Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Strava: Vragen, Opmerkingen, Tips&Tricks

Gebruikersavatar
thijsfietst
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 okt 2011 23:49
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar thijsfietst 12 aug 2012 23:17

Ja lekker :D Ik zet 'm in principe ook alleen maar aan met meewind en in de afdaling ;)

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 13 aug 2012 13:03

thijsfietst schreef:Best wel een tegenvaller; Strava neemt de pauze-tijd (voor een deel) mee in je 'moving time' en dat drukt je gemiddelde.

Het viel me deze week pas op dat de rit-tijd op mijn Garmin korter was dan de moving time in Strava en dat daardoor de gemiddelde snelheid ook lager is. In het support forum blijkt dat ze het stop/start indrukken helemaal niet meenemen bij Strava. Als je niet stopt is er dus niks aan de hand, maar sta je vaak voor het stoplicht (en zet je de Garmin dan even uit), dan hoef je niet te rekenen op een snel gemiddelde.


Waarop de 'moving time' wel dan berekend wordt is me niet duidelijk, dat heb ik ze maar even gevraagd.
Ik heb de Garmin ingesteld staan dat die onder de 5km automatisch op pauze gaat en weer gaat registreren boven de 5km
Zal vanavond ff kijken en vergelijken met de Garmin site data.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

rooi1977
Forum-lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 09 sep 2010 17:25

rooi1977 13 aug 2012 13:39

Zojuist ook aangemeld

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 13 aug 2012 14:11

thijsfietst schreef:Best wel een tegenvaller; Strava neemt de pauze-tijd (voor een deel) mee in je 'moving time' en dat drukt je gemiddelde.

Het viel me deze week pas op dat de rit-tijd op mijn Garmin korter was dan de moving time in Strava en dat daardoor de gemiddelde snelheid ook lager is. In het support forum blijkt dat ze het stop/start indrukken helemaal niet meenemen bij Strava. Als je niet stopt is er dus niks aan de hand, maar sta je vaak voor het stoplicht (en zet je de Garmin dan even uit), dan hoef je niet te rekenen op een snel gemiddelde.

Waarop de 'moving time' wel dan berekend wordt is me niet duidelijk, dat heb ik ze maar even gevraagd.
Is allemaal software matig. Als je voor een stoplicht staat denkt een GPS ontvanger dat je als een kangoeroe in het rond springt. Garmin zal daar wel voor corrigeren (<5km/u is 0 o.i.d.) en Strava wat minder goed. Bij langere pauzes is het wel handig om strava even handmatig te pauzeren. Ik heb tijdens een koffiestop wel eens 200km afgelegd omdat de gps ontvanger compleet op hol sloeg nadat ik naar binnen ging.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 aug 2012 15:01

niels1979 schreef:
amclassic-fan schreef: Benieuwd wanneer ik 'm weer kwijt ben.
volgende week vrijdag

Maar niet overdrijven he Mark, 37,9 en 708 W ;)
Ik had natuurlijk 't meest gunstige segment uitgekozen. Diegene die jij hebt genomen was net iets langer en ik begon een beetje stil te vallen toen ik boven kwam. Ze zouden echt wat moeten doen aan de wirwar aan segmenten die overal maar aangemaakt worden, alleen die ene kant van de Grebbeberg zijn er al 4:
http://app.strava.com/rides/17716611#323752143" onclick="window.open(this.href);return false;
http://app.strava.com/rides/17716611#323752145" onclick="window.open(this.href);return false; (Met afdaling erbij tot stoplicht midden in Rhenen...)
http://app.strava.com/rides/17716611#323752125" onclick="window.open(this.href);return false; (Tot 't einde van de begraafplaats, terwijl je al eerder boven bent)
http://app.strava.com/rides/17716611#323752127" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar plannen voor vrijdag? ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

niels1979
Forum-lid
Berichten: 373
Lid geworden op: 26 okt 2008 15:57

niels1979 13 aug 2012 15:21

Dutch Food Valley Classic zal er wel overheen vliegen vrijdag.
Net als hier in Berg & dal / Groesbeek zullen er veel KOM's in de toekomst niet meer te behalen zijn voor een gewone amateur

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 13 aug 2012 19:57

Heb me ook aangemeld.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
thijsfietst
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 okt 2011 23:49
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar thijsfietst 13 aug 2012 22:15

lvgh schreef:Is allemaal software matig. Als je voor een stoplicht staat denkt een GPS ontvanger dat je als een kangoeroe in het rond springt. Garmin zal daar wel voor corrigeren (<5km/u is 0 o.i.d.) en Strava wat minder goed. Bij langere pauzes is het wel handig om strava even handmatig te pauzeren. Ik heb tijdens een koffiestop wel eens 200km afgelegd omdat de gps ontvanger compleet op hol sloeg nadat ik naar binnen ging.
Handmatig pauzeren heeft geen zin. Dat is wat ik in mijn post omschreef.
Strava let niet op die pauzes bij het inlezen.

Daar hebben ze voor gekozen en dat snap ik op zich wel weer, omdat ze geen 'gaten' in de route willen hebben wanneer mensen de teller uitzetten voor een dorpje en weer aan als ze er weer uit fietsen, of gewoon omdat GPS niet altijd accuraat is, zie hieronder:
Hi Thijs, when you upload your Garmin data to Strava, Strava uploads each datapoint in the raw file, then (by choice) we run our own algorithm on the data to detect when you are moving and when you are stationary. Garmin has their own method of doing this during recording. The two different methods are really similar, and are targeted for the same goal - to "take out" all the time when you were stationary, and display that as your "moving time", and then display the "total time" which includes when you were stationary/resting.

When you press stop on the Garmin, and resume at a later time, it is possible that your GPS coordinates recorded are not in the same place when you resume. Because of the inherent inaccuracies present in GPS data, you could stop the Garmin in one place, and restart in the exact same place, but your next GPS coordinate recorded may NOT be in the same place. (GPS data has inaccuracies up to 50 ft at any time, put in place by the government to keep the technology safe). When Strava independently analyzes your data, there is no specific indication in the file to indicate that you pressed stop and resume during recording. It simply looks like a gap where data wasn't recorded. If the GPS coordinates "move" from one side of the recording gap to the other, Strava will see this as "moving time" even though you are stationary.

We recommend that users do not press stop and resume during recording. This would allow our algorithm to correctly factor out your resting time, because your data would then include the "stationary" data where your speed is slow enough to be considered "stationary", and our algorithm would correctly take that out of your "moving time" calculation. GPS data is rarely completely stationary, due to the GPS inaccuracies, but we've designed our algorithm to detect stationary time correctly.

Let me know if you have any other questions.

-Elle, Strava Support
Prima uitleg van Strava die ik vandaag kreeg.
Het verschil tussen wat mijn Garmin device zegt en wat Strava ervan maakt, wordt dus juist veroorzaakt door het op start/stop drukken. Goed om te weten en dat doen we in het vervolg dus niet weer :D

Gebruikersavatar
roger68
Forum-lid
Berichten: 546
Lid geworden op: 04 jul 2007 23:32

Gebruikersavatar roger68 15 aug 2012 11:12

Erg leuk Strava! Sinds dit weekend maak ik er gebruik van. Inmiddels Premium geworden (ga ik eens een maandje proberen).
Gisteren 3de tijd gereden op Daelsweg (klim vanuit Heerlen naar Ubachsberg).

Gebruikersavatar
dreezz
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 dec 2011 12:11

Gebruikersavatar dreezz 15 aug 2012 12:54

thijsfietst schreef:
lvgh schreef:Is allemaal software matig. Als je voor een stoplicht staat denkt een GPS ontvanger dat je als een kangoeroe in het rond springt. Garmin zal daar wel voor corrigeren (<5km/u is 0 o.i.d.) en Strava wat minder goed. Bij langere pauzes is het wel handig om strava even handmatig te pauzeren. Ik heb tijdens een koffiestop wel eens 200km afgelegd omdat de gps ontvanger compleet op hol sloeg nadat ik naar binnen ging.
Handmatig pauzeren heeft geen zin. Dat is wat ik in mijn post omschreef.
Strava let niet op die pauzes bij het inlezen.

Daar hebben ze voor gekozen en dat snap ik op zich wel weer, omdat ze geen 'gaten' in de route willen hebben wanneer mensen de teller uitzetten voor een dorpje en weer aan als ze er weer uit fietsen, of gewoon omdat GPS niet altijd accuraat is, zie hieronder:
Hi Thijs, when you upload your Garmin data to Strava, Strava uploads each datapoint in the raw file, then (by choice) we run our own algorithm on the data to detect when you are moving and when you are stationary. Garmin has their own method of doing this during recording. The two different methods are really similar, and are targeted for the same goal - to "take out" all the time when you were stationary, and display that as your "moving time", and then display the "total time" which includes when you were stationary/resting.

When you press stop on the Garmin, and resume at a later time, it is possible that your GPS coordinates recorded are not in the same place when you resume. Because of the inherent inaccuracies present in GPS data, you could stop the Garmin in one place, and restart in the exact same place, but your next GPS coordinate recorded may NOT be in the same place. (GPS data has inaccuracies up to 50 ft at any time, put in place by the government to keep the technology safe). When Strava independently analyzes your data, there is no specific indication in the file to indicate that you pressed stop and resume during recording. It simply looks like a gap where data wasn't recorded. If the GPS coordinates "move" from one side of the recording gap to the other, Strava will see this as "moving time" even though you are stationary.

We recommend that users do not press stop and resume during recording. This would allow our algorithm to correctly factor out your resting time, because your data would then include the "stationary" data where your speed is slow enough to be considered "stationary", and our algorithm would correctly take that out of your "moving time" calculation. GPS data is rarely completely stationary, due to the GPS inaccuracies, but we've designed our algorithm to detect stationary time correctly.

Let me know if you have any other questions.

-Elle, Strava Support
Prima uitleg van Strava die ik vandaag kreeg.
Het verschil tussen wat mijn Garmin device zegt en wat Strava ervan maakt, wordt dus juist veroorzaakt door het op start/stop drukken. Goed om te weten en dat doen we in het vervolg dus niet weer :D
toch (b)lijkt Strava niet consequent:

vriend van me rijdt met Polar gps, ik met een Bryton.
bij mij wordt de strava activiteit getoond als totale tijd, inclusief pauzes (in detail geeft hij wel moving+pauze apart)
bij de Polar krijgt hij de netto tijd als totaal. moving time is gelijk aan totale tijd.

daardoor is hij nu KOM, terwijl ik toch echt voor 'm zat :evil:
;)
tcr advanced sl 1
revolt advanced 2
speedmax cf 8.0 sl

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 aug 2012 13:43

Gezien de drive om overal Kommetjes te scoren is fietsen nog steeds een sport van 'wie heeft de grootste" ;-)
Nog even en je kunt nergens meer een KOM halen want dan staan de tijden zo scherp dat het voor een sterke amateur onmogelijk is. En dan is de lol er weer vanaf :)
Less is bore

wezenloze
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 06 jun 2010 22:19
Locatie: Midden-NL

wezenloze 15 aug 2012 14:16

De lol was er voor mij vorige week woensdag (tijdelijk?) af toen ik met mijn vaste groepje het vaste rondje over de heuvelrug ging doen. Het doel leek wel om de KOM te halen op dat rondje en man man man wat ging dat hard! Maar goed, als die KOM eenmaal onhaalbaar snel staat kunnen we weer gewoon de eerste paar kilometers rustig inrijden en bijkletsen.

Plaats reactie