Nieuw Cassette en ketting smeren?
Ik heb een nieuwe cassette en ketting gemonteerd
Moet ik hem nu diect smeren of is de ketitng al goed ingevet ?
Ik smeer normaal met shimano dry teflon
Moet ik hem nu diect smeren of is de ketitng al goed ingevet ?
Ik smeer normaal met shimano dry teflon
Bianchi Via Nirone 7
Bianchi Infinito
Bianchi Infinito CV
Oltre XR4
Bianchi JAB 29.3
Bianchi Infinito
Bianchi Infinito CV
Oltre XR4
Bianchi JAB 29.3
Je cassette hoef je nooit te smeren. Je nieuwe ketting komt weliswaar vet uit de verpakking, maar dat is geen smeermiddel (enkel om te zorgen dat hij niet gaat roesten). Een nieuwe ketting dus eerst ONTvetten met wasbenzine oid, en daarna smeren.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Volgens mij is die smurrie op een nieuwe ketting wel smeermiddel maar heel slecht smeermiddel want het trekt enorm veel vuil aan. Dus zoals 53x11 zegt, eerst ontvetten en dan je eigen favoriete smeermiddel aanbrengen. Ik raad trouwens lampenolie of diesel aan als ontvetter, dat is veel minder agressief dan wasbenzine of terpentine. Van zichzelf is lampenolie ook een beetje vettig, wat natuurlijk prima is voor een ketting.
Die smurrie smeert prima. Kun je zeker 300km mee rijden voordat je bij hoeft te smeren. Wel, zoals Havana zegt, even de buitenkant van de ketting afnemen met een lap en wat lampenolie of evt wasbenzine. Dan trekt hij niet zoveel vuil aan.
Is juist de beste smering die er is. En deze zit ook op de juiste plaats, tussen de pennetjes en de rolletje. Helaas ook aan de buitenkant. Maar die moet je er zo goed en zo kwaad als mogelijk met een (pluisvrije) doek vanaf halen.havana schreef:Volgens mij is die smurrie op een nieuwe ketting wel smeermiddel maar heel slecht smeermiddel want het trekt enorm veel vuil aan. Dus zoals 53x11 zegt, eerst ontvetten en dan je eigen favoriete smeermiddel aanbrengen. Ik raad trouwens lampenolie of diesel aan als ontvetter, dat is veel minder agressief dan wasbenzine of terpentine. Van zichzelf is lampenolie ook een beetje vettig, wat natuurlijk prima is voor een ketting.
Zolang je in droge omstandigheden rijdt kun je hier vele (honderden) km's mee doen, zonder andere smering te gebruiken.
Alle smering die je zelf opbrengt haalt het niet bij de originele, behalve alsd je je ketting uitkookt in de olie.
BeOne Pro Pearl
http://www.deboezemvrienden.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.deboezemvrienden.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat deden we ergens 2 eeuwen geleden, uitkoken... Ik geloof best dat het goede smering is, maar zoals ik al zei trekt het behoorlijk veel vuil aan is mijn ervaring, óók als je de boel van de buitenkant goed afveegt. Ik ontvet de complete ketting in een badje met lampenolie, monteer 'm vervolgens en breng m'n eigen smeermiddel (Squirt Lube) aan. Dit zal niet het beste smeermiddel zijn, maar het is ideaal voor de luie poetser als ik aangezien de ketting behoorlijk schoon blijft.
+1 hier nog een. Dat dikke en ranzige kleefspul verwijder ik altijd meteen.havana schreef:Dat deden we ergens 2 eeuwen geleden, uitkoken... Ik geloof best dat het goede smering is, maar zoals ik al zei trekt het behoorlijk veel vuil aan is mijn ervaring, óók als je de boel van de buitenkant goed afveegt. Ik ontvet de complete ketting in een badje met lampenolie, monteer 'm vervolgens en breng m'n eigen smeermiddel (Squirt Lube) aan. Dit zal niet het beste smeermiddel zijn, maar het is ideaal voor de luie poetser als ik aangezien de ketting behoorlijk schoon blijft.
Addict R1
Er zit WEL al vet op de ketting als je deze nieuwe koopt. Daarentegen is dit GEEN kettingsmeermiddel. Je kunt er natuurlijk zonder problemen mee rijden, maar het is bedoeld om de ketting te conserveren (tegen bijvoorbeeld roestvorming). Kortom, je ketting voor gebruik even weken in wasbenzine en daarna kettingolie of dry lube aanbrengen.surfzeeuw schreef:Is juist de beste smering die er is. En deze zit ook op de juiste plaats, tussen de pennetjes en de rolletje. Helaas ook aan de buitenkant. Maar die moet je er zo goed en zo kwaad als mogelijk met een (pluisvrije) doek vanaf halen.havana schreef:Volgens mij is die smurrie op een nieuwe ketting wel smeermiddel maar heel slecht smeermiddel want het trekt enorm veel vuil aan. Dus zoals 53x11 zegt, eerst ontvetten en dan je eigen favoriete smeermiddel aanbrengen. Ik raad trouwens lampenolie of diesel aan als ontvetter, dat is veel minder agressief dan wasbenzine of terpentine. Van zichzelf is lampenolie ook een beetje vettig, wat natuurlijk prima is voor een ketting.
Zolang je in droge omstandigheden rijdt kun je hier vele (honderden) km's mee doen, zonder andere smering te gebruiken.
Alle smering die je zelf opbrengt haalt het niet bij de originele, behalve alsd je je ketting uitkookt in de olie.
Heb het wel eens nagevraagd maar een fabrikant als KMC geeft zelf aan dat het toch echt gewoon smeermiddels is wat er op de ketting zit. Ze raden specifiek af de ketting te ontvetten. Hooguit de buitenkant wat afnemen om vastplakken van vuil te voorkomen. En ook in geen enkele gebruiksaanwijzing van welke kettingfabrikant dan ook komt het advies voor de ketting eerst te ontvetten voor gebruik.
Ach ik ben vaak te lui om te smeren en wat erop zit houd echt heel erg lang dus ik laat het lekker zitten.
Daarna even de ketting met was benzine doen casette eraf en even vlug met wasbenzine doen en in paar minuten blinkt alles netjes.
Daarna in de progold en kan weer minimaal 150km rijden
Daarna even de ketting met was benzine doen casette eraf en even vlug met wasbenzine doen en in paar minuten blinkt alles netjes.
Daarna in de progold en kan weer minimaal 150km rijden

Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike
Giant Ease e-bike
-
- Forum-lid
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59
+1jsparie schreef:Heb het wel eens nagevraagd maar een fabrikant als KMC geeft zelf aan dat het toch echt gewoon smeermiddels is wat er op de ketting zit. Ze raden specifiek af de ketting te ontvetten. Hooguit de buitenkant wat afnemen om vastplakken van vuil te voorkomen. En ook in geen enkele gebruiksaanwijzing van welke kettingfabrikant dan ook komt het advies voor de ketting eerst te ontvetten voor gebruik.
er is volgens mij geen enkele fabrikant die het in z'n hoofd zal halen er iets anders op te smeren dan een goed smeermiddel. Als ze dit niet zouden doen koop je misschien nog een keer snel dezelfde ketting nogmaals maar als deze dan weer zo snel versleten is een volgende keer toch een andere.