Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote taaltopic

jansen01
Forum-lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 sep 2011 19:13

jansen01 18 jul 2012 10:45

Ik erger me aan het gebruik van:
- zeg maar
- weet je wel
- weet je wat het is
- of zo

Tip: http://humortv.vara.nl/pa.343089.stopwo ... bauer.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Tip: http://www.eo.nl/tv/knevelenvandenbrink ... n-der-sar/" onclick="window.open(this.href);return false; (eigenlijk) :mrgreen:
Addict R1

doompjoe
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 16 feb 2011 13:57
Locatie: Twente

doompjoe 18 jul 2012 10:53

lvgh schreef:
Nog iets wat me opvalt: veel items in het journaal beginnen niet meer met het begin van de eerste zin maar ergens in het midden. "U kent het wel, ..... ", of "Ze hebben er lang op gewacht, .... " Wat moeten we hiervan denken? "Spannend! Waar zou het item naartoe gaan? Ik ben een en al oor!"
Of een (sport) verslaggever die begint met "Zoals u weet ...." . Jean Nelissen had daar in mijn herinnering ook een handje van, om dan een verhaal af te steken over de zus van de bakker van de buurman van renner X.

Het gebruik van sowieso, onder ander door Michael Boogerd: "zoenzo"

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 jul 2012 10:54

Een recente trend is dat autochtone Nederlandse jeugd steeds minder vaak de correcte lidwoorden toepast. Gisteren nog tentamens nagekeken, kwam onder meer "het campagne is..." en "de model bestaat uit..." tegen ... :? Verder kwam ik talloze "dat veranderd", "het gebeurd", "hij verondersteld" en zelfs "hij bestaadt " maar daar kijk ik nauwelijks nog van op :oops:

In mijn colleges laat ik overigens vaak filmpjes van Dr. Kipping zien (voorbeeld). Mijn studenten, die Van Kooten en de Bie natuurlijk niet kennen, vinden dat geweldig. Niemand heeft door dat Dr. Kipping gespeeld wordt door Van Kooten.

@ 53x11

Hij was zo erg dat verslepen geoorloofd was ;)

lurhstaap
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 31 mar 2010 16:13

lurhstaap 18 jul 2012 11:09

w0uter schreef:Waar ik me momenteel behoorlijk aan irriteer is toch wel het gebruik van 'moraal'. Wat 'beter als hun' voor het voetballen is, is moraal voor de wielrenners. Lachen als wielrenners het gebruiken, maar ik merk dat journalisten het nu ook als serieus woord gaan gebruiken. Bah!
Grappig is dat dit gebruik van 'moraal' inmiddels de VD heeft gehaald:

...
5. ◖betekenisontlening van Frans moral◗(sportterm) moreel

Ik kan me nog herinneren dat in een eerdere editie van de VD specifiek 'met name in de wielrennerij' o.i.d. stond vermeld. In de 14e (digitale) editie niet meer - wat inderdaad betekent dat iedereen het nu zo gebruikt :)

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 18 jul 2012 11:28

Waar ik me ook aan erger is het gebruik van "me" als bezittelijk voornaamwoord, dus i.p.v. "mijn" of "m'n". Dat lijkt wel standaard taalgebruik geworden :(

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37642
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 jul 2012 11:33

+1
Die had ik ook al opgeschreven ;-)
Less is bore

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 18 jul 2012 11:36

daniel1975 schreef:+1
Die had ik ook al opgeschreven ;-)
Oeps, slecht gelezen... :oops:

Gebruikersavatar
vantheman
Forum-lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 aug 2009 14:29
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar vantheman 18 jul 2012 11:50

Taalergernissen:
- nietszeggend taalgebruik: ik bedoel, dan heb ik zoiets van .. of zo, zeg maar
- een stukje: ik mis een stukje beleving bij de Nederlandse wielrenners
- het gebruik van uitdaging in plaats van probleem
Laatst gewijzigd door vantheman op 18 jul 2012 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Max 2.0
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 sep 2011 17:32

Max 2.0 18 jul 2012 12:12

havana schreef:Laten we desondanks aftrappen met grootste ergenissen. Het valt me op hoeveel journalisten spreken over "als zijnde"...

Ik ben overigens naast tekstschrijver ook docent Nederlands op het HBO...
Ach, waar mensen spreken/schrijven worden fouten gemaakt. Kan ik me niet aan ergeren, hoor.
Opvallend overigens hoeveel docenten Nederlands het woordje ergernis foutief spellen. Da's natuurlijk wel ergerlijk. ;)

Kan me trouwens ook vaag herinneren dat jij onlangs ‘herrineren’ i.p.v. ‘herinneren’ tikte. En een tijdje geleden iemand (ten onrechte) wees op een ‘dt’-fout in een zin als “Ben ik de enige die daar niet vrolijk van wordt?”.

Wat betreft de spreektaal vind ik dat Twan Huys altijd met mooie volzinnen spreekt, nagenoeg zonder uh's ertussen.

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 18 jul 2012 12:35

daniel1975 schreef: Om er dan ontopic maar even aan toe te voegen dat ik mij er soms behoorlijk aan kan irriteren als iemand geen fatsoenlijk ABN kan. Iedereen zijn eigen accent en afkomst hoef je echt niet te verlochen, maar enigzins gangbaar ABN is wel wenselijk IMHO. Ik spreek vloeiend zeeuws, maar in gezelschap met "nederlanders" vind ik het prettig (zeker zakelijk) dat ik vrijwel accentloos spreek.
Dat zijn er ook twee die niet helemaal kunnen. In de eerste cursieve tekst eigenlijk twee.

Waar staat trouwens de afkorting IMHO voor?

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 18 jul 2012 12:48

IMHO = In My Humble Opinion

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 18 jul 2012 13:00

Is het iets om dit naar aanleiding van dit topic te veranderen in NMNM: naar mijn nederige mening? ;)

Plaats reactie