Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Strava: Vragen, Opmerkingen, Tips&Tricks

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 19 sep 2014 13:32

Hoe kom (haha) jij aan die enorme lijst KOMs?? Ik fiets echt niet langzaam (tenminste, niet altijd ;-) ), maar de plaatsen waar ik rij, daar rijden minstens 1500 andere strava gebruikers, en ik ben blij als ik in de top 10 sta! De 2 of 3 KOMs die ik had ben ik allang weer kwijt (Die waren dan wel weer heuvelop, dat dan weer wel :-P).
Ben ik nou zo slecht, of ben jij nou zo goed? Of woon ik gewoon in het verkeerde stukkie NL?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 19 sep 2014 13:38

Zo te zien Groningen platteland, van elke boerenweg wordt een Strava segment gemaakt :lol:
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 19 sep 2014 13:53

Ha, je kan dus gewoon op die hippe banner klikken!
Om maar meteen antwoord op mijn eigen vraag te geven: zo te zien een beetje van allebei :-D
(en ik ben natuurlijk gewoon jaloers)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 19 sep 2014 13:54

Ik gebruik segmenten voor interval training met als virtuele beloning een KOM. Een KOM pakken zie ik niet als iets wat je toevallig overkomt. Ja soms gebeurd het wel met hoge snelheid fietsen (tussen de 35 en 40 km/h gem.) op langere afstanden (plus 10 km) dat ik KOM pak maar dat was niet gericht. Als ik interval training wil gaan doen bestudeer ik even waar de segmenten liggen. Kijk naar de top 3 tijden en richt me daar op. Ik zeg er bij als die top drie tijden tussen de 50 en 55 km/h liggen ik me er ook niet op ga richten. Maar alles wat tussen de 40 en 50 km/h gem. zit bij afstanden tussen de 500 meter en 2,5 km. Is in potentie haalbaar als KOM. hoe terecht is een KOM op het vlakke? Als je (forse) rugwind hebt? Als je wind tegen hebt op een segment kun je nooit een KOM halen. Dus is de KOM eigenlijk niet eerlijk verdiend (zou je kunnen concluderen). Ik zie het zo, alle segmenten waar sneller is gereden dan 40 km/h gem. En fietsers Podium plaatsen of zelfs KOM's halen zijn gereden met rugwind. Dat betekend gelijk dat de omstandigheden voor al die fietsers op desbetreffende segmenten gelijk waren. Misschien niet op hetzelfde moment maar wel in dezelfde situatie.

Als ik rugwind heb weet ik dat de kans er is dat ik een KOM of podiumplaats kan pakken. Dat geld ook voor de meeste andere Strava gebruikers. Maar de lat ligt ondertussen ook erg hoog. Zelfs of juist door de rugwind. Een KOM of podium plaats komt je niet meer aanwaaien. Dat gezegd hebbend, probeer ik juist nog harder te fietsen, het gemiddelde zo hoog mogelijk te houden. Natuurlijk met voordeel van de wind, maar ik geef veel meer dan bij een gemiddelde rit waarvan je weet dat het geen zin heeft om op KOM's te jagen. In het platte Noorden weet iedere geroutineerde Strava gebruiker met een beetje power in zijn poten dat het hier op deze manier zo werkt. Dat maakt de prestatie in mijn ogen ook onderling goed vergelijkbaar. En gezien het feit dat je als KOM jager alles moet geven want de verschillen zijn ook klein tussen nummer 1 en 25 zit soms maar 3 km/h verschil tussen. Het is weliswaar een totaal andere discipline dan echt klimmen. Maar de prestatie die je levert is echt niks minder.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 19 sep 2014 14:03

Ben eigenlijk helemaal geen fietser maar een hardloper. In maart dit jaar begonnen met fietsen beetje ter afwisseling (ook vanwege een hardloop blessure) ondertussen vind ik het fietsen wel erg leuk :-)

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 19 sep 2014 14:05

Ik geef je groot gelijk! Ik probeer wel eens hetzelfde, maar mijn "pech" is dat zo ongeveer elk segment hier in de buurt (Haarlem) tig deelnemers heeft, de top tien 50+ km/u fietst, en dat in de top 10 namen prijken als Nikki Terpstra, en diverse elite rijders. Ook wel weer leuk, want ik was trots als een aap met 7 ... toen het me eens lukte om een KOM te verdienen op een stukje kopje van bloemendaal, boven Nikki T dus. (Dat was ook het resultaat van goede benen en goed speuren tussen de 101 segmenten op het kopje naar de meest haalbare!)

Zo reed een maatje van mij een top 10 plek tussen langervelderslag en zandvoort (bijna 5000 deelnemers), door bij ZW 8 expres om die reden op de fiets te stappen. Die tijd ga je ook niet verbeteren zonder hulp van moeder natuur, en dat geeft ook niet.

[EDIT]mss wel aardig ter illustratie: Tussen mijn beste poging op dit segment en mijn slechtste poging zit slechts 7W verschil in vermogen (gemeten met power2max vermogensmeter), de beste poging duurde 9:44, de slechtste 5-en-een-halve(!) minuut langer (45.2 om 29 km/u). Strava zou voor de polder dus eigenlijk leaderboards op basis van geleverd vermogen moeten maken :-D
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

DeletedUser05
Forum-lid
Berichten: 2285
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

DeletedUser05 19 sep 2014 14:23

Mijn laatste KOM was een korte klim van 2,2Km 8% gemiddeld: http://app.strava.com/segments/5622221
Ik was helemaal leeg toen ik boven was gezien ik op de vorige klim een vriend van mij aan een nieuwe PR had geholpen: http://app.strava.com/segments/714052 (10:44)

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 19 sep 2014 14:49

Profrijders en eliterijders daar heb ik ook helemaal niks tegen in te brengen. In het noorden heb je best veel fietsers, maar geen -tig duizenden Strava gebruikers zoals in de randstad. Of andere drukke delen van Nederland. De waarde van een KOM op een segment waar 50 mensen hebben gefietst is van totaal andere orde dan waar 5000 mensen hebben gefietst. Maar goed daar kan ik ook niet zoveel aan doen. Ik woon nu eenmaal tussen Drachten en Groningen en moet het doen met de wegen en segmenten die hier liggen. Daar komt veloviewer toch wel met een mooie tool de Veloviewer score om de hoek kijken. Waarbij het aantal deelnemers per segment word meegewogen. Ik heb wel de nodige segmenten op mijn naam staan waar meer dan 500 man gefietst hebben. Het zijn niet alleen maar boerenlandweggetjes hiero ;-)

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 19 sep 2014 14:58

Dit is trouwens zo'n boeren landweg, vanochtend voor het eerst over heen gefietst. 5e tijd van 240 fietsers vind ik dan best een leuk resultaat. Ik ga dit segment zeker binnenkort nog een keer aanvallen voor een KOM want hij ligt gewoon binnen bereik. http://www.strava.com/activities/196512 ... 4626450077

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 19 sep 2014 15:19

RVV schreef:Ik gebruik segmenten voor interval training met als virtuele beloning een KOM. Een KOM pakken zie ik niet als iets wat je toevallig overkomt. Ja soms gebeurd het wel met hoge snelheid fietsen (tussen de 35 en 40 km/h gem.) op langere afstanden (plus 10 km) dat ik KOM pak maar dat was niet gericht. Als ik interval training wil gaan doen bestudeer ik even waar de segmenten liggen. Kijk naar de top 3 tijden en richt me daar op. Ik zeg er bij als die top drie tijden tussen de 50 en 55 km/h liggen ik me er ook niet op ga richten. Maar alles wat tussen de 40 en 50 km/h gem. zit bij afstanden tussen de 500 meter en 2,5 km. Is in potentie haalbaar als KOM. hoe terecht is een KOM op het vlakke? Als je (forse) rugwind hebt? Als je wind tegen hebt op een segment kun je nooit een KOM halen. Dus is de KOM eigenlijk niet eerlijk verdiend (zou je kunnen concluderen). Ik zie het zo, alle segmenten waar sneller is gereden dan 40 km/h gem. En fietsers Podium plaatsen of zelfs KOM's halen zijn gereden met rugwind. Dat betekend gelijk dat de omstandigheden voor al die fietsers op desbetreffende segmenten gelijk waren. Misschien niet op hetzelfde moment maar wel in dezelfde situatie.

Als ik rugwind heb weet ik dat de kans er is dat ik een KOM of podiumplaats kan pakken. Dat geld ook voor de meeste andere Strava gebruikers. Maar de lat ligt ondertussen ook erg hoog. Zelfs of juist door de rugwind. Een KOM of podium plaats komt je niet meer aanwaaien. Dat gezegd hebbend, probeer ik juist nog harder te fietsen, het gemiddelde zo hoog mogelijk te houden. Natuurlijk met voordeel van de wind, maar ik geef veel meer dan bij een gemiddelde rit waarvan je weet dat het geen zin heeft om op KOM's te jagen. In het platte Noorden weet iedere geroutineerde Strava gebruiker met een beetje power in zijn poten dat het hier op deze manier zo werkt. Dat maakt de prestatie in mijn ogen ook onderling goed vergelijkbaar. En gezien het feit dat je als KOM jager alles moet geven want de verschillen zijn ook klein tussen nummer 1 en 25 zit soms maar 3 km/h verschil tussen. Het is weliswaar een totaal andere discipline dan echt klimmen. Maar de prestatie die je levert is echt niks minder.
Ah,ah, nu weet ik wat KOM werkelijk betekent, n.l. gewoon de Kopstuk Op het Mijzelf bedriegen. :mrgreen:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

DeletedUser05
Forum-lid
Berichten: 2285
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

DeletedUser05 19 sep 2014 15:22

Een KOM over vlak doet mij niet zoveel of het moet over lange afstanden gaan >30Km non stop.
Afdalingen doen mij ook al weinig enkel het omhoog fietsen.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 19 sep 2014 15:41

jsprbcn schreef:Een KOM over vlak doet mij niet zoveel of het moet over lange afstanden gaan >30Km non stop.
Afdalingen doen mij ook al weinig enkel het omhoog fietsen.
Maar jij hebt die "luxe" ook van het klimmen ;-) Als ik in de bergen zou wonen dan zou ik me ook op het klimmen richten. Maar helaas voor mij niet.

@Orlok De opmerking mezelf bedriegen plaats ik even niet. ;-)

Ik trap harder met wind mee als met wind tegen. Lees harder trappen en niet harder worden geblazen ;-) Overigens rij ik net zo lief tegen de wind in. Bij windkracht 4 a 5 tegen maak ik er voor mijzelf een sport van om boven de 30 km/h gemiddeld tegen de wind in te rijden. Ik pak er geen KOM's mee maar het maakt je wel erg sterk in de benen. Handig bij KOM jagen :-) Ik fiets overigens altijd alleen. (op een rustig zondag ritje met 2 buurmannnen na).

Plaats reactie