Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Gaat 28mm passen?

eelcoz

eelcoz 27 feb 2012 15:31

Ik wil graag een setje 28mm bandjes aanschaffen voor het rijden op kasseien en het rijden bij slecht weer. Ik zit aan de GP 4 Seasons of de Michelin Dynamics te denken. Nu lees ik dat 28mm niet bij iedere fiets past. In dat geval zou ik uitwijken naar 25mm. Voordat ik die 28mm bandjes bestel, wil ik natuurlijk weten of die gaan passen, alleen de grote vraag is hoe daar achter te komen?

Ik rij met een setje Easton Vista SL wielen (29mm velg) en een witte Stevens Aspin.

Iemand ervaring met deze combinatie en 28mm bandjes, of een andere gouden tip? Alvast bedankt.

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 27 feb 2012 15:38

Hangt ook van je remmen af.. als je een foto maakt van de clearance onder je remmen en tussen band en zitbuis valt er misschien meer over te zeggen.

c.zaballa
Forum-lid
Berichten: 1039
Lid geworden op: 12 feb 2009 12:24

c.zaballa 27 feb 2012 15:56

Je kunt het ook gewoon meten lijkt me. Met een schuifmaat meten hoeveel ruimte je hebt tussen je huidige band en de rem, zitbuis en achterbrug.
Gazelle Team TVM \'99

eelcoz

eelcoz 27 feb 2012 16:13

Ik heb even snel een paar fotootjes gemaakt. @lvgh: Is dit wat je bedoelde?

Voor:

Afbeelding

Afbeelding

Achter:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 27 feb 2012 16:37

Het lijkt me, gezien de foto's, dat het achterwiel een probleem gaat worden. Ik heb zojuis even gekeken naar het verschil in hoogte tussen mijn gewone 23mm bandjes, en mijn Continental Gatorskins van 28mm, en daar zit toch een verschil in van 3 á 4 mm.
Dat wordt dus wel heel erg krap.

eelcoz

eelcoz 27 feb 2012 16:41

robbebopper schreef:Het lijkt me, gezien de foto's, dat het achterwiel een probleem gaat worden. Ik heb zojuis even gekeken naar het verschil in hoogte tussen mijn gewone 23mm bandjes, en mijn Continental Gatorskins van 28mm, en daar zit toch een verschil in van 3 á 4 mm.
Dat wordt dus wel heel erg krap.
Misschien heb je inderdaad wel gelijk. Nu ik de middelste (derde) foto nog eens bekijk, begin ik zelfs te twijfelen of 25mm wel gaat passen.

mikethebike
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23

mikethebike 28 feb 2012 15:11

Mede daarom hebben de fietsen van de PRO ploegen voor bv. Parijs Roubaix ook een iets langere achtervork (ze kunnen bredere ballonbanden steken, geeft meer comfort omdat de achterkant niet wegstuitert)...
Vanaf 28 mm moet je een andere rem monteren. Shimano had/mss. heeft een dual-pivot voor bredere banden in zijn assortiment.
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

eelcoz

eelcoz 28 feb 2012 15:50

Ik heb nog eens goed zitten kijken en 25mm zou misschien net moeten passen, alleen zal ik nauwelijks speling overhouden. Misschien is dat ook niet zo handig met het oog op alle modder die er ook nog tussen zal komen waarschijnlijk. De beperkende factor is dus de ruimte tussen zitbuis en achterwiel en niet de remmen.

@mikethebike: Wat bedoel je trouwens precies met die dual-pivot?

mikethebike
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23

mikethebike 28 feb 2012 16:59

@eelcoz, meen mij te herinneren dat Shimano ook een dual-pivot rem op de markt had gebracht zodat fietsers met ballonbanden daarmee ook konden remmen.
Kan het niet direct vinden op de Shimano site, maar zag ook de Mannic05 hier vanaf weet.

PS Roseversand heeft deze ook in de catalogus staan Je moet dan kiezen voor de BR-A450 (47-57mm, lange uitvoering).
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

mikethebike
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23

mikethebike 28 feb 2012 17:09

Hierbij de Ultegra versie BR-a650 http://www.bike24.de/p16492.html" onclick="window.open(this.href);return false;
De 105 is de BR-A550, Dura Ace zou dan in theorie de BR-A750 moeten zijn....

Hier ook nog een leuke link om te lezen mbt. de voordelen van een langere remhoef http://www.velocipedesalon.com/forum/f2 ... 12237.html" onclick="window.open(this.href);return false; :D
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 feb 2012 17:53

Een 28 mm band gaat bij deze fiets nooit passen, ik vrees dat een 25 mm al tegen de derailleurklem aan zal lopen.

Die long reach remmen heb je helemaal niets aan als 't frame er niet speciaal voor is gemaakt. Een 28 mm band past makkelijk door een Ultegra rem heen, de vraag is alleen of 't frame overal wel genoeg ruimte heeft.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

mikethebike
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23

mikethebike 28 feb 2012 18:32

Die Stevens heeft wel een heel erg korte achtervork, met modder is het mooie witte laagje al snel van het carbon af.....
Die langere remhoeven geven ook iets meer remkracht, of je daar iets van zult bemerken op een racer is valt nog te bezien (slip je zo door je smalle bandjes heen).
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

Plaats reactie