Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

een paar vragen

racefietsertje
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jul 2012 20:15

racefietsertje 17 jul 2012 20:27

ik heb nieuwe banden nodig voor mijn racefiets en ik heb dus op internet gekeken, op de site: bikestel.nl
daar staat bij de racefietsbanden: dichte karkasweefsel. maar wat houd dat in???

en bij mijn racefiets moet ik steeds de remmen afstellen, kan het zijn de de remkabels uitrekken?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 17 jul 2012 21:28

Eigenlijk plaats je dit in het verkeerde topic, hoort meer thuis in de wielen/techniek topics.

Het karkasweefstel zijn allemaal kleine draadjes die de band stevigheid geven, bij goedkopere banden zijn dit relatief dikke draden en bij de duurdere zijn het meer dunne draadjes. Dit wordt weergegeven in tpi (threads per inch).
Het voordeel van de dunnere draadjes is dat de band veel soepeler wordt, dit zorgt voor een lagere rolweerstand.

Hoe vaak moet je je remmen afstellen? en wat moet je afstellen, de afstand tot de velg of blijven ze met een blok tegen de velg staan nadat je geremd hebt?
Campagnolo Ultra Dork

racefietsertje
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jul 2012 20:15

racefietsertje 17 jul 2012 22:25

srry voor het verkeerd plaatsen.

het karkasweefsel heeft dus alleen met de rolweerstand te maken, niet met hoe snel een band slijt of leg gaat??
en de remmen als ik ze afgesteld heb en ze een paar keer gebruik dan merk ik al dat ik ze al verder ik moet knijpen

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 17 jul 2012 23:17

Dat klopt, misschien kun je aangeven wat je budget is voor de banden (het liefst in het wielentopic dan is kans dat de experts het lezen het grootst) dan krijg je hier vast suggesties wat een goede band is in een bepaalde prijsklasse.

Wat de remmen betreft, ik denk dat je de kabel niet strak genoeg vastzet. Een staalkabel rek je echt niet zomaar uit.
Campagnolo Ultra Dork

racefietsertje
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jul 2012 20:15

racefietsertje 18 jul 2012 15:50

oke, bedankt voor het antwoord

Plaats reactie