Pagina 367 van 377

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 06 dec 2022 13:57
door MPolleke
Dank je ;)

Zelf gespoten inderdaad. De voorvork heeft wat barstjes, ik denk ik de blanke lak. De autolak van de Hornbach vind ik ook wat aan de zachte kant, zelfs maanden later.

Peugeot Avoriaz

Geplaatst: 18 dec 2022 11:35
door fronteradriver
Ik heb momenteel 2 fietsen in mijn bezit: een Thompson stadsfiets met nexus 7 en een hybride met 6v derailleur. Deze gebruik ik voor WW verkeer en boodschappen. De laatste heb ik gratis gekregen en die gebruik ik in de winter..
Veel herstellingen voer ik zelf uit en daardoor heb ik de interesse gekregen om eens een fiets volledig te restaureren.
Ik heb vroeger nog een paar moderne alu racers en MTB's gehad voor toertochten.

Dus ik heb onlangs een vintage Peugeot Avoriaz op de kop kunnen tikken...gebouwd ergens in de jaren '80....
Sachs-huret 5v groep; weinnman remmen en achterwiel; mavic voorvelg voor tubes en shimano 600 naaf.
Hij moet al een tijd stil gestaan hebben, want de banden waren compleet rot.

Sommige onderdelen ga ik nog kunnen reinigen, andere gaan moeten vervangen worden.

Ik heb hem nu compleet uit elkaar gehaald.
Frame gaat gepoederlakt worden. Ik heb een offerte van Anibel voor 100 euro voor vork en frame. valt mee..

Maar sommige zaken ga ik veranderen, daarom heb ik jullie hulp nodig..

Ik zou van 5v (14-24) naar 6v (14-28) willen gaan...gezien mijn gewicht van 125 kg is een tandje lichter altijd meegenomen.
Volgens mij gaat dat passen..maar zou het ook compatibel zijn met de sachs-huret achterderailleur?

Het crankstel zou ik willen vernieuwen..Ik had de sunrace FCR81 83AS in gedachte. Maar deze is ontworpen voor 8v...zou dat ook werken bij 6v? ik denk van wel...
Afbeelding

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 18 dec 2022 13:56
door Chefske
De standaard inbouwbreedte van de achtervork is voor 5V 120 mm, terwijl dat voor 6V 126 mm is, zie https://www.sheldonbrown.com/frame-spacing.html. Op dezelfde pagina staan ook tips hoe je de achtervork kunt uitbuigen (let op; alleen bij stalen frames!). Op Youtube staan ook filmpjes, zie bijvoorbeeld https://www.youtube.com/watch?v=YdibmxB ... TheBikeGuy.

Met deze uitleg heb ik hetzelfde vorig jaar gedaan met mijn Peugeot Galibier, maar dan van 126 naar 130 mm. Leuk en leerzaaam projectje!

Als je besluit om je achtervork uit te buigen, zorg dan daarna dat de uitvaleindes ook weer parallel staan. En waarschijnlijk heb je een nieuw achterwiel nodig. Of het qua achterderailleur gaat lukken, durf ik niet te zeggen. Voor een 28 kransje heeft de achterderailleur een grotere kooi nodig dan voor een 24 kransje als grootste.

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 18 dec 2022 16:00
door fronteradriver
Ik heb de inbouwbreedte van de achtervork eens gemeten: 126mm....dus 6v moet passen.

Wat de derailleur betreft ga ik kijken voor een nieuwe...6v exemplaren zijn niet duur...

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 18 dec 2022 19:53
door Vieux chnoque
De versnellingen zijn waarschijnlijk niet geïndexeerd, buisverstellers, dan kun je van 5 naar 6 versnellingen zonder problemen. Of 28 tands te schakelen zijn zou ik gewoon proberen. Een lange slag derailleur kan altijd nog.

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 18 dec 2022 20:25
door fronteradriver
Idd het zijn niet geïndexeerde buisverstellers.

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 22 dec 2022 21:36
door H-W
Ondanks dat ik al een tijdje niets meer gepost heb hier, ben ook ik nog steeds aan het prullen met het klassieke staal. Zo is een tijd geleden eindelijk een Gazelle Exception gekocht, inmiddels opnieuw gelakt en opgebouwd, ik wacht alleen nog op de NobleX decals die iemand voor me aan het maken is.
Maar nu heb ik voor mijzelf ook eens wat anders gekocht dan altijd maar fietsen uit Dieren, namelijk een Remy.
Afbeelding
Volgens de verkoper is deze rond 1980 gebouwd door Marten van de Bergh maar als ik de fiets goed bekijk, vind ik 1980 wel wat oud ... de spacing is 126 mm, er zit een aanlasnok voor een derailleur op, 2 bidonhouders ... ik zou denken dat deze wat later gebouwd is. Reynolds 531c buizen, wel een zwaar frame i.v.m. een Gazelle met dezelfde buizen. Kan ik ergens de leeftijd van dit frame achterhalen aan de hand van een framenummer?

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 22 dec 2022 22:23
door EmPeHa
Volgens de website klassiekerracefiets.info zou het merk in 1980, of kort erna, hebben ophouden te bestaan. Mogelijk is de verkoper daar vanuit gegaan.

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 22 dec 2022 22:48
door MPolleke
De lak is wel origineel? Zo niet, dan kan er ook laswerk gedaan zijn.

Sowieso veel chroom voor 1980, al kan dat wel.

En Reynolds stickers, die wisselden wel eens van design toch? Mogelijk kun je daar een periode uit afleiden.

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 24 dec 2022 15:01
door Christine
H-W schreef: 22 dec 2022 21:36 er zit een aanlasnok voor een derailleur op,
Waarom kan een fiets uit 1980 geen aangelaste nok hebben voor de derailleur? Mijn Aandewiel was ouder dan 1980, die had dat ook.

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 07 jan 2023 09:59
door Mehekachtohapi
Maar dat was toen toch meestal wel een uitzondering en vooral voor de betere frames? Vanaf midden/laat jaren ‘80 kan ik me herinneren dat het wel standaard werd.

Gaan er trouwens nog forumleden naar de beurs in Dessel op 15 januari?

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 08 jan 2023 10:06
door Ernie C.
Dank voor het hier te posten. Ik wist niet eens dat die beurs er kwam. Dessel is niet zo gek ver van hier dus misschien toch maar eens gaan kijken.

Ik heb momenteel wel geen projectjes om ergens voor te gaan zoeken. Gewoon mooie fietsje kijken en voor de gezelligheid dan maar.