Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote taaltopic

Gebruikersavatar
jackbrown
Forum-lid
Berichten: 720
Lid geworden op: 28 mar 2005 18:31

Gebruikersavatar jackbrown 18 jul 2012 08:55

Driedubbel in plaats van drievoudig, ook door journalisten op de tv. Het begint bijna "normaal" te worden. Straks wordt dat standaard Nederlands :-).
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

Gebruikersavatar
vantheman
Forum-lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 aug 2009 14:29
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar vantheman 18 jul 2012 08:56

De dubbelop opmerkingen :

De huidige situatie zoals hij nu is
Een afdaling naar beneden
een lastercampagne om Armstrong zwart te maken
het historische verleden
Hij gaat vertellen wat hij te melden heeft
de lokale gewoonten op die plek

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37642
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 jul 2012 09:15

simen schreef:
As t'noe is in t'zeeuws mog,dan zou ik et weh wete
Dah voalt ook vrehsuluk teghen, want zeeuws schrieve en leze is ok nie echt makkeluk.
Praete is vee makkelukker, en voh buutenstaenders beter te verstaen dan fries of gronings.

Om er dan ontopic maar even aan toe te voegen dat ik mij er soms behoorlijk aan kan irriteren als iemand geen fatsoenlijk ABN kan. Iedereen zijn eigen accent en afkomst hoef je echt niet te verlochen, maar enigzins gangbaar ABN is wel wenselijk IMHO. Ik spreek vloeiend zeeuws, maar in gezelschap met "nederlanders" vind ik het prettig (zeker zakelijk) dat ik vrijwel accentloos spreek.
Less is bore

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 18 jul 2012 09:48

havana schreef: Iets wat mij opvalt is dat Wilfred Genee het stelselmatig heeft over "irriteren aan". :?
Niet alleen Genee ;-)
w0uter schreef:Waar ik me momenteel behoorlijk aan irriteer is toch wel het gebruik van 'moraal'. Wat 'beter als hun' voor het voetballen is, is moraal voor de wielrenners. Lachen als wielrenners het gebruiken, maar ik merk dat journalisten het nu ook als serieus woord gaan gebruiken. Bah!
daniel1975 schreef:Om er dan ontopic maar even aan toe te voegen dat ik mij er soms behoorlijk aan kan irriteren als iemand geen fatsoenlijk ABN kan. Iedereen zijn eigen accent en afkomst hoef je echt niet te verlochen, maar enigzins gangbaar ABN is wel wenselijk IMHO. Ik spreek vloeiend zeeuws, maar in gezelschap met "nederlanders" vind ik het prettig (zeker zakelijk) dat ik vrijwel accentloos spreek.
Laatst gewijzigd door 53x11 op 18 jul 2012 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

jansen01
Forum-lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 sep 2011 19:13

jansen01 18 jul 2012 09:50

Genee: "maar dat geheel terzijde" :mrgreen:
Addict R1

Gebruikersavatar
vantheman
Forum-lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 aug 2009 14:29
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar vantheman 18 jul 2012 09:57

Niet echt van toepassing op het wielrennen maar met name van toepassing op managers: de verengelsing:
http://www.youtube.com/watch?v=Lc1WHrLMQ0U" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 jul 2012 10:03

Het is dus

irriteren (bijvoorbeeld: ("Voeckler irriteert me")

OF

ergeren AAN (bijvoorbeeld: "ik erger me aan Voeckler")

"Irriteren aan" is dus FOUT. Net zoals "als zijnde", wat je ook steeds vaker hoort zeggen door bijvoorbeeld Genee en Derksen. Derksen is sowieso geen echte taalpurist, hij spreekt ook steeds vaker van "hun willen dat niet" en dergelijke :?

@ 53x11

Mooi dat jij je meldt in dit topic! Mag ik je wijzen op de correcte spelling van "ik word" ;)
53x11 schreef: Ik wordt overigens wel een beetje ziek af en toe van al die dopinginsinuaties van Karl

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5732
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 18 jul 2012 10:24

Op zich ben ik niet zo'n taalpurist als sommige hier op het forum.
Ook ik maak de bekende fouten in de Nederlandse taal.
Waar ik wel een hekel aan heb is het gebruik van SMS- en straattaal in het geschreven woord.
Ook het niet gebruiken van hoofdletters, komma's en punten is een puntje van ergernis bij mij.
Helemaal als de nieuwe zin niet op een nieuwe regel wordt begonnen.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 18 jul 2012 10:25

havana schreef:Het is dus

irriteren (bijvoorbeeld: ("Voeckler irriteert me")

OF

ergeren AAN (bijvoorbeeld: "ik erger me aan Voeckler")

"Irriteren aan" is dus FOUT. Net zoals "als zijnde", wat je ook steeds vaker hoort zeggen door bijvoorbeeld Genee en Derksen. Derksen is sowieso geen echte taalpurist, hij spreekt ook steeds vaker van "hun willen dat niet" en dergelijke :?

@ 53x11

Mooi dat jij je meldt in dit topic! Mag ik je wijzen op de correcte spelling van "ik word" ;)
53x11 schreef: Ik wordt overigens wel een beetje ziek af en toe van al die dopinginsinuaties van Karl
Auw, die is wel heel pijnlijk! (om de 1 of andere reden heb ik al mijn hele schrijvende leven een soort blinde vlek voor d/t fouten...)
(wel gemeen hoor, een fout uit een ander topic hier naartoe slepen)
Laatst gewijzigd door 53x11 op 18 jul 2012 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 18 jul 2012 10:26

Ik erger me aan superlatieventaal. Niets kan nog gewoon "leuk" zijn, alles is "écht he-le-maal te gek". Sowieso wordt het woord "echt" écht gi-gan-tisch veel gebruikt ;) Vermoedelijk om op te vallen in de stroom aan informatie die dagelijks op mensen af komt. Mij valt vooral op dat het een homogene brij van superlatieven is. Al is het zo ingeburgerd dat ik me er zelf soms ook aan bezondig.
Een inzet van 100% is tegenwoordig maar magertjes. 110% is wel het minimum maar sommige mensen kunnen zich voor 200% of zelfs 1000% inzetten. Zo! Dan voel ik me toch maar een kleine jongen dat het bij mij bij 100% wel zo'n beetje ophoudt. Ook op andere manieren wordt op dingen de nadruk gelegd, wat soms tot kolderieke versprekingen leidt. Let maar eens op het gebruik van "letterlijk en figuurlijk", om iets figuurlijks extra nadruk te geven. In de sportverslaggeving kom je dit bijvoorbeeld veel tegen. "Hij at letterlijk en figuurlijk het gras op", "Ireen Wust zakte letterlijk en figuurlijk door het ijs" (in Thialf, zie je het voor je?), etc.

Nog iets wat me opvalt: veel items in het journaal beginnen niet meer met het begin van de eerste zin maar ergens in het midden. "U kent het wel, ..... ", of "Ze hebben er lang op gewacht, .... " Wat moeten we hiervan denken? "Spannend! Waar zou het item naartoe gaan? Ik ben een en al oor!"

Ohja, het gebruik van 'hashtags' in schrijfsels buiten Twitter moet heel snel stoppen.

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 18 jul 2012 10:34

vantheman schreef:Niet echt van toepassing op het wielrennen maar met name van toepassing op managers: de verengelsing:
http://www.youtube.com/watch?v=Lc1WHrLMQ0U" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja, schuldig helaas. Geen manager weliswaar maar een gewone ingenieur ;) Als je voor je dagelijkse werk in de miltaire luchtvaart zit ben je wel aardig besmet met Engels.
Aanhakend bij lvgh: het taalgebruik in bijv het blad Fiets. Ik put nu even snel wat woorden uit mijn geheugen: knallen (in allerlei verbasteringen zoals: knalstijf), gooi-en-smijtfiets, Zo vermoeiend. Je mag best polulair schrijven maar doe gewoon normaal.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37642
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 jul 2012 10:37

theov schreef:.
Waar ik wel een hekel aan heb is het gebruik van SMS- en straattaal in het geschreven woord.
Ook het niet gebruiken van hoofdletters, komma's en punten is een puntje van ergernis bij mij.
Helemaal als de nieuwe zin niet op een nieuwe regel wordt begonnen.
Grotendeels mee eens. Gewoon schrijf en tikfoutjes heb ik geen moeite mee, die maak ik zelf net zo goed.
Maar het gebruik van "me" bijv en het gebruik (of beter: het ontbreken ) van leestekens maken het er niet beter op en sla ik dan ook regelmatig over.
Less is bore

Plaats reactie