Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

sensa, cannondale of specialized

Gebruikersavatar
bullit
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 feb 2012 15:22

Gebruikersavatar bullit 17 feb 2012 08:51

Hallo,

Ik ben van plan om een 'instap' fiets te kopen. Ik koop hem bij de FM omdat hij dan volledig aangemeten wordt. Alleen heb ik de keus tussen de sensa romagna black special met 105, de cannondale caad 8 met tiagra 10 speed en de specialized allez compact met tiagra 10 speed. allemaal voor 999.

De FM geeft aan dat de frames van cannondale en specialized iets hoogwaardiger zijn dan Sensa, maar dat de sensa een iets 'betere' groep heeft. Maar volgens hem is de nieuwe tiagra met 10 versnellingen ook best goed.

Nu weet ik voor mezelf niet meer waar ik de voorkeur aan moet geven. Het hydroformed frame van de sensa ziet er wel mooi uit zonder lasnaden, maar de andere frames zijn lichter. Kan iemand mij een waardevolle tip geven?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 feb 2012 09:30

Wat je FM zegt klopt wel. Hij vergeet echter één belangrijk ding en dat is de maatvoering. Net zoals bij kleding kan de maatvoering per merk behoorlijk verschillen. Zoals een 32 bij Diesel spijkerbroek anders valt dan een 32 van Levi's, zo valt een 56 bij Sensa ook anders dan bij Cannondale. Dit kunnen behoorlijke verschillen zijn. Ik zou dus eerst bepalen op welke fiets je goed zou passen en dan de keuze maken.

In opmeten geloof ik persoonlijk niet, dat is hooguit een grove indicatie en soms zelfs dat niet eens.

eelcoz

eelcoz 17 feb 2012 09:35

Een tip die ik je zou willen geven is om je niet te veel naar het gewicht van het frame te kijken. Er zijn andere aspecten die veel belangrijker zijn (maatvoering bijv., wat havana ook zegt). Bedenk dat het gaat om het gewicht van fiets+berijder. Die paar gram meer of minder zijn dan verwaarloosbaar. Daarnaast speelt gewicht op het vlakke veel minder een rol dan bergop.

Plus de vraag of je toerfietser of wedstrijdfietser bent. Als je bijv. criteriums rijdt, speelt gewicht veel meer een rol (aanzetten na bochten) dan wanneer je toertochten rijdt.

ronaldh
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 jun 2011 21:35

ronaldh 17 feb 2012 09:38

Zo'n caad8 kan je later nog eens een andere groep op gooien, houdt ook altijd wel waarde en houdt het jaaaaaren vol. Ik weet niet wat voor maat je hebt, maar zag bij Bikezone (goede zaak) nog wat 2011 modellen met flinke korting (dat is wel 9 speed). http://www.bikezone.nl/Cannondale-Synap ... -Super-Six" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar goed, ook bij de andere 2 doe je vast ook een prima koop.

benvdv
Forum-lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 05 nov 2008 15:13

benvdv 17 feb 2012 09:55

Weet je welke wielen je bij de fietsen krijgt? Dat kan een eerste update/aanschaf schelen.
"Ik reed lek, maar de rest ging lekker"

Gebruikersavatar
bullit
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 feb 2012 15:22

Gebruikersavatar bullit 17 feb 2012 11:04

De wielen die bij de sensa zitten zijn Shimano WH-R500, De fiets is een totaalpakket voor dan een actieprijs, net als de andere 2. Ik ga waarschijnlijk wel voor de sensa. Ik ben toerrijden en dan zal zoals bovenstaand gezegd, het gewicht minder belangrijk zijn. Diverse collega's die ook fietsen (MTB en Race) zeggen dat je minimaal wel met 105 moet rijden. De fietsen van cannondale en specialized lijken me dan meer 'uit balans'.

De FM gebruikt het meetsysteem van bikefittings.com ik ben zelf 1,78 en weeg 80kg.

mikethebike
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23

mikethebike 17 feb 2012 15:02

Je FM heeft wel gelijk qu opmerking dat de Sensa iets betere onderdelen, maar wat vervang je liever...?
Je frame of onderdelen...
Persoonlijk zou ik kiezen voor een Cannondale (daar zie je de lasnaden toch ook niet, die zijn nl. weggepolijst).
En het is niet enkel het gewicht wat telt, maar ook de kwalitieit van het frame wat je plezier geeft (en later een hogere inruilprijs).
Lees de test uit Fiets maar eens over de Cannondale, gewoon een heel goed frame. Licht en stijf genoeg voor toeren/wedstrijden.
Grappig dat er rijders zijn dat je minimaal met 105 moet rijden..., natuurlijk als je zeker weet dat je heel veel km's gaat maken is het prettig een groep te kopen waar je binnenkort niet veel onderhoud en kosten aan kunt krijgen. Echter, je vervangt gemakkelijker onderdelen (upgraden) als je een heel goed frame hebt.

Ken de Sensa niet goed, maar ik denk dat je de C'dale als je gaat shoppen nog wel ergens goedkoper kunt krijgen.
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 feb 2012 15:05

WH-500 zijn in ieder geval geen al te beste wielen, al zou het met jouw gewicht nog wel eens een tijdje goed kunnen gaan. Je ziet hoe dan ook behoorlijk op de limiet.

De tijd dat je minimaal 105 moest hebben komt uit de tijd dat Tiagra nog 9-speed was. Tiagra voldoet prima, zelfs voor iemand die veel rijdt al zullen sommigen dat moeilijk vinden om toe te geven.

Gebruikersavatar
bullit
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 feb 2012 15:22

Gebruikersavatar bullit 17 feb 2012 15:35

ok, dat wist ik niet. De cannondale heeft Maddux RS 3.0 wielen en de specialized DT Axis 1.0.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 17 feb 2012 16:33

Ik vind zelfs de tiagra 9sp nog best redelijk rijden. Overigens had die wel een oudere 9sp ultegra casette en erop liggen en ook betere ketting. Die tiagra casettes roesten en slijten als een malle. Maar dat is ook alweer een tijd geleden. De nieuwe tiagra lijkt echter heel erg veel op de oudere 105 5600 groepen tiagra staat dus ongeveer op hetzelfde niveau als een oudere 105 groep daar is dus al niet heel veel mis mee. De maddux rs3.0 en de dt axis 1.0 lijken me niet erg bijzondere wielen, maar ze hebben wel beide meer spaken in het wiel dus waarschijnlijk zijn ze wel stevig genoeg( en vast ook wel zwaar ). Als je een lichte japanner bent zal je nooit problemen met de whr-500 wielen hebben. Maar bij lange krachtige zware nederlanders willen er wel een spaken breken en zijn ze niet zo duurzaam en stijf als je nodig zou hebben. Ik denk dat eigenlijk alle keuzes hun eigen voordelen hebben. De sensa heeft 105, maar een mindere naam en restwaarde en mindere wielen. De andere hebben tiagra meer status qua frame ( vooral de cannondale ) en zijn ook gewoon prima.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

optico
Forum-lid
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 okt 2007 05:20

optico 20 feb 2012 21:17

Als de fm ze allemaal heeft staan, vraag om een proefrit? Sensa geometrie is wat minder "sportief", ik zelf ben zeer te spreken over de specialized geometrie. Stuurt strak en direct, sensa is wat luier... Kwaliteit van onderdelen zou ik niet veel naar kijken. Als wat spaart in de tijd dat je onderdelen versleten zijn dan kun je bij vervangen kopen wat je wilt. Ik zou er wel meteen een paar soeplere bandjes onder laten zetten, dat is op iedere fiets een verbetering.

Succes,
Loeki Pro

Gebruikersavatar
bullit
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 feb 2012 15:22

Gebruikersavatar bullit 21 feb 2012 09:10

Ik ga komende zaterdag heen om te passen/opmeten en uitproberen. Na het een en ander afgewogen te hebben en daarbij is welke vind ik de mooiste toch een belangrijke ligt mijn eerste focus op de cannondale caad8 105 (budget iets opgeschroeft, anders krijg ik denk ik toch spijt). Kleurstelling en model vind ik gewoon mooi.
Afbeelding

Mocht het passen en proefrijden toch tegenvallen wijk ik uit naar de specialized.
Afbeelding

Ik denk dat ik er dan wel uit moet komen. Ik heb ook nog naar wat 'prijsvechter' fietsen gekeken, maar die hadden allemaal wel onderdelen die je niet wilt of waren niet zo mooi om te zien.

Plaats reactie