Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

Gebruikersavatar
MPolleke
Forum-lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 07 mar 2014 22:15
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 24 apr 2022 22:18

Mooie fiets.
Ik begrijp het idee van herlakken niet, ik vind de kleur samen met het chroom prachtig.

velo
Forum-lid
Berichten: 618
Lid geworden op: 07 okt 2006 15:36
Contact

velo 01 mei 2022 15:39

Stel je eens voor.

Je hebt n 2015 colnago master in saronni kleuren helemaal super gaaf en erg netjes, maar het is net niet de maat.
Nu is het hoofdzakelijk voor plezier tochtjes en genieten van de fiets en omgeving dus niks rammen en rossen ik ben ook al op leeftijd.
Omdat het net de maat niet is overweeg ik het volgende.
N nieuw frame/vork te kopen wel in saronni kleuren en mn hudige frameset te verkopen.
Nu is het zo dat ik niet krom van de fiets afstapt het is gewoon net niet goed en ja er is geld om wens uit te voeren dus die hobbel is er niet.
Toch knaagt er wat aan me dat twijfeld of ik het wel moet doen.
Daarom mogen jullie ook je mening geven alles is goed niets is fout.
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3068
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 01 mei 2022 17:05

Ik zou zeker de Master verkopen en er een kleiner frame voor terugkopen.

En persoonlijk zou ik geen Master meer nemen maar een van de mooie fietsen/frames die op MP nog relatief vaak langskomen in SL/SLX/Genius/Neuron.... Elke Master die ik heb geprobeerd (4 stuks) was voor mijn gevoel te log en te zwaar.

En als je voor de Saronni kleuren gaat neem je toch een Super of een Nuovo Mexico :) Van de stalen Colnago's bevalt de Nuovo Mexico mij nog het beste.

Of je gaat voor iets écht speciaals en wacht tot je een ESA Mexico of een Spiral Conic tegenkomt.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Gebruikersavatar
MPolleke
Forum-lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 07 mar 2014 22:15
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 01 mei 2022 20:31

De goede of verkeerde maat vind ik wel zo belangrijk dat ik er een frame voor in zou ruilen. Het fietst zoveel fijner, een fiets in de juiste maat. En de verkeerde maat blijft toch iedere keer knagen wanneer ik er op rij.

sillah75
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 11 aug 2010 03:49

sillah75 02 mei 2022 19:40

Frame verkopen en in de juiste maat terug kopen.
Laatst gewijzigd door sillah75 op 02 mei 2022 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.

sillah75
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 11 aug 2010 03:49

sillah75 02 mei 2022 19:47

mackersv2.0 schreef: 01 mei 2022 17:05 Ik zou zeker de Master verkopen en er een kleiner frame voor terugkopen.

En persoonlijk zou ik geen Master meer nemen maar een van de mooie fietsen/frames die op MP nog relatief vaak langskomen in SL/SLX/Genius/Neuron.... Elke Master die ik heb geprobeerd (4 stuks) was voor mijn gevoel te log en te zwaar.

En als je voor de Saronni kleuren gaat neem je toch een Super of een Nuovo Mexico :) Van de stalen Colnago's bevalt de Nuovo Mexico mij nog het beste.

Of je gaat voor iets écht speciaals en wacht tot je een ESA Mexico of een Spiral Conic tegenkomt.

De master zal natuurlijk 130 MM zijn wat bij de andere die jij voorstelt niet het geval zal zijn . Je kan ze natuurlijk wel altijd wat uitrekken maar als dat niet deftig gedaan wordt, is het ook maar scheef.
Je vindt een master zwaar maar raad wel een Super aan? Ik heb zowel de Master als de Super ( en nog een paar andere :D ) en weet toch duidelijk wat kiezen . Een stel nette moderne wielen maken ook al een wereld van verschil.Nuovo en ESA zijn mooi in looks maar staan niet met een moderne groep. (Vind ik persoonlijk)

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3084
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 05 mei 2022 16:24

Vandaag het verdrietige nieuws dat Harm Ottenbros is overleden. Zijn wereldtitel was voor Gazelle de reden om hun topmodel Champion Mondial te gaan noemen.
Een aantal jaren geleden was hij samen met Hennie Kuiper bij een Champion Mondial evenement bij de Gazelle fabriek in Dieren. Hij fietste toen de retrorit mee. Omdat hij een kleine fiets nodig had, kreeg hij een hele mooie, oude Champion Mondial te leen van een liefhebber. Harm genoot er echt van.
RIP Harm.

Ronschr
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 jul 2016 19:47

Ronschr 06 jun 2022 20:05

Op zoek naar iets totaal anders zag ik een verdieping hoger een Raleigh Professional staan. Weet iemand wat zo'n fiets waard is?
Bijlagen
Fiets2.jpg
Fiets4.jpg
Fiets3.jpg
Fiets1.jpg

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 07 jun 2022 07:57

Een 753 met Campagnolo Super Record gaan verzamelaars wel flink voor dokken. Dit is niet heel bijzonder.
Fiets is ook niet in een heel fraaie staat.
wat ik snel zie
- Incorrect zadel
- incorrecte remgrepen
- incorrecte remblokken
- incorrecte pedalen
- decals beschadigd
- veel lakschade (zie bv balhoofdbuis)
- kleine zaken zoals incorrecte eindmoer op remas
- voorblad volledig versleten

Paar jaar terug kocht ik een dergelijke fiets in topstaat voor 600 euro.
Om deze fiets naar dat niveau te krijgen ben je zomaar 350 euro kwijt als je het daar mee gaat redden.
Want ook nieuwe kabels, stuurlint en ketting zullen nodig zijn

Leuke start voor wie retro tochten wil gaan rijden en in stappen de fiets gaat opknappen naar originele staat.

Casakleinhuis
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 jul 2022 09:12

Casakleinhuis 04 jul 2022 09:16

Ik heb een Fausto Coppi uit midden jaren '90 (geel/groen) met daarop Campagnolo Chorus. Na 15 jaar gebruik is de ketting versleten. Nu schijnt het dat er dan ook andere tandwielen op moeten. Is dat zo? En zo ja: waar vind ik in vredesnaam Campagnolo onderdelen uit die tijd? Een ander merk erop schroeven is geen optie: de fiets moet zo origineel mogelijk blijven.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 jul 2022 10:04

Eentje van Genius buizen?

Record 9 speed kettingen zijn nog gewoon te krijgen en werken ook op 8 speed (wat heb jij nodig?)

Cassettes zijn soms nog wel te vinden maar meestal erg duur (en van een Xenon of Mirage cassette wordt het er ook nietorigineler op). Neem een Miche cassette om mee te rijden en bewaar er één van Campa voor als je de fiets tentoon wil stellen. Miche op een Campa groep wordt ook al heel lang gedaan dus is wat mij betreft goedgekeurd als origineel product trouwens.

Dat je ketting versleten is wil zeker niet zeggen dat je cassette dat ook is. Het ligt aan de mate van slijtage en hoelang je ermee doorgereden bent. Eerst de ketting vervangen en kijken of hij doorslaat op de cassette. Zo ja, dan kun je de cassette altijd nog vervangen.
Heb je het heel bont gemaakt, dan zijn je tandwielen voor ook aan de beurt.
Campagnolo Ultra Dork

Casakleinhuis
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 jul 2022 09:12

Casakleinhuis 04 jul 2022 10:18

Dank voor de reactie. Genius buizen inderdaad. Waar vind ik een Record 9 speed ketting? (ik kan googelen uiteraard, maar wellicht dat jij een goed adres hebt?). En zou je de fiets voor een complete beurt (schoonmaken, en vooral derailleur afstellen) gewoon naar een fietsenmaker brengen, of heb je daar ook nog adresjes voor?

Plaats reactie