Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Parijs-Roubaix voor dames

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 12 dec 2011 09:13

Parijs-Roubaix is mijn passie. Zowel om naar te kijken als zelf te fietsen.

Ik ben op dit moment bezig een blog voor te bereiden die UITSLUITEND over Parijs-Roubaix gaat.
Over de historie, over kasseistroken, over materiaal, records en bijzondere anekdotes. De nadruk ligt natuurlijk op de 109 prof edities die er inmiddels opzitten.

Maar ik ga ook aandacht besteden aan de espoirs en de junioren.
Uiteraard ook aandacht voor de wielertoeristen.

Maar....................hoe zit het met de dameskoers????

Dames????????????

In mijn gepuzzel de afgelopen maanden kwam ik GEEN dames tegen.

Gek!

Gek toch?

Afgelopen weken was het ineens in het nieuws. Waarom bepaalde topkoersen er niet zijn voor dames? Dat bericht heeft mij extra geprikkeld!
Daarom ben ik een Facebook pagina begonnen om dit initiatief te steunen.

Parijs-Roubaix voor dames!!!!!!!!!!!!!

Als we het dames wielrennen serieus nemen dan hoort dit er ook bij. Overigens ben ik van mening dat we de dames gewoon bij Troisville op de kasseien kunnen sturen. Gaan ze prima verteren! Gewoon een koers van 150km en 50 km kasseien.

Ik ben lid van de vereniging die het parcours in stand houdt en via die weg wil ik een pleidooi houden voor een dames editie voor Parijs-Roubaix!

Zo’n pleidooi is natuurlijk een stuk krachtiger als dat ruim wordt ondersteund.

Vind ik leuk op Facebook kan je aanklikken op:

https://www.facebook.com/parijsroubaixvoordames" onclick="window.open(this.href);return false;

Ieder die de toerversie wel eens heeft gereden heeft kunnen zien dat dames die daar aan deelnemen laten zien dit prima aan te kunnen.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5698
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 12 dec 2011 11:45

Vind ik leuk ;) :)

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 13 dec 2011 15:37

Het lijkt mij persoonlijk verschrikkelijk om over die stroken te moeten rijden... Maar ik ben er groot voorstander van dat er van iedere klassieker ook een damesversie komt. Ik vind dit dus een superidee! Maar dan ook graag een Amstel-Gold en een Luik-Bastenaken-Luik voor de dames, enz. enz.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 dec 2011 15:42

Ik vind 150 km wel erg aan de kort kant, iets van 180 km heeft meer met een klassieker afstand te maken. Met dat soort afstanden komen er waarschijnlijk ook andere dames boven drijven.

Bij een marathon stoppen de dames toch ook niet na 21 km?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37363
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 dec 2011 17:52

Bij het schaatsen na 24 km ;-) (vs. 40km voor de heren)
Less is bore

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 14 dec 2011 00:43

ever schreef:Maar ik ben er groot voorstander van dat er van iedere klassieker ook een damesversie komt.
Dat is precies waar het om gaat. En net als bij de junioren, espoirs en elite zullen er dames zijn die staan te trappelen en andere vinden het niks. Prima maar nu kan die keuze niet eens gemaakt worden.
amclassic-fan schreef:Ik vind 150 km wel erg aan de kort kant, iets van 180 km heeft meer met een klassieker afstand te maken.
Ook prima. Gaat mij niet om 30 meer of minder als het maar op de agenda komt.Als 180 een betere keuze is prima. Ik weet uit ervaring dat meiden de volledige afstand van 256 probleemloos aankunnen.

M'n snelste Parijs-Roubaix die ik heb gefietst was................samen met.......een dame :D

Overigens zou ik het erg chique vinden om de editie voor junioren te verhuizen naar de dag van de espoirs. De junioren rijden nu op de dag van de elite. Plaats dan de dames editie op de dag van de elite en de dames ook de nodige airtime geven. Doorkomst Wallers, Pevele, Carrefour en laatste kilometers.

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 14 dec 2011 12:16

Vooralsnog moet het van de Belgen komen: Bij Gent-Wevelgem nu ook een vrouwen elite wedstrijd. Alleen jammer dat op dezelfde dag de UCI Worldcup wedstrijd Trofeo Alfredo Binda is...

Er is overigens ook een "women only" toertocht gepland op de zaterdag voor de wedstrijd.

Gebruikersavatar
nikkib
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 02 jan 2011 19:02

Gebruikersavatar nikkib 14 dec 2011 14:33

Ik ben voor een damesversie van iedere klassieker, maar aan Parijs-Roubaix doe ik niet mee;-).
"Parijs is nog ver. Er kan nog veel gebeuren."

bianchisl3
Forum-lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 29 okt 2005 22:48

bianchisl3 14 dec 2011 15:46

nikkib schreef:Ik ben voor een damesversie van iedere klassieker, maar aan Parijs-Roubaix doe ik niet mee;-).
In dat geval zou ik je onderschrift wijzigen in: "Roubaix is nog ver" ;)

embee64
Forum-lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 01 apr 2007 20:25

embee64 14 dec 2011 16:20

GastheerG, je gebruikte net het woord airtime. Voor het dameswielrennen is de tv-uitzending ervan uiteraard heel belangrijk. Maar dit gaat in de praktijk moeilijk (lees: duur) worden als bij elke
klassieker ook nog iets later de vrouwen-klassieker start en die ook weer voor de mannen over de finish komt. Ga je de vaak urenlange live uitzending van de mannen voor pakweg 30 tot 60 minuten onderbreken (ook nog in de finale) ten gunste van de vrouwen-klassieker? Ik zou het de vrouwen echt van harte toewensen dat dit gaat gebeuren, want zendtijd betekent geld voor hun sport. Maar ik vrees dat dit niet gaat gebeuren.

Gebruikersavatar
JeanineL
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 14 dec 2011 12:05
Locatie: Leiderdorp
Contact

Gebruikersavatar JeanineL 15 dec 2011 11:29

Men zegt dat er dit jaar wel voor het eerst een Gent-Wevelgem voor elite-dames komt... Zijn we op de goeie weg :) ??
La Laudy fietst en schrijft
--------------------------------------------------------------------------------
http://www.jeaninelaudy.nl
http://www.twitter.com/jeaninelaudy

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 16 dec 2011 10:59

JeanineL schreef:Men zegt dat er dit jaar wel voor het eerst een Gent-Wevelgem voor elite-dames komt... Zijn we op de goeie weg :) ??
Niet "men zegt", het is al officieel aangekondigd: http://www.gent-wevelgem.be/nl/elite-me ... -goes-pink" onclick="window.open(this.href);return false;

Het is alleen op dezelfde dag als de Trofeo Alfredo Binda, dat is dan weer erg jammer!

Plaats reactie