Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 10 mar 2020 09:48

sillah75 schreef: 10 mar 2020 09:06 Met die tubes en wielen zal trouwens niet gereden worden :) ( iets dat mijn vrouw niet begrijpt :D )
Er niet mee rijden snap ik ook niet hoor ;)

Ik ging er lekker mee naar een retro event. Mooie wollen regenboog trui erbij. Zwart gepoetste schoentjes. Wit petje met Colnago. Gehaakte handschoentjes......

Maar ik heb vrienden die hebben een gitaar waar niet op gespeeld mag worden. Het zuur van je vingers.........etc ect
Ik heb een vriend die heeft 100e LP's in de seal zitten :roll:
Niets is toch zo lekker als de seal van de hoes te trekken en een plaat op te zetten.
Een oud collega spaart een bepaald type treintjes. Maar die mogen niet rijden!
De vriend van m'n fysiotherapeute heeft een kamer vol met Lego dozen. Gevuld en in de seal. Alle steentjes nog in de zakjes. M'n handen jeuken als ik het zie!

Ik ben een echte functionalist. Doen als doel en bezit moet daar ondersteunend aan zijn :mrgreen:

Nou hopelijk ga je wel met andere wielen dan met die pracht exemplaar naar buiten. Want een pracht exemplaar is het en zou zonde zijn als deze niet meer buiten komt.

Overigens die tubes heb ik jaren geleden eens een kofferbak vol van gekocht van een Belgische ploeg die gestopt was. Heb er ruim 20 jaar mee gedaan :mrgreen:
Zal 10 gulden per tube betaald hebben.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 10 mar 2020 10:22

Ik kan helemaal met gastheerg meevoelen. Een fiets is er om te gebruiken.
Jaren geleden was er bij de Stalen Ros beurs weer eens de vraag voor fietsen om tentoon te stellen. Ik stelde dus voor om een van m'n Koga's mee te nemen. Ik gaf de keuze uit mijn, toen nog bijna fabrieksnieuwe, Koga Miyata Traveller en een goed gebruikte Koga Miyata Gran Tourer met erelijst. De vraag kwam om de laatste mee te nemen, inclusief alles wat bij de erelijst hoorde (shirtjes, foto's, kaderplaatjes etc.). Dat heb ik ook gedaan.
Ik wil geen fietsen hebben puur en alleen om het mooi, ze moeten ook kunnen rijden.

sillah75
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 11 aug 2010 03:49

sillah75 10 mar 2020 12:24

Ik heb niet gezegd dat ik niet met de fiets ga rijden , heb gezegd dat ik niet met die wielen en tubes ga rijden .
Zoek maar eens een paar van die tubes nieuw , dus als ik ze lek rijd , kan ik ze niet meer vervangen door eenzelfde paar . De wielen ( velgen ) zijn ook NOS , 3 keer remmen en de gouden rand verdwijnt ... Dit zijn (tijdscorrecte) wielen en tubes om tentoon te stellen , genoeg andere wielen die wel afgeragd mogen worden :)

@Gastheerg zoals je zelf zegt je hebt er 20 jaar mee gedaan , dus is het al minstens 20 jaar geleden dat je ze gekocht hebt (waarschijnlijk meer aangezien het ook nog in guldens is) Als je er mij nu nog een kofferbak kunt leveren , rij ik ze met plezier op ;)

Overigens wie mij kent , kan mij op verschillende retroritten tegen komen :)

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 10 mar 2020 14:02

sillah75 schreef: 10 mar 2020 12:24 Ik heb niet gezegd dat ik niet met de fiets ga rijden , heb gezegd dat ik niet met die wielen en tubes ga rijden .
:winkthumb: :winkthumb: :winkthumb:

Ja en als ik nog een kofferbak Victoria's Corsa CX had dan was ik niet overgestapt op bandjes ;)

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 25 mar 2020 08:24

Deze een tijdje geleden al geshowd, maar toen nog 1x11, met een Shimano 600 crank. Inmiddels de klassieke drops ook vervangen voor een Nitto M151, werkt voor mij een stuk beter.

To do: Matchende lakstiftjes scoren en bijtippen. Over een nieuwe decal op de staande buis ben ik me nog aan het beraden.

Afbeelding
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

sillah75
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 11 aug 2010 03:49

sillah75 28 mar 2020 00:49

mooi, mooi

Gebruikersavatar
Leim 17
Forum-lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 dec 2015 21:07

Gebruikersavatar Leim 17 29 mar 2020 19:30

pim3 schreef: 25 mar 2020 08:24 Deze een tijdje geleden al geshowd, maar toen nog 1x11, met een Shimano 600 crank. Inmiddels de klassieke drops ook vervangen voor een Nitto M151, werkt voor mij een stuk beter.
Uit de tijd dat Pinarello nog echt mooie fietsen maakte (volgens mij dan) :winkthumb:
Crank en zadel(pen) zouden niet mijn keuze geweest zijn, maar voor de rest; mooi!
Die kerel fietst zo scherp als een mes; als je brood tegen hem gooit, krijg je het gesneden terug

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 29 mar 2020 19:35

Gastheerg schreef: 10 mar 2020 09:48[…] ik heb vrienden die hebben een gitaar waar niet op gespeeld mag worden. Het zuur van je vingers.........etc ect
Ik heb een vriend die heeft 100e LP's in de seal zitten :roll:
Niets is toch zo lekker als de seal van de hoes te trekken en een plaat op te zetten.
Een oud collega spaart een bepaald type treintjes. Maar die mogen niet rijden!
De vriend van m'n fysiotherapeute heeft een kamer vol met Lego dozen. Gevuld en in de seal. Alle steentjes nog in de zakjes. M'n handen jeuken als ik het zie!
Afgezien van dat je wel opmerkelijk veel van “dat soort” mensen in je kennissenkring lijkt te hebben, moeten ze dat toch lekker zelf weten?
Vorsprung durch Pedantik

maxvermeulen34
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mar 2020 23:16

maxvermeulen34 29 mar 2020 23:26

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw op het forum! Normaal huur ik altijd een mountainbike, maar ik wil eigenlijk ook weer gaan racefietsen. Ik heb nog een retro racefiets, de Peugeot 531 Galibier, maar hier moet wel wat aan gebeuren. Ik heb de ketting en derraileur al vervangen. Verder ga ik de binnenbanden vervangen, wat poetsen, zadel vervangen en het stuurlint vervangen.
Enige waar ik nu tegen aan loop zijn de remmen, de zijn van Campagnolo Alpine. Als ik de rem inknijp gaat bijvoorbeeld een kant wel en de andere kant niet naar binnen, ze schommelen als het ware... waar kan dit aan liggen? Moeten ze gesmeerd? Of juist ergens strakker aangedraaid?

Met vriendelijke groet,

Max Vermeulen
Bijlagen
Screenshot_20200329-221408_Samsung Internet.jpg
IMG-20200328-WA0014.jpeg

pieterwi
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 apr 2019 17:37

pieterwi 01 apr 2020 12:01

Geen idee of de fiets hier 100% thuishoort, maar toch even showen :D

Betreft een Colnago Primavera uit 2009 (toch ook al weer 11 jaar geleden)

Ondanks dat er in die periode volop de overgang werd gemaakt naar carbon bleef Colnago toch bij zijn succesrecept met aluminium frame, weliswaar afgewerkt met een kenmerkend, kaarsrecht carbon voorvork. De fiets doet qua gewicht dan ook zeker niet onder voor de carbon fietsen uit zijn tijd.

Ondanks het feit dat er ook een eerder 'beperkte' Shimano Tiagra groepsset op zit (wat voor mij als beginnend koersliefhebber wel voldoende is) is het een puur genot om op te rijden. Voor mij de ideale combinatie tussen comfort, snelheid en balans.

Het is nog steeds in zijn oorspronkelijke staat (weliswaar met een nieuwe ketting en nieuwe banden) met slechts enkele kleine krasjes op het frame.

Wat ik graag nog zou aanpassen naar de toekomst toe zijn echter wel de wielen. Hier is de grootste besparing van Colnago op de fiets geweest. Het betreft de Shimano WH-R500.

Conclusie van de dag: het is een elegante, klassevolle fiets die veel kan bieden ondanks enkele besparingen en opofferingen. Voor mij ideaal als beginnend wielertoerist.
Bijlagen
20200330_161137_HDR.jpg
20200330_161408_HDR.jpg

261903
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 apr 2020 23:36

261903 01 apr 2020 23:41

Beste forumleden,

Na dagen surfen heb ik nog geen oplossing en wil mij graag wenden naar je kennis.

Ik heb voor 10 euro een frame kunnen kopen van een 1977 Gazelle Champion Mondial die ik geheel opnieuw aan het opbouwen ben. Ik heb hieronder 2 wielen van Mavic 28". Ik heb vandaag een retro knijprem van Weinmann geplaatst maar deze is te laag (heb het blokje op de hoogste stand geplaatst maar past helaas niet). Mijn vraag is wat doe ik fout?
Bijlagen
IMG_1266.jpeg
IMG_1265.jpeg
IMG_1264.jpeg

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 02 apr 2020 07:41

Dit zijn long reach remmen. Geschikt voor kleinere wielen of voor frames waarbij de fork kroon/uitvallen afstand langer is dan normaal.

Samenvattend, je hebt of andere wielen nodig of andere remmen.

Plaats reactie