wachten met dit mooie weer en heb besloten de banden te klopen en ze zelf te plaatsen.

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 12 aug 2012 20:55

Durano Plus is oer-sterk. Tienduizend kilometers mee gereden zonder 1 keer lek (een keer een stuk glas van 2 mm uit de band getrokken, zonder lek). Lijkt me het meest waarschijnlijk dat je het bij de velg moet zoeken.

Zowiezo is 5 keer plat in 2 weken absurd veel, tenzij je door een glasbak rijdt.

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 12 aug 2012 21:11

Vorig jaar ook gehad met mijn nieuwe wielen. De lekken bleken aan de binnenkant te zitten. De hele velg geinspecteerd op bramen e.d. niks kunnen vinden. Toen maar besloten het velglint te vervangen door een ouderwets stoffen lint. Dat was de oplossing, sindsdien niet meer om die reden lekgereden. Het velglint wat er op lag was een BBB van plastic uit een stuk. Ik ben ook boven de 100 kg en rijdt ook met 8 bar.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

klaas-kippegaas
Forum-lid
Berichten: 283
Lid geworden op: 23 mei 2009 20:36

klaas-kippegaas 12 aug 2012 21:19

+1

Hier ook 2 jaar en +15.000km met een setje Schwalbe Durano's gereden zonder lekrijden.
3 weken geleden de achterband vervangen omdat het canvas er doorheen kwam.

Zou ook proberen de oorzaak/plek van het lek te achterhalen, wellicht kom je zo snel tot een oplossing.
Heb zelf wel eens na opleggen van banden op nieuwe velgen vrij snel een lekke band gehad, dat lag toen aan een te dun velglint en scherpe randjes aan/om de spaakgaten, zou dat je probleem kunnen zijn?

Voor mij voorlopig niets anders meer dan de Durano's, geen ergernis meer van lekke banden is mij meer waard dan lichtlopende bandjes, dan moet ik maar iets harder trappen.....
mijn bikes :

Wilier Cento Cunego | Specialized Epic Carbon | Cube Reaction | Tomahawk ICE

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 aug 2012 21:47

klaas-kippegaas schreef:
Voor mij voorlopig niets anders meer dan de Durano's, geen ergernis meer van lekke banden is mij meer waard dan lichtlopende bandjes,....
Sorry dat ik ff heel kort door de bocht ga, maar dit is echt bull shit.
Lekke banden ligt zelden aan de banden, maar vaak aan de bestuurder, problemen met velglint, oid.
Hier inmiddels 11.500km dit jaar op GP4000s-en (incl regenritten op het vlakke en in de bergen) en totaal geen lek. Vorig jaar ook geen lekke banden gehad.
Less is bore

noah
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 05 mar 2010 21:40
Locatie: Parkstad Heerlerbaan

noah 12 aug 2012 22:21

Ik ben 9 jaar geleden opnieuw begonnen met fietsen met een lichaamsgewicht van 112 kg. Ook met 8 bar banden druk. Ik reed toen ook regelmatig lek en was toen ook einde raad. Op aandringen van een fietser met 7 bar gaan fietsen. Sindsdien (al jaren) rij ik zelden meer lek. Ik vind het ook nog confortabeler fietsen over hoogteverschillen van uitritten, drempels, putdeksels, klinkers enz.. enz...

Ik rij nu nog altijd met 7 bar ondanks dat ik nu 90 kg weeg en blijf ook op 7 bar fietsen. Als ik jou was zou ik zeker niet van 8 naar 8,5 bar gaan, maar eens proberen met 7 bar.

PS: Toevallig deze week in 3 dagen tijd 2x plat gereden, maar dat was de oorzaak van kopspijkertjes. Een of andere idioot heeft er schijnbaar plezier aan om kopspijkers te strooien in de buurt van de Fromberg en Eyserbosweg.

caca
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 13 nov 2010 23:12

caca 13 aug 2012 09:17

Ik controleer na elke rit mijn buitenbanden grondig.

Alle steentjes en andere rommel peuter ik er dan uit. Heb wel eens ergens gelezen dat een klein steentje in de buitenband op den duur een lek kan veroorzaken.
Ben je wel wat tijd mee kwijt maar een beetje aan de fiets rommelen hoort voor mij ook bij de hobby...

klaas-kippegaas
Forum-lid
Berichten: 283
Lid geworden op: 23 mei 2009 20:36

klaas-kippegaas 13 aug 2012 23:39

daniel1975 schreef:
klaas-kippegaas schreef:
Voor mij voorlopig niets anders meer dan de Durano's, geen ergernis meer van lekke banden is mij meer waard dan lichtlopende bandjes,....
Sorry dat ik ff heel kort door de bocht ga, maar dit is echt bull shit.
Lekke banden ligt zelden aan de banden, maar vaak aan de bestuurder, problemen met velglint, oid.
Hier inmiddels 11.500km dit jaar op GP4000s-en (incl regenritten op het vlakke en in de bergen) en totaal geen lek. Vorig jaar ook geen lekke banden gehad.
gaaaaaaaaaaaaap

ik spreek mijn eigen voorkeur uit, niets meer niet minder, dat jij iets anders leest is niet mijn tekortkoming :mrgreen:
mijn bikes :

Wilier Cento Cunego | Specialized Epic Carbon | Cube Reaction | Tomahawk ICE

neos
Forum-lid
Berichten: 1523
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:41

neos 14 aug 2012 08:29

Mijn mening is ook dat het goed nakijken na iedere rit een goede optie is en verder is het eigenlijk vaak pech of eigen schuld . :o
Ik rij vaker lek omdat er door niet in het wiel rijden anderen wel langs de gaten rijden en ik juist wel. :cry:
cornelli racing cycles Uden

3sens
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 aug 2012 18:51

3sens 14 aug 2012 17:18

aapje schreef:Durano Plus is oer-sterk. Tienduizend kilometers mee gereden zonder 1 keer lek (een keer een stuk glas van 2 mm uit de band getrokken, zonder lek). Lijkt me het meest waarschijnlijk dat je het bij de velg moet zoeken.

Zowiezo is 5 keer plat in 2 weken absurd veel, tenzij je door een glasbak rijdt.
Dacht ik ook... Nu heb ik wel binnebande geinspecteerd en gaatjes zitten steeds aan buitenkant dus kan velg niet zijn denk ik.
Ik weeg wel 105kg en heb gezien dat voor mijn gewicht incl fiets dat ik op 23mm bandjes 10bar druk moet zetten.
Heb gelezen dat een 25mm band achteraan de oplossing kan zijn... enige ervaring ?

Plaats reactie