Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

nieuwe wedstrijdfiets kopen

Harrogroeneveld
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 feb 2012 17:27
Locatie: Zalk
Contact

Harrogroeneveld 03 feb 2012 17:35

Hallo,

Ik ben opzoek naar een racefiets die voornamelijk gebruikt word in wedstrijden en harde trainingen.
Ik rijd bij de nieuwelingen op dit moment op een trek 2.5 2010 editie.
een budget van ongeveer 1000 tot 2000.
Ultegra of SRam force afgemonteerd.
carbon of aluminium maakt niet zo heel veel uit maar het moet er natuurlijk wel een beetje mooi uitzien ;) .
Niet van die dunne ronde buizen enzo.
Ik heb al heel veel gezogd op internet en bij fietsenmakers enzo maar de keuze is zo groot.
Kan iemand mij hier bij helpen?
alvast bedankt!

groeten Harro

b.rt
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 jul 2011 19:02

b.rt 03 feb 2012 19:16

Eerste vraag: werk je zelf aan je fiets of heb je iemand die dat voor je doet? Indien neen koop je best een fiets bij een fietsenmaker in de buurt, want met een wedstrijdfiets is snel iets mis, en dat heb je graag snel gefikst.
Dus, antwoord op vraag 1:
neen: vraag 2: welke merken verdeelt die fietsenmaker / verdelen die fietsenmakers?
ja: dan raadt 99 % van de forumleden je Canyon of Rose aan, of ook wel de Cannondale CAAD 10.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 03 feb 2012 19:30

Mijn wedstrijdfiets is trouwens niet vaker kapot dan mijn andere fiets hoor!

Maar als je zelf en beetje kan sleutelen is een Cabyon een goede optie. En bij hen krijg je ook 10% korting wanneer je een licentie heb.

b.rt
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 jul 2011 19:02

b.rt 03 feb 2012 19:59

Kom eens op onze Belgische wegen koersen japie: een wedstrijdfiets heeft het harder te verduren dan de doornsee trainingsfiets.
Als je maar één fiets hebt voor wedstrijden EN trainingen heb je dubbel baat bij een mechanieker die je snel uit de nood kan helpen.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 03 feb 2012 21:26

gaat een fiets daar kapot van dan?

En een Canyon kan je ook gewoon laten maken bij een fm hoor!

b.rt
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 jul 2011 19:02

b.rt 03 feb 2012 21:44

wielen en balhoofd toch

Harrogroeneveld
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 feb 2012 17:27
Locatie: Zalk
Contact

Harrogroeneveld 03 feb 2012 23:32

@b.rt Ik sleutel zeer veel aan mijn fiets, ik kom dan ook niet vaak bij de fm voor reparaties.
Maar toch gaat mijn voorkeur wel uit naar een fiets uit de buurt. (zwolle)
Tja merken in de buurt hier:
Trek
Sensa
Cervelo
Ghost
Beone
Cube (bijvoorbeeld Cube Agree GTC Pro, iemand ervaringen mee?!)
Ridley
Pinarello
Focus
Thompson
Stevens
Koga
Colnago
Look
Wilier
Cannondale
Jan Jansen
Dat was het wel ongeveer denk ik.
Heel veel keus dus en daar word het niet makkelijker op.
Persoonlijk zat ik te denken aan de Cube maar ik ben verder nog niet echt bekend met dit merk.
Groeten Harro

thomwittendorp
Forum-lid
Berichten: 1160
Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28

thomwittendorp 04 feb 2012 00:26

De Cube lijkt mij een goede keuze. Ik heb hem zelf namelijk ook, alleen dan wel het 2010 model ;). Desondanks ben ik er heel tevreden mee. Mijn fiets heeft al behoorlijk wat "stootjes"gehad, zo ben ik in het begin behoorlijk hard gevallen. Ik weet ook dat Cube een crash replacement heeft, dus als het frame eens stuk gaat heb je voor behoorlijk wat minder geld snel een nieuw frame. Zover over Cube, dan nog wat anders:

Denk er wel aan dat carbon makkelijker stuk gaat dan aluminium, ik weet niet hoe jij vorige ja(a)r(en) hebt gereden, en of daar veel (ernstige) valpartijen bij zaten. Alleen wat dat betreft heeft aluminium wat betere eigenschappen.

Ik zou zeggen maak eerst een afweging of jij carbon of aluminium wilt. Daarna kun je een short list maken met fietsen die jou mooi lijken, daarop kunnen wij dan kijken wat wij er van vinden.
CANNONDALE SuperSix EVO sram red

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 04 feb 2012 09:51

Dat is de grootste lulkoek die er is! Alu gaat net zo snel stuk als carbon, bij een massale valpartij breekt een alu frame net zo snel als een carbon versie hoor.
Het is echt niet waar dat carbon sneller breekt dan alu. Het is alleen wat duurder en vervelend wanneer hij wel breekt.

b.rt
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 jul 2011 19:02

b.rt 04 feb 2012 11:55

hangt ook af van de buisdikte van je aluframe: een zwaarder frame zal beter tegen een stootje kunnen, de rijeigenschappen zijn wel omgekeerd evenredig

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 04 feb 2012 13:56

Je hebt best wel behoorlijk bombproof alu frames alleen moet je niet gek opkijken dat die frames dan ruim 1700 gram wegen. Wil je een beetje een licht alu frame van rond de 1200 dan kan het net zo makkelijk stuk als carbon, maar natuurlijk is het goedkoper om te vervangen. Alu frames kunnen geweldig fijn rijden, maar het is natuurlijk geen garantie dat het alle crashes gaat overleven. Maar dat ligt natuurlijk ook maar net aan de kwaliteit van de frames en hoeveel geluk je hebt als je valt. Van een schuivertje is je carbon frame niet meteen stuk (Naja meestal niet ), maar als je echt iets raakt zoals een stoeprand of paaltje dan can een carbon frame sneller schade oplopen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Harrogroeneveld
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 feb 2012 17:27
Locatie: Zalk
Contact

Harrogroeneveld 04 feb 2012 18:03

Ik heb vandaag nog eens rogekeken en heb toch wel een duidelijke voorkeur.
Het liefst een carbon frame.
zit vooral te twijfellen tussen:

Trek Madone 3.5 Ultegra 2012 remmen, cassete, voorderi van 105. Persoonlijk vind ik dit het mooiste frame, maar ik zit nog een beetje met de wielen.
hij kost 1700 euro maar ik denk dat daar dan nog een goede wielset bij moet. Eventueel ter vervanging van de bontrager wielen die er nu inzitten.
Iemand suggesties voor een goede wedstrijd wielset hierbij?

Cube Agree GTC Pro carbon ultegra 2012 1500 euro maar dan met 105 cranckstel, remmmen, ketting en cassete.
Wielen: DT Swiss CSW RA 1.0 Race.
Ultremo zx banden.
Ik denk dat ik bij deze fiets wel een upgrade doe naar voleddig ultegra 2012.
ik zou dan op een bedrag van ongeveer 1800 euro uitkomen.

als laatste:
ghost ebs lector carbon 1500 euro met easton areo wielen.
Maar omdat ik sterk aan het twijfellen was kreeg ik van de fm een zeer aantrekkelijk aanbod, namenlijk:
de zelfde fiets maar dan met Fast Forward : F6R (Clincher) carbon wielset met Fast Forward naaf voor slechts €2000 euro.
ultremo zx banden en volledig ultegra afgemonteerd (2011 model fiets dus geen ultegra new gray).
Lijkt mij de beste keuze maar ik weet nog niet echt wat van Ghost.
En eigenlijk gaat deze net iets boven het budget van max 1800 euro maar een beetje zeuren bij pa doet wonderen ;)

Wat zijn jullie meningen hierover?
wat is volgens jullie de beste keus?
iemand verder ervaringen met deze fietsen/wielen (Fast Forward : F6R (Clincher) carbon wielset met Fast Forward naaf )

Bedankt

Harro

Plaats reactie