achterwiel trekt scheef bij klimmen
hoi, begin dit jaar heb ik een nieuwe fiets opgebouwd , rijdt prima, echter afgelopen weekend heb ik limburgs mooiste gefietst, en na elke beklimming stond mijn achterwiel scheef
dus moest ik iedere keer mijn wiel recht zetten.
heb mijn snelspanners super strak gezet , maar dat heeft ook niet geholpen.
heeft iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen?
dus moest ik iedere keer mijn wiel recht zetten.
heb mijn snelspanners super strak gezet , maar dat heeft ook niet geholpen.
heeft iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen?
Je achtervorkpad's wat bijwerken én goed ontvetten kan een optie zijn.
Andere ideeën, wat me zo even te binnen schiet:
- nieuw setje snelspanners (ribbeltjes versleten)
- zijn je lagers nog goed (geen speling)
- zijn je remmen goed afgesteld?
Andere ideeën, wat me zo even te binnen schiet:
- nieuw setje snelspanners (ribbeltjes versleten)
- zijn je lagers nog goed (geen speling)
- zijn je remmen goed afgesteld?
Addict R1
achtervork ontvetten: had ik al gedaan
snelspanners: ribbels duidelijk aanwezig
lagers zijn goed, geen speling
remmen zijn goed afgesteld
nou sprak ik vanochtend iemand die zei dat het aan de spaakspanning kan liggen van mijn achterwiel, volgens hem zijn ze te slap weet iemand of dit de oorzaak kan zijn en hoe dit zit?
snelspanners: ribbels duidelijk aanwezig
lagers zijn goed, geen speling
remmen zijn goed afgesteld
nou sprak ik vanochtend iemand die zei dat het aan de spaakspanning kan liggen van mijn achterwiel, volgens hem zijn ze te slap weet iemand of dit de oorzaak kan zijn en hoe dit zit?
Daar kan hij wel eens gelijk in hebben inderdaad, kan ik me wat bij voorstellen: indien je wiel gaat zwabberen (door lage en/of ongelijke spanning of gewoon waardeloze wielset) dan komt er meer kracht op de naaf (ipv rollend vermogen) met als gevolg dat deze ruimte gaat 'eisen' (kracht kan niet weg->trekt krom) Gevolg kan dus zijn dat ie gaat schuiven.
(voor de critici: nee ik rem niet als ik klim)
(voor de critici: nee ik rem niet als ik klim)
Addict R1
-
- Forum-lid
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 12 aug 2010 15:47
Misschien gewoon andere snelspanner installeren? Ik heb een DT Swiss naaf met DT snelspanner die ik elke keer scheef in het frame trok. De andere wielsets hebben Ultegra naven en snelspanners en die geven geen krimp. Uiteindelijk zo'n DT Swiss snelspanner die je moet aandraaien op de kop getikt: probleem opgelostpsycho71 schreef:achtervork ontvetten: had ik al gedaan
snelspanners: ribbels duidelijk aanwezig
lagers zijn goed, geen speling
remmen zijn goed afgesteld
nou sprak ik vanochtend iemand die zei dat het aan de spaakspanning kan liggen van mijn achterwiel, volgens hem zijn ze te slap weet iemand of dit de oorzaak kan zijn en hoe dit zit?
-
- Forum-lid
- Berichten: 1665
- Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34
Zet je je snelspanners wel voldoende vast? Ik draai dat nooit keihard vast maar ze moeten je wiel wel op zijn plaats houden. Vergeet die spaakspanning maar want als je wiel zo slap gespaakt is dan zal je veel eerder met een slag zitten dan met een scheef wiel.
Wat bedoel je precies met een scheef wiel?
Wat bedoel je precies met een scheef wiel?
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Dus als ik het goed begrijp is je snelspanner (ondanks dat deze goed vast zit, zoals je zelf zegt) verschoven in het rechter pad van je achtervork. Heb je al geprobeerd om deze zo strak mogelijk te zetten, dus zodanig dat je met het dichtdrukken van de snelspanner je erg veel (maximaal) kracht moet zetten?psycho71 schreef:Wiel is recht, maar bij het klimmen komt het wiel schuin in het frame te zitten,hij trekt zich als het ware schuin tegen de linker brug aan, de snelspanners zaten muurvast
*edit: Ik zie dat je al geprobeerd hebt je snelspanner 'superstrak' te zetten. Vraag die dus overblijft is of je snelspanner is verschoven, met als gevolg dat het wiel scheef zit.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
-
- Forum-lid
- Berichten: 1665
- Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34
Kan bijna niets anders dan een slechte snelspanner zijn, probeer er eens eentje te lenen van iemand dan weet je meteen of het dat is of niet.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 269
- Lid geworden op: 25 nov 2007 17:38
- Locatie: Schoten (B)
Heb dit ook eens gehad... verwisselbare pad met oogje voor derrailleur zorgde voor slechte uitlijning ....een beetje bijgevijld (verwisselbare pad!) en het was opgelost.jansen01 schreef:Je achtervorkpad's wat bijwerken én goed ontvetten kan een optie zijn.
Andere ideeën, wat me zo even te binnen schiet:
- nieuw setje snelspanners (ribbeltjes versleten)
- zijn je lagers nog goed (geen speling)
- zijn je remmen goed afgesteld?
Vroeger kon je een frame laten richten maar met alluminium of carbon ligt dat anders.
Als je alles kan met je fiets is het een goeie ....