Pagina 1 van 4
Time rxs carbon of dura ace spd sl
Geplaatst: 22 jun 2012 23:51
door gaisdergerman
Hallo,
Ik ben op zoek naar een nieuw setje pedalen. Welk pedaal is kwalitatief het beste en het meest duurzaam?
De rxs heb ik al ooit gehad (met titanium as) maar waren toen niet echt duurzaam. Is de normale carbon versie duurzamer? Verder vond ik het wel fijne pedalen en ook fijne schoenplaatjes.
Ik heb ook ooit ultegra sl pedalen gehad. Die vond ik ook best fijn. De reden dat ik nu voor dura ace zou gaan is omdat ik ze gewoon wat mooier vind en ook wat beter vind matchen bij mijn dura ace groep.
Re: Time rxs carbon of dura ace spd sl
Geplaatst: 23 jun 2012 06:37
door Lcsmet
Een inkopper: Time RXS carbon.
Zijn redelijk licht.
Plaatjes gaan een eeuwigheid mee.
Redelijk wat "free float".
Erg makkelijk in - en uitklikken.
Er zullen ongetwijfeld ook erg tevreden "Dura Ace pedaal gebruikers" (what's in a name) zijn.
Kies uiteindelijk toch de pedalen waar jij denkt het beste mee te zijn.
Succes.
Re: Time rxs carbon of dura ace spd sl
Geplaatst: 23 jun 2012 09:00
door havana
Is een beetje een persoonlijke kwestie. Vind zelf de RXS beter, de klemming is strakker en krijgt nooit speling. Het inklikken gaat wel ietjes moeilijker dan bij SPD-SL. RXS carbon is gewoon duurzaam, zowel de pedalen als de lagers als de plaatjes.
Re: Time rxs carbon of dura ace spd sl
Geplaatst: 23 jun 2012 09:16
door gaisdergerman
Het is al weer een tijdje geleden dat ik de rxs had. Ik dacht dat je de veerspanning niet in kon stellen, klopt dat?
Re: Time rxs carbon of dura ace spd sl
Geplaatst: 23 jun 2012 09:20
door havana
Jawel hoor, dat kon bij RXE niet maar bij RXS wel.
Re: Time rxs carbon of dura ace spd sl
Geplaatst: 23 jun 2012 09:23
door gaisdergerman
Nog een laatste vraagje.
Zit nu de RXS te bekijken en die lijken erg veel op de carbon uitvoering. Er is alleen een klein gewichtsverschil en de as is van staal ipv carbon. Zijn er verder nog verschillen?
Re: Time rxs carbon of dura ace spd sl
Geplaatst: 23 jun 2012 09:27
door havana
RXS First = basisversie, plastic pedaal, massieve stalen as
RXS Carbon = pedaal gemaakt van carbon, holle stalen as
RXS Carbon Ti = met titanium as
RXS Speed = wit + holle stalen as (en daardoor iets lichter)
RXE = RXS maar dan zonder instelbare veerspanning (wordt niet meer gemaakt)
Gewichtsverschil tussen de RXS First en de RXS carbon is slechts 13 gram (zelf gewogen).
RXS First
RXS Karton

Re: Time rxs carbon of dura ace spd sl
Geplaatst: 27 jun 2012 22:32
door boswielrenner
Moet zeggen dat ik al jaren met Time RXS carbon pedalen rij, maar sinds een week rij ik met Shimano Dura Ace 7900 SPD-SL pedalen. Bevalt me erg goed. Vooral het inklikken bij de Time pedalen is minder trefzeker. Vaak zoeken naar inklik moment en dat heb je niet bij SPD. Daarnaast zijn ze beiden bijna even zwaar dus ook dat is geen issue. Op mijn slecht weer fiets zitten trouwens nog Time RXS pedalen.
Re: Time rxs carbon of dura ace spd sl
Geplaatst: 28 jun 2012 08:28
door havana
Voordeel is wel dat je nooit verticale speling krijgt met Time, ook niet als de plaatjes slijten. Met SPD-SL krijg je dat wel na verloop van tijd. Verder prima pedalen, wel erg overpriced IMHO.
Re: Time rxs carbon of dura ace spd sl
Geplaatst: 28 jun 2012 09:54
door boswielrenner
De Dura Ace pedalen zijn inderdaad duur, maar bij goedkope webshops een stuk "voordeliger" te krijgen. Je koopt dura Ace 7900 niet voor het gewicht ofzo, maar omdat ze bombproof zijn en goed werken. Ik kan nu zonder te kijken inklikken en dat lukt me bij Time eigenlijk nooit.
Re: Time rxs carbon of dura ace spd sl
Geplaatst: 28 jun 2012 11:08
door gaisdergerman
Gelukkig hoef je tijdens een rit niet zo vaak in te klikken. Dat is voor mij in ieder geval niet de reden om wel/geen bepaald pedaal te kopen.
Re: Time rxs carbon of dura ace spd sl
Geplaatst: 28 jun 2012 15:20
door havana
Precies, dat nadeel neem ik voor lief. Verticale speling heb je iedere pedaalslag last van, moeilijk inklikken misschien 3x per rit. Ik kijk overigens nooit naar m'n pedalen, ik geef wel toe dat het met SPD-SL makkelijker gaat.