Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Getordeerde spaken Mavic Carbone SL

Gebruikersavatar
distortion
Forum-lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 13 aug 2010 16:07

Gebruikersavatar distortion 11 jun 2012 00:21

Heren en dames,


Ik kwam vandaag tijdens het ruststopje met wielrennen erachter dat er 3 a 4 spaken die achter elkaar zitten op de aandrijfzijde getordeerd zijn ter hoogte waar ze door het gat van de carbon kap gaan. Het is dus niet zo dat de spaken over de hele lengte lichtelijk gedraaid zijn maar dat de draaiing op een plek zit van ongeveer 1 a 2 cm. Ik kan niet zien hoever de draaiing door loopt onder de kap. Verder waren de spaken altijd op spanning, en zijn ze nu dat nog steeds. Verder zit er geen slag in het achterwiel. Verder alleen een klein beetje beweging(wobble) maar dat had hij al en is eigenlijk verwaarloosbaar.

Mijn vraag is hoe dit in godsnaam gebeurt is, en of dit door gebruik is gebeurd. Moeten deze spaken vervangen worden omdat er metaal moeheid is opgetreden?


foto:

Afbeelding
Simpelweg omdat het zo is!

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 11 jun 2012 10:43

Is er niet gewoon aan gesleuteld door een of andere prutser?

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 11 jun 2012 10:52

Dit kan niet door het gebruik gekomen zijn iig. Slecht nieuws. Ik zou ze preventief laten vervangen.

Gebruikersavatar
distortion
Forum-lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 13 aug 2010 16:07

Gebruikersavatar distortion 11 jun 2012 11:43

lvgh schreef:Is er niet gewoon aan gesleuteld door een of andere prutser?

Dan ben ik de prutser geweest, maar deze zelf prutser kent elk krasje en deukje op de fiets uit zijn hoofd. De laatste keer dat ik de spaken gespannen heb, ben ik ook alles nagelopen of alle aero spaken de goede kant op stonden na het draaien, en dat stonden ze.

Ik heb gezien dat de spaken te bestellen zijn bij rose bikes. Wat betreft nieuwe spaken steken; kan ik dat zo doen of moet eerst alle spanning er af omdat er anders een flinke slag in komt? Hoe zit het verder met de nippels? Kan ik deze hoogst waarschijnlijk hergebruiken?
Simpelweg omdat het zo is!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 jun 2012 11:48

Die nippels zou ik maar niet hergebruiken.

Ik kan maar 1 manier verzinnen om de spaken zo te torderen en dat is de boel met een tang vast houden terwijl de nippel met veel te veel kracht verder is gedraaid.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
distortion
Forum-lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 13 aug 2010 16:07

Gebruikersavatar distortion 11 jun 2012 13:10

amclassic-fan schreef:Die nippels zou ik maar niet hergebruiken.

Ik kan maar 1 manier verzinnen om de spaken zo te torderen en dat is de boel met een tang vast houden terwijl de nippel met veel te veel kracht verder is gedraaid.

Hoe kom ik aan deze nippels. Dit zijn van die rare varianten die aan de bovenkant worden aangedraaid, en niet aan de binnenkant van de velg.


Edit:
Nippels worden geleverd per spaak bij rose. Perfect!
Simpelweg omdat het zo is!

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 11 jun 2012 13:31

Begrijp ik het goed, en heb je de spaken al eens eerder aangedraaid? En waarom was dat toen nodig?
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
distortion
Forum-lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 13 aug 2010 16:07

Gebruikersavatar distortion 11 jun 2012 13:39

de zwarten schreef:Begrijp ik het goed, en heb je de spaken al eens eerder aangedraaid? En waarom was dat toen nodig?
Ze zaten te los en pingelde. Ze zijn toen hooguit een 1/4 vaster gedraaid, meestal nog minder dan dat. Hoezo


Edit,

Ik heb zojuist 4 spaken besteld. Volgens de tech docs van mavic kan je zo de spaak vervangen zonder de andere spaken aan te pakken.
Laatst gewijzigd door distortion op 11 jun 2012 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Simpelweg omdat het zo is!

marsman
Forum-lid
Berichten: 2370
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 11 jun 2012 13:56

Je kunt die spaken gewoon terugdraaien. De spaken van de SL doen dit wel meer, die van mij ook. Zachtjes terugdraaien waarbij je de boven en onderkant met een tang (en een doekje) vasthoudt en de bovenkant waar de tordering zit terugdraait.

In jouw geval (kijkende naar het streepje) is de spaak wel heel ver gedraaid. Bij twijfel even lang de FM om een check te laten doen.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
distortion
Forum-lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 13 aug 2010 16:07

Gebruikersavatar distortion 11 jun 2012 14:00

marsman schreef:Je kunt die spaken gewoon terugdraaien. De spaken van de SL doen dit wel meer, die van mij ook. Zachtjes terugdraaien waarbij je de boven en onderkant met een tang (en een doekje) vasthoudt en de bovenkant waar de tordering zit terugdraait.

In jouw geval (kijkende naar het streepje) is de spaak wel heel ver gedraaid. Bij twijfel even lang de FM om een check te laten doen.
Heb al nieuwe besteld.
Simpelweg omdat het zo is!

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 13 jun 2012 09:58

Denk dat dit weinig helpt. Ik sluit me aan bij de opmerking van marsman. Mijn ervaring is dat de spaken ook zonder dat je ook maar iets aan de afstelling doet wat kunnen gaan verdraaien. Mavic levert bij de wielset een plastic tooltje dat bedoeld is om de spaken tegen te houden bij verdraaien van de nippel. Maar dit kun je ook gewoon gebruiken om de spaken wat terug te draaien. Als het goed is draait de nippel niet mee en verandert er hierdoor nauwelijks iets aan de afstelling. Ook bij nieuwe spaken kun je gewoon weer last van hetzelfde euvel krijgen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 jun 2012 10:30

jsparie schreef:Denk dat dit weinig helpt. Ik sluit me aan bij de opmerking van marsman. Mijn ervaring is dat de spaken ook zonder dat je ook maar iets aan de afstelling doet wat kunnen gaan verdraaien. Mavic levert bij de wielset een plastic tooltje dat bedoeld is om de spaken tegen te houden bij verdraaien van de nippel. Maar dit kun je ook gewoon gebruiken om de spaken wat terug te draaien. Als het goed is draait de nippel niet mee en verandert er hierdoor nauwelijks iets aan de afstelling. Ook bij nieuwe spaken kun je gewoon weer last van hetzelfde euvel krijgen.
Dat valt te bezien. er zit pre fab lockmiddel op in de nippels. dat werkt goed, maar niet om dit soort dingen op te lossen.
De vraag is is de spaak gebogen (verdraaid) of de nippel verdraaid.

Het zou wel een kunnen dat door het rijden de spaak is gaan torderen doordat deze vanuit de fabriek niet goed is opgebouwd en er teveel draai spanning op de spaak staat.
Dit gebeurt wel vaker bij mavic wielen de de spaken door gewoon rijden gaan draaien. Daarbij helpt het pre fab lockmiddel ook niet.

Plaats reactie