Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Strava: Vragen, Opmerkingen, Tips&Tricks

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 01 mei 2017 15:46

Da's een goeie: het was percentage van de tijd. Ik reed alleen in het bos, dus wat de waarde van de windfactor in het bos is ten opzichte van mijn snelheid, moet ik nog eens uitrekenen.

bever
Forum-lid
Berichten: 2103
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 01 mei 2017 19:25

Ik ben wel benieuwd waarom ik als ik mijn rit van mijn (pre-historische Garmin 705) synchroniseer met Strava, altijd een gemiddelde heb dat een halve km/u lager ligt op Strava. Met mijn (iets minder pre-historische) android heb ik dat nooit.

bever
Forum-lid
Berichten: 2103
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 01 mei 2017 19:38

SqueeZer schreef:
bever schreef:Ik ben wel benieuwd waarom ik als ik mijn rit van mijn (pre-historische Garmin 705) synchroniseer met Strava, altijd een gemiddelde heb dat een halve km/u lager ligt op Strava. Met mijn (iets minder pre-historische) android heb ik dat nooit.
Als je geen speed sensor gebruikt zit het verschil hem wss. in de kwaliteit van de ingebouwde gps sensor. Mss. is je android wel iets te optimistisch of omgekeerd moderner dan je historische Garmin en daardoor accurater. In elk geval 1 van de twee is minder accuraat en liegt :lol:
waarschijnlijk het eerste :)

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 01 mei 2017 20:20

Is de afstand wel gelijk dan? Waarschijnlijk heeft het gewoon iets te maken met de auto-pause.

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 02 mei 2017 00:27

Ik vermoed ook dat je auto pauze instellingen de angrydoer zijn.
Afbeelding

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 02 mei 2017 11:48

Nee_Nee schreef:
arnos schreef:Leuke nieuwe Strava gerelateerde tool: https://mywindsock.com berekent van je strava rit het percentage tegen- en voor de wind en andere windgerelateerde parameters.
Op de heenweg had ik wind tegen en op de terugweg mee. Dat werd omgerekend tot 54% tegenwind. Toegevoegde waarde naar mijn schatting: 4%
Ik vind het juist een mooie toegevoegde waarde. Vanaf nu voeg ik de foto ook toe aan mijn Strava rit.

https://www.strava.com/activities/96717 ... 1493715576

bluv107
Forum-lid
Berichten: 1785
Lid geworden op: 13 aug 2008 15:33
Locatie: Nieuw Oosteinde

bluv107 02 mei 2017 13:11

Ik bespeurde ook telkens een verschil tussen de Garmin en Strava, beide uitgerust met autostop. Vervolgens merk ik op dat de autostop van Strava het niet zo nauw neemt: zo doe ik over een stuk van 300 meter waarin een brug ligt nog steeds volgens Strava soms tot een minuut of 5 wanneer die brug weer eens open staat...
It takes an awful lot of money to look this cheap - Dolly Parton

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 02 mei 2017 13:15

bluv107 schreef:Ik bespeurde ook telkens een verschil tussen de Garmin en Strava, beide uitgerust met autostop. Vervolgens merk ik op dat de autostop van Strava het niet zo nauw neemt: zo doe ik over een stuk van 300 meter waarin een brug ligt nog steeds volgens Strava soms tot een minuut of 5 wanneer die brug weer eens open staat...
Klopt, ik zet mijn Garmin ook wel eens op pauze (veerpond oid) en vergeet hem dan wel eens weer aan te zetten. Zodra je hem dan upload naar Strava, vult Strava het gemiste deel wel weer aan (ze trekken gewoon een rechte lijn van laatste GPS punt tot finish/volgend GPS punt). De tijd wordt dan gewoon doorgerekend.

Voor je gemiddelde niet fijn, voor gereden kilometers wel :). Werkt ook als je Garmin uitvalt en je 2 routes vervolgens weer aan elkaar knoopt.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 02 mei 2017 13:17

bluv107 schreef: Vervolgens merk ik op dat de autostop van Strava het niet zo nauw neemt: zo doe ik over een stuk van 300 meter waarin een brug ligt nog steeds volgens Strava soms tot een minuut of 5 wanneer die brug weer eens open staat...
Strava werkt altijd met een Elapsed time, en een moving time.
Voor een segment zal hij altijd de verstreken tijd nemen... Dus inderdaad, als jij een segment bekijkt met een brug erin, en die stond open, dan zal die tijd behoorlijk toenemen.
Maar je moving time, en je gemiddelde snelheid zijn door de autostop wel correct.

Dat er dan nog verschil zit tussen strava en garmin, kan liggen aan de gps gevoeligheid (als de telefoon nog het idee heeft in beweging te zijn, dan slaat de autostop nog niet aan). De grenswaarde van bewegen (<XX km/u is autostop, daar kan verschil zitten tussen je apparaten). En verschil tussen de gps meting, en snelheidssensor --> snelheidssensor is directer dan gps. Dus krijg je eerder je autostop... dan de strava app die het met GPS signaal moet doen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Ghiacciato
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 sep 2016 09:17

Ghiacciato 02 mei 2017 13:54

Ik weet niet of dat eerder benoemt is hier (172 pagina's...), maar ik ervaar een vergelijkbaar fenomeen als ik een activiteit opneem via iPhone op de Wahoo Fitness app, om die vervolgens door te sturen naar Strava. Gemiddelde snelheid Wahoo is dan een stuk hoger. Ik heb auto-stop binnen Wahoo ingesteld op 0 km/u dus dat zou vergelijkbaar moeten zijn met de auto-stop van Strava. Zou het kunnen dat die informatie verloren gaat bij het overzetten v/d info?

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 02 mei 2017 14:03

MarkVeenstra schreef:
bluv107 schreef: Vervolgens merk ik op dat de autostop van Strava het niet zo nauw neemt: zo doe ik over een stuk van 300 meter waarin een brug ligt nog steeds volgens Strava soms tot een minuut of 5 wanneer die brug weer eens open staat...
Strava werkt altijd met een Elapsed time, en een moving time.
Voor een segment zal hij altijd de verstreken tijd nemen... Dus inderdaad, als jij een segment bekijkt met een brug erin, en die stond open, dan zal die tijd behoorlijk toenemen.
Maar je moving time, en je gemiddelde snelheid zijn door de autostop wel correct.

Dat er dan nog verschil zit tussen strava en garmin, kan liggen aan de gps gevoeligheid (als de telefoon nog het idee heeft in beweging te zijn, dan slaat de autostop nog niet aan). De grenswaarde van bewegen (<XX km/u is autostop, daar kan verschil zitten tussen je apparaten). En verschil tussen de gps meting, en snelheidssensor --> snelheidssensor is directer dan gps. Dus krijg je eerder je autostop... dan de strava app die het met GPS signaal moet doen.
precies, zou ook oneerlijk zijn als alleen de moving time werd genomen voor een segment. Dan kun je keihard tegen de 1e helft van de alpe de huez opknallen, 2 uur gaan rusten (met de fiets op pause) en keihard het 2e deel opknallen.

Wel balen al die segmenten met bruggen, kruispunten e.d. eigenlijk zijn die per definitie gevaarlijk omdat je er altijd weer van die malloten bij hebt die gewoon doorknallen op een kruispunt bij kans op een kom. Ik snap ook nooit waarom ze een segment precies tot een kruispunt laten lopen, kap hem 100 meter eerder af, veel minder gevaarlijk.

Overigens baal ik ook als iemand een kom pakt met een telefoon app of een of andere klote GPS waar de GPS trail gewoon nergens op lijkt. Was hij/zij echt wel zo snel of is de data niet accuraat.
Laatst gewijzigd door Sieper op 02 mei 2017 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 02 mei 2017 14:06

Check de volgende links voor de manier van auto-pause. Er zit dus sowieso al verschil tussen fietsen en hardlopen.
https://support.strava.com/hc/en-us/art ... se-Android
en
https://support.strava.com/hc/en-us/art ... use-issues

Wellicht dat dit stuk dan een indicatie geeft:
"Auto-Pause disabled: If you choose to turn Auto-Pause off, Strava will calculate your moving and resting time during the upload process instead of during the activity. "

Mogelijk doen ze ook zoiets na de overdracht van Wahoo naar Strava. If so, hangt het weer van hun algoritme af, wat er meegenomen wordt als moving time, en dus voor het gemiddelde.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie