Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Strava: Vragen, Opmerkingen, Tips&Tricks

DeletedUser05
Forum-lid
Berichten: 2285
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

DeletedUser05 19 sep 2014 15:44

RVV schreef:Maar jij hebt die "luxe" ook van het klimmen ;-) Als ik in de bergen zou wonen dan zou ik me ook op het klimmen richten. Maar helaas voor mij niet.
Klopt, maar segmentjes van 0,5-2Km over vlak is kwestie van wind mee hebben op een goede dag ;-)

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 19 sep 2014 15:55

Dat gepiep over "onechte" KOMS begrijp ik nooit zo. Het is toch gewoon een spelletje? En zolang je geen motortje gebruikt, telt het gewoon (of dat nou in een groepje met 5 Bft in de rug is, of solo). Het staat iedereen vrij om met harde wind een stuk hard te gaan fietsen toch? Gaat nog steeds de beste het hardst.

Persoonlijk sla ik ook een goede klassering omhoog (ook al is dat het kopje v Bloemendaal) of een langer vlak stuk hoger aan dan een segment van nog geen km met rugwind, maar bergjes zijn idd schaars in de omgeving...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Max 2.0
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 sep 2011 17:32

Max 2.0 19 sep 2014 15:59

jsprbcn schreef:
RVV schreef:Maar jij hebt die "luxe" ook van het klimmen ;-) Als ik in de bergen zou wonen dan zou ik me ook op het klimmen richten. Maar helaas voor mij niet.
Klopt, maar segmentjes van 0,5-2Km over vlak is kwestie van wind mee hebben op een goede dag ;-)
En geldt dat dan niet voor de Afsluitdijk of andere lange wegen van meer dan 2km? Zoals eerder gezegd, zolang een vlak segment niet dezelfde start- en finishlocatie heeft, kan je mijns inziens louter 'n KOB(ullshit) worden. Kijk of lees maar eens hoeveel ‘wannabe KOM’-jagers tegenwoordig op hun zadel springen bij windkracht 7 of (veel) meer. :o

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 19 sep 2014 16:04

Net zoals met de tv: er zit een aan- en uit knop aan. Je beslist zelf of je wil meedoen aan de (ratrace) van Strava.
What makes the boat go faster?

gunnarius.maximus
Forum-lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 18 sep 2014 19:38

gunnarius.maximus 19 sep 2014 16:25

Of moeten we dan maar de profs verbieden om strava aan t hebben in de koers? das dan toch ook oneerlijk? 囧
Gewoon naar je eigen pr's kijken en als je dan om de top-10 mee kan doen is het mooi meegenomen....

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 19 sep 2014 16:26

Max 2.0 schreef: En geldt dat dan niet voor de Afsluitdijk of andere lange wegen van meer dan 2km? Zoals eerder gezegd, zolang een vlak segment niet dezelfde start- en finishlocatie heeft, kan je mijns inziens louter 'n KOB(ullshit) worden. Kijk of lees maar eens hoeveel ‘wannabe KOM’-jagers tegenwoordig op hun zadel springen bij windkracht 7 of (veel) meer. :o
De KOM op de Afsluitdijk richting Friesland staat op iets van 58 km/uur gemiddeld. Ook met orkaan mee vind ik dat echt wel een prestatie.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 19 sep 2014 16:29

Niet om het een of ander maar windkracht 7 komt hier in het Noorden (zelfs) in het Noorden maar heel sporadisch voor. Bovendien zou ik niet met windkracht 7 gaan fietsen, domweg te gevaarlijk want dan is er altijd sprake van windvlagen.

De praktijk is maximaal lekker om te fietsen windkracht 4 a 5. Afhankelijk van de afstand die je fietst, geeft dat ongeveer tussen de 7 km/h (Plus 10 km afstanden) en 12 km/h winst bij afstanden tot 2 km. Zoals ik al eerder schreef. De meeste KOM's op vlak zoniet alle KOM's zijn met minimaal windkracht 4 a 5 mee gehaald. Al die mensen hebben dus tussen de 7 en 12 km/h sneller gefietst dan als ze maximaal zouden halen bij windkracht 0. Dus al die mensen hebben in verhouding even goed hun best moeten doen. Om een KOM te halen of in de buurt te komen van een KOM. Dat maakt het spelletje zoals 53x11 zegt het er toch niet oneerlijk door? Ik haalde vanochtend een 5e tijd op dik 240 fietsers rond de 43,5 km/h met zijwind! (Oostenwind) Met zuidenwind was het misschien een KOM geweest. Maar ik ga echt niet miepen dat nummer 1 hem onterecht heeft gehaald met wind in de rug. Ik vind het alleen maar een motivatie om de volgende keer me wel op een KOM te richten.

De meeste ritten fiets ik op een hoog gemiddelde (plus 35 km/h) dan ga je wel heel hard maar je pakt nagenoeg geen enkele KOM. Is dat eerlijk? Het is nu eenmaal zoals Strava het aangeeft. Is het heel belangrijk? Nee. maar wel leuk. Ook om je eigen plaats te zien in het "wielerlandschap". Bovendien heb ik via Strava veel nieuwe mensen leren kennen waar ik ook persoonlijk wel eens wat mee afspreek.

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 19 sep 2014 17:32

Het spelletje wordt met de jaren eerlijker, als iedereen de kans heeft gehad met (veel) wind mee de segmenten te rijden. Meeste KOM's (niet allemaal) zijn denk ik te danken aan rugwind. En gelukkig zijn er in het noorden niet zoveel profs :lol:
older Budweiser

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 19 sep 2014 18:44

https://www.strava.com/activities/196647039 Kijk zo doe ik dat (weer 4 KOM's)

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 19 sep 2014 19:40

Tja, zeker noordoosten wind in de rug. ;)

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 19 sep 2014 19:47

Klopt die had ik vanochtend tegen ;-). https://www.strava.com/activities/196512957

Gebruikersavatar
RMB
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 11 apr 2014 11:43
Locatie: Delft

Gebruikersavatar RMB 21 sep 2014 09:42

RVV schreef:Daar komt veloviewer toch wel met een mooie tool de Veloviewer score om de hoek kijken. Waarbij het aantal deelnemers per segment word meegewogen.
Maar daar ga je nooit hoog komen als je voornamelijk segmenten van 50man fietst toch? Of je moet er daar natuurlijk 100 van hebben, en overal kom zijn, dan zit je op 98 ofzo?

Hier in de randstad ben ik, net zoals voorgaande sprekers, al blij met een top10 :D
Laatst gewijzigd door RMB op 21 sep 2014 12:18, 2 keer totaal gewijzigd.
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond

Plaats reactie