Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Mio Cyclo

Bobels
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 09 mar 2012 16:20

Bobels 31 mei 2012 06:53

Eindelijk is de Mio Cyclo verkrijgbaar. Meteen eentje gekocht. Gisteren een eerste surprise me tochtje gereden en dat ging voortreffelijk. Toch meteen twee vragen/opmerkingen. Mijn profiel staat ingesteld als racefietser en toch stuurde de mio mij over onverharde (schelpenpaadjes) wegen. Dat zou niet moeten.
Hoe krijg ik een gpx file vanuit bijv. Ridewithgps naar mijn mio? De handleiding is daar niet duidelijk over. Sowieso over de mio share desktop weinig informatie.
Verder tot nu toe (één dag!!!!) erg tevreden. Scherm is goed afleesbaar al heb ik gisteren nog geen zonnige omstandigheden gehad. Makkelijk te bedienen, inderdaad.
Als het goed is wordt dit dus geen eindeloos draadje.
Bob

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 31 mei 2012 07:39

De Mio gebruikt toch OSM?

OSM kent weliswaar alle fietspaden, maar weet niet of het een verhard fietspad is of een schelpenpad. Dat is nu eenmaal zo, daar is niks aan te doen. Afgelopen zaterdag toen ik over de Heuvelrug fietste ook nog een stukje schelpenpad meegepakt. Niet zo'n groot probleem, vind ik.

Via Google kom ik erachter dat je GPX-files gewoon handmatig zou moeten kunnen kopiëren naar de Mio, map "tracks".

Bobels
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 09 mar 2012 16:20

Bobels 31 mei 2012 08:46

Mio gebruikt inderdaad osm. De handleiding zegt dat als je je profiel instelt op "racefietser" de onverharde paden vermeden zouden moeten worden. Hoe dat technisch gaat? Geen idee. Ik vind af en toe een schelpenpaadje ook geen probleem. Vroeg het me alleen af.
Zal vanmiddag, bij een betere internetverbinding, even proberen of ik de gpx files in de mio krijg.

UniMatrixOne
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 07 dec 2011 13:40

UniMatrixOne 31 mei 2012 09:52

Ik ga dit topic volgen...

Heb momenteel een Bryton rider 50 maar ben er niet 100% tevreden mee. Zo te zien heeft de Mio momenteel het grootste scherm en worden kaarten van West Europa meegeleverd.

Meteen maar een paar vragen voor de gebruiker(s): de 300 wordt zonder sensors geleverd i.p.v. de 305, maar kan deze wel Ant+ sensors gebruiken? Dit gezien het feit dat ik al Garmin hartslag, snelheid en cadanssensors heb...

Kun je zelf OSM updaten op de Mio?

Kan de Mio harstlag als een percentage weergeven?

Hoe is het met de afleesbaarheid van het scherm? Met of zonder backlight, zonnig of bewolkt? Zijn de route of track wel goed te onderscheiden van de wegen?

Aan de screenshots te zien is het op de Mio wel mogelijk om tegelijk de kaart en wat fietsdata in beeld te hebben en ook nog een bruikbare hoeveelheid kaart op het scherm over te houden...

Bobels
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 09 mar 2012 16:20

Bobels 31 mei 2012 14:42

Bij aanschaf kun je kiezen uit de kaarten benelux of de kaarten west europa. Scheelt 50 euro. Ik heb geen zicht op de 305 mogelijkheden en vragen, ik heb een 300 gekocht. Je kan niet zelf kaarten op de mio zetten; je bent geheel afhankelijk van updates die Mio voor je klaar zet. Ik heb gisteren een tochtje van 35 km gereden en het scherm is goed alfleesbaar. In de volle zon heb ik nog niet kunnen testen en dat gaat vandaag zo te zien ook niet lukken. Ik kan de tracks prima onderscheiden van de overige wegen, geen probleem.
Backlight kun je instellen tot max 5 minuten, een tikje op het scherm en hij is weer aan. Nog niet echt nodig gehad dus..

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 31 mei 2012 21:51

UniMatrixOne schreef:Ik ga dit topic volgen...

Heb momenteel een Bryton rider 50 maar ben er niet 100% tevreden mee. Zo te zien heeft de Mio momenteel het grootste scherm en worden kaarten van West Europa meegeleverd.

Meteen maar een paar vragen voor de gebruiker(s): de 300 wordt zonder sensors geleverd i.p.v. de 305, maar kan deze wel Ant+ sensors gebruiken? Dit gezien het feit dat ik al Garmin hartslag, snelheid en cadanssensors heb...

Kun je zelf OSM updaten op de Mio?

Kan de Mio harstlag als een percentage weergeven?

Hoe is het met de afleesbaarheid van het scherm? Met of zonder backlight, zonnig of bewolkt? Zijn de route of track wel goed te onderscheiden van de wegen?

Aan de screenshots te zien is het op de Mio wel mogelijk om tegelijk de kaart en wat fietsdata in beeld te hebben en ook nog een bruikbare hoeveelheid kaart op het scherm over te houden...
Even een vraagje (en zijsprongetje in dit topic); je schrijft dat je niet 100% tevreden bent met je bryton rider 50. Kun je je "problemen" hiermee aangeven?

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 31 mei 2012 22:38

Ziet er goed uit, ik ben als tevreden Bryton gebruiker, toch wel benieuwd naar de ervaringen van toekomstige gebruikers van deze apparaten, dus ga dit topic met belangstelling volgen. Een ding viel mij wel op bij de 305 en dat is de onhandige snelheid/cadans sensor. Volgens mij een duidelijke concurrent voor de Garmin 800. Dat zien ze bij Garmin ook denk ik, gezien de enorme prijsdalingen van deze apparaten.

UniMatrixOne
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 07 dec 2011 13:40

UniMatrixOne 01 jun 2012 08:15

hanz1963 schreef:
UniMatrixOne schreef:Ik ga dit topic volgen...

Heb momenteel een Bryton rider 50 maar ben er niet 100% tevreden mee. Zo te zien heeft de Mio momenteel het grootste scherm en worden kaarten van West Europa meegeleverd.

Meteen maar een paar vragen voor de gebruiker(s): de 300 wordt zonder sensors geleverd i.p.v. de 305, maar kan deze wel Ant+ sensors gebruiken? Dit gezien het feit dat ik al Garmin hartslag, snelheid en cadanssensors heb...

Kun je zelf OSM updaten op de Mio?

Kan de Mio harstlag als een percentage weergeven?

Hoe is het met de afleesbaarheid van het scherm? Met of zonder backlight, zonnig of bewolkt? Zijn de route of track wel goed te onderscheiden van de wegen?

Aan de screenshots te zien is het op de Mio wel mogelijk om tegelijk de kaart en wat fietsdata in beeld te hebben en ook nog een bruikbare hoeveelheid kaart op het scherm over te houden...
Even een vraagje (en zijsprongetje in dit topic); je schrijft dat je niet 100% tevreden bent met je bryton rider 50. Kun je je "problemen" hiermee aangeven?
De dingen die ik hier vraag of de Mio ze WEL kan zijn de dingen die de Bryton niet kan... Ik vind het scherm ook klein en slecht afleesbaar, ik heb nu de track-kleur op oranje gezet om deze te kunnen onderscheiden van de wegen op de kaart, anders zit je echt te turen wat de track is en een weg en of je nog goed zit. (Maar wie weet moeten we dit voortzetten in het Bryton topic.)

UniMatrixOne
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 07 dec 2011 13:40

UniMatrixOne 01 jun 2012 08:30

@Bobels: dank voor de info! Mijn ervaring met het rijden van tracks in onbekend gebied is dat ik zeer regelmatig even een blik werp op de GPS of ik nog op de route zit of binnenkort moet afslaan, dit gaat niet als het scherm steeds dimt en slecht leesbaar of onleesbaar wordt. Elke paar minuten een knopje (Bryton) of scherm aantikken is geen optie voor mij. Vandaag dat ik nu de Bryton constant op backlight 2 heb staan maar dan nog vind ik de afleesbaarheid matig. Ook weet ik niet wat de levensduur van de batterij dan is omdat ik nog niet langer dan 5 uur heb gereden.

@alliance_0: ik denk dat je gewoon de garmin sensor kunt gebruiken met de 305, net als met de Bryton. Ik vroeg me af of de 300 ook ANT+ kan ontvangen of dat deze daarvoor daadwerkelijk niet de hardware heeft of dat dit is uitgezet in de software. Of is de 300 identiek aan de 305 en zijn het alleen alleen de meegeleverde sensors die het verschik maken?

Hoop eigenlijk dat Garmin met een opvolger van de Edge komt die alles weg gaat blazen...

Bobels
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 09 mar 2012 16:20

Bobels 01 jun 2012 09:19

@ unimatrixone: Een handleiding schrijven is ook een vak: als je de timerverlichting op de MIO onbegrensd aan wilt hebben moet je de timerverlichting op NOOIT zetten. Dan heb je continu backlight. Je scherm is dan prima afleesbaar. Op de Mio is het mogelijk om naast de navigatiekaart op je scherm nog twee fietsdata naar keus te hebben ingesteld. Ik heb bijv. Gps snelheid en afstand tot volgende afslag aanstaan maar dat kun je zoals gezegd zelf instellen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 01 jun 2012 10:28

Dat is dus hetzelfde als bij de Edge 800.

Ik wil niet anti-Mio (of pro-Garmin) overkomen maar ik heb tot dusver nog geen enkel voordeel kunnen bespeuren t.o.v. de Edge 800. Daar kun je overigens wel je eigen kaarten opzetten, een enorm voordeel IMHO.

De handleiding van de Mio heb ik gisteren ook doorgelezen, dat is al een stuk beter dan die van Garmin. Dus toch een voordeel, dus ;)

Bobels
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 09 mar 2012 16:20

Bobels 01 jun 2012 13:23

Ik ga me ook niet op voorhand pro/contra Mio opstellen. Voor ik de Mio kocht heb ik me laten overtuigen van het gebruiksgemak. Dat valt me inderdaad niet tegen. Zo uit de doos klaar voor gebruik: kind kan de was doen. Grappig is echt de surprise me functie maar niet meer dan dat. Is de prijs ook niet gunstiger tov de Garmin. Met heel West Europa erop zonder de hartslagmeter voor 349.
Matig vind ik tot nu toe de software die erbij hoort. Dat is van Garmin echt veel beter, althans van wat ik er van heb gezien.
Zo zie je maar: zei niet ooit iemand dat elk voordeel z'n nadeel heb?

Plaats reactie