Voordeel van nieuwe wielen
Ik ben sinds twee jaar aan het fietsen en maak niet bijzonder veel kilometers, meestal rijd ik 2 keer in de week, 1 keertje 50km en 1 keertje 100km. Ik hoor en lees overal dat goede wielen erg veel uit kunnen maken, maar aangezien ik nog steeds de eerste set wielen heb die op mijn fiets zaten toen ik hem kocht (most wildcats) en dus geen vergelijking heb met andere wielen, weet ik niet wat ik mis (of dat ik juist niets mis).
Gezien het beperkte aantal kilometers dat ik maak, mijn niet geweldig hoge gewicht (77) en de (volgens mij) niet echt geweldige wielen die ik nu heb: wat zou ik er mee opschieten als ik nieuwe wielen zou kopen? Rijdt het rustiger/strakker? Rijdt het soepeler/minder energie? Of zijn dat allemaal dingen die je past merkt als je echt veel kilometers gaat maken? Ik heb een beetje rond zitten kijken en volgens mij zou een volgende stap qua wielen ergens tussen de 150 en 300 euro zijn en dat wil ik op zich best uitgeven, maar zoals ik net aangeef heb nog niet echt helder wat dat geld me op gaat leveren in mijn fietsen.
Is er misschien iemand die in een soort gelijke situatie zat en kan aangeven wat het duidelijkste voordeel zou zijn?
Gezien het beperkte aantal kilometers dat ik maak, mijn niet geweldig hoge gewicht (77) en de (volgens mij) niet echt geweldige wielen die ik nu heb: wat zou ik er mee opschieten als ik nieuwe wielen zou kopen? Rijdt het rustiger/strakker? Rijdt het soepeler/minder energie? Of zijn dat allemaal dingen die je past merkt als je echt veel kilometers gaat maken? Ik heb een beetje rond zitten kijken en volgens mij zou een volgende stap qua wielen ergens tussen de 150 en 300 euro zijn en dat wil ik op zich best uitgeven, maar zoals ik net aangeef heb nog niet echt helder wat dat geld me op gaat leveren in mijn fietsen.
Is er misschien iemand die in een soort gelijke situatie zat en kan aangeven wat het duidelijkste voordeel zou zijn?
Argumenten om nieuwe wielen te nemen:
-stijver
-lichter
-betere naven
-steviger (minder spraakbreuken)
-mooier
De Most Wildcats zijn hoewel goedkoop geen slechte wielen met relatief normaal gewicht (1850g). Als je zelf denkt dat je op een van bovenstaande vier punten enorme vooruitgang wil boeken dan zijn nieuwe wielen een optie. Maar verwacht in jouw prijsrange niet meteen een wereld van verschil. Hoewel bv Fulcrum3 (iets boven je prijsniveau) wel meteen 3 ons lichter zijn.
-stijver
-lichter
-betere naven
-steviger (minder spraakbreuken)
-mooier
De Most Wildcats zijn hoewel goedkoop geen slechte wielen met relatief normaal gewicht (1850g). Als je zelf denkt dat je op een van bovenstaande vier punten enorme vooruitgang wil boeken dan zijn nieuwe wielen een optie. Maar verwacht in jouw prijsrange niet meteen een wereld van verschil. Hoewel bv Fulcrum3 (iets boven je prijsniveau) wel meteen 3 ons lichter zijn.
Ok, dan heb ik mijn huidige wielen dus een beetje onderschat, dat is altijd leuk om te horen.
Ik begrijp op zich de punten die je noemt en op een abstract niveau klinken ze allemaal ook logisch, maar ik vind het lastig om de eerste twee te vertalen naar een rondje fietsen (sorry voor de waarschijnlijk enorme newbie vraag....). In pure beleving tijdens het fietsen, wat heb ik eraan als mijn wielen stijver en lichter zijn? Om het enorm simpel te zeggen: ga ik harder, wordt de kracht beter over gebracht en kost het dus minder energie, ga ik soepeler door een bocht?
Ik begrijp op zich de punten die je noemt en op een abstract niveau klinken ze allemaal ook logisch, maar ik vind het lastig om de eerste twee te vertalen naar een rondje fietsen (sorry voor de waarschijnlijk enorme newbie vraag....). In pure beleving tijdens het fietsen, wat heb ik eraan als mijn wielen stijver en lichter zijn? Om het enorm simpel te zeggen: ga ik harder, wordt de kracht beter over gebracht en kost het dus minder energie, ga ik soepeler door een bocht?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Nee niet echt. Echter tussen de oren welzarath78 schreef: Om het enorm simpel te zeggen: ga ik harder, wordt de kracht beter over gebracht en kost het dus minder energie, ga ik soepeler door een bocht?

What makes the boat go faster?
-
- Forum-lid
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 25 jan 2012 22:03
Ligt eraan wat jij oude wielen noemt. Ik heb een toerfiets van 20 jaar oud en daar zijn de wielen nog strak van. Maar bij mijn racefiets heb ik ze binnen 3 jaar slap getrapt. Alle vernieuwing is te merken als het echt slap is.
Zijn jouw wielen nog goed gespannen, geen slagen/deuken, geen versleten remrand, geen speling.. dan is het aan jou of jij overbodige luxe voor de kick wilt kopen
.
Toch vind ik jouw kilometers fanatiek en is het altijd leuk om iets goeds eronder te zetten
Zijn jouw wielen nog goed gespannen, geen slagen/deuken, geen versleten remrand, geen speling.. dan is het aan jou of jij overbodige luxe voor de kick wilt kopen

Toch vind ik jouw kilometers fanatiek en is het altijd leuk om iets goeds eronder te zetten

- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Berichten: 2435
- Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
- Locatie: Deventer
- Contact
Bijvoorbeeld Fulcrum R3 zal waarschijnlijk strakker rijden. Met name bij optrekken en fietsen in de bergen. Maar hoe vaak doe je dat? Ik rij criteriums. Daar merk ik direct het verschil tussen stijve/slappe wielen en zware/lichte wielen. Voor mij dus de moeite waard om met wat duurdere wielen te rijden. Daarnaast heb je het natuurlijk ook over de looks. Duurdere wielen zien er vaak ook net wat strakker uit. Eigenlijk zou je gewoon eens een setje moeten lenen van iemand en er een rit mee maken. Merk je echt verschil en vind je ze lekker rijden dan lekker kopen. Dan is je huidige set een goede reserve/winter set.
-
- Forum-lid
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23
Zou niet graag een setje Zipp's of Lightweights of Corima's kapot willen rijden in een criterium...
It's nice to be important, but it is more important to be nice.
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Berichten: 2435
- Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
- Locatie: Deventer
- Contact
Uhm, wordt hier over gesproken dan?mikethebike schreef:Zou niet graag een setje Zipp's of Lightweights of Corima's kapot willen rijden in een criterium...
-
- Forum-lid
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23
Oef, verkeerde topic.... sorry.
It's nice to be important, but it is more important to be nice.