Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

training voor criterium, nooit in D1?

xxl_shadow
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 jan 2007 15:27

xxl_shadow 12 jan 2012 13:29

Hallo allemaal,

Ooit,15 jaar geleden, heb ik wel eens gekoerst, en nu heb ik me over laten halen de draad weer op te pakken bij de vrije renners.
Ik fietste afgelopen jaren in de weekends een keer (soms 2x) 1,5 a 2 uur en door de weeks 1 a 2 uur spinning. Dat is mijn basis van de laatste jaren, in de zomer soms een extra ritje, winter vaak alleen spinning (behalve dit jaar dus, ivm het wedstrijdgebeuren)
Nu heb ik een hartslagmeter aangeschaft, en blijk ik eigenlijk tijdens mijn weekendritje altijd in D3, soms D2 te trainen.

Ook tijdens de spinning is mijn hartslag het meest in D2 en D3. Dit doe ik dus al enkele jaren, en heb niks gemerkt van overtraining of wat dan ook.
De frequentie zal wat opgevoerd moeten worden naar 2 dagen in het weekend, en wellicht 1 rit door de week, en 1 avond spinnen.
Nu denk ik zelf, criteriums van maximaal 1,5 uur vergt weinig duur, is vooral rammen en interval. En aangezien je beter wordt in wat je traint, wil ik komende maanden vooral interval doen en doorgaan met fietsen in D3.
Zit ik er helemaal naast? Moet ik nu, voor mijn gevoel zeer rustige, duurtraining gaan doen om criteriums te volbrengen?
Voeding & recepten voor sporters: http://www.fitnesskeuken.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik fiets best hard voor n sportschool jongen, en ik ben best breed voor een wielrenner....

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 12 jan 2012 14:54

Je moet een aantal trainingsvormen combineren. Rustige duurtraining is de basis voor alles, maar je gaat er geen criteriums mee uitrijden. In deze tijd: veel D1, uren maken. Af en toe de hartslag even opporren kan best, maar geen nadruk op leggen. Eind januari, begin februari daarnaast beginnen met kort en lang intervalwerk. Sprintjes en blokjes rijden in D2/D3. Korte intervallen om je aanzet te trainen en langere blokken voor het tempo.

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 12 jan 2012 15:03

Als je maar een 1 tot 2 uur de tijd hebt, kun je beter intensiever rijden. In ieder geval niet 1u pedalen aaien. Of het moet een herstelrit zijjn, maar met een paar keer per week fietsen zal dat niet vaak het geval zijn.

xxl_shadow
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 jan 2007 15:27

xxl_shadow 12 jan 2012 16:06

ik heb inderdaad geen uren de tijd iedere dag... 1 a 2 uur, buitenom de weekends is de max.
Ik vind zelf "uren maken" zonde van mijn kostbare trainingsuurtjes, zolang ik goed herstel, is er dan noodzaak?
Maken die 5 a 6 trainingen van 2+ uren. die ik kan maken deze maand, nog wat uit?
natuurlijk ga ik niet iedere training volle bak, maar ik heb een drukke baan, een gezin, de trainingsuurtjes die ik heb, besteed ik liefst zo efficient mogelijk!
Voeding & recepten voor sporters: http://www.fitnesskeuken.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik fiets best hard voor n sportschool jongen, en ik ben best breed voor een wielrenner....

Gebruikersavatar
Trainslim.nu
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 jul 2011 10:33
Locatie: Amsterdam
Contact

Gebruikersavatar Trainslim.nu 12 jan 2012 16:20

Natuurlijk is er noodzaak om in de laagste zones te trainen, misschien kun je juist door je trainingsgeschiedenis hier wel de grootste stap mee maken. Door in D1 te trainen, wordt je efficienter bij lagere hartfrequentie's, maw je trapt meer vermogen met dezelfde (lage) hartfrequentie en je kunt je omslagpunt hiermee beinvloeden, wat erg nuttig is als je criteriums rijdt.

Heel concreet:
Waar je misschien nu op hf 120 200 Watt weg trapt, zul je na veel training in die zone misschien wel 240 Watt weg trappen met dezelfde hartslag. En zo werk je aan een piramide waar de basis in D1 ligt, hoe breder je die maakt, hoe hoger je kunt reiken in de hogere hartslagzones.

Natuurlijk moet je afwegen ivm tijd wat je kunt en wat efficient is. Zeker als je weinig tijd hebt, heeft het minder zin om in een lagere zone te trainen. Maar je geeft aan dat je in het weekend wel tijd hebt om die uren te maken. Probeer het maar uit, ook 4 uur in D1 geeft een moe/voldaan gevoel in de benen en longen, als je daarna op de bank zit.

Wielrennen is een duursport waar aerobe arbeid een basis voor succes is! En twijfel je over de beste trainingsmethode, test jezelf, train en test nog een keer.

Succes!
Bewegingswetenschapper, inspanningsfysioloog maar vooral: liefhebber! :)

skimons
Forum-lid
Berichten: 2425
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:47
Locatie: Nijmegen

skimons 12 jan 2012 23:02

@xxl_shadow: je hebt een hartslagmeter sinds kort. je rijdt dezelfde snelheid als voorheen. maar waar haal je vandaan dat je in D2/D3 traint? en wat is voor jou D2/D3? maw: misschien ligt jouw hartslag wel hoger dan je denkt en/of normaal is voor iemand van jouw leeftijd. je weet het niet, meten is weten

verder heb ik aan bovenstaande weinig toe te voegen. rustige duurtrainingen hebben wel degelijk zin. maar als jij dat wat je doet, goed vindt en je er prima bij voelt, waarom niet? vraag is dan of je maximale progressie gaat halen of blijft hangen waar je bent. maar dat zal de tijd wel leren

veel plezier met koersen. daar gaat het uiteindelijk om :)

xxl_shadow
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 jan 2007 15:27

xxl_shadow 13 jan 2012 14:40

@trainslim, duidelijk verhaal, mooi verhaal over die piramide, begrijp wat je bedoeld. En gezien je onderschrift weet je waar je over praat.
Maar wat je aangeeft, met weinig tijd heeft duurtraining weinig zin... Dus wat als ik de weg zo op wil voor een rondje, ik bedoel, 4 uur tijd heb ik niet vaak, is 1,5 uur D1 voldoende prikkel, of 2 of 3 uur?

@skimons, die constatering dat ik in D3 train is toch vrij simpel. Ik rij voor mezelf een lekker stevig tempo, -wat ik altijd rij-, en voor mezelf de hele training vol kan houden.
Toen hartslagmeter aangeschaft, en weet bij benadering mijn omslagpunt, dan kan ik toch aflezen dat ik op dat moment in D2 of D3 fiets.
Voeding & recepten voor sporters: http://www.fitnesskeuken.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik fiets best hard voor n sportschool jongen, en ik ben best breed voor een wielrenner....

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 13 jan 2012 14:57

xxl_shadow schreef:Dus wat als ik de weg zo op wil voor een rondje, ik bedoel, 4 uur tijd heb ik niet vaak, is 1,5 uur D1 voldoende prikkel, of 2 of 3 uur?
Nee te kort.
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27557
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 jan 2012 15:11

maw je trapt meer vermogen met dezelfde (lage) hartfrequentie en je kunt je omslagpunt hiermee beinvloeden, wat erg nuttig is als je criteriums rijdt.
Ik heb altijd begrepen dat het omslagpunt an sich niet beïnvloedbaar is. Wel hoe lang je rijden op je omslagpunt kan vasthouden en ook vermogen op omslagpunt. Zit ik fout?
Laatst gewijzigd door havana op 13 jan 2012 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.

trujillo
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 21 jun 2010 16:50
Locatie: Lier - BE

trujillo 13 jan 2012 15:18

:) En ik had altijd begrepen dat het omslagpunt wél beïnvloedbaar is. (In tegenstelling tot je max hartslag.)

eelcoz

eelcoz 13 jan 2012 15:25

havana schreef:
maw je trapt meer vermogen met dezelfde (lage) hartfrequentie en je kunt je omslagpunt hiermee beinvloeden, wat erg nuttig is als je criteriums rijdt.
Ik heb altijd begrepen dat het omslagpunt an sich niet te beïnvloedbaar is. Wel hoe lang je rijden op je omslagpunt kan vasthouden en ook vermogen op omslagpunt. Zit ik fout?
Ik krijg de indruk dat dat ook is wat 'trainslim' bedoelt. Een hoger vermogen kunnen leveren op je omslagpunt. Wel heb ik me ooit door een sportarts laten vertellen dat je omslagpunt wel enigszins kan veranderen door training. Hoe groot dat effect dan zou moeten zijn weet ik niet, maar volgens mij geldt dat met name voor beginnende sporters. Correct me if I'm wrong.

bleek
Forum-lid
Berichten: 463
Lid geworden op: 26 sep 2009 15:12

bleek 13 jan 2012 17:52

Dat je niet 'overtraind' raakte komt denk ik door het feit dat je niet zoveel trainde per week. Dan kan je die twee of drie intensieve trainingen wel absorberen. Dat D1 de basis is voor alles ben ik het niet mee eens, een basis kan m.i. ook met andere trainingsvormen gelegd worden. Zeker als je wat minder tijd hebt kan fatsoenlijk intervalwerk een hoop betekenen voor je conditie.

Plaats reactie