Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Strava: Vragen, Opmerkingen, Tips&Tricks

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 11 jun 2014 08:20

GPS en water gaan niet samen. Dik bladerdek en de edge raakt in de war.

@arnoudrace: Kun je dat uitleggen?
Ik zie even niet hoe een snelheidssensor de positie kan bepalen...
older Budweiser

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 11 jun 2014 09:01

Volgens mij kun je aan een 200 geen ANT+ accessoires hangen.

Maar een snelheid sensor op een GPS apparaat kan wel degelijk voor plaatsbepaling worden gebruikt. Het apparaat weet de plaats, snelheid en de richting op ene gegeven moment. Vervolgens valt GPS weg, dan weet het apparaat wel nog steeds met welke snelheid wordt door gereden en kan daaruit zijn positie schatten. Indien er een accelerometer is ingebouwd detecteert hij ook nog richting wijzigingen. Maar goed het feit dat het kan wil niet zeggen dat een EDGE daar ook gebruik van maakt.

Als je een gedeelte van het segment kwijt bent maar wel het begin en einde hebt dan kun je altijd http://strava-tools.raceshape.com/snap/ gebruiken.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 11 jun 2014 11:21

De edge200 heeft idd geen ANT+ ontvanger.

Ik zit nu toch wel sterk te twijfelen om toch maar een 510 of evt zelfs een 1000 te kopen (ik stel wel prijs op een zo groot mogelijk scherm bij daadwerkelijk navigeren). De 510 heeft (soms) behoorlijk veel tijd nodig voor de 1e gps lock on (volgens gebruiker reviews) en de 1000 pakt ook het glonass satellietnetwerk en heeft blijkbaar wel altijd een snelle lock on (en misschien ook minder last van gebladerte door de meerdere sattelieten "in het zicht"?)

De 500 en hoger meten ook (kunnen het iig) allemaal wel elke seconde je positie (en slaan hem op) ipv een smart algoritme en kunnen ook ANT+ oppakken, dan kan ik ook mijn hartslag en cadans zien. Echt nodig is dat nog niet, daar ben ik nog een te waardeloze wielertoerist voor maar leuk zou het wel zijn.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 11 jun 2014 12:54

ericpeters schreef:... dan weet het apparaat wel nog steeds met welke snelheid wordt door gereden en kan daaruit zijn positie schatten......
Positie "goed" inschatten lukt alleen indien met een constante snelheid in dezelfde richting doorgereden wordt.
older Budweiser

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1072
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 11 jun 2014 15:10

Kilowatt schreef:
ericpeters schreef:... dan weet het apparaat wel nog steeds met welke snelheid wordt door gereden en kan daaruit zijn positie schatten......
Positie "goed" inschatten lukt alleen indien met een constante snelheid in dezelfde richting doorgereden wordt.
Inderdaad, als je onder gebladerte haarspeldbochten moet maken, dan zal je zien dat deze altijd te "wijd" uitkomen.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 11 jun 2014 23:35

Kilowatt schreef:
ericpeters schreef:... dan weet het apparaat wel nog steeds met welke snelheid wordt door gereden en kan daaruit zijn positie schatten......
Positie "goed" inschatten lukt alleen indien met een constante snelheid in dezelfde richting doorgereden wordt.
Je had mijn tekst ook gewoon helemaal kunnen lezen, of wellicht begreep je het niet toen in over accelerometer begon.

Die GPS valt meestal maar kort weg en heel vaak niet helemaal, bijna alle GPS apparaten gebruiken alle beschikbare info om hun positie te bepalen. Daaronder kunnen zijn snelheid, zoveel satellieten als mogelijk, richting veranderingen (accelerometer of Gyroscoop) maar de Edge gebruikt ook de kaart en waypoints in bepaalde situaties als referentie. Smartphones gebruiken daarnaast de zendmast locatie ook, bij de 810 zou de Edge die zelfs van de telefoon overnemen via BT. Maar dat ding zou zoveel kunnen wat het in werkelijk niet kan.
Afbeelding

Gebruikersavatar
vrderuiter
Forum-lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 06 jun 2013 10:49

Gebruikersavatar vrderuiter 20 jun 2014 10:22

Leuk. Nieuw voor mij (wellicht ook voor anderen?), de Strava KOM Map: http://labs.strava.com/kom-map/
Hier had net zo goed niets kunnen staan...

DeletedUser05
Forum-lid
Berichten: 2285
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

DeletedUser05 20 jun 2014 11:14

Cool!

Gebruikersavatar
vrderuiter
Forum-lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 06 jun 2013 10:49

Gebruikersavatar vrderuiter 20 jun 2014 12:08

Jij woont zeker in Barcelona? ;)
Hier had net zo goed niets kunnen staan...

DeletedUser05
Forum-lid
Berichten: 2285
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

DeletedUser05 20 jun 2014 12:51

vrderuiter schreef:Jij woont zeker in Barcelona? ;)
Als ik naar buiten kijk ziet het er uit als Barcelona ja 8-) 8-) :lol: :lol:

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 22 jun 2014 11:48

Kun je nou alleen routes creeren van rides van friends? Zocht hier in de buurt wat ritten op waarvan ik een route probeerde te maken maar dan kreeg ik "You are not allowed to access this page".

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5103
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 22 jun 2014 15:03

Werkt bij mij ook bij onbekende personen.

Plaats reactie