Alles over vakanties op én met de fiets

Alpe d'HuZes 2011

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 23 mei 2011 21:13

Zijn er forummers die Alpe d'huzes vaker hebben gefietst?

Ik doe zelf niet mee, maar ga mee met mijn vriendin die voor een van de teams van het NKI rijdt. Haar doel is om 6 keer omhoog te gaan.

Ik mag fietsen poetsen en bidonnetjes aangeven (moet natuurlijk ook gebeuren).

Hoe doen de ervaren mensen het met:

- eten: hoe vaak?
- eten: wat? en hoeveel?
- rusten: is het handig om eerst een paar keer omhoog te rijden met korte stops en dan later langere pauzes te nemen, of juist alles gelijk verdelen?

- ik vind het lastig in te schatten hoe veel tijd je moet nemen voor 1 beklimming incl afdalen en rust. Mijn 'dinnetje rijdt normaal binnen het uur omhoog. Ik wil proberen iets van een tijdschema te maken, zodat we een beetje houvast hebben.




blik
Forum-lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 21 mei 2008 11:35

blik 24 mei 2011 11:23

[quote=W0uter
- ik vind het lastig in te schatten hoe veel tijd je moet nemen voor 1 beklimming incl afdalen en rust. Mijn 'dinnetje rijdt normaal binnen het uur omhoog. Ik wil proberen iets van een tijdschema te maken, zodat we een beetje houvast hebben.

[/quote]

Het lijkt mij dat je juist heel veel rekening moet houden met je hartslag, probeer niet boven je omslagpunt te komen. Zodra je boven je omslagpunt komt ga je het niet lang volhouden. Als je je teveel aan een tijdschema gaat houden ga je denk ik veel te snel in het rood, en dat is niet de bedoeling lijkt me

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27572
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 mei 2011 11:32

Meer dan 60 gram koolhydraten per uur eten heeft geen zin, meer neemt je lichaam toch niet op. De rest zal dus uit voeding van de dagen ervoor moeten komen. Flink stapelen dus met al dente gekookte volkoren pasta.

Ik heb AD6 nog nooit gereden maar wel cyclo's en toertochten en ik zweer bij gells. Die bevatten precies 60 gram koolhydraten per stuk trouwens, dus als je er elk uur eentje wegdrukt dan komt het goed.

Mijn ervaring met rusten tussendoor is het dat het weinig zin heeft. Ik zou daarom zeker proberen de eerste paar beklimmingen aan één stuk door te rijden.

evers
Forum-lid
Berichten: 1188
Lid geworden op: 21 mar 2006 20:58
Locatie: Eindhoven

evers 24 mei 2011 11:44

[quote="W0uter"]Zijn er forummers die Alpe d'huzes vaker hebben gefietst?

Ik doe zelf niet mee, maar ga mee met mijn vriendin die voor een van de teams van het NKI rijdt. Haar doel is om 6 keer omhoog te gaan.

Ik mag fietsen poetsen en bidonnetjes aangeven (moet natuurlijk ook gebeuren).

Hoe doen de ervaren mensen het met:

- eten: hoe vaak?
- eten: wat? en hoeveel?
- rusten: is het handig om eerst een paar keer omhoog te rijden met korte stops en dan later langere pauzes te nemen, of juist alles gelijk verdelen?

- ik vind het lastig in te schatten hoe veel tijd je moet nemen voor 1 beklimming incl afdalen en rust. Mijn 'dinnetje rijdt normaal binnen het uur omhoog. Ik wil proberen iets van een tijdschema te maken, zodat we een beetje houvast hebben.



[/quote]


Yes, voor mij wordt het de tweede keer
eten: in ieder geval voor je aan iedere klim begint. Eten tijdens het klimmen is niet fijn en met een lege maag komen te zitten ook niet.

Er wordt van alles aangeboden: broodjes, soep (ZOUT!!), etc. Denk ook aan aanvullingen van energie en zorg dus voor voldoende zoetigheid. Ga je voor de 6 dan moet je gewoon van alles voldoende hebben. Gezien de extreme uitdaging, is de hoeveelheid eten ook extreem.

Ik heb vorig jaar na de 3e klim mijn rug laten kraken en dus een iets langere pauze genomen. Hielp goed en voelde me daarna fris (rug krijgt het zwaar die dag!)
Train ze!

rooi1977
Forum-lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 09 sep 2010 17:25

rooi1977 24 mei 2011 12:28

Heftig Charite/ Peter,

Ik wens je alle succes en een mooie dag !

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 24 mei 2011 12:54

[quote="W0uter"]
- ik vind het lastig in te schatten hoe veel tijd je moet nemen voor 1 beklimming incl afdalen en rust. Mijn 'dinnetje rijdt normaal binnen het uur omhoog. Ik wil proberen iets van een tijdschema te maken, zodat we een beetje houvast hebben.



[/quote]


Ik heb vorig jaar aan proberen te houden zo min mogelijk verval hebben. Eerste klim was 1uur en een beetje, lekker rustig omhoog en de laatste was 1u15. 10min trager maar wel flink wat uurtjes later. Dit werkte prima. Eten beneden voor de klim en (werkte voor mij iig) niet al te veel zoete troep en alleen eten wat je kent en gewend bent. Die dag duurt zo lang dat je lijf ook best een beetje vulling in je maag wilt. Ik kan iig niet zo fietsen als Havana aangeeft op een gelletje per uur.

Gebruikersavatar
cannae
Forum-lid
Berichten: 445
Lid geworden op: 04 dec 2010 09:58

Gebruikersavatar cannae 24 mei 2011 22:33

Ik doe ook mee, voor het eerst dus ik ben benieuwd. Ik ga 6 maal omhoog en heb hier dan ook volop voor getraind. De teller voor 2011 staat dan ook al weer op 3750 km tot op heden. In het begin van het jaar had ik meer kunnen doen als het weer wat redelijker was geweest maar ja zo hou je altijd wat.

Hoe veel hebben jullie al getraind in 2011?

Ik heb vorige week een keer naar de voedingsdeskundige gemaild van Maxim die dit voorstelde, dit is regelrechte overkill aan koolhydraten. Je neemt 2 tot 3 maal tot je van wat je kan opnemen aan koolhydraten, daarbij moet je dan 70-100 euro aan maxim spullen kopen wat gewoonweg zonde is. Voor die 2,50 van een reep kan je een bijna 2 dozen met huismerk 6 muesli repen kopen.

***********************

Beste Bastiaan,

Super dat je de Alpe d’huzes gaat fietsen. Lijkt mij een enorme uitdaging. Het volgende advies kan ik je geven:


1 dag van tevoren 2 bidons Maxim carbo loader (Maxim carbo loader is 100% “langzame” koolhydraten, ze hebben dezelfde werking als bijvoorbeeld pasta)

Voor de start een goed koolhydraatrijk ontbijt! Wit brood ipv bruin brood. Geen of niet te veel vet (geen boter). Boterhammen besmeren met zoet beleg (bij voorkeur jam). Als je het lekker vindt is het een idee om witte bonen in tomatensaus te eten. Eventueel carbo loader toevoegen aan de thee. Geen zuivel, wel fruitsap!

Minimaal 1 bidon (750ml) Maxim Energy drink Electrolyte per uur. Electrolyte is belangrijk voor de vochthuishouding!! Het levert m.n. mineralen en vocht. Heel belangrijk, zeker als het warm is. Je zou de Maxim Electrolyte kunnen aanvullen met een beetje carbo loader voor wat extra energie/koolhydraten.

Je zou tussendoor (vanaf 3e klim) een bidon met Maxim recovery drink kunnen drinken ipv Energy drink.

De geldrink zou je in de eerste fase (eerste 2-3 uur) van de wedstrijd kunnen gebruiken. 2 porties geldrink per uur.

Minimaal 1 reep (55 gram) per uur. Je zou de repen kunnen afwisselen met vloeibare voeding Maxim High Energy drink. 1 pakje is gelijk aan 3 bananen. Ideaal voor fietsers en vloeibaar! Zeker in een later stadium is kauwen niet meer zo prettige en kan je vloeibare voeding inzetten. Wellicht is het makkelijker om de repen te eten als je bergaf rijdt en vloeibare voeding bergop.

Later in de race (laatste uur) kan je overgaan naar de gewone gels (2-3 porties van 40 gram per uur).

Na de wedstrijd is het belangrijk om minimaal 1 bidon (750 ml) Maxim recovery drink te drinken. Zo herstel je sneller en voorkom je spierschade.

Heel veel succes en geniet ervan.

Groet,

Paul Vaessen

**************

Conclusie: Laat je dus niet gek maken door een "voedingsdeskundige"(eerder "verkoper/aandeelhouder") van een leverancier van sportvoeding.

Ik gebruik op de fiets muesli repen, ontbijtkoek en bananen in combinatie met soms een gel van Maxim of 3action wat meer dan voldoende is.
enjoy the ride

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 mei 2011 23:28

Aandelen Maxim? Ik word overigens nu al misselijk van het idee om zoveel van die smerige zoete zooi te moeten drinken. Je gaat niet 3 gelletjes van 40 gram in een uur naar binnen werken, dat is veel te veel.

Vind 't ook nogal overdreven. Eet gewoon de dag van te voren goed wat koolhydraten en vooral 's avonds niet heel vet gaan eten. 's ochtends gewoon een stevig ontbijt met dingen die je lekker vind want dan krijg je 't ook nog weg. Maltodextrine is een fijne afwisseling op de veelal veel te zoete commerciele producten. Daarnaast bananen, ontbijtkoek, allemaal prima voer. Als je tegen de koolzuur kan is voor de laatste beklimming een blikje cola ook fijn, daar krijg je aardig vleugels van als je kapot zit.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

eelcoz

eelcoz 24 mei 2011 23:42

[quote="Amclassic-fan"]Aandelen Maxim?

[/quote]

Dit is wat de voedingsdeskundige van Maxim hem aangeraden heeft. Een beetje in de lijn van 'Wij van WC-eend adviseren WC-eend'.:D

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 24 mei 2011 23:42

[quote="Amclassic-fan"]Aandelen Maxim? Ik word overigens nu al misselijk van het idee om zoveel van die smerige zoete zooi te moeten drinken. Je gaat niet 3 gelletjes van 40 gram in een uur naar binnen werken, dat is veel te veel.

Vind 't ook nogal overdreven. Eet gewoon de dag van te voren goed wat koolhydraten en vooral 's avonds niet heel vet gaan eten. 's ochtends gewoon een stevig ontbijt met dingen die je lekker vind want dan krijg je 't ook nog weg. Maltodextrine is een fijne afwisseling op de veelal veel te zoete commerciele producten. Daarnaast bananen, ontbijtkoek, allemaal prima voer. Als je tegen de koolzuur kan is voor de laatste beklimming een blikje cola ook fijn, daar krijg je aardig vleugels van als je kapot zit.[/quote]

Mee eens,hooguit 1 gel per uur is voldoende. Bananen en ontbijtkoek zijn veel beter in te nemen eventueel afgewisseld met een enkele reep.

Gebruikersavatar
cannae
Forum-lid
Berichten: 445
Lid geworden op: 04 dec 2010 09:58

Gebruikersavatar cannae 25 mei 2011 00:40

Ik heb zijn advies eens gecontroleerd met de opgegeven voedingswaarden en mijn vermoeden is bevestigd, wat die voedingsdeskundige aanraad is volledige overkill aan koolhydraten, zoals Havana al aan aangaf kun volgens diverse wetenschappelijke onderzoeken ergens rond de 60 gram aan koolhydraten tot je nemen.

Zijn advies om een drink te nemen met een reep is al voldoende voor 90 gram per uur, de gels (70-80gr) en geldrink (22 gr) duwen het totaal over de 150! Bijna 3 maal het maximale van wat je kan op nemen!

Dus ja hij is zijn eigen waar echt goed aan het promoten.

Dus ik denk dat gewoon mijn eigen plan door trek en dat is wel de sport drank(rijk aan mineralen en vitamines), Spar huismerk mueslirepen afgewisseld met peperkoek en banaan.

Daarnaast neem ik een gel mee als noodreserve mee, hiervan moet ik even kijken welke want ik heb van 3action, enervit en maxim liggen. 3action en enervit zijn lekker vloeibaar waarbij de laatste cafeine bevat, maxim gel is dik en moet weggespoeld worden. Tip neem geen maxim aardbeien gel want deze versie is te goor voor woorden, een vreselijke chemische aardbeien smaak die je nog een half uur in je mond blijft en nog een veel later op boert, als ik een koop neem ik een citrus of passievrucht versie.

P.S. die Carbo loader is gewoon een rip off, hij geeft zelf al het alternatief: pasta. Wat goedkoper is en beter weg te krijgen verwacht ik met een licht sausje.
enjoy the ride

el_loco
Forum-lid
Berichten: 970
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 25 mei 2011 10:59

Mijn eetpatroon vorig jaar: uiteraard de dag ervoor genoeg eten, `s ochtends wat je naar binnen kunt werken (in mijn geval 2 kleffe broodjes en een bak koffie)
- 1 gel per beklimming (1/2 in La Garde, 1/2 in Huez)
- bovenop een reep of Snelle Jelle ofzo
- elke bocht een flinke slok drinken

Geen moment honger, dorst gehad ofzo, werkte voor mij prima!

Btw die Maxim Aardbei is de shit man: warme aardbei-ijsjes FTW! ;) (gewoon naar binnen douwen en heel hard roepen dat het lekker is, dat helpt)

Plaats reactie