Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

De fietsprovincie van Nederland

eelcoz

eelcoz 07 jun 2012 21:47

Volgens een of andere website is Gelderland de fietsprovincie van Nederland en is Groningen het slechtst....

http://www.dvhn.nl/nieuws/drenthe/artic ... t-slechtst" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik moet zeggen dat Groningen mij wel bevalt (ontzettend rustig), en als ik kijk naar de genoemde criteria zou Groningen toch niet als laatste moeten eindigen. Het is hier ontzettend rustig, de kwaliteit van de wegen en fietspaden is goed, alleen over 'landschap en omgeving' valt misschien te twisten. Ik heb wel eens een rondje vanuit Den Haag gedaan met een vriend die daar woont, maar daar werd ik echt gillend gek van de stoplichten.... :roll: Hier kun je rondjes van 120 km uitzetten, waarbij je alleen in de stad Groningen stoplichten tegenkomt.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27557
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 jun 2012 22:06

Is het aantal e-bikes dat je tegenkomt ook een criterium?

apojapo
Forum-lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 18 aug 2005 03:16

apojapo 08 jun 2012 01:13

In de duinen heb je ook niet zoveel stoplichten. Het is maar net welk rondje je gaat fietsen natuurlijk.

Trouwens zegt die verkiezing enkel wat over de populariteit van de provincies. Zo is Drenthe waarschijnlijk populair onder de toerrijders (op hybride) vanwege de fietsknooppunten en de schelpenfietspaden door de heiden. Voor wielrenners gelden hele andere criteria.

superb11
Forum-lid
Berichten: 494
Lid geworden op: 10 jan 2006 22:46

superb11 08 jun 2012 09:51

Volgens mij was Overijssel de beste fietsprovincie en de Achterhoek de beste fietsregio. Als ik me goed herinner hebben ze ( de fietsersbond als ik het goed heb) allerhande zaken mee laten wegen zoals aantrekkelijkheid landschap ( is inderdaad subjectief), staat van onderhoud, paden, bewegwijzering, voorzieningen onderweg etc. Zo scoorde een populair fietsgebied als de Veluwe minder hoog dan ik dacht omdat het onderhoud van de paden te wensen over laat. De Achterhoek kon nog verbeteren op het punt van voorzieningen maar was voor de rest dik in orde.
Maar zie het ook van de zonnige kant: een voordeel van de lage score van Groningen als fietsgebied: de kans is groot dat het in ieder geval lekker rustig blijft!
jcmodus aan: 'elk nadeel heb zn voordeel' jc-modus uit.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27557
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 jun 2012 11:07

Persoonlijk vind ik Drenthe mooier / fijner fietsen dan Groningen, ondanks de e-bikes. Ik houd van bossen en die heb je in Groningen niet, in Drenthe wel. Vooral het gebied rondom Peize / Norg / Veenhuizen kan me erg bekoren. De wegen zijn prima, zeer weinig klinkers en veel minder wind dan in Groningen. Op mooie dagen moet je wel de paddenstoelenroutes mijden want die worden dan belaagd door e-biketerroristen.

De provincie Groningen heeft wel één groot voordeel en dat is dat je inderdaad niemand tegenkomt, zelfs niet op prachtige dagen met 25 graden en blauwe lucht. De meeste Groningers zijn te arm cq. gierig voor e-bikes :D

Ik train ook regelmatig op de Heuvelrug (omgeving Zeist / Amerongen). Prachtig fietsen is het daar, hier en daar een heuvel. Wel heb je enorm veel N-wegen en snelwegen waar je constant overheen / onderdoor moet. Om nog maar te zwijgen van het enorme aantal wielrenners dat je tegenkomt.

eelcoz

eelcoz 08 jun 2012 11:15

Drenthe heeft inderdaad 2 hele grote nadelen: Klinkers en slingerende 65+ ers (al dan niet op e-bikes). Ik vind bossen ook mooi, maar de Groningse vlaktes kunnen me ook wel bekoren. Die leegte en stilte is af en toe heerlijk. Als het weer eens oostenwind is, wil ik eens een rondje maken richting de Reiderwoldpolder.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27557
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 jun 2012 11:18

Klinkers vind je met name in het gedeelte ten oosten van de A28. Ten westen daarvan heb je nauwelijks klinkers.

Ik heb al 10 pogingen ondernomen om klinkervrij het Drentse AA te doorkruisen, maar zonder succes tot dusver :(

mathijst
Forum-lid
Berichten: 336
Lid geworden op: 22 feb 2009 13:42

mathijst 08 jun 2012 12:13

Groningen is mijn favoriet, vooral omdat je op de verlaten stukken geen fietspaden nodig hebt... Nooit wachten, weinig auto's (komen alleen af en toe wel heel snel langs je).
Ik heb geen inzicht in de criteria, maar ik snap dat Groningen alles behalve positief is voor de '''gewone fietser''.
Je moet namelijk wel zelfvoorzienend zijn qua materiaal en in het slechtste geval is het volgende dopr 10 km verderop. Daar is dan natuurlijk geen FM

Neem bijvoorbeeld. Groningen-Lauwersoog-Zoutkamp-Grijpskerk-Groningen. Prachtig mooi rondje waar de omgeving voor mij zeker genieten is...

Hoewel niemand hoeft te zeuren over Nederland in het algemeen.. Als ik het vergelijk met hier, dan scoren alle provincies in Nederland 10x beter.
Ben je beginner?: Een goede FM maakt je wielerfan

Gebruikersavatar
Joren1990
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 21 sep 2011 01:37

Gebruikersavatar Joren1990 13 jun 2012 17:40

Limburg blijft voor mij toch echt nummer één!
Giant TCR 0 '11

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 jun 2012 17:49

Zondag nadat we uit koers waren met een groepje terug gereden naar Stein. In 30 km tijd werden we 3x zonder aanleiding afgesneden door gefrustreerde Limbo's met een hekel aan fietsers. Dus Limburg staat voor mij echt niet op 1. Liever vlakker, maar rustiger.

Overijssel en Gelderland zijn voor mij de mooiste provincies. Het landschap is gevarieerd, er zijn nog veel rustige weggetjes te vinden, wegdek is prima, geen extreme hoeveelheden aan stoplichten, enz.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 13 jun 2012 18:06

Gaat de Drentse forumrit een keer niet door, krijg je dit!

ASSEN/GRONINGEN - Drenthe is de titel Fietsprovinvie van het jaar kwijtgeraakt aan Gelderland. En Groningen is de allerslechtste provincie voor fietsers. Althans, volgens bezoekers van de website http://www.Fietsen.123.nl" onclick="window.open(this.href);return false; zijn de rollen dit jaar omgedraaid. Drenthe kreeg 23,9% van alle stemmen, Gelderland veroverde een fractie meer 24,1%, voldoende om het predikaat Fietsprovincie 2012 in de wacht te slepen. Aan de verkiezing hebben 1714 mensen deelgenomen. Groningen kreeg als nummer laatsts slechts 2,7% van de stemmen. Het verschil van de top 2 met de nummer 3 – Noord-Brabant- is groot. Deze provincie scoorde 13% van de stemmen. De stemmers van Fiets.123 noemen landschap en omgeving (81%), kwaliteit van fietspaden (53,4%) rust en ruimte (48,1%) de belangrijkste criteria om tot een oordeel te komen over de beste provincie om te fietsen. (DvhN)

Zonder gekheid, is Fietsen.123 dan een referentie voor ons hier?

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5946
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 14 jun 2012 19:34

Zeeland, en dan met name ; De zak van Zuid-Beveland. Heerlijk fietsen daar op autoluwe dijken , prachtige fietspaden. Walcheren is ook leuk maar te druk door de electro bike terreur van de grijze golf ! Limburg is leuk om te klimmen , wel stuk minder fietspaden dan in Zeeland.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Plaats reactie