Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Maarten Ducrot fietst zonder helm; is een slecht voorbeeld..

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 jul 2012 17:59

Ik vind dat de TS wel een punt heeft. Een moraalridder als Ducrot die 't zelf altijd zo goed weet (z'n geleuter over carbon frames bijv) kan toch gewoon een helm op zetten. Hij heeft gewoon een voorbeeld functie.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 06 jul 2012 18:50

ponsteen schreef:Ik blijf het een lastige discussie vinden. Waarom? Omdat ik er niet aan denk om op mijn stadsfiets een helm op te doen. En dat zal voor meer 99% van iedereen gelden. Ik heb moeite om mensen uit te leggen dat het dragen van een helm absoluut noodzakelijk is op een racefiets, maar dat met 20km/h op een stadsfiets er geen enkel risico meer is en je geen helm meer nodig hebt... Terwijl ik er niet aan moet denken om zonder helm op een racefiets te zitten.
Die discussie hebben we in de familie ook gevoerd, ook al omdat we twee jonge kinderen hebben. Toch wilde ik er niet aan voor mijn stadsfiets. Toen moest mijn mijn schoonvader naar het AMC en lag op de IC naast een fietser die op zijn hoofd was gevallen. Wordt ik later die week op het fietspad omver gekegeld door een auto. het ging niet hard, maar dat was de druppel. Het was de tweede val in een jaar, de eerste keer een voetganger die voor mijn wielen sprong terwijl het regende en mijn voorwiel wegschoof. Het vervelende is eigenlijk dat je ook met 20 KM p/u soms gewoon geen tijd hebt om te corrigeren (of als het regent dat je gewoon weg wegslipt).

Iedereen in ons gezin aan de helm. Ik ben geen 15 meer, ik hoef niet "stoer" te zijn. Ik vind het gewoon te link worden in het verkeer. En laat ik hierbij zeggen dat ik in 30 jaar wielrennen inclusief club wedstrijden maar 1 keer op de racefiets ben gevallen (overigens ook op een fietspad waarbij ik omver werd geramd door een auto).

En nee, ik zeg niet dat mensen primair geen helm dragen om stoer te doen, maar een feit blijft dat mensen vinden dat helmen "oenig" staan.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 06 jul 2012 19:03

Geen helm op de stadsfiets valt gewoon in dezelfde categorie als geen riem om bij korte ritjes in de auto: het is veiliger, maar mensen vinden het teveel "gedoe" (terwijl het dat objectief gezien niet is).
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 jul 2012 19:05

Onzin: riem is 1 sec, bij eenhelm zit je haar in de war ;-)
Less is bore

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 06 jul 2012 19:07

daniel1975 schreef:bij eenhelm zit je haar in de war ;-)
Probleem wordt ieder jaar een beetje kleiner :mrgreen:

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 06 jul 2012 19:11

daniel1975 schreef:Onzin: riem is 1 sec, bij eenhelm zit je haar in de war ;-)
Ja :D

Gastheerg schreef:
daniel1975 schreef:bij eenhelm zit je haar in de war ;-)
Probleem wordt ieder jaar een beetje kleiner :mrgreen:
Ja :cry: :oops:

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 06 jul 2012 19:14

Kijk ik wil ook zeker niet zeggen dat iedereen a la America zomaar aan de helm moet. Het is gewoon een beslissing die ik heb genomen.

Wat ik echter wel vind is dat hierover wel meer voorlichting zou moeten zijn (sowieso meer voorlichting over gevaar in het verkeer!).

In de UK hadden ze bijvoorbeeld schokkende campagnes tegen alcohol in het verkeer. Het was controversieel, maar het werkte.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5576
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 06 jul 2012 19:30

amclassic-fan schreef:Ik vind dat de TS wel een punt heeft. Een moraalridder als Ducrot die 't zelf altijd zo goed weet (z'n geleuter over carbon frames bijv) kan toch gewoon een helm op zetten. Hij heeft gewoon een voorbeeld functie.
:lol: :lol: :lol: :lol: Carl van Nieuwkerke en Michel Wuyts hebben misschien een voorbeeld functie, maar Ducrot zeker niet!!!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 06 jul 2012 20:18

Gastheerg schreef:
daniel1975 schreef:bij eenhelm zit je haar in de war ;-)
Probleem wordt ieder jaar een beetje kleiner :mrgreen:
Daar heb je wel een punt.
Denk nog eens even terug aan een argument dat profs aanvoerden toen de helm verplicht werd in het peloton.
Het was een stoofpot, niet vol te houden met warm weer.
Er kwamen helmen die meer koelden dan geen helm door spoiler werking.
Waarna men nu weer terug is bij af namelijk de dichte helm.
Daar zit vast een 'overtuigend' argument achter!
Zij is ook tegen

dieseltje
Forum-lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 06 aug 2006 22:10

dieseltje 06 jul 2012 21:13

amclassic-fan schreef:Ik vind dat de TS wel een punt heeft. Een moraalridder als Ducrot die 't zelf altijd zo goed weet (z'n geleuter over carbon frames bijv) kan toch gewoon een helm op zetten. Hij heeft gewoon een voorbeeld functie.
Dat is het 'm nu juist aangezien Ducrot niet zo'n "volgens hem gevaarlijk stijf carbonframpje rijdt maar een noname old school Titanium frame is het risico op vallen zo klein dat het dragen van een helm niet nodig is ;) !
No pain no gain, no guts no glory!

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 06 jul 2012 22:59

dieseltje schreef:
Dat is het 'm nu juist aangezien Ducrot bla bla bla ........................

Maarten Ducrot heeft meer street credibility dan jullie allemaal bij elkaar. Wat zou 't heerlijk zijn als een van jullie ook maar een fractie bijelkaar zou fietsen als wat Maarten Ducrot in zijn wieler carriere heeft gerealiseerd. Hij presteerde in die periode waar vele wieler liefhebbers naar terugverlangen.
Net naar dit gekeken: http://www.youtube.com/watch?v=lB9gFvfRJgU" onclick="window.open(this.href);return false; Doet me een beetje denken aan die goeie ouwe tijd. Wielrennen zoals wielrennen ooit bedoelt was.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 jul 2012 23:35

Al die jaren dat hij profje heeft mogen spelen heeft hij duidelijk niets van mechanica en dergelijke opgestoken. Een mening heeft hij er echter wel over, maar goed dat zal wel de tijd dan wel zijn..
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie