Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Strava: Vragen, Opmerkingen, Tips&Tricks

marsman
Forum-lid
Berichten: 2337
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 31 okt 2022 10:43

Strava moet nu eindelijk eens gaan toestaan dat mensen zonder openbaar profiel in segmenten worden opgenomen. Dat is voor mij de enige reden waarom ik een openbaar profiel heb. Dat zou de app in 1 klap veel veiliger maken.

Ik zou het prima vinden als mijn naam in de klassementen komt te staan. Maar verder zou ik graag een verborgen profiel aanhouden zodat ik ritten alleen deel met mensen die ik kies. Die segmenten zeggen niks over je thuislocatie en het is voor kwaadwillende niet te doen om die segmenten door te spitten en te checken waar iemand uithangt of waar die 10K Specialized mogelijk te jatten valt.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6056
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 31 okt 2022 11:00

Maar dan is jouw motivatie om je profiel openbaar te zetten, dat je in de segmenten klassementen komt te staan. Kennelijk is dat belangrijk genoeg om een openbaar profiel aan te houden voor jou.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12466
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 okt 2022 13:21

Dat is vaak de hele motivatie met social media.
En daar vind ik niets van, dat is ieders keuze (ik heb gewoon een openbaar profiel)
Als je je er maar van bewust bent.

Met begin en eind verbergen maak je het in een land als NL ook al wel onmogelijk om je locatie te achterhalen.
Of je moet gaat staan posten, maar dat geloof ik ook niet voor een fiets. dan is het eerder om je huis leeg te halen
En ook dat gebeurt bijna alleen maar als er geld of klokjes liggen.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6056
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 31 okt 2022 13:24

Dat begin en einde is tegenwoordig een dynamische afstand toch?
Dat zal vast ook weer "iets" schelen tov een statisch vaste afstand.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 31 okt 2022 13:32

marsman schreef: 31 okt 2022 10:43 Strava moet nu eindelijk eens gaan toestaan dat mensen zonder openbaar profiel in segmenten worden opgenomen. Dat is voor mij de enige reden waarom ik een openbaar profiel heb. Dat zou de app in 1 klap veel veiliger maken.

Ik zou het prima vinden als mijn naam in de klassementen komt te staan. Maar verder zou ik graag een verborgen profiel aanhouden zodat ik ritten alleen deel met mensen die ik kies.
Inderdaad wel veiliger op het vlak van privacy, maar dat zet de deur nog meer open voor e-bikes die zich ten onrechte hoog in de klassementen rijden.
Een foto, een AVS, het aantal gereden km,... maakt veel duidelijker.
Als het profiel niet publiek is, valt deze 'controle' volledig weg.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2337
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 31 okt 2022 15:43

MarkVeenstra schreef: 31 okt 2022 11:00 Maar dan is jouw motivatie om je profiel openbaar te zetten, dat je in de segmenten klassementen komt te staan. Kennelijk is dat belangrijk genoeg om een openbaar profiel aan te houden voor jou.
Klopt, ik vind dat echt een toffe feature van Strava. Maar ik begrijp gewoon niet dat dit dus betekent dat je profiel op openbaar moet, zodat er veel meer info te vinden is. Als Strava echt werk zou maken van privacy, dan passen ze dit aan en zetten ze hier wat keuzes live als optie die je aan en uit kunt vinken in de app. Je kunt je score dus wel zien in het segment als je de activiteit op prive zet, maar je naam komt niet op het publieke scorebord.

Dit gaat trouwens ook wel wat verder dan Strava alleen. Bij ons op de zaak hebben we een challenge app (count.it). Die meet stappen en fietskilometers. Ik heb dit gekoppeld met Strava om mijn fietskilometers te kunnen loggen. De kilometers worden alleen meegenomen voor activiteiten die publiek staan. Dus in de Api heeft Strava dit dus ook ingebakken.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

marsman
Forum-lid
Berichten: 2337
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 31 okt 2022 15:45

patrickvb schreef: 31 okt 2022 13:32
marsman schreef: 31 okt 2022 10:43 Strava moet nu eindelijk eens gaan toestaan dat mensen zonder openbaar profiel in segmenten worden opgenomen. Dat is voor mij de enige reden waarom ik een openbaar profiel heb. Dat zou de app in 1 klap veel veiliger maken.

Ik zou het prima vinden als mijn naam in de klassementen komt te staan. Maar verder zou ik graag een verborgen profiel aanhouden zodat ik ritten alleen deel met mensen die ik kies.
Inderdaad wel veiliger op het vlak van privacy, maar dat zet de deur nog meer open voor e-bikes die zich ten onrechte hoog in de klassementen rijden.
Een foto, een AVS, het aantal gereden km,... maakt veel duidelijker.
Als het profiel niet publiek is, valt deze 'controle' volledig weg.
Het gedoe over valse KOM's en hoge plekken is natuurlijk al zo oud als Strava zelf. Er zullen altijd cheaters zijn. Ik denk dat dit niet te voorkomen is door het profiel openbaar te maken.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 31 okt 2022 19:00

Feit is dat als je bij een nieuwe QOM op een behoorlijke helling een foto ziet verschijnen van een dame met overgewicht, een jaartotaal van bv 275 gereden kilometers, ... snel duidelijk is dat dit niet kan.
Zonder openbaar profiel is dat niet langer zichtbaar.

derxx
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 01 nov 2022 01:17

Mja... Strava doet er evengoed geen reet aan. Kwam pasgeleden ergens een KOM tegen die overduidelijk op een e-bike gereden was. In de rit stonden foto's van de fiets (een e-mtb), en in de caht werd ook gewoon toegegeven dat er een e-mtb gebruikt was tijdens de rit. Door meerdere mensen gerapporteerd, maar wordt niks aan gedaan door Strava.
Afbeelding

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3339
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 01 nov 2022 08:10

Daar heb ik dan wel goeie ervaringen mee. De aktiviteit vlaggen werkt toch gewoon? De 'gevlagde' atleet moet dan reageren, anders blijven zijn segment-prestaties geschrapt.
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12466
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 nov 2022 08:35

Ze kunnen toch gewoon een data selectie doen en dan minimaal de vraag stellen "was dit op een Ebike" of iets in die geest.
Zo moeilijk is dat toch ook weer niet. 100% zal je er niet uithalen maar wel een heel groot deel.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2337
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 01 nov 2022 09:36

Iemand die erop uit is om een oneerlijke KOM te pakken, zal dat ook faken. Je haalt er hooguit een perongelukkie uit.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Plaats reactie