Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

GPS-routes

prjz
Forum-lid
Berichten: 1501
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 23 feb 2012 21:18

Lijkt me toch wel fijn, vooral in het buitenland, om gps-routes te kunnen downloaden.
Maar wat heb ik daarvoor nodig, een Garmin nog wat? Ik heb al een beetje zitten googlen, maar aan allerlei geavanceerde dingen met hartslag, trapfrequentie etc. heb ik niet zoveel behoefte meer. Het gaat mij om basale dingen zoals die op een eenvoudige fietscomputer voorkomen, maar dan wel met een bijbehorende kaart.
Wat adviseren jullie mij?
prj

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 feb 2012 21:26

Edge 800, geen perfect apparaat, maar 't beste op de markt. Trapfrequentie krijg je niet binnen als je geen cadansmeter monteert en een hartslagband hoef je ook niet om te doen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 23 feb 2012 22:29

Een budget opties is de Garmin Edge 605. Deze heeft alleen mapping en verder geen gedoe. Zelf in bezit gehad en deze is qua mapping erg goed(sommige zeggen beter dan de 800). Hij is nu terug naar m'n pa want ik zocht juist iets met Cadans enzo. Enige nadeel is dat de 605 niet meer gemaakt wordt. Tweedehands zie je zo nog vaak en soms zelfs nog nieuw. Sowieso een stuk scherpere prijs dan een 800.

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 24 feb 2012 12:51

Ik heb een 800 en in het buitenland kan het best handig zijn. Doorgaans rij ik x aantal tijd een richting uit en laat me dan terug naar de startplaats begeleiden. Nogal overkill maar als km teller vind ik het zeer handig dat je met een simple draaibeweging je fiets 'kaal' zet. Geen kabeltjes, sensors etc meer. Houdertje zelf is ook met twee elastiekjes te verwijderen. Beetje rondsurfen en je zal massa's routes vinden die je rechtstreeks in je toestelletje kan laden. Sommige cyclo's zetten ze ook al online zodat je ze op voorhand kan inladen. Moet je toch al een pak minder opletten om een pijltje niet te missen en dat vind ik toch ook zeer aangenaam.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 26 feb 2012 20:58

Ik zit voor mijn werk nogal veel over de grens.
Ik heb een edge 705 en haal mijn routes van GPsies.com.
Niet een heel handige site, maar wel ommeunig veel routes.
Je kunt filteren op type (ATB / Race/motor/etc) op wegdek en op afstand.

Werkt op zich uitstekend.
Een laptop is wel noodzaak.
Een kaart meenemen is ook handig als pontjes niet varen of bruggen buiten gebruik zijn.

Ook moet je er wel voor zorgen dat je GPS de kaarten van dat betreffende land heeft, anders krijg je alleen maar een paarse streep, en verder geen info.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2063
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 27 feb 2012 11:09

Ik heb een Etrex Vista. Daar zitten dan geen geavanceerde dingen bij die je toch niet nodig hebt. En als voordeel doet 'ie 't een pak langer dan de Edge serie.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 27 feb 2012 11:21

Wel een enorm gedrocht dat ik nooit aan mijn fiets zou willen hebben hangen.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2063
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 27 feb 2012 13:47

havana schreef:Wel een enorm gedrocht dat ik nooit aan mijn fiets zou willen hebben hangen.

Jij verdwaalt liever helemaal soigné? ;)

tosstheboss
Forum-lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 08 jan 2011 08:21

tosstheboss 27 feb 2012 16:19

Dakota 20 van garmin. ook niet het mooiste model, maar is voorzien van losse penlite AA baterijen.
Tijdens lange ritten zou je een extra setje mee kunnen nemen.
Zodra een GPS apperaat meerdere keren de route opnieuw moet berekenen (dit gebeurt zodra je van de geplande route afwijkt), kost dit enorm veel stroom met alle vervelende gevolgen van dien.
op een waterfiets kom je ook vooruit

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 27 feb 2012 16:49

Accuduur van de Edge 800 is dik 15 uur, lijkt me ook genoeg voor de meeste ritjes...

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 27 feb 2012 17:19

tosstheboss schreef:Dakota 20 van garmin. ook niet het mooiste model, maar is voorzien van losse penlite AA baterijen.
Tijdens lange ritten zou je een extra setje mee kunnen nemen.
Zodra een GPS apperaat meerdere keren de route opnieuw moet berekenen (dit gebeurt zodra je van de geplande route afwijkt), kost dit enorm veel stroom met alle vervelende gevolgen van dien.
Ik heb een dakota 20 en als dit ding nou een ding niet kan, dan is het wel routes uitrekenen. Ik heb hier alleen maar ellende mee gehad. Ik gebruik die optie ook nooit meer. De batterij duur is wel goed. Met 2 penlites, kun je probleem loos 2 lange ritten maken met het display constant aan.
Live fast; die young. mijn blog

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2063
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 27 feb 2012 22:51

havana schreef:Accuduur van de Edge 800 is dik 15 uur, lijkt me ook genoeg voor de meeste ritjes...
Dat valt vies tegen. Voor mij zou dit alleen genoeg zijn voor de winterritjes. Ik ken zat mensen die allerhande trucs uithalen met extra accupacks of doorlinken naar de dynamonaaf om een Edge ook op de lange afstand te gebruiken. Bij de Etrex Vista zijn 2 batterijen genoeg voor een krappe 24uur. Is toch een stuk langer en makkelijker.

Plaats reactie