Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 29 okt 2021 09:07

@Brands.
Ik heb er een gehad. Brands liet veel in staal bouwen. De mijne was Reynolds 531. Speek dat uit als vijf drie één en nooit als vijfhonderdeenendertig.
Ze leken verdraaid veel op Gazelle frames, maar weten door de genoemde bouwer in Brabant gemaakt.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 29 okt 2021 09:37

Nee_Nee schreef: 29 okt 2021 09:07 De mijne was Reynolds 531. Speek dat uit als vijf drie één en nooit als vijfhonderdeenendertig.
Helemaal gaaf als je zeven, vijf, drie kon zeggen :mrgreen:

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 29 okt 2021 13:28

Te duur voor mij destijds

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 29 okt 2021 13:57

Nee_Nee schreef: 29 okt 2021 13:28 Te duur voor mij destijds
me2 ;) Maar die Gazelle's die ze er mee maakte waren wel fraai!

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 29 okt 2021 18:48

thestudent schreef: 28 okt 2021 22:30 Hoe dan ook eigenlijk wilde ik hem modern opbouwen.
Leuk project, altijd leuk de retro frame new groupset. Ik heb er altijd een zwak voor.
Frame ik zou m zo houden, misschien wat stukjes opknappen, herspuiten wordt het een modernere fiets van, en verliest het misschien zn charme.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 30 okt 2021 07:53

Nou ja, ik denk dus dat het huidige spuitschema niet origineel is. Dus ik kan er nu weinig aan verprutsen in die zin. Alleen wat doen we. Er kan heus iets bedacht worden wat recht doet aan de retro heid en het tegelijkertijd toch iets moderner maakt. Alleen als er ook verchroomd moet worden kan het geheel best prijzig uitvallen. Maar met de huidige roestvorming kan je t beter nu aanpakken dan later. Gelukkig was het frame maar 75 euro :lol:

Ik denk dat deze fiets origineel wit was met zwarte stickers zoals deze, maar dat iemand deze blauw overgespoten heeft met de originele stickers als masking. Gebruikmakende van de al witte achtergrond. De logos zijn namelijk gespoten, dat is bij andere Radius fietsen niet het geval. En verder is er niets van tubing stickers en dergelijke. En de aanzet van de overgangen chroom naar blauw lijken met iets te laag. Ook is het Radius logo is dus als geen andere. Ook bij de vork zit het witte in het pinarello logo juist onder het blauw.
voorbeeldRadius1s-l1600.jpg
Waarschijnlijk zijn ze wel deels geinspireerd door het een van de originele blauwe wel gave kleurenschemas
Radius2L1140650.jpg
Radius3L1140613.jpg
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 30 okt 2021 08:39

Op de foto lijkt het chroom nog wel in goede staat. Persoonlijk zou hem dan zelf weer in het wit laten herlakken en opbouwen met moderne zwarte onderdelen. Een wielset met zwarte velgrand maakt het helemaal af.

Zo heb ik dat destijds ook met mijn Zieleman gedaan, het chroom was nog redelijk goed. Al met al kost het dan nog steeds wel wat, maar als je al een groep hebt liggen valt het weer te overzien.
Afbeelding

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 30 okt 2021 08:55

apexrider schreef: 30 okt 2021 08:39 Op de foto lijkt het chroom nog wel in goede staat. Persoonlijk zou hem dan zelf weer in het wit laten herlakken en opbouwen met moderne zwarte onderdelen. Een wielset met zwarte velgrand maakt het helemaal af.

Zo heb ik dat destijds ook met mijn Zieleman gedaan, het chroom was nog redelijk goed. Al met al kost het dan nog steeds wel wat, maar als je al een groep hebt liggen valt het weer te overzien.
Naja er zit dus wel wat putvorming op de onderkanten van de achtervorken. Op t frame valt t nog wel mee. Maar de hele voorvork zit vol met putjes. Het is dat ik de roest en het zwarte van geoxideerd chroom er nu af heb gepoetst.

Ik zat inderdaad ook te terug denken aan wit, maar om m dan net een beetje te updaten met een ietsje meer flashy parelmoer wit ipv standaard wit. Maar wel met oude stijl logo en graphics op de juiste plekken. Maar goed het probleem is je kan het zo gek maken als je wil met dat spuitwerk.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 30 okt 2021 10:20

Zo moet hij worden en is hij misschien ook wel geweest (als de wens de vader van de gedachte mag zijn ;) )

Afbeelding

De vork eventueel vervangen voor een Mizuno carbon, alhoewel dat niet helemaal periode correct is.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 30 okt 2021 12:40

Maar dat is de net iets eerdere voorganger van deze Fiets. De de Pinarello Oria. Die heeft wel dezelfde 18MCDV6 Heat Treated buizen. Ik zie ook dezelfde voorvork, dropouts en waarschijnlijk ook achterbrug. Die buizen zijn nog altijd ongeveer hetzelfde als wat Dedacciai later als EOM 16.5 op de markt bracht. Daarna heeft de Dario Pegoretti die de profframes maakte voor Banesto zig bemoeid met de buizen van Dedacciai. En dus de vierkante vorm op de einden ontworpen voor extra stijfheid en extra lasoppervlak.. Er zijn zelfs verhalen dat de werkplaats van Pegoretti al die frames maakte. Dus zowel de Orias als de latere Radius frames. En dan is het theoretisch mogelijk dat Dario zelf je frame heeft gemaakt. Dit verhaal gaat een beetje rond op andere fietsfora. Maar er is verder geen duidelijk verhaal die dat kan bevestigen of dat ook zo is. Er is ook geen overzicht met bouwjaren en framenummers. In ieder geval had Dario Pegoretti de hand in het ontwerp van de vroege Tig gelaste frames van Pinarello en vooral in t ontwerp van De Radius.

Maar toen ze deze dus op de markt brachten was de sponsoring toch echt telekom. En ik zie dat roze met zwart toch niet zitten.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 01 nov 2021 09:55

Dat is dan inderdaad van een jaartje te vroeg.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 01 nov 2021 10:28

Nou ja ook Banesto reed nog met pinarello, maar dan met dit kleurenschema. Wat ook niet erg fraai is.

Afbeelding
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie