MTB schoenen vs. race schoenen

Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.
Chaos
Forum-lid

Chaos 23 mar 2012 10:53

Ik heb een nieuwe racefiets besteld en ben nu aan het nadenken over de pedalen. Op mijn oude fiets had ik shimano XT MTB pedalen gemonteerd, dezelfde als op mijn MTB. Wat zijn nu eigenlijk de voor- en nadelen om MTB pedalen op een racefiets te zetten. Racepedalen op mijn racefiets betekent misschien iets lichtere pedalen maar ook dat ik nieuwe schoenen moet gaan kopen. Van de zomer fiets ik de Dolomietenmarathon en ik probeer in ieder geval mijn materiaal 100% op orde te hebben.
Wie kan er iets wijs over zeggen?

tosstheboss
Forum-lid

Gebruikersavatar tosstheboss 23 mar 2012 12:58

De wijsheid zit voornamelijk in je portemonnee. rijden doe je op beide zonder enig verschil te ervaren.
op een waterfiets kom je ook vooruit

t-kops
Forum-lid

t-kops 23 mar 2012 13:30

dat vind ik wel heel kort door de bocht. tussen een raceschoen en mtb-schoen voel je wel degelijk verschil! een raceschoen is veel stijver, dus je krachtoverbrenging is groter, en je krijgt minder snel last van de zool van je voet.

als je de dolomietenmarathon gaat fietsen lijkt het me dat je al serieus aan het fietsen moet zijn, dus luidt mijn advies dan ook: investeer in een paar goede raceschoenen. dit hoeven echt niet de duurste te zijn, maar verschil ga je zeker merken. je gaat er geen spijt van krijgen.

opperhoofd
Forum-lid

Gebruikersavatar opperhoofd 23 mar 2012 14:03

Sinds ik een racer heb heb ik hier met ATB pedalen op gereden. Afgelopen seizoen met Crankbrothers Quattro pedalen en sinds januari met XT pedalen. Ik rij geen wedstrijden en ben dat ook niet van plan. Vooralsnog voldoen de XT pedalen prima (beter dan de quattro) Zowel bij lange ritten (5 a 6 uur) als korte intensieve ritten. Toch ben ik benieuwd hoe raceschoenen en pedalen het doen. Sterker nog, ik denk dat ik overga naar SPD-SL want ook al kan ik lang rijden prima volhouden, je begint de voeten wel te voelen. Al kan dat natuurlijk ook zo zijn met SPD-SL.

Hetgene wat me erg tegenzit is dat je op raceschoenen loopt als een pinguin... :D

t-kops
Forum-lid

t-kops 23 mar 2012 14:47

ach ja, die enkele meters dat je loopt is het geen probleem

onno1990
Forum-lid

onno1990 23 mar 2012 16:24

moeilijker inklikken maar wel meer comfort, lichter en de "looks" gaan er ook op vooruit.
Als je helemaal kapot zit, dan is het tijd om nog een tandje zwaarder te schakelen.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 23 mar 2012 16:45

Contactoppervlak van racepedalen is groter.... Of je daar iets van merk hangt af van de persoon.
Begriept je dat?
Afbeelding

joers
Forum-lid

Gebruikersavatar joers 23 mar 2012 23:43

atb-schoenen op een racerd is niet soignee :)
Still the same....maar dan 60 kilo lichter! And it feels great!! / rides a Stevens Aspin Ultegra

plantagenet
Forum-lid

Gebruikersavatar plantagenet 23 mar 2012 23:56

Toen ik 4 jaar geleden mijn racefiets kocht ben ik begonnen met MTB pedalen en dito schoenen. Ik heb er 3 jaar prima mee kunnen fietsen.
Vorig jaar kocht ik mijn eerste racefietsschoenen met daarbij SPD-SL pedalen (Shimano). Ik kan absoluut zeggen dat ik dat prettiger vind fietsen. Uiteraard zijn de 'looks' van raceschoenen mooier, maar ik heb ook meer 'contact gevoel' met de pedalen, iets dat ook het gevolg is van de stijve zool van de raceschoen (mijn MTB schoen had een zachtere zool waardoor bij bv. klimmen ik de druk van het pedaal voelde).
Als ik lees dat je de Dolomieten ingaat dan zou ik toch zeker voor de race-configuratie gaan.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

japiecarbon
Forum-lid HC

Gebruikersavatar japiecarbon 24 mar 2012 07:39

Het is natuurlijk niet eerlijk om goedkope mtb schoenen te vergelijken met duurdere race schoenen.

Ik heb voor de racer sidi ergo 2 schoenen en voor de mtb sidi dragon 2.
Dit zijn bijna dezelfde schoenen (op de zool na dan) alle 2 met een carbon zool en alle 2 zo stijf als wat.

Het enige wat dan nog uitmaakt is het pedaal. Er zijn ook zat mtb pedalen die voldoende steun bieden.

koeboer
Forum-lid

Gebruikersavatar koeboer 24 mar 2012 20:46

ik heb een poos met mtb pedalen op me race fiets gehad maar ga weer terug naar race schoenen. met race schoenen fiets ik veel prettiger

Chaos
Forum-lid

Chaos 31 mar 2012 16:26

Oke, het is me duidelijk, klaarblijkelijk is de meer meerderheid van mening toegedaan dat raceschoenen met pedalen strainer fietsen en minder druk op de voet geven.Dank voor deze duidelijke uiteenzetting. Moët ik naast een nieuwe fiets ook nog schoenen gaat kopen, hmmmmmm...........

Plaats reactie