Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote taaltopic

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 jul 2012 13:03

Max 2.0 schreef: Kan me trouwens ook vaag herinneren dat jij onlangs ‘herrineren’ i.p.v. ‘herinneren’ tikte.
Klopt, met het woord "herinneren" heb ik moeite. Ik typ / schrijf dat vaak fout en twijfel bijna altijd of je nu één of 2x een r moet schrijven. Bij "ergernis" was het gewoon een tikfout.
Laatst gewijzigd door havana op 18 jul 2012 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.

eelcoz

eelcoz 18 jul 2012 13:04

Hoewel ik me ook enorm kan storen aan taalfouten, heb ik eens van een neerlandicus begrepen dat taal evolueert op basis van het dagelijks gebruik. Als bijvoorbeeld steeds meer mensen zeggen: 'Hun hebben het goed gedaan', zal dat uiteindelijk (dit zal een langdurig proces zijn) in de studieboekjes terechtkomen als correct Nederlands.

Gebruikersavatar
vantheman
Forum-lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 aug 2009 14:29
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar vantheman 18 jul 2012 13:11

IMHO komt vaak na een opmerking waar geen nederigheid uit blijkt, net als met alle respect.
Zoals in: met alle respect maar ik vind jouw vriendin erg lelijk.
Ik heb nergens zo vaak with all due respect gehoord als in de Soprano's als ze weer eens iemand ('met respect') gingen omleggen

lurhstaap
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 31 mar 2010 16:13

lurhstaap 18 jul 2012 13:25

eelcoz schreef:Hoewel ik me ook enorm kan storen aan taalfouten, heb ik eens van een neerlandicus begrepen dat taal evolueert op basis van het dagelijks gebruik. Als bijvoorbeeld steeds meer mensen zeggen: 'Hun hebben het goed gedaan', zal dat uiteindelijk (dit zal een langdurig proces zijn) in de studieboekjes terechtkomen als correct Nederlands.
Absoluut waar. Het probleem is alleen wanneer de ‘officiële instanties’ dergelijk spraakgebruik als correct durven te bestempelen. Wat zij/hun/hen betreft: een geheel kunstmatige regel, naar ik meen ergens in de negentiende eeuw bedacht door een of andere taalpurist (niemand die voor die tijd wakker lag van het onderscheid), maar wel een duidelijke regel. En dan getuigt het van durf voor een Nederlandse Taalunie om te zeggen: en nu mag ‘hun hebben’ ook. Ik zie de verontwaardigde ingezonden brieven in de krant al voor me…

EDIT: Typo (Je moet oppassen in dit topic ;) )
Laatst gewijzigd door lurhstaap op 18 jul 2012 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 jul 2012 13:30

Het gaat altijd in stappen. Eerst keuren niet-officiële instanties zoals Onze Taal dergelijk taalgebruik goed, of beter gezegd, ze keuren het niet meer af. De officiële instanties volgen dan weer iets later.

Kijk bijvoorbeeld naar een woord als "omkleden". Dertig jaar geleden werd dat net zo fout geacht dat "hun hebben" nu. Tegenwoordig is "omkleden" gewoon goed Nederlands.

Met als/dan zie je ook een dergelijke beweging. Tien jaar geleden was het apert fout om "groter als" te zeggen. Nu wordt het in de spreektaal al niet meer afgekeurd. Volgens Onze Taal moet je het "liever vermijden" in de schrijftaal. Geef het nog 10 of 20 jaar en het zal ook in de officiële spelling wel goedgekeurd worden.

Overigens vind ik de Taalunie maar een waardeloze instelling, vergelijkbaar met FIFA - compleet wars van vernieuwingen en verantwoordelijk voor tal van inconsequente en nodeloos ingewikkelde regels. Het is niet voor niks dat vele media de officiële spelling van Taalunie niet erkennen. Zij gebruiken het Witte Boekje, dat onder meer door Onze Taal is samengesteld.

Max 2.0
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 sep 2011 17:32

Max 2.0 18 jul 2012 13:53

@Havana: Door jouw manier van quoten (in je post van 13:03), leg je mijn woorden in jouw mond.

perik
Forum-lid
Berichten: 2998
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 18 jul 2012 14:25

Boogie laat net weten dat hij het niet leuk vond toen hij bergaf erop werd gereden door de grote, zware Hincapie.

tennisser
Forum-lid
Berichten: 746
Lid geworden op: 05 sep 2010 19:00

tennisser 18 jul 2012 15:51

havana schreef: "Voeckler irriteert me" (...) OF (...) "ik erger me aan Voeckler"
Hebben we hier te maken met pleonasmen?! ;)

tennisser
Forum-lid
Berichten: 746
Lid geworden op: 05 sep 2010 19:00

tennisser 18 jul 2012 16:01

havana schreef:Met als/dan zie je ook een dergelijke beweging. Tien jaar geleden was het apert fout om "groter als" te zeggen. Nu wordt het in de spreektaal al niet meer afgekeurd. Volgens Onze Taal moet je het "liever vermijden" in de schrijftaal. Geef het nog 10 of 20 jaar en het zal ook in de officiële spelling wel goedgekeurd worden.
Voortkomend uit de 'angst' dat men 'als' gebruikt als het 'dan' moet zijn (Hij is groter als zijn broer), hoor je mensen tegenwoordig vaak 'dan' gebruiken als het 'als' moet zijn. (Hij is even groot dan zijn broer). :D :D

Gebruikersavatar
canyon81
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 05 sep 2009 20:43

Gebruikersavatar canyon81 18 jul 2012 17:44

Herbert Dijkstra: "er zijn 4 Nederlandse renners vertegenwoordigd in de kopgroep." Nee Herbert, "Nederland is met 4 renners vertegenwoordigd in de kopgroep." :)
Eenvoud kenmerkt het ware.

Gebruikersavatar
canyon81
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 05 sep 2009 20:43

Gebruikersavatar canyon81 18 jul 2012 17:50

havana schreef:Het gaat altijd in stappen. Eerst keuren niet-officiële instanties zoals Onze Taal dergelijk taalgebruik goed, of beter gezegd, ze keuren het niet meer af. De officiële instanties volgen dan weer iets later.

Kijk bijvoorbeeld naar een woord als "omkleden". Dertig jaar geleden werd dat net zo fout geacht dat "hun hebben" nu. Tegenwoordig is "omkleden" gewoon goed Nederlands.

Met als/dan zie je ook een dergelijke beweging. Tien jaar geleden was het apert fout om "groter als" te zeggen. Nu wordt het in de spreektaal al niet meer afgekeurd. Volgens Onze Taal moet je het "liever vermijden" in de schrijftaal. Geef het nog 10 of 20 jaar en het zal ook in de officiële spelling wel goedgekeurd worden.

Overigens vind ik de Taalunie maar een waardeloze instelling, vergelijkbaar met FIFA - compleet wars van vernieuwingen en verantwoordelijk voor tal van inconsequente en nodeloos ingewikkelde regels. Het is niet voor niks dat vele media de officiële spelling van Taalunie niet erkennen. Zij gebruiken het Witte Boekje, dat onder meer door Onze Taal is samengesteld.
Taal is natuurlijk een levend iets. Tegenwoordig kun je zeggen: de tante waarmee ik op vakantie ga. Dat kon vroeger echt niet. Het moet zijn: de tante met wie ik op vakantie ga.
Denk ook aan de voorkeursspelling voor het meervoud van 'datum'. Dat is tegenwoordig 'datums', omdat 'data' in het huidige tijdperk een belangrijkere rol heeft gekregen dan voornoemd meervoud.
'Groter als' vind ik op het randje. Dat is een germanisme, daar kan ik nog wel enig begrip voor opbrengen.

Taal rulezzz... :):):)
Eenvoud kenmerkt het ware.

Gebruikersavatar
stampertje
Forum-lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 30 jan 2009 14:38
Locatie: Madrid

Gebruikersavatar stampertje 18 jul 2012 18:00

tennisser schreef:
havana schreef: "Voeckler irriteert me" (...) OF (...) "ik erger me aan Voeckler"
Hebben we hier te maken met pleonasmen?! ;)
Nee, een verkeerde samenvoeging van twee uitdrukkingen is een contaminatie.

Plaats reactie