Pagina 1 van 2
Fulcrum 1 - 2 way fit - vraag
Geplaatst: 06 nov 2010 20:50
door klimgeit
Ik heb deze wielen een half jaartje en ik moet zeggen perfect. Maar ik twijfel nu even en wil het volgende even tegen jullie aanhouden.
Ik heb twee weken geleden weer eens een lekke band gehad heb mijn band gewisseld. Na deze wissel leek ik een hoogteslag te hebben. ik dacht dat de binnenband erin gedraaid lag en omdat ik mijn fiets moest schoonmaken en mijn tacxbandje erop zou gaan leggen heb ik er even geen aandacht aan gegeven. Nu ik vandaag echter mijn Tacx bandje erop heb gelegd zit erook bij deze band een hoogteslag in. Als ik dan het eea beter bekijk gaat de buitenband er nabij het ventiel minder ver in de velg. Het is maar een mm of 2-3 en over een lengte van 10 cm.
Ik heb 100% geen gekke dingen gedaan op de fiets, ik zie geen schade en ook bij controle geen significant hoogteverschil in de velg.
Heeft iemand dit ook meegemaakt?
Wat is de reden?
Heeft iemand advies?
Heeft iemand een oplossing?
Geplaatst: 06 nov 2010 21:08
door stillekracht
Dat heb ik ook met deze wielen. Je krijgt de banden pas goed als je ze flink oppompt. Als de druk toeneemt, dan komt de band uiteindelijk goed op de velg te liggen. Is onderweg wat lastig met een handpompje.
Thuis dus met een goede pomp. Eventuele overtollige druk weer weg laten lopen.
Geplaatst: 06 nov 2010 21:16
door bluebird
De band moet zich echt in de velgrand zetten. Thuis leeg laten lopen en zo snel mogelijk oppompen, je hoort de buitenband dan 'ploppen' . Doorgaan tot max aantal bar en later aflaten naar gewenste spanning. S6!
Geplaatst: 06 nov 2010 21:32
door kaj1500
Ik ken de wielen niet, maar het verschijnsel wel.
Is het niet gewoon een kwestie van het ventiel een stukje terug in de velg te drukken, op het moment dat je al wat lucht in de binnenband hebt gepompt?
Geplaatst: 06 nov 2010 22:38
door klimgeit
Dat ploppen heb ik de eerste keren ook gehoord, maar nu niet. Wellicht is die Tacx band door ander compound ook anders met reactie. De ventiel terug drukken is natuurlijk iets wat ik al jaartje of 20 onder de knie heb (sorry). Ik baal er een beetje van want je voelt je net op een hobbelpaard zitten.
Geplaatst: 06 nov 2010 22:43
door rien
Het heeft wellicht te maken dat je ook tubeless banden kunt gebruiken. En die moeten lucht dicht om de velg liggen.
Geplaatst: 07 nov 2010 09:45
door wasbeer2006
Als je tubeless velgen hebt, loop je tegen dit probleem aan bij het monteren met binnenbanden. Dat heb ik bij Mavic ook.
Wat ik doe ,pomp de band op tot 2 bar ofzo en wrik de band in de wang, dan weer een stukje pompen en idien nodig herhalen.
Het ouderwetse zeepsopje doe natuurlijk ook wonderen. Veel merken hebben er ook speciale bandenwax voor.
Als de band te hard staat krijg je het vaak niet meer zo makkelijk goed
Geplaatst: 07 nov 2010 20:05
door bluebird
Zeepsop op de randen bevordert het ploppen inderdaad, goeie tip! Helaas net zo lang opnieuw op spanning brengen tot de 'slag' er niet meer in zit...
Geplaatst: 07 nov 2010 23:29
door dicke
Ik krijg binnenkort mijn nieuwe racefiets met Fulcrum 1 Two Way Fit.
Het tubeless principe lacht mij toe mede gezien de ervaring op de ATB.
Er is nu heel weinig keus in tubeless racebanden. Dit zal hopelijk veranderen.
Nu ben je eigenlijk dus nog wel aangewezen op het gebruik van bnnenbanden.
Als ik bovenstaande berichten lees over hoogteslag word je er niet vrolijk van.
Nu is lekrijden niet iets wat met regelmaat voorkomt, maar toch!
Moet er dan zo'n zuurstofcilinder mee die ook door de duikers wordt gebruikt?
Geplaatst: 08 nov 2010 07:04
door stillekracht
DickE schreef:
Moet er dan zo'n zuurstofcilinder mee die ook door de duikers wordt gebruikt?
Dat lijkt mij wat overdreven. Zijn ook lastig mee te nemen:D
Zelf doe ik het ook onderweg met een pompje. In het ergste geval hobbelt het lekker.
Geplaatst: 08 nov 2010 09:59
door charite
Stillekracht schreef:DickE schreef:
Moet er dan zo'n zuurstofcilinder mee die ook door de duikers wordt gebruikt?
Dat lijkt mij wat overdreven. Zijn ook lastig mee te nemen:D
Zelf doe ik het ook onderweg met een pompje. In het ergste geval hobbelt het lekker.
Ja, die (de cilinder) moet onder je zadel. Heb je speciale beugeltjes voor.
Kan je ook trouwens goed gebruiken bij he tklimmen als je zuurstof tekort komt
Cheers,
Peter
Geplaatst: 08 nov 2010 12:00
door amclassic-fan
DickE schreef:Ik krijg binnenkort mijn nieuwe racefiets met Fulcrum 1 Two Way Fit.
Het tubeless principe lacht mij toe mede gezien de ervaring op de ATB.
Er is nu heel weinig keus in tubeless racebanden. Dit zal hopelijk veranderen.
Nu ben je eigenlijk dus nog wel aangewezen op het gebruik van bnnenbanden.
Tubeless banden heeft geen enkel voordeel voor op de racefiets, dus waarschijnlijk blijft de keus zeer beperkt.