Getordeerde spaken Mavic Carbone SL
- distortion
- Forum-lid
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 13 aug 2010 16:07
Heren en dames,
Ik kwam vandaag tijdens het ruststopje met wielrennen erachter dat er 3 a 4 spaken die achter elkaar zitten op de aandrijfzijde getordeerd zijn ter hoogte waar ze door het gat van de carbon kap gaan. Het is dus niet zo dat de spaken over de hele lengte lichtelijk gedraaid zijn maar dat de draaiing op een plek zit van ongeveer 1 a 2 cm. Ik kan niet zien hoever de draaiing door loopt onder de kap. Verder waren de spaken altijd op spanning, en zijn ze nu dat nog steeds. Verder zit er geen slag in het achterwiel. Verder alleen een klein beetje beweging(wobble) maar dat had hij al en is eigenlijk verwaarloosbaar.
Mijn vraag is hoe dit in godsnaam gebeurt is, en of dit door gebruik is gebeurd. Moeten deze spaken vervangen worden omdat er metaal moeheid is opgetreden?
foto:
Ik kwam vandaag tijdens het ruststopje met wielrennen erachter dat er 3 a 4 spaken die achter elkaar zitten op de aandrijfzijde getordeerd zijn ter hoogte waar ze door het gat van de carbon kap gaan. Het is dus niet zo dat de spaken over de hele lengte lichtelijk gedraaid zijn maar dat de draaiing op een plek zit van ongeveer 1 a 2 cm. Ik kan niet zien hoever de draaiing door loopt onder de kap. Verder waren de spaken altijd op spanning, en zijn ze nu dat nog steeds. Verder zit er geen slag in het achterwiel. Verder alleen een klein beetje beweging(wobble) maar dat had hij al en is eigenlijk verwaarloosbaar.
Mijn vraag is hoe dit in godsnaam gebeurt is, en of dit door gebruik is gebeurd. Moeten deze spaken vervangen worden omdat er metaal moeheid is opgetreden?
foto:
Simpelweg omdat het zo is!
Is er niet gewoon aan gesleuteld door een of andere prutser?
- distortion
- Forum-lid
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 13 aug 2010 16:07
lvgh schreef:Is er niet gewoon aan gesleuteld door een of andere prutser?
Dan ben ik de prutser geweest, maar deze zelf prutser kent elk krasje en deukje op de fiets uit zijn hoofd. De laatste keer dat ik de spaken gespannen heb, ben ik ook alles nagelopen of alle aero spaken de goede kant op stonden na het draaien, en dat stonden ze.
Ik heb gezien dat de spaken te bestellen zijn bij rose bikes. Wat betreft nieuwe spaken steken; kan ik dat zo doen of moet eerst alle spanning er af omdat er anders een flinke slag in komt? Hoe zit het verder met de nippels? Kan ik deze hoogst waarschijnlijk hergebruiken?
Simpelweg omdat het zo is!
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
- distortion
- Forum-lid
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 13 aug 2010 16:07
amclassic-fan schreef:Die nippels zou ik maar niet hergebruiken.
Ik kan maar 1 manier verzinnen om de spaken zo te torderen en dat is de boel met een tang vast houden terwijl de nippel met veel te veel kracht verder is gedraaid.
Hoe kom ik aan deze nippels. Dit zijn van die rare varianten die aan de bovenkant worden aangedraaid, en niet aan de binnenkant van de velg.
Edit:
Nippels worden geleverd per spaak bij rose. Perfect!
Simpelweg omdat het zo is!
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Begrijp ik het goed, en heb je de spaken al eens eerder aangedraaid? En waarom was dat toen nodig?
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
- distortion
- Forum-lid
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 13 aug 2010 16:07
Ze zaten te los en pingelde. Ze zijn toen hooguit een 1/4 vaster gedraaid, meestal nog minder dan dat. Hoezode zwarten schreef:Begrijp ik het goed, en heb je de spaken al eens eerder aangedraaid? En waarom was dat toen nodig?
Edit,
Ik heb zojuist 4 spaken besteld. Volgens de tech docs van mavic kan je zo de spaak vervangen zonder de andere spaken aan te pakken.
Laatst gewijzigd door distortion op 11 jun 2012 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Simpelweg omdat het zo is!
Je kunt die spaken gewoon terugdraaien. De spaken van de SL doen dit wel meer, die van mij ook. Zachtjes terugdraaien waarbij je de boven en onderkant met een tang (en een doekje) vasthoudt en de bovenkant waar de tordering zit terugdraait.
In jouw geval (kijkende naar het streepje) is de spaak wel heel ver gedraaid. Bij twijfel even lang de FM om een check te laten doen.
In jouw geval (kijkende naar het streepje) is de spaak wel heel ver gedraaid. Bij twijfel even lang de FM om een check te laten doen.
Ik pak ze wel weer in de afdaling
- distortion
- Forum-lid
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 13 aug 2010 16:07
Heb al nieuwe besteld.marsman schreef:Je kunt die spaken gewoon terugdraaien. De spaken van de SL doen dit wel meer, die van mij ook. Zachtjes terugdraaien waarbij je de boven en onderkant met een tang (en een doekje) vasthoudt en de bovenkant waar de tordering zit terugdraait.
In jouw geval (kijkende naar het streepje) is de spaak wel heel ver gedraaid. Bij twijfel even lang de FM om een check te laten doen.
Simpelweg omdat het zo is!
Denk dat dit weinig helpt. Ik sluit me aan bij de opmerking van marsman. Mijn ervaring is dat de spaken ook zonder dat je ook maar iets aan de afstelling doet wat kunnen gaan verdraaien. Mavic levert bij de wielset een plastic tooltje dat bedoeld is om de spaken tegen te houden bij verdraaien van de nippel. Maar dit kun je ook gewoon gebruiken om de spaken wat terug te draaien. Als het goed is draait de nippel niet mee en verandert er hierdoor nauwelijks iets aan de afstelling. Ook bij nieuwe spaken kun je gewoon weer last van hetzelfde euvel krijgen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12634
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat valt te bezien. er zit pre fab lockmiddel op in de nippels. dat werkt goed, maar niet om dit soort dingen op te lossen.jsparie schreef:Denk dat dit weinig helpt. Ik sluit me aan bij de opmerking van marsman. Mijn ervaring is dat de spaken ook zonder dat je ook maar iets aan de afstelling doet wat kunnen gaan verdraaien. Mavic levert bij de wielset een plastic tooltje dat bedoeld is om de spaken tegen te houden bij verdraaien van de nippel. Maar dit kun je ook gewoon gebruiken om de spaken wat terug te draaien. Als het goed is draait de nippel niet mee en verandert er hierdoor nauwelijks iets aan de afstelling. Ook bij nieuwe spaken kun je gewoon weer last van hetzelfde euvel krijgen.
De vraag is is de spaak gebogen (verdraaid) of de nippel verdraaid.
Het zou wel een kunnen dat door het rijden de spaak is gaan torderen doordat deze vanuit de fabriek niet goed is opgebouwd en er teveel draai spanning op de spaak staat.
Dit gebeurt wel vaker bij mavic wielen de de spaken door gewoon rijden gaan draaien. Daarbij helpt het pre fab lockmiddel ook niet.