Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Volgend jaar amateur, hoe ver nu in voorbereiding?

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 19 dec 2011 19:34

ik doe idd dertig herhalingen daardoor leren die spieren ... ja weet ik niet precies, trainer zegt dat het goed is :)
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

pierre92
Forum-lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 10 jan 2009 20:00

pierre92 20 dec 2011 11:34

over krachttraining:

Mijn persoonlijke ervaring is dat je hardcore krachttraining, dus met veel gewicht weinig herhalingen, beter kunt vervangen door sprintjes op de fiets en
blokjes rond omslagpunt gedeeltelijk kunt vervangen door krachtuithouding. Dus 30+ herhalingen met wat minder gewicht.

Bovenstaande is minder belastend, maar net zo effectief. Ik denk dat maximale krachttraining de kwaliteit van andere trainingen ondermijnt door de lange hersteltijd.
fietsen, da\'s mijn verzetje!

stokie
Forum-lid
Berichten: 1526
Lid geworden op: 27 jul 2008 15:48

stokie 20 dec 2011 11:49

Veel gewicht, weinig herhalingen is alleen nuttig voor baansprinter en gewichtheffers..
Wielrenners moeten minder gewicht, meer herhalingen doen willen ze profijt hebben van krachttraining...

pierre92
Forum-lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 10 jan 2009 20:00

pierre92 20 dec 2011 13:02

OK, ik dacht dat je bedoelde dat wielrenners dat ook moesten doen.
fietsen, da\'s mijn verzetje!

skimons
Forum-lid
Berichten: 2425
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:47
Locatie: Nijmegen

skimons 20 dec 2011 14:46

NuitKor schreef:
skimons schreef:ik zie het voordeel van de 2x krachttraining niet, behalve als je corestability oefeningen doet.
squaten en leg press lijkt me zelfs overdreven, omdat je van dit soort trainingen vaak langer moet herstellen dan je denkt. en als ik mijn ervaring en bovenstaande opmerkingen lees, moet je nu vooral uitgerust blijven.
Ben ik het niet mee eens.

Voor krachttraining staat zo'n 72uur herstel. Wanneer je dus 2x per week KT doet heb je voldoende tijd om te herstellen.
Ik doe altijd benen + core-stability. Nu aan het begin van de winter ligt het accent op maximaal kracht en aan het einde van de winter ga ik het accent leggen op kracht/uithoudingvermogen.

Nu doe ik veel piramide training.
Herhalingen 15-12-10-12-15 en qua gewicht steeds zwaarder en na 10 herhalingen weer in stapjes lichter...

Aan het einde van de winter wil ik meer naar 30 herhalingen voor kracht/uithouding. Door het seizoen heen wil ik met 1x per week mijn krachttraining onderhouden, heb namelijk een medisch onderzoek gelezen dat wielrenners daar profijt van hebben.
ik zeg niet dat krachttraining in het algemeen niet nuttig is, maar ik denk dat jij (=in opbouw naar een amateurseizoen) er meer baat bij hebt om je rust te nemen ipv je benen extra te belasten met een KT. 72 uur (=3 dagen) herstellen betekent dat je dan ook geen andere trainingen moet doen om ook echt te kunnen herstellen.

ik denk dat je meer hebt aan het opbouwen van je basisconditie zodat je in het voorjaar belastbaarder bent en sneller hersteld van de inspanningen die op dat moment intesiever zullen zijn.

ik kan er natuurlijk (net als anderen) naast zitten. wellicht is het slim om eens met een "echte" trainer af te spreken

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 20 dec 2011 18:23

skimons schreef:
NuitKor schreef:
skimons schreef:ik zie het voordeel van de 2x krachttraining niet, behalve als je corestability oefeningen doet.
squaten en leg press lijkt me zelfs overdreven, omdat je van dit soort trainingen vaak langer moet herstellen dan je denkt. en als ik mijn ervaring en bovenstaande opmerkingen lees, moet je nu vooral uitgerust blijven.
Ben ik het niet mee eens.

Voor krachttraining staat zo'n 72uur herstel. Wanneer je dus 2x per week KT doet heb je voldoende tijd om te herstellen.
Ik doe altijd benen + core-stability. Nu aan het begin van de winter ligt het accent op maximaal kracht en aan het einde van de winter ga ik het accent leggen op kracht/uithoudingvermogen.

Nu doe ik veel piramide training.
Herhalingen 15-12-10-12-15 en qua gewicht steeds zwaarder en na 10 herhalingen weer in stapjes lichter...

Aan het einde van de winter wil ik meer naar 30 herhalingen voor kracht/uithouding. Door het seizoen heen wil ik met 1x per week mijn krachttraining onderhouden, heb namelijk een medisch onderzoek gelezen dat wielrenners daar profijt van hebben.
ik zeg niet dat krachttraining in het algemeen niet nuttig is, maar ik denk dat jij (=in opbouw naar een amateurseizoen) er meer baat bij hebt om je rust te nemen ipv je benen extra te belasten met een KT. 72 uur (=3 dagen) herstellen betekent dat je dan ook geen andere trainingen moet doen om ook echt te kunnen herstellen.

ik denk dat je meer hebt aan het opbouwen van je basisconditie zodat je in het voorjaar belastbaarder bent en sneller hersteld van de inspanningen die op dat moment intesiever zullen zijn.

ik kan er natuurlijk (net als anderen) naast zitten. wellicht is het slim om eens met een "echte" trainer af te spreken
Naast krachttraining kan je prima 4uren duurtraining doen in D1 zonder je spieren te belasten. Dit kan zelfs het herstel bevorderen. Ik zit net weer bij een club en heb nog niet met de trainer gesproken, geloof dat de amateurs geen trainer/schema hebben, enkel de elites. Ik kan gelukkig nog veel putten uit mijn ervaring van vroeger maar ben benieuwd hoe andere amateurs zich nu voorbereiden.

Helaas kom ik nu door stage vrij weinig aan fietsen toe en als het weekends nat weer is helemaal geen duurtrainingen.. :(

Gebruikersavatar
lenidentite
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 13 apr 2011 14:40

Gebruikersavatar lenidentite 22 dec 2011 12:02

NuitKor schreef:Hallo,

Ik heb een aantal jaren niet gekoerst en wil nu de draad weer oppakken. Afgelopen zomer een fiets gekocht en sinds kort weer lid van een vereniging. Ik wil volgend jaar bij de amateurs beginnen, enfin. In hoever moet ik nu in voorbereiding zijn op het nieuwe seizoen?
Hoi,

Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt, maar als je er een paar jaar uit bent geweest, begin je nu ongeveer op 0. Dat is best wel een beetje weinig om bij de amateurs te willen starten.
Als het gaat om ervaring, heb je het ook meteen over weten hoe je moet fietsen, je soeplesse. Ervaring is ook, je lijf kennen en weten hoe jij in vorm komt en hoe je dat moet doen. Dat weet je niet in een paar jaar.

Ik zou de priorteit van de trainingen op dit moment meer neerleggen bij je duurvermogen en het terugvinden van je souplesse. Krachttraining is leuk, wellicht ook goed voor de moraal (is ook belangrijk!), maar je moet het ergens op kunnen bouwen. Volgens mij is het zo, hoe breder je basis, des te hoger je je piekniveau kunt brengen.

Kun je daar iets mee?
Vergeet in ieder geval niet veel lol te hebben, en rust is ook een belangrijk onderdeel!
Doe een helm op, das beter voor je kop!
Of:
Mensen die geen helm op doen, hebben die blijkbaar ook niet nodig?!

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 22 dec 2011 20:09

lenidentite schreef:
NuitKor schreef:Hallo,

Ik heb een aantal jaren niet gekoerst en wil nu de draad weer oppakken. Afgelopen zomer een fiets gekocht en sinds kort weer lid van een vereniging. Ik wil volgend jaar bij de amateurs beginnen, enfin. In hoever moet ik nu in voorbereiding zijn op het nieuwe seizoen?
Hoi,

Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt, maar als je er een paar jaar uit bent geweest, begin je nu ongeveer op 0. Dat is best wel een beetje weinig om bij de amateurs te willen starten.
Als het gaat om ervaring, heb je het ook meteen over weten hoe je moet fietsen, je soeplesse. Ervaring is ook, je lijf kennen en weten hoe jij in vorm komt en hoe je dat moet doen. Dat weet je niet in een paar jaar.

Ik zou de priorteit van de trainingen op dit moment meer neerleggen bij je duurvermogen en het terugvinden van je souplesse. Krachttraining is leuk, wellicht ook goed voor de moraal (is ook belangrijk!), maar je moet het ergens op kunnen bouwen. Volgens mij is het zo, hoe breder je basis, des te hoger je je piekniveau kunt brengen.

Kun je daar iets mee?
Vergeet in ieder geval niet veel lol te hebben, en rust is ook een belangrijk onderdeel!
Bedankt voor je advies.

Qua ervaring heb ik 3 jaar gekoerst van mijn 15e t/m 17 jaar. Die ervaring die ik daar op heb gedaan is nog steeds van belang. Ik merk dat ik het fietsen snel weer oppik en dat ik nog steeds de hardheid (diepgaan) bezit die ik vroeger op heb gedaan. Je geeft aan dat ik weer bij 0 begin en misschien is dat ook wel zo, maar spieren en energiesysteem hebben een soort geheugen die er voor zorgen dat het sneller weer terug komt dan bij mensen die nooit iets aan wielrennen heb gedaan. Dit merkte ik gelijk al doordat ik goed mee kon komen met de amateurs van de club tijdens de training. Toen ik vroeger begon met trainen had ik daar veel meer moeite mee, toen moest ik echt vanaf 0 beginnen.

Dat ik nu al krachttraining doe is omdat ik in die jaren dat ik niet gefietst heb wel veel krachttraining in de sportschool heb gedaan, mijn lichaam is dus gewend aan die belasting. Natuurlijk probeer ik zoveel mogelijk basis conditie op te doen wanneer ik tijd heb, want dat kom ik nog te kort. Zoals je zelf ook zegt, de basisconditie is het fundament waar je op kan werken.

Plaats reactie