Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Totaal andere fiets na omruil-garantie, mag dat?

alpdhuezrookie
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 aug 2011 21:22

alpdhuezrookie 01 jun 2012 00:18

In april melde ik bij mijn fietsenwinkel dat ik een scheurtje had in mijn carbon-frame.
Na foto's te hebben gestuurd naar de fabriek zou er voor mij een nieuw frame gestuurd worden en voorvork.
De fiets heb ik langsgebracht bij de FM en die zou de onderdelen overzetten.
Ik had eerst een wit-rode fiets met wit-rode velgen en bij het afhalen van de nieuwe fiets kon ik mijn ogen niet geloven.
Ik heb nu een zwart-grijze fiets met wit-rode velgen.
Zonder mij ingelicht te hebben heb ik nu dus een compleet andere fiets.
Als ik deze in de winkel zou hebben zien staan bij het kopen van mijn racefiets toendertijd zou ik er niet eens naar gekeken hebben.
Als ze nou de velgen ook hadden aangepast op de kleurenstelling zou ik er minder moeite mee hebben gehad.
Mag dit zomaar, de kleur van de fiets veranderen?
Laatst gewijzigd door alpdhuezrookie op 01 jun 2012 00:53, 2 keer totaal gewijzigd.
It's just a hill, get over it!

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 01 jun 2012 00:41

Hoe reageerde je fietsenmaker toen je hem je klacht voorlegde?

En kun je de topic-titel niet veranderen in iets wat beter past bij je vraag?

alpdhuezrookie
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 aug 2011 21:22

alpdhuezrookie 01 jun 2012 01:05

Ik vertelde hem dat ik toendertijd voor die fiets gekozen had omdat ik gewoon viel voor die kleurencombinatie, hij zag er gewoon heel strak uit.
Gelijk ook bidonhouders,schoenen, helm en een outfit gekocht in die kleuren, een paar weken geleden een ander zadel.
En hoe reageerde de fietsenmaker vroeg je............meneer, gelukkig past zwart bij heel veel kleuren, hij kon er voor de rest weinig aan doen.
It's just a hill, get over it!

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 01 jun 2012 06:26

Dat is alvast fout: hij kan er alles aan doen, hij is namelijk verantwoordelijk voor het verlenen van de garantie. Ik krijg de indruk dat hij zich verschuilt achter de oplossing van de fabrikant. Maar dat is zijn probleem. Hij moet een gelijkwaardig produkt teruggeleveren. En dan heb je een interessante vraag te pakken: is dit een gelijkwaardig produkt.? Voor hem wel, voor jou niet want je vind m lelijk. Ben benieuwd wat een mede-forummers met wat meer jridisch benul ervan vindt.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Peter243
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 18 mei 2012 21:44

Peter243 01 jun 2012 07:01

Bij garantie, moet het vervangen worden door een gelijkwaardig model, gelijkwaardig wordt juridisch voer waar het om de kleuren en dergelijke gaat. Leg het voor aan uw rechtbijstandverz. Als u die heeft. En maak nu al duidelijk dat u vooralsnog, onder protest, akkoord gaat met deze optie. Dat maakt dat u de tijd claimt om het verder juridisch te toetsen.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 01 jun 2012 08:05

Hoe oud was het originele frame?
Je kunt er natuurlijk niet van uit gaan dat de fabrikant nog oude modellen frames heeft staan. De fabrikant is verplicht om een minimaal gelijkwaardig frame aan te bieden. Het enigste dat ik in dit topic lees gaat over kleuren, terwijl in mijn ogen de fabrikant niets verkeerd heeft gedaan. Er is gewoon onder garantie een gelijkwaardig (of beter?) frame geleverd.
Vraag eerst dus maar aan de fm of hij contact met de importeur opneemt over het geleverde, en laat hem uitleggen dat je liever de oude kleur zou hebben. Dit is iets wat de fm dient te doen, en waar voorlopig nog geen juridische zaak van gemaakt dient te worden (in mijn ogen)

Gebruikersavatar
joko
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 06 mar 2010 01:15

Gebruikersavatar joko 01 jun 2012 09:02

scottwilko schreef:Hoe oud was het originele frame?
Je kunt er natuurlijk niet van uit gaan dat de fabrikant nog oude modellen frames heeft staan. De fabrikant is verplicht om een minimaal gelijkwaardig frame aan te bieden. Het enigste dat ik in dit topic lees gaat over kleuren, terwijl in mijn ogen de fabrikant niets verkeerd heeft gedaan. Er is gewoon onder garantie een gelijkwaardig (of beter?) frame geleverd.
Vraag eerst dus maar aan de fm of hij contact met de importeur opneemt over het geleverde, en laat hem uitleggen dat je liever de oude kleur zou hebben. Dit is iets wat de fm dient te doen, en waar voorlopig nog geen juridische zaak van gemaakt dient te worden (in mijn ogen)
Idd, werkte bij mij in ieder geval wel zo. Ik had een scheur in mijn Giant-frame. Mijn FM heeft ervoor gezorgd dat mijn frame naar Giant werd gestuurd en na lang wachten werd mij meegedeeld dat ik een nieuw frame zou krijgen. Ze hadden echter mijn 2011 frame in mijn maat niet meer en ik kon alleen een 2012 frame krijgen. Mijn oude frame was wit en mijn nieuwe zwart. Dat was ook niet direct mijn keuze geweest, maar ze hebben iig voor een meer dan gelijkwaardig frame gezorgd. Ik denk niet dat er dus altijd een keuze is.

Focus
Forum-lid
Berichten: 735
Lid geworden op: 21 aug 2011 21:48
Locatie: Krimpenerwaard
Contact

Focus 01 jun 2012 09:11

Post eens een foto, dan kunnen we mee-lijden ;-)

wezenloze
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 06 jun 2010 22:19
Locatie: Midden-NL

wezenloze 01 jun 2012 09:23

Het lijkt op het verhaal hier met als verschil dat die omruiler wel blij is met de nieuwe fiets...

maruc
Forum-lid
Berichten: 225
Lid geworden op: 25 sep 2006 21:23

maruc 01 jun 2012 09:24

Volgens mij is zoiets wel eens vaker langsgekomen.
Toen kwam de algemene conclusie erop neer dat bij fietsen de kleur vaak van doorslaggevend belang is bij de keuze van een fiets. En het zelfde frame in een andere kleur daardoor niet een gelijkwaardig product is.

jansen01
Forum-lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 sep 2011 19:13

jansen01 01 jun 2012 09:39

Wordt een welles nietes verhaal ben ik bang:

De FM en fabrikant stellen: fiets je met deze harder of zachter nee! valt in dezelfde prijsklasse dus is klaar. Kleur is in beginsel niet relevant voor fiets: fietsen an sich heeft niks met kleur te maken; je gaat niet harder/zachter of 'beter' fietsen.
Jij zegt: de kleur is van doorslaggevend belang, deze had ik nooit gekocht.

Daarbij wil ik toch aanmerken dat de FM nalatig is geweest door niet te vertellen dat het een andere kleur betrof. Netjes zou zijn om even de klant te bellen alvorens de boel over te zetten. Er zijn meerder bedrijven (fm en fabrikant) die de klant even bellen met de opmerking of ze akkoord gaan. Doen zij dat niet, dan wordt er vaak een regeling getroffen dat er een paar honderd euro moet worden bijbetaald voor een duurder type frame en/of andere kleur.

Kortom: jij brengt je oude fiets en wordt verrast door het nieuwe: ik zou niet akkoord gaan mede gezien er niet is gecommuniceerd. Daarentegen, nu kan je fietsen, anders wordt het weer x-tal weken gezeur!
Addict R1

alpdhuezrookie
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 aug 2011 21:22

alpdhuezrookie 01 jun 2012 14:47

De fiets is gekocht in oktober 2011 dus niet al te oud. Wat me nu het meeste stoort is dat ik nu een frame heb met 2 velgen die er totaal niet bij matchen.Hadden ze ook de originele velgen erbij gedaan dan had ik er een beter gevoel bij gehad.
De oude kleur is niet meer te krijgen dus sturen ze een hele andere kleurensamenstelling, dat begrijp ik en heb ik alle begrip voor, maar zorg dan wel dat de fiets 1 geheel is en niet dat de velgen eruit knallen.
Je ziet dus duidelijk dat het niet bij elkaar hoort.
It's just a hill, get over it!

Plaats reactie